Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla vs hydrogenbil

Startet av tutti, tirsdag 15. mars 2016, klokken 21:21

« forrige - neste »

Trond.Strom

Sitat fra: tutti på tirsdag 15. mars 2016, klokken 21:21
Ser ut som hydrogenbiler har bedre rekkevidde og er billigere å kjøpe enn Tesla, selv på bruktmarkedet.

Er det noen som har vurdert å bytte fra Tesla?

Hydrogenbiler kan til og med kjøre i kollektvifelt hvor ikke elbiler kan lenger..

Ser ut som om gassbiler har bedre rekkevidde og er billigere å kjøpe enn Tesla, selv på bruktmarkedet

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69522342

Gassdrift er jo mer miljøvennlig enn hydrogen, ettersom man slipper å konvertere gass->hydrogen->strøm

Det finnes også et bedre utbygd LPG nett i Norge så man kan tilogmed fylle tanken når den er tom.

om jeg vurderte å bytte? nei gjør vel ikke det, men dersom jeg skulle bytte til en Toyota ville det vel blitt en Tundra og ikke en Mirai

DagfinnN

En kjempefordel med EL-bil er lading hjemme.
Kan akseptere brenselscelle dersom den har som funksjon å lade batteriet under kjøring og dermed å "uendelig" rekkevidde - altså med 5 min pit-stop og stasjoner med 50 km avstand mellom hver.
Forutsetningen er at rekkevidden på kun el blir minst like god som Tesla i dag. Jeg vil ikke gi fra meg hjemmeladning. Det er så mye bedre enn å dra innom fyllestasjon.

Og ja. Når 1000 km. batteriet kommer og kan lades fult over natten - ja da trenger vi ikke hydrogenbil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

nortrahof

#17
Jeg kjenner ikke hydrogen som drivstoff i biler - derimot har jeg vært borte i denne gassen i prosessindustrien.
- Tror derfor at det er samme utfordringer med bruk av hydrogen som drivstoff?

Hydrogen er det minste molekyl som finnes. Derfor lekker det gjennom de fleste stoffer, særlig under trykk. Har vært borte i hydrogensprøhet i metaller, særlig stål. Dette gjør at alle metaller som er utsatt for lagringstrykk blir sprø etter en viss tid. Metallet mister derfor seigheten som er viktig for å holde gassen "på plass". Det kan bety at vedlikeholdskostnader kan bli veldig kostbare i bilens levetid. Da volumet på gasstanken er temmelig stort, må den i hvert fall reklassifiseres hvert 4. år som andre trykktanker. - Ofte koster det like mye som å kjøpe en ny tank.
For de som vil lese mere: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0013794410001980
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_embrittlement

Tror ikke myndighetene har fått øynene opp for den risiko det er med hydrogen og spesielt lagring av denne?
Derfor er jeg redd for at slike biler kan på sikt innebære store kostnader til drift og vedlikehold.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Trond.Strom

Du må også bytte ut brenselcellen etter ca. 3 tusen timer. Vil anta at dette inntreffer etter 120k til 180k kilometer en gang.

Cato76

Hydrogenbil er fremtiden! ...og slik vil det alltid være  ;D ;D ;D

T-t-tok du an  ;)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

DagfinnN

Sitat fra: Cato76 på onsdag 16. mars 2016, klokken 11:27
Hydrogenbil er fremtiden! ...og slik vil det alltid være  ;D ;D ;D

T-t-tok du an  ;)

Dagens :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RedJaro

Veldig bra Cato

Som nortrahof skriver, så er Hydrogen ikke det mest fornuftige løsningen for bil industrien. Det vil koste vanvittig mange milliarder å bygge opp ny infrastruktur for produksjon, lagring, rør eller trailer transport, ombygning av stasjoner og lagring på disse. Vedlikehold av dette vil også være ekstremt dyrt. Hydrogen er videre en dårlig løsning hvis man ser på energibruk. Har man 100kW energi fra f.eks. vindkraft som man skal videreføre til transport, vil en Hydrogen bil får ca. 22kW, mens en EL bil vil ha ca. 90kW tilgjengelig. Bensin/Diesel ligger på 17-21kW. Veldig mye energi er tapt i produksjon, transport og lagring av Hydrogen. Skal du kjøpe deg en Hydrogen bil i dag burde du bo i nærheten av Oslo eller Porsgrunn, og ikke ha noen planer om å ta med bilen på tur. Og sånn vil det være i 5-6 år til. Da kan du kanskje fylle i noen byer til. Hurra! I mellomtiden kan vi fylle på strøm i alle byer, tettsteder, bygdetun, småbruk og hytter. De eneste som satser på Hydrogen er de som snart ikke får inntekt fra bensin/diesel/olje. Dessverre er staten en av disse, så forvent at de på sikt kommer til å skattlegge hydrogenet du kjøper på stasjonene. Vil alltid være billigere å fylle strøm hjemme.

Jeg er en Teslaner og min gud er Elon.  ;D
Tesla Model S85D - Rød - NextGen - Autopilot - Interiør og lys

19. nov   Bestilling
29. des   Under produksjon
12. jan   I transit fra fabrikken
29. mar     Utlevering


Lynet

Ikke noe problem, det er solgt bare noen titalls biler  ;D
Og tror heller ikke salget tar av med det første.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Taffelman

#24
Og så godt som alle Hydrogenbiler som er "solgt" i norge er kraftig subsidier av produsenten (Hyundai redusere prisen fra 1,2 mill til 500.000), og kjøpt med dine og mine skattekroner av Oslo og Akershus fylkeskommune og HYOP/Transnova/Enova.

Sistnevnte brukte 7 mill skattekroner på å drifte fyllstssjonene og genererte knapt 100.000 i inntekt, som i hovedsak kom fra våre skattekroner.

Skikkelig bærekraftig teknologi...

NB! Til sammenligning koster bensin utgaven av samme bil, med tilsvarende ytelser, 299.000,- inkludert avgifter og mva.

X75D
TM3 LR AWD

Havebigfun

Man må regne med introduksjonskostnader ved utvikling av ny teknologi som samfunnnet iallefall bør bære deler av- problemet her er at det er fysikalske begrensninger mtp effisiens av hydrogen fra strøm til hjul.
Kan tenkes at våre politikere drømmer om storskalaproduksjon av hydrogen fra fossilt gass som ligger i nordsjøen- i disse tider trenger fossilindustrien nye avsettningskanaler- og det er jo så ren med HY :o.

Taffelman

Joda, er enig i prinsippet om at samfunnet kan være med å finansiere overgang til ny teknologi. Men da må det ligge til grunn klare indikasjoner på at teknologien vil gi samfunnet en merverdi tilbake, og at teknologien blir klar til å implementeres i stor skala innen rimelig tid.

Hvorvidt om hydrogen er samfunnsnyttig som energibærer for personbiltransport er meget diskuterbart, og teknologien er langt ifra klar til å "ta over" personbilmarkedet, det vil ta flere 10-år, hvis det i det hele tatt skjer.

I årevis er det allerede brukt flere hundre millioner skattekroner på fyllstssjoner, hydrogenbuss prosjekt og innkjøp av "demobiler", og nå skrikes det fra spekulanter om at staten må trå til å sponse noen hundre millioner til flere fyllstssjoner, for " infrastrukturen må jo være på plass".

Gjennomfører vi dette får vi snart flere fyllstssjoner enn hydrogenbiler!

Det finnes ikke biler almuen kan eller vil kjøpe. Det fines mao ikke noe marked, og produktene er fortsatt på demobil nivå. Teknologien i Toyota's utstillingsvindu, Mirai, er jo helt tragisk sammenlignet med bilene vi allerede har.

Hvis dette er det beste en av verdens største bilprodusenter har fått til etter mange tiår med utvikling, backet av en hjemstat som har gitt produsenten kjempesubsidier for å satste på hydrogen, så er teknologien fortsatt i krybben, og langt ifra klar til å erobre verden.

X75D
TM3 LR AWD

Roma

Sitat fra: RedJaro på onsdag 16. mars 2016, klokken 14:05
Veldig bra Cato

Som nortrahof skriver, så er Hydrogen ikke det mest fornuftige løsningen for bil industrien. Det vil koste vanvittig mange milliarder å bygge opp ny infrastruktur for produksjon, lagring, rør eller trailer transport, ombygning av stasjoner og lagring på disse. Vedlikehold av dette vil også være ekstremt dyrt. Hydrogen er videre en dårlig løsning hvis man ser på energibruk. Har man 100kW energi fra f.eks. vindkraft som man skal videreføre til transport, vil en Hydrogen bil får ca. 22kW, mens en EL bil vil ha ca. 90kW tilgjengelig. Bensin/Diesel ligger på 17-21kW. Veldig mye energi er tapt i produksjon, transport og lagring av Hydrogen. Skal du kjøpe deg en Hydrogen bil i dag burde du bo i nærheten av Oslo eller Porsgrunn, og ikke ha noen planer om å ta med bilen på tur. Og sånn vil det være i 5-6 år til. Da kan du kanskje fylle i noen byer til. Hurra! I mellomtiden kan vi fylle på strøm i alle byer, tettsteder, bygdetun, småbruk og hytter. De eneste som satser på Hydrogen er de som snart ikke får inntekt fra bensin/diesel/olje. Dessverre er staten en av disse, så forvent at de på sikt kommer til å skattlegge hydrogenet du kjøper på stasjonene. Vil alltid være billigere å fylle strøm hjemme.

Jeg er en Teslaner og min gud er Elon.  ;D

Kan jeg få legge til at du også må være villig til å legge ut 600k for en mindre pen Toyota. Til den summen får du en kul Tesla som gjør samme nytten (men har bedre plass og er nærmest gratis å kjøre!)

AppleKnocker

Sitat fra: tutti på mandag 28. mars 2016, klokken 16:08
http://www.budstikka.no/nyheter/e18/kollektivfelt/hydrogenbiler-har-rett-til-kollektivfeltet/s/5-55-288544

Vegdirektoratet bekrefter at HY er fortsatt tillatt i alle kollektivfelt.
"I fjor høst mottok Vegdirektoratet henvendelser som kunne tyde på at noen buss- og taxisjåfører ikke er kjent med at hydrogendrevne motorvogner, som har bokstavkombinasjonen HY i kjennemerket, har lov til å bruke kollektivfeltet. Dette skal ha skapt trafikkfarlige situasjoner."

Nok et bevis på at for mange yrkessjåfører dessverre oppfører seg som lobotomerte bavianer på veien.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA