Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vindusviskere - Ubrukelig i kaldt vær

Startet av pkhamre, mandag 11. januar 2016, klokken 12:58

« forrige - neste »

pkhamre

Er det flere enn meg som opplever at viskerne er umulig å bruke i kaldt vær? Når temperaturen har vært rundt -10 eller lavere, så leverer ikke dysene noe spylerveske, og viskerne er fulle av is. Har måttet stoppe opp hvert 10. minutt for å ta av is på viskerne og for å vaske rutene hos bensinstasjoner.

Spylevesken jeg bruker er beregnet for temperaturer ned til -20.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Kanon

Jeg har brukt min under 20 minus uten problemer. Har du kanskje ikke noen av comfort pakkene? Noen påstår at oppvarmede dyser er en del av de. Jeg vet ikke

pkhamre

2018 Tesla Model X75D - Uglen

OlgaE

Med vind-faktor så blir ikke - 20 godt nok. Husk også at kvalitet på vindusspylervæske varierer mye. For bruk i de kommende dagene med -20 på sentrale Østland er det kun de beste blandingene/selvblandet som vil duge. Kanskje en bør ha på konsentrat for unngå bånnfrysing også.

Ingeniøren

#4
Har brukt spylesvæske fra Europris i det siste med -13 til -15C ute og ingen problem med spyling. Litt tendenser til at det fryser på ruta i 100 på motorvei men det må man regne med.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ara

I slikt vær, spesielt med mye snø i tillegg, er det anbefalt å ikke kjøre mye varme mot frontruta. Dette da det gjør at snøen smelter og så fryser igjen når viskerne er i området uten varme.

Klykken

Uten luft mot frontruta vil det høyst sannsynlig dugge.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

Sitat fra: Ara på tirsdag 12. januar 2016, klokken 07:21
I slikt vær, spesielt med mye snø i tillegg, er det anbefalt å ikke kjøre mye varme mot frontruta. Dette da det gjør at snøen smelter og så fryser igjen når viskerne er i området uten varme.

Nettopp! Og dette gjelder ikke bare elbiler, ha frontruten så kald som mulig under slike forhold. Dugg er ikke noe problem når man har friskluftspjeld åpen fordi så kald luft er så tørr at den tar opp mye fuktighet når den blir varmet opp til kupétemperatur.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

pkhamre

Men hva gjør jeg galt når jeg må stoppe hvert femte minutt for å manuelt vaske frontruta? Jeg har aldri hatt dette problemet på andre biler. Får jo hele ruta blokkert av møkk som blir dratt ut av viskerne.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Sungrazer

Vanskelig å si, men den saltgørra som er nå er ganske utrivelig. Du kan forsøke en annen type spylevæske - det er ikke sikkert den holder hva den lover. Eventuelt kjøpe konsentrat og blande selv.

Det kan også hende at viskerbladene ikke ligger skikkelig an til frontruten.

Jeg opplever til tider at jeg må bruke mye spylevæske (holder inne hendelen 2 - 3 sekunder) for å få nok spylevæske til å vaske ren frontruten. Spesielt når det er mye trafikk og søl på ruta fra trailere etc.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

HHF

Har fått advarsel om lite spylevæske når det har vært som kaldest nå - selv om jeg vet jeg har nesten full tank. Regner med at det er fordi den fryser, så jeg skal ihvertfall anskaffe noe konsentrat for å sikre imot dette. Ellers så fungerer viskerne mine greit så lenge jeg får spylt på vinduet.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Beckern

Det er nesten så man ønsker seg tilbake til Mercedesen med spylevæsketank oppvarmet av kjølevæsken.
Har også opplevd at spylevæsken fryser men når varme er så dyrebart og lite av så er det vel noe som hører med.
Konsentrat skal kjøpes inn før helgen.

Eaglemann

Mine vindusviskere presser ikke hardt nok mot ruta, dette gjelder sentrum av begge viskerne i kaldt vær
Noen andre som opplever det?
BMW i3 fra 28.10 2015
BMW i3 2019
BMW iX1 09.06.2023

pkhamre

Sitat fra: Eaglemann på tirsdag 12. januar 2016, klokken 17:30
Mine vindusviskere presser ikke hardt nok mot ruta, dette gjelder sentrum av begge viskerne i kaldt vær
Noen andre som opplever det?

Jepp, det er det jeg også opplever.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Beckern

Ja, litt under senter blir det glipper ytterst på vinduet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA