Min første vinter i i-MiEV og fornøyd!

Startet av FrkMia, fre 15. jan 2016, kl. 23:07

« forrige - neste »

bruisepristine

Min tredje vinter (siden feb 2013) i mjau og like fornøyd  :)
Kjørte 61,6 km i går fordelt på to turer, parkerte med to streker igjen på batteriet. Første tur med forvarmet bil, andre tur (hjem igjen) med kald bil etter fire timer ute i -18/-20.
To mil motorvei med 100 km/t (fartsgrense 110 km/t), resten 60 km/t.
Høydemeter fra 220m ned til 120m og opp til 240m, og omvendt hjem igjen.
Ubehagelig varmt i bilen første turen pga forvarming, måtte faktisk kjøre med vinduene foran på gløtt og tempen til vifta på grønn i nesten en mil for å få behagelig temperatur i kupeen!
Hjem igjen var mer behagelig varm og jeg kunne beholde jakka på  ;D
i-MiEV 2013
MG4 2023

pwb

Sitat fra: tomrh på tor 21. jan 2016, kl. 17:26
Spant ut gårdsplassen igjen for å teste. Se på sporene, begge bakhjula spinner samtidig. Med vanlig diff hadde bare ett hjul spunnet. FOR et drag!!  8)  :D Med Hakka 8 pigg og "diffsperre" føyk jeg bortover veien og opp bakken med baken slengende fra side til side. Bare så utrolig morro!  ;D  8)

Det er helt klart at det der ville man fått til med hvilken som helst bakhjulsdrevet bil uten noen som helst sperre. Det er ikke slik at uten sperre så drar den kun på ett hjul.

Mr.Zero

Sitat fra: psyfoon på tor 21. jan 2016, kl. 17:32
Se der ja, Tomrh  :D

Men det kan se ut til at Mr. Zero har funnet bevis på at Citroën og Peugeot ikke leverer trillinger med LSD, men det betyr at det kanskje kun er Mitsubishi som er utstyrt med dette? Bevisene er jo ganske gode ifht opplevelser hos de som eier i-miev.

Kanskje noen med fransk trilling har lyst til å svi av noen watt og prøve det samme som Tomrh og poste bilde for å se om de spinner på kun 1 hjul?  :)

Beklager herrer, men bildet jeg postet er tatt fra delekatalogen til Mitsubishi... Plasserte sønnen min bak bilen nå i kveld og ga gass. Kun høyre bakhjul spant. Jr. kan bekrefte dette ved henvendelse.. ;D Tok ikke bilde i mørket og 17 blå.
For øvrig har jeg bedt endel mitsu-mekanikere teste ut mjauene de prøvekjører. Teknikere sier det er tull med en fordyrende LSD når bilen leveres med ESP. Er jo ikke helt enig det.. Minuset med en mekanisk diffbrems/sperre er at det gir ekstra rullemotstand ved svingkjøring på tørt underlag. Og ekstra rullemotstand er jo ikke noe vi ønsker, gjør vi vel... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Hvorfor spinner min og psyfoon sin i-MiEV på begge bakhjula samtidig da? Du så bildet av hjulsporene Mr.Zero? Det naturlige ville vært ett hjulspor med oppvirvlet snø og grus mens det andre hjulsporet ville manglet dette. Hjulsporene mine viser to hjul som spinner samtidig fra start.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pwb

Sitat fra: psyfoon på tor 21. jan 2016, kl. 17:32
Se der ja, Tomrh  :D

Men det kan se ut til at Mr. Zero har funnet bevis på at Citroën og Peugeot ikke leverer trillinger med LSD, men det betyr at det kanskje kun er Mitsubishi som er utstyrt med dette? Bevisene er jo ganske gode ifht opplevelser hos de som eier i-miev.

Kanskje noen med fransk trilling har lyst til å svi av noen watt og prøve det samme som Tomrh og poste bilde for å se om de spinner på kun 1 hjul?  :)

Måtte ut å prøve. Spinner som bare f... på begge hjul. Men kjørte det ene hjulet oppå en planke og gjorde det samme. Planken gikk bakover men ikke så mye som den ville gjort med sperre og det andre hjulet spant mye mer. Det står jo også at antispinnen fungerer som en virtuel LSD, når man gir gass på rett slette med ESP på så bremser den jo ikke på samme måte som når man får skrens. Hadde jo ikke vært nødvendig med en slik software på bilen hvis det var mekanisk LSD?
http://www.imiev411.com/c/safety

pwb

Sitat fra: tomrh på tor 21. jan 2016, kl. 20:59
Hvorfor spinner min og psyfoon sin i-MiEV på begge bakhjula samtidig da? Du så bildet av hjulsporene Mr.Zero? Det naturlige ville vært ett hjulspor med oppvirvlet snø og grus mens det andre hjulsporet ville manglet dette. Hjulsporene mine viser to hjul som spinner samtidig fra start.

Fordi man IKKE trenger NOEN form for diffsperre for å få til det når underlaget er tilnærmet likt på begge sider. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være.

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på tor 21. jan 2016, kl. 20:49
Plasserte sønnen min bak bilen nå i kveld og ga gass. Kun høyre bakhjul spant. Jr. kan bekrefte dette ved henvendelse.. ;D
Gjorde det samme med dattera mi, hun kan bekrefte at begge hjula spant. Men som pwb påpeker kan det ha med underlag å gjøre. Hvilket underlag prøvde du på Mr.Zero? Du måtte jo nødvendigvis ha forskjellig underlag på hvert hjul for i det hele tatt å få til å ikke spinne på begge hjul iflg pwb over.
Stjørdal

tomrh

Sitat fra: pwb på tor 21. jan 2016, kl. 21:01
Det står jo også at antispinnen fungerer som en virtuel LSD, når man gir gass på rett slette med ESP på så bremser den jo ikke på samme måte som når man får skrens.
Antispinn på i-MiEV bedrer ikke fremkommeligheten, tvert i mot kveler den fremdrift. Bare å prøve med og uten det, opplever enorm forskjell. Noe som skulle tyde på at den egentlig ikke er nødvendig, kun antiskrens.
Stjørdal

psyfoon

Men hva med asfalt-testen min da? Bar, tørr asfalt på ene bakhjul og snø på det andre og rundt 3grader stigning med antispinn utkoblet.  Bilen kom seg fremover, selv om den ikke akkurat skjøt fart så hadde den en helt normal akselerasjon. Det er tross alt evt snakk om 10-25% sperrevirkning, ikke 100%.

Jeg har eid minst 20 bakhjulsdrevne biler over 16år som sjåfør, jeg har kjørt på asfaltbane og isbane, sladdet over snittet mye, hatt biler med og uten 25% sperre og tilogmed biler som jeg har montert sperrediff på. I-miev'en oppfører seg iallefall likt alle bilene jeg har hatt med sperre og ulikt de jeg har hatt uten. Jeg mener også at det er veldig rart hvis de har sperre, men noe er iallefall annerledes på disse bilene, uten tvil. Om det kan ha noe med konstruksjonen av diff og gir eller det faktum at den er drevet av en elmotor som har veldig raskt og kraftig levering av dreiemoment som lettere "får med" begge hjulene vet ikke jeg. Sperrediff eller ei, den oppfører seg iallefall som den har det i de situasjonene jeg har fått prøvd ut, det er jo det viktigste  8)

Imponerte forresten en kompis i kveld, han har en 05mod Saab 9—5 med bensinturbo og 210hk og sprett nye piggdekk. Saab er jo i tillegg veldig gode vinterbiler så han har skrytt fælt av akselerasjonen opp en bestemt bakke her vi bor. Bakken er lang og bratt med ca. 12 graders stigning. Nå i kveld var det hardbrøytet snø med stedvis sorte isflekker og null grus, ca. -5 grader. Jeg skulle kjøre han en plass og la da turen over den ruta. Han ble oppriktig bekymret for at vi ikke skulle komme opp og ba meg om å snu og ta andre veien. Men jeg kjørte stødig mot foten av bakken, med antispinn innkoblet så jeg ikke skulle spinne ut sidelengs. En bratt sving nederst i bakken samt møtende bil nedover ble forsert i 30kmt. Vel forbi svingen plantet jeg pedalen i bunn og antispinn jobbet tidvis og mellom slagene skyvde den godt på oppover bakken, så på toppen hadde jeg ca. 70kmt. Gjett om han ble stille da  ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på tor 21. jan 2016, kl. 21:29
Sitat fra: Mr.Zero på tor 21. jan 2016, kl. 20:49
Plasserte sønnen min bak bilen nå i kveld og ga gass. Kun høyre bakhjul spant. Jr. kan bekrefte dette ved henvendelse.. ;D
Gjorde det samme med dattera mi, hun kan bekrefte at begge hjula spant. Men som pwb påpeker kan det ha med underlag å gjøre. Hvilket underlag prøvde du på Mr.Zero? Du måtte jo nødvendigvis ha forskjellig underlag på hvert hjul for i det hele tatt å få til å ikke spinne på begge hjul iflg pwb over.
Dessverre er det jo slik med en åpen diff at det hjulet med dårligst grep, ja det vil spinne først. Jeg sto i kveld på et fast underlag av iskald snø. Vil tro det var rimelig lik friksjon på begge hjul, men det var kun det høyre som fikk opp farta. Nå er det vel kanskje noe mere tyngde over det venstre hjulet - og da får det høyre mindre friksjon - og spinner.
Uansett tilsier all "forskning" at ingen av tvillingene har noen LSD-diff - OG at de dermed skal oppføre seg likt. Jeg kjører for øvrig min fjerde vinter på de originale euro-conti-dekkene fra 2012.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Om jeg bytter ut et piggdekk med et sommerdekk, da skal jeg stå å spinne på sommerdekket uten å komme av flekken om det er et vanlig differensial, ikke sant? Og er det delvis diffsperre så skal også piggdekket snurre og bilen vil få framdrift. Skal se om jeg får gjort en slik test i løpet av helga nå.
Stjørdal

psyfoon

Sitat fra: tomrh på tor 21. jan 2016, kl. 23:25
Om jeg bytter ut et piggdekk med et sommerdekk, da skal jeg stå å spinne på sommerdekket uten å komme av flekken om det er et vanlig differensial, ikke sant? Og er det delvis diffsperre så skal også piggdekket snurre og bilen vil få framdrift. Skal se om jeg får gjort en slik test i løpet av helga nå.

Riktig! Det er en god måte å teste det på. Når du først er i gang med dekkbytte kan du jo også jekke opp hele bakenden og snurre på et bakhjul for å se om det motsatte hjulet roterer samme eller motsatt vei. Samme vei = sperre, motsatt vei = åpen
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

pwb

Sitat fra: psyfoon på fre 22. jan 2016, kl. 06:51
Sitat fra: tomrh på tor 21. jan 2016, kl. 23:25

Riktig! Det er en god måte å teste det på. Når du først er i gang med dekkbytte kan du jo også jekke opp hele bakenden og snurre på et bakhjul for å se om det motsatte hjulet roterer samme eller motsatt vei. Samme vei = sperre, motsatt vei = åpen

Vil vel tro de fleste har den i P når de jekker den opp og da skal det ikke være mulig å snurre hjulet hvis det er sperre.

tomrh

Sitat fra: Zanta på fre 22. jan 2016, kl. 09:15
Det er vel ikke laget noen biler med old-style mekanisk limited slip diff etter at det ble vanlig med elektronisk antispinn som gjør det samme med bremsene, og det er mange år siden. Her står det "Brake Actuated Limited Slip Differential": http://www.cnet.com/roadshow/auto/2016-mitsubishi-i-miev/ , noe som viser at bilen ikke har noe annet enn elektronisk antispinn.
Joa.... Men psyfoon og jeg slår jo av elektronikken og opplever at det fortsatt drar og spinner på begge bakhjul.

Kom til å tenke på...jeg er ingen bilmekaniker...men i mitt svar #13 er det en lenke til en youtube-snutt som illustrerer hvordan LSD virker. Det er snakk om friksjonsplater på akslingene som drar rundt selve housingen, altså er sperrefunksjonen utenfor selve differensialet. Kan det da være et blindspor å se på delebekrivelsen til selve differensialet?
Stjørdal

pwb

Sitat fra: tomrh på fre 22. jan 2016, kl. 11:56

Joa.... Men psyfoon og jeg slår jo av elektronikken og opplever at det fortsatt drar og spinner på begge bakhjul.

Det er fordi det er helt normalt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA