Lakkbeskyttelse Drop Off

Startet av Geir Bergmann, ons 20. jan 2016, kl. 11:27

« forrige - neste »

moonbuggy

All vask tærer på bilens lakk og beskyttelse forøvrig, men å neglisjere vasken tærer selvsagt mer.

Gjør det ?

Personlig er jeg slett ikke sikker på det. Et beskyttende lag av skitt, skjermer for ultrafiolett bestråling f.eks. som "tar" skikkelig på lakk. Skitten virker jo i prinsippet som et beskyttende lag. Rust er heller ikke et problem for I3.

Klykken

Hehe, javisst. Jeg gidder ikke å diskutere noe så elementært som vask i 2016, men... bilens ytre er mer enn bare lakk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

john

Hvis du f.eks har fugledritt på lakken vil den over tid etse seg igjennom. Så greit å få bort drit innimellom. Ille bare fugledrit og uv som tærer..

Ingeniøren

Sitat fra: Klykken på tor 30. jun 2016, kl. 09:33
Ja, å sette bort jobben kanskje kan kalles latskap, men det er ingenting i veien for å gjøre det selv. Best resultat får man med erfaring. :)

For asfalt og tjære benytter jeg Mac 124 Prickbort, som er forholdsvis skånsom mot beskyttelsen. Fås på alle bensinstasjoner, samt på nett i større kvanta.
All vask tærer på bilens lakk og beskyttelse forøvrig, men å neglisjere vasken tærer selvsagt mer.

Takk for tipset. Navnet var så rart at jeg trodde først du tulla men produktet eksisterer og får bra meldinger  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Klykken

Det er absolutt nødvendig i forvasken. Særlig på høst, vinter og vår. Mindre nødvendig på sommeren, men det må til en gang i blant.

Flere tips ved forvask:
-Prickbort på tørr bil fra vinduer og ned, med litt virketid (må ikke tørke).
-Bilt Hamber Surfex HD blandet 1:40 på alt av lakk, med litt virketid. Legges over Pricbort for tidsbesparelse. Løstner trafikkfilm, og generell skitt. Må heller ikke tørke!
-Bilt Hamber Auto-Wheel felgrens.
-Skumkanon med f.eks Bilt Hamber Autofoam i 1:100 blanding.
-Spyl av nedenfra og opp.
-Benytt metallpartikkel-fjerner hvis nødvendig, jeg benytter Bilt Hamber Korrosol, fra vinduer og ned. På så tørr bil som mulig. Spyl av etter litt virketid.)
-Bøtte med gritguard (rist i bunn), og Gyeon Bathe+ såpe. Vaskes ovenfra og ned. Spyl av litt underveis, så såpa ikke tørker.
-Spyl av grundig fra topp til bunn.
-Tørk med skikkelig tørkehåndkle.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Sitat fra: Ingeniøren på fre 01. jul 2016, kl. 06:55
Takk for tipset. Navnet var så rart at jeg trodde først du tulla men produktet eksisterer og får bra meldinger  :)

Statoil Lierskogen har Prickbort i hylla.

Klykken

Det går minst 0,5L og opp til 1L prickbort per vask, så å kjøpe på bensinstasjon kan fort bli kostbart.
Jeg kjøper 10L-dunker til ca 500kr her: http://bilnerden.no/mac-124-prickbort
Det jeg bruker mye av kjøper jeg større kvanta av, som prickbort, surfex, korrosol, auto-wheel og autofoam. Holder et til to år fra eller til.
Og benytter egne sprayflasker/pumpekanner fra Kwasaar for hvert av kjemikaliene. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Beckern

Rusta har også jevnlig tilbud på prickbort på under 50 kr/l

Ingeniøren

Torshov bilrekvista skal ha en liter spruteflaske MAC 124.. for 59,-  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Klykken

Sprayhodet på PB-flaskene er forøvrig helt forferdelige. Samtlige gir opp før flasken er tom, etter min erfaring..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

roso

Ser at min i3 har blitt referert til et par ganger her. Jeg kjenner ikke til Drop Off, men jeg la CarPro cQuartz UK i september 2014 og bilen har blitt kjørt bortimot 50000 km siden da. Underveis har bilen blitt vasket for hånd, stort sett med CarPro Reset i bøtta. Innimellom, men ikke så ofte som det burde har jeg tatt en runde med Carpro Reload (en quick detailer beregnet for å friske opp coatingen) også. Husker ikke når Reload ble brukt sist, men det var i vinter. Og jeg er fortsatt imponert over holdbarheten. Litt svekket nederst bak forhjulene men det ble altså frisket opp med Reload i vinter. Vannet "detter" ikke av bilen som det gjorde de første månedene, men fortsatt god vannskrekk. Bildene under ble tatt i regnet i dag og det er en stund siden forrige vask.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA