Hva er maks effekt å lade eGolf med hjemme?

Startet av HelectriC, fredag 08. januar 2016, klokken 18:36

« forrige - neste »

HelectriC

Har tenkt å få elektriker å sette opp enten rød 16A 3-FAS eller blå 32A 1-FAS industriuttak til Teslaen, men lurer på om det er noen av disse som går å bruke til eGolfen og? Eller får man likevel ikke mer enn via Schuko?
ioniq 5

SteinarSun

Max lading er 16A Ac (vekselstrøm).( Det er den interne laderen i bilen som avgjør dette)
Skal du lade over dette må du ha en DC ladestasjon, og det koster en liten formue.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Homecast

Schucko er 10 A, 2300W, og som SteinarSun sier så kan du maks lade 3700W.

Du kan lade golfen fra begge disse uttakene men får ikke mer enn 3700W uansett

Av disse to hadde jeg definitivt satt opp rødt 16 A 400V uttak, da er det 11KW på tesla som er raskest!

Men du er sikker på at du har 400V hjemme?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

HelectriC

Sitat fra: Homecast på fredag 08. januar 2016, klokken 18:56

Av disse to hadde jeg definitivt satt opp rødt 16 A 400V uttak, da er det 11KW på tesla som er raskest!

Elektrikeren som satte opp det elektriske anlegget i huset for fem år siden er ganske sikker på det er 3-fas, men måtte komme ut for å sjekke nøyaktig. Må man ha en spesiell ladekabel for å benytte den røde kontakten til Golfen eller kan man bruke Tesla sin?
ioniq 5

Homecast

Sitat fra: HelectriC på fredag 08. januar 2016, klokken 19:04
Sitat fra: Homecast på fredag 08. januar 2016, klokken 18:56

Elektrikeren som satte opp det elektriske anlegget i huset for fem år siden er ganske sikker på det er 3-fas, men måtte komme ut for å sjekke nøyaktig. Må man ha en spesiell ladekabel for å benytte den røde kontakten til Golfen eller kan man bruke Tesla sin?

3 fas betyr ikke 400V.

rundt 75% av befolkningen i norge har 230 V. du kan ha både 230V 3 fas og 400V 3 fas.

usikker på om tesla sin umc fungerer på golfen, det kan kanskje noen andre her svare på!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Råde

Sitat fra: HelectriC på fredag 08. januar 2016, klokken 18:36
Har tenkt å få elektriker å sette opp enten rød 16A 3-FAS eller blå 32A 1-FAS industriuttak til Teslaen, men lurer på om det er noen av disse som går å bruke til eGolfen og? Eller får man likevel ikke mer enn via Schuko?
Med overgang kan du bruke begge, men som mange skriver kan du kun bruke 16 av A'ene på golfen. Kun 10 med medfølgende kabel/kladd. Andre steder er det skrevet at tesla umc ikke går på golf. Evt kjøpe 16A kladd av andre med ente rødt eller blått stikk er da en mulighet hvis du vil bruke samme stikk til begge biler.

Sikrest er det vel å sette opp en wallbox med 32A enfas, evt 400V løsningen som er nevnt hvis du har det (mode 3), med type 2 plugg. Denne vil begge kunne bruke.
e-Golf | X75D

HelectriC

Sitat fra: Råde på fredag 08. januar 2016, klokken 23:21
Sitat fra: HelectriC på fredag 08. januar 2016, klokken 18:36
Med overgang kan du bruke begge, men som mange skriver kan du kun bruke 16 av A'ene på golfen. Kun 10 med medfølgende kabel/kladd. Andre steder er det skrevet at tesla umc ikke går på golf. Evt kjøpe 16A kladd av andre med ente rødt eller blått stikk er da en mulighet hvis du vil bruke samme stikk til begge biler.

Sikrest er det vel å sette opp en wallbox med 32A enfas, evt 400V løsningen som er nevnt hvis du har det (mode 3), med type 2 plugg. Denne vil begge kunne bruke.

Wallbox koster vel sånn ca 10k? Det synes jeg ikke det er verdt. Usikker på om det er 400V, må får svar på det fra elektriker.
ioniq 5

Homecast

ikke meningen å gå på deg nå TS selvom det kanskje virker slik. men...

Hvor ligger logikken i å kjøpe biler til over 800K (ny tesla og ny e-golf)

for så å velge å ikke kjøpe en trygg og sikker ladeløsning som koster 20K ? (for den summen går det meste i orden med wallbox og det hele)

20K i litt kulere felger og lydpakke i en tesla er 0 problem som oftest. hva er det som ligger bak?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

HelectriC

Sitat fra: Homecast på lørdag 09. januar 2016, klokken 09:16

for så å velge å ikke kjøpe en trygg og sikker ladeløsning som koster 20K ? (for den summen går det meste i orden med wallbox og det hele)

20K i litt kulere felger og lydpakke i en tesla er 0 problem som oftest. hva er det som ligger bak?

Legitimt spørsmål. Egentlig har jeg ikke bruk for raskere lading hjemme, lader begge bilene i stort sett på jobb. Men så når elektriker likevel skal ut for å fikse lit annet, tenkte jeg han kunne få sette opp et rødt eller blått uttak, blir i stort sett bare materialkostnader og noen time arbeid når han allerede er ved huset. En wallbox til 20k blir  sammenlignet med det og at jeg egentlig ikke trenger den unødvendige penger.
ioniq 5

Homecast

Ja jeg tenkte ikke på raskere, jeg tenkte på tryggere lading.

Mode 2 lading som du legger opp til er ikke like sikkert som Mode 3 lading.

20K inkluderer jo alt av elektriker arbeid osv såfremt du ikke har ekstremt lange strekk eller ombygging av inntakssikringer i huset ditt.

Det er store strømmer det er snakk om her! absolutt ikke vanlige strømtrekk å ha i en vanlig bolig over lang tid!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

PokerFjes

Sitat fra: HelectriC på lørdag 09. januar 2016, klokken 09:20
Sitat fra: Homecast på lørdag 09. januar 2016, klokken 09:16

Legitimt spørsmål. Egentlig har jeg ikke bruk for raskere lading hjemme, lader begge bilene i stort sett på jobb. Men så når elektriker likevel skal ut for å fikse lit annet, tenkte jeg han kunne få sette opp et rødt eller blått uttak, blir i stort sett bare materialkostnader og noen time arbeid når han allerede er ved huset. En wallbox til 20k blir  sammenlignet med det og at jeg egentlig ikke trenger den unødvendige penger.

Har ikke Tesla og e-Golf har samme type2 layout på kontakten? Trekker du ut en 32A 1-fas og får elektrikeren til å sette opp jordfeilvern type B, så har du muligheter i fremtiden også.
Hvis du setter opp en rimelig ladestasjon som leverer 16A 1-fas, så kan du i det minste lade begge bilene og samtidig ha en trygg løsning.
Men spesielt rask blir ikke ladingen ;)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

elektro

Bygger nytt hus og har bestilt 32A 400V 3-fas jeg, for fremtiden.. Da kan jeg f.eks. lade en Tesla med dobbeltlader med 22kW. Tenker å kjøpe noe sånt som dette: http://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-22kw-32a-type-1-2
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA