Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsefeil igjen?

Startet av pwb, tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:55

« forrige - neste »

pwb

En på jobben fikk fikset bremsene for en stund siden, men i går holdt han på å kjøre ned garasjeporten fordi han da igjen måtte pumpe på bremsene for å få de til å virke. Men i helgen var han på hytta og det var 14-15 minus, ned igjen da så tok det lang tid før bremsene begynte å virke normalt, ikke at han måtte pumpe men han måtte trå steinhardt for at de skulle ta og det var slik i nesten 10 minutter så det var ikke artig. Hva er problemet denne gangen? Hvordan fungerer bremseservoen på en Tesla? Mange vil nok tro at dette er ett trolleinnlegg, men det er seriøst ment.

petersv

Det er ikke så rart da, som en som ikke eier bilen selv er du unormalt interessert i dens svakheter. Foreslår du tipser alle kollegaene dine on elbilforum slik at de kan poste sine spørsmål sel, sorry men din kredibilitet står ikke særlig høyt i kurs her.

Lynet

På Tesla uten autopilot er det helt vanlig bremseanlegg med vacumservo.
På Tesla MED autopilot er det Bosch bremseanlegg med elektrisk servo.
Alle har Brembo bremser på hjulene.
Tipper alle nevnte bremsedeler er å finne på mange andre bilmerker.
Både Bosch og Brembo er anerkjente merker og noe av det beste du får.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Brede

Jeg kjører med originale 2013-bremser og normal regen og må være svært obs på bremsebruken nå på vinteren.
De blir generelt brukt svært lite, ja nesten ingenting i forhold til "vanlige" biler og bærer raskt preg av det.
Kjører slavisk en bremsetest hver kjøretur og en skikkelig oppbremsing iblandt på langtur.
Dersom jeg slurver med dette så må pedalen av og til presses "i gulvet" for å få bremseeffekt, har også opplevd å måtte pumpe pedalen 3-4 ganger uten at det har skjedd så veldig mye.
Hadde bilen inne i 2014 for sjekk av bremsesystem og den oppførte seg som den skulle og likt med andre biler på servicesenteret.

Har nå avtale om gjennomgang av bremsene på neste service (og da sansynligvis oppgradering til bremseskjold og "norske" bremser).

inverter

Min S85 2013 fikk oppgradert bremsene på service uten at jeg hadde bedt om det. Har aldri opplevd problemer med bremsene hverken før oppgraderingen eller etterpå.

Men jeg parkere i "frostfri" garasje. Mulig at de har noe å si.

Jeg tror kanskje bremseoppgradering er obligatorisk ved service på bilene som ble levert før autopilot bremsene kom.

jkirkebo

Sitat fra: Brede på tirsdag 12. januar 2016, klokken 13:04
Jeg kjører med originale 2013-bremser og normal regen og må være svært obs på bremsebruken nå på vinteren.
De blir generelt brukt svært lite, ja nesten ingenting i forhold til "vanlige" biler og bærer raskt preg av det.
Kjører slavisk en bremsetest hver kjøretur og en skikkelig oppbremsing iblandt på langtur.
Dersom jeg slurver med dette så må pedalen av og til presses "i gulvet" for å få bremseeffekt, har også opplevd å måtte pumpe pedalen 3-4 ganger uten at det har skjedd så veldig mye.
Hadde bilen inne i 2014 for sjekk av bremsesystem og den oppførte seg som den skulle og likt med andre biler på servicesenteret.

Har nå avtale om gjennomgang av bremsene på neste service (og da sansynligvis oppgradering til bremseskjold og "norske" bremser).

Jeg hadde delvis slike problemer før, på føykesnøføre, men etter oppgradering av bremsene til nordisk utgave er problemene borte. Dog bruker jeg bremsene ganske mye på denne årstiden, er det kaldt er regen som regel disabled og jeg må bruke skivebremsene til alt. Mulig det hjelper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. januar 2016, klokken 15:45
Sitat fra: Brede på tirsdag 12. januar 2016, klokken 13:04
Jeg kjører med originale 2013-bremser og normal regen og må være svært obs på bremsebruken nå på vinteren.
De blir generelt brukt svært lite, ja nesten ingenting i forhold til "vanlige" biler og bærer raskt preg av det.
Kjører slavisk en bremsetest hver kjøretur og en skikkelig oppbremsing iblandt på langtur.
Dersom jeg slurver med dette så må pedalen av og til presses "i gulvet" for å få bremseeffekt, har også opplevd å måtte pumpe pedalen 3-4 ganger uten at det har skjedd så veldig mye.
Hadde bilen inne i 2014 for sjekk av bremsesystem og den oppførte seg som den skulle og likt med andre biler på servicesenteret.

Har nå avtale om gjennomgang av bremsene på neste service (og da sansynligvis oppgradering til bremseskjold og "norske" bremser).

Jeg hadde delvis slike problemer før, på føykesnøføre, men etter oppgradering av bremsene til nordisk utgave er problemene borte. Dog bruker jeg bremsene ganske mye på denne årstiden, er det kaldt er regen som regel disabled og jeg må bruke skivebremsene til alt. Mulig det hjelper.

Jeg fikk oppgradert bremsene forrige vinter. Før det hadde jeg noen litt ubehagelige episoder på vinterføre hvor bremsene ikke tok skikkelig. Etter bytte har bremsene fungert eksemplarisk.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

SurSnasen

Sitat fra: pwb på tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:55
En på jobben fikk fikset bremsene for en stund siden, men i går holdt han på å kjøre ned garasjeporten fordi han da igjen måtte pumpe på bremsene for å få de til å virke.

Hadde noe lignende på Audi A6 nå i helga. Fikk rast fra meg litt på en stor, ubrøyta parkeringsplass i ca 40-50 centimeter løssnø. Kjørte deretter hjem. Ingen problemer så langt. Neste dag kom, satte meg inn i bilen, og skulle kjøre ned første bakken. Måtte trykke hardt på bremsa for å få noe særlig bremseeffekt. Stoppet opp, ut av bilen. Synderen var nok at snøen over natta hadde frosset på bremseskiva (parkere med lunk i skiva, smelte snø som er pakket inn mellom felg og bremseskive, for deretter å fryse til is). 200 meter med kjøring til så var isen borte og normal bremseeffekt tilbake.

Jeg tviler ikke på historien du kommer med, men jeg tror nok ikke Tesla er unike der. Som sagt, jeg opplevde lignende på en annen bil.

pwb

Dette er hans andre vinter, han klagde ikke over denne type bremsefeil sist vinter, men nå i helgen så var det såpass skummelt at fruen hans sa at nok er nok. Han fikk utført bremseskjold greiene for en god stund siden men i helgen så var det mer at det ikke var noen bremser i det hele tatt, pedalen gikk ikke i bunnen men det var nesten ikke bremser uansett hvor hardt han tråkket på bremsene og dette varte ganske mange km. Han sa han nesten fikk følelsen av at bilen ga fart istedenfor å bremse, men det er vel bare (forhåpentlig) fordi manglende regenerering gir den følelsen.

Hodetelefoner

Han får lære seg å bruke bremsene innimellom da. Som normale mennesker

pwb

Sitat fra: KristofferH på tirsdag 12. januar 2016, klokken 18:30
Han får lære seg å bruke bremsene innimellom da. Som normale mennesker

Artig tilnærming dere har på livsfarlige feil på bilen

Brede

Sitat fra: pwb på tirsdag 12. januar 2016, klokken 18:46
Sitat fra: KristofferH på tirsdag 12. januar 2016, klokken 18:30
Han får lære seg å bruke bremsene innimellom da. Som normale mennesker

Artig tilnærming dere har på livsfarlige feil på bilen

Sjelden jeg stiller meg på siden til pwb, men det var en usakelig kommentar KristofferH...

Øyvind.h

Sitat fra: pwb på tirsdag 12. januar 2016, klokken 18:46
Sitat fra: KristofferH på tirsdag 12. januar 2016, klokken 18:30
Han får lære seg å bruke bremsene innimellom da. Som normale mennesker

Artig tilnærming dere har på livsfarlige feil på bilen
Jeg vet du elsker å snakke negativt om Tesla, og at du bare kommer ut og troller på forumet hver gang du har funnet et nytt trumfkort. Men til info - KristofferH er en person, med egne meninger.
Formen "dere" bør med andre ord byttes ut til "du". Selv om du har lagt alle Tesla-eiere for hat og ønsker å dømme dem som gruppe  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Enig i at det ligger en usaklig kommentar over her, men så var det noe med at når man roper i skogen....

Spinner

Sitat fra: pwb på tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:55
En på jobben fikk fikset bremsene for en stund siden

Sitat fra: pwb på tirsdag 12. januar 2016, klokken 17:16Han fikk utført bremseskjold greiene for en god stund siden
Bremsefiksen er NYE bremser, ikke bare skjold...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA