Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Seiling?

Startet av Måkemannen, søndag 17. januar 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

Måkemannen

Kan noen eksperter forklare for en stakkars nybegynner hva dette er for noe rart? Har forstått det slik at dette har med regenerering å gjøre, men ikke helt.. ?

Forvirret.

Rav4_EV

Noen biler "bremser" når du slipper gasspedalen. Fordelen er at du ofte ikke trenger å bruke bremsepedalen for å justere hastigheten noe ned.

De bilene som har "seilefunksjon" vil bilen trille lett dersom gassen slippes. Lett reduksjon må skje med bremsepedalen. Noen mener at de sparer energi dersom de bruker denne funksjonen.

Fordeler og ulemper er mer smak og behag.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hsa77

Zoe bremser litt elektrisk når gasspedalen slipped helt ut. Det er alikevel mulig å seile; velg visning av "direct consuption" i  dashbordet, slipp gasspedalen så langt ut at det vises 0 kw - nå seiler du!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

THE

"Direct consumption" viser vel energi som går med til framdrift OG til AC, så om det viser 0kW i displayet er det vel ikke nødvendigvis seiling? Hvis det går 3 kW til varme og du regenerer med 3kW så vil netto forbruk være 0kW, men hvis jeg har forstått det riktig så henter AC alltid energi fra batteriet, og ikke direkte fra regenerering.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hsa77

Ja "direct consumption" viser alt forbruk inkludert ac. Jeg hadde trodd at bilen er så smart at den ikke sender energien til batteriet dersom den kan brukes direkte uten tap. Dersom bilen uansett tapper batteriet til ac kan man jo like gjerne seile ved å sette girspaken i  "N".
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

bjaolsen

Slik jeg ser det i CanZE så er varmepumpa koblet til "DC-bussen" ut av hovedbatteriet. Der ender jo også energien som kommer fra regen, så i praksis går energien fra regen direkte til AC...

Enkleste form for seiling i Zoe er ved bruk av N på girspaken, er en fintfølende nok kan en seile med gasspedalen også...
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Måkemannen

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 17. januar 2016, klokken 22:14
Noen biler "bremser" når du slipper gasspedalen. Fordelen er at du ofte ikke trenger å bruke bremsepedalen for å justere hastigheten noe ned.

De bilene som har "seilefunksjon" vil bilen trille lett dersom gassen slippes. Lett reduksjon må skje med bremsepedalen. Noen mener at de sparer energi dersom de bruker denne funksjonen.

Fordeler og ulemper er mer smak og behag.

Ok, men det er det jeg ikke helt begriper, vil man ikke heller få inn den energien man kan få i en nedoverbakke som regen? Om man "triller lett" tyder det vel på at nesten ikkeno blir regenerert (den lille rullemotstanden man likevel får kommer av friksjon i drivverk, rullemotstand i dekk osv.)

hsa77

Sitat fra: Måkemannen på mandag 18. januar 2016, klokken 23:12
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 17. januar 2016, klokken 22:14
Noen biler "bremser" når du slipper gasspedalen. Fordelen er at du ofte ikke trenger å bruke bremsepedalen for å justere hastigheten noe ned.

De bilene som har "seilefunksjon" vil bilen trille lett dersom gassen slippes. Lett reduksjon må skje med bremsepedalen. Noen mener at de sparer energi dersom de bruker denne funksjonen.

Fordeler og ulemper er mer smak og behag.

Ok, men det er det jeg ikke helt begriper, vil man ikke heller få inn den energien man kan få i en nedoverbakke som regen? Om man "triller lett" tyder det vel på at nesten ikkeno blir regenerert (den lille rullemotstanden man likevel får kommer av friksjon i drivverk, rullemotstand i dekk osv.)
Regen medfører energitap, laderen på bilen er jo ikke 100% effektiv. Det er derfor bedre å seile ned bakker, da tar du vare på mer av energien. Men så er det jo noe som heter andre biler og fartsgrenser, så det er jo ikke alltid like lett å seile i praksis.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: bjaolsen på mandag 18. januar 2016, klokken 22:01
Slik jeg ser det i CanZE så er varmepumpa koblet til "DC-bussen" ut av hovedbatteriet. Der ender jo også energien som kommer fra regen, så i praksis går energien fra regen direkte til AC...

Enkleste form for seiling i Zoe er ved bruk av N på girspaken, er en fintfølende nok kan en seile med gasspedalen også...
Dersom man seiler ved å  sette girspaken i "N" vil man fortsatt tappe batteriet til å drifte ac. Mest energieffektiv seiling oppnår man vel derfor med gasspedalen?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Da er nok heilt rett som hsa77 seie her. Skal du tene mest på seiling så er det å ha 0 kw i displayet. Men hvis bilen aukar farten når du har 0 kw så taper du energi uansett kor mykje tap da er i elektronikken i bilen. Det er ikkje lov å kjøre over fartsgrensa. Så å sette bilen i N har ingen hensikt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Foer en nedoverbakke har det gjerne vaert en oppoverbakke. For å unngå å seile for fort nedover kan man derfor slippe gassen på vei opp bakken.  Det ultimate er at man akkurat har nok fart over bakketoppen til at man unngår å bremse nedover. Slik kjøring forutsetter at man er godt kjent med veien - for ikke å  snakke om at man har god tid og at man ikke er redd for å lage koe!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Måkemannen

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 19. januar 2016, klokken 16:17
Sitat fra: Måkemannen på mandag 18. januar 2016, klokken 23:12
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 17. januar 2016, klokken 22:14
Noen biler "bremser" når du slipper gasspedalen. Fordelen er at du ofte ikke trenger å bruke bremsepedalen for å justere hastigheten noe ned.

De bilene som har "seilefunksjon" vil bilen trille lett dersom gassen slippes. Lett reduksjon må skje med bremsepedalen. Noen mener at de sparer energi dersom de bruker denne funksjonen.

Fordeler og ulemper er mer smak og behag.

Ok, men det er det jeg ikke helt begriper, vil man ikke heller få inn den energien man kan få i en nedoverbakke som regen? Om man "triller lett" tyder det vel på at nesten ikkeno blir regenerert (den lille rullemotstanden man likevel får kommer av friksjon i drivverk, rullemotstand i dekk osv.)
Regen medfører energitap, laderen på bilen er jo ikke 100% effektiv. Det er derfor bedre å seile ned bakker, da tar du vare på mer av energien. Men så er det jo noe som heter andre biler og fartsgrenser, så det er jo ikke alltid like lett å seile i praksis.

Men da går jo energien bare til spille? Skjønner fortsatt ikke vitsen med seiling. Jeg må tydeligvis ha det med teskje.

Håndvask

SitatMen da går jo energien bare til spille? Skjønner fortsatt ikke vitsen med seiling. Jeg må tydeligvis ha det med teskje.

Du bruker mindre energi totalt sett på å bruke farten bilen allerede har bygget opp og renne i fri ned en bakke hvor du ikke trenger motorkraft for å opprettholde farten, enn å bremse med regenerativ bremsing for så å måtte akselerere senere.

Men, om du likevel må bremse, for å holde fartsgrensen eller på grunn av trafikken, vil en jevn og lang regenerativ bremsing være å foretrekke enn å renne i fri for så å måtte stoppe på kort avstand.

Et teoretisk eksempel vil være en fjordtunell, her vil man spare mer energi ved å la bilen renne fritt i nedoverbakken, bygge seg opp fart og bruke den ekstra hastigheten når man skal opp igjen fra tunellen, enn å bremse med elmotoren og få litt ekstra energi nedover, for så å måtte bruke mer energi for å holde hastighet opp hele bakken etterpå.

Måkemannen

Sitat fra: Trynemjoel på onsdag 20. januar 2016, klokken 13:54
SitatMen da går jo energien bare til spille? Skjønner fortsatt ikke vitsen med seiling. Jeg må tydeligvis ha det med teskje.

Du bruker mindre energi totalt sett på å bruke farten bilen allerede har bygget opp og renne i fri ned en bakke hvor du ikke trenger motorkraft for å opprettholde farten, enn å bremse med regenerativ bremsing for så å måtte akselerere senere.

Men, om du likevel må bremse, for å holde fartsgrensen eller på grunn av trafikken, vil en jevn og lang regenerativ bremsing være å foretrekke enn å renne i fri for så å måtte stoppe på kort avstand.

Et teoretisk eksempel vil være en fjordtunell, her vil man spare mer energi ved å la bilen renne fritt i nedoverbakken, bygge seg opp fart og bruke den ekstra hastigheten når man skal opp igjen fra tunellen, enn å bremse med elmotoren og få litt ekstra energi nedover, for så å måtte bruke mer energi for å holde hastighet opp hele bakken etterpå.

Nå datt det inn her. Tusen takk for god forklaring. :)

Beckern

Sitat fra: Trynemjoel på onsdag 20. januar 2016, klokken 13:54
SitatMen da går jo energien bare til spille? Skjønner fortsatt ikke vitsen med seiling. Jeg må tydeligvis ha det med teskje.

Du bruker mindre energi totalt sett på å bruke farten bilen allerede har bygget opp og renne i fri ned en bakke hvor du ikke trenger motorkraft for å opprettholde farten, enn å bremse med regenerativ bremsing for så å måtte akselerere senere.

Men, om du likevel må bremse, for å holde fartsgrensen eller på grunn av trafikken, vil en jevn og lang regenerativ bremsing være å foretrekke enn å renne i fri for så å måtte stoppe på kort avstand.

Et teoretisk eksempel vil være en fjordtunell, her vil man spare mer energi ved å la bilen renne fritt i nedoverbakken, bygge seg opp fart og bruke den ekstra hastigheten når man skal opp igjen fra tunellen, enn å bremse med elmotoren og få litt ekstra energi nedover, for så å måtte bruke mer energi for å holde hastighet opp hele bakken etterpå.

Er dette ironisk ment?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA