Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uventa dårlig rekkevidde vinterstid

Startet av Cowboystrekk, fredag 08. januar 2016, klokken 11:43

« forrige - neste »

Bjoris

Elbil.no kjørte den nye Leafen 145 km i -8 grader (det var vel på det meste) og varmen var på behagelig nivå stod det. Det er jo det dobbelt av hva jeg hadde klart med min (uten varme), som nå har 18.6 kwh tilgjengelig når den er full-ladet. ca 9 kwh til er vel tilgjenglig på den nye. Det betyr nesten at den nye MÅ rulle bedre når det er kaldt... ?

Vel, om få dager får jeg oppleve forskjellen, jeg prøver å ikke ha veldig store forventninger, men er litt sjokkert over hvor stor forskjellen ble fra rundt null til 6-8 minus i dagens, det er jo ikke SÅ vanlig her vestpå. Snakket med noen andre med 1. gen Leaf og de sa akkurat det samme...

Uten varme i sete og ratt må du enten ha godt med kler på eller så må varmeapparatet i bruk, kunne nok klart meg med varme i sete og ratt forleden, med frakken over beina holdt jeg forsåvidt varmen, men det er jo utrolig langt fra komfortabelt... Med setevarme og rattvarme hadde det nok vært ok, men slik kjøring er jo selvsagt for spes interesserte.

Tror nok Varmepumpe er perfekt for normalt vestlandsvær:)

Remi Jakobsen

#16
Du bruker mindre strøm til varmen ved å sette på resirkulering av luften istedenfor ny luft utenfra, men da får du ikke luft på vinduet. Derfor switcher jeg til full guffe på vinduet med luft utenfra når det har dugget til, også switcher jeg tilbake til resirkulering. Andre tips for rekkevidden er å ha ekstra med luft i jula, også kjøre sake i alle motbakker, for eksempel 70 km/t i motbakke på motorveien istedenfor 110. Hjelper nok også å bruke vinterdekk med lav rullemotstand.

Leifen1980

Jeg kjører 2013 tekna og med 6 mil til jobb der nærmere 5 av disse er på motorvei har jeg ca 25% igjen på batteriet ved ankomst ladestasjon nær jobben. Kjører da i 95-100km/t på motorvei og tempen har vært rundt -10 siste uka.
Prøvde en dag å følge fartsgrensen et stykke på vei hjem, dvs 110-113km/t og merket rekkeviddeangsten kom. På 3,5mil ble 46% batteri brukt i stedet for 33% dagen før med samme temp og kjøreforhold.
Hastigheten er da målt med GPS da speedometeret i min viser ca 12% for mye.
Batteriet har for øvrig SOH nær 100%, 282 GIDS.
Kun fossilbiler akkurat nå.
ex Tesla MY 2021
ex Tesla M3 base performance 2019
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

sjossang

Tror kona slo en slags rekord i dag: Brukte 5 batteristreker hjemmefra til jobb: 18km på 90 minutter, -3C og masse kø :)
Y LR hvit/hvit

fws

#19
Varmeanlegget tar en del strøm. Jeg gravde ut bilen fra snøen som kom søndag kveld. I den forbindelse startet jeg bilen og satte anlegget på 23 grader og nesten full vifte. Etter 45 minutter hadde batteriprosenten sunket fra 83 til 65%. Med bakgrunn i dette vil jeg si at forhåndsvarming, og batteritempratur har mye og si for rekkevidden om vinteren. I tillegg til rullemotstand selvfølgelig.

stømforbruket mitt er forøverig på 22.70 kWh/100km så langt i januar. Det er med forhåndsvarming hver morgen og varmt parkeringshus på jobb.
Nissan Leaf 2018

tomrh

Et kjøretips er å legge kjøreruta via flest mulige tunneller når det er kaldt. Ofte mange grader varmere i tunnellene, rolige vindforhold, ingen nedbør og bedre effekt av å å ligge bak større biler. Og vinters tid er tunnell-lufta tørr slik at resirk ikke dugger. Når jeg drar fra jobb med iskald bil parkert ute så er jeg så heldig å kunne begynne med en tunnell (Strindheimtunnellen) slik at jeg får opp varmen mye raskere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kavorland

I går hadde eg min fyrste reelle rekkevidde test på min Tekna 24 kwh på vinterstid.

Vegtilhøva var varierande snødekke, på blanda veg og variabel hastighet. - 5 grader.

100% lading til kl.08.00, forvarming til 22 grader i 20 minutt etter dette gav 97 % batterikapasitet.
Rekkevidde oppgitt til 145 km ved start. Fyrste tur på 18 km, med 3 i bilen halve distanse.
Bruk av eco, B og frirulling.
Rattvarme og setevarme på alle seter. Kupe til 30 grader og vifte hastighet 4 heat ingen resirk.

Parkerte heime, kopla til sladden, men ingen lading då batteri var på 85 %.
15 minutter forvarming, før ny avreise kl. 09.30 med sladden i.
Rekkevidde oppgitt til 115 km. Turen var på 37 km i hovudsak motorvei variabel hastighet 60-80 kmh.
Bruk av eco, B og frirulling. 1 person med Rattvarme og setevarme på førersete. Kupe til 30 grader og vifte hastighet 4 til 2, heat og litt resirk. Ankosmt med 55% rest og 80 km.

Neste avreise kl. 19.30 retur heim med 4 born og ein vaksen i bilen.
Rekkevidde oppgitt til 80 km. Turen var på 47 km i hovudsak motorvei variabel hastighet 60-80 kmh.
Bruk av eco, B og frirulling.
Snøfall gjorde vegane glatte og større rullemotstand. Retur innebar fleire mindre stikkvegar med dårleg føre. Rattvarme og setevarme alle seter. Kupe til 30 grader og viftehastighet 4, heat og litt a/c pga dugg frå 5 personer med våte sko og beinklede.
Ankomst heim kl. 20.30 med 8% rest og - - -  km LBW, 300 meter frå heimen.
Programmerte lade (100%) og klima til 08.00 og 08.20, og plugga i orginalader i min 16 amp kurs.

Totalt 102 km, med variabel last, kjøretilhøve og bruk av strøm til oppvarming etc.
Kan ikkje sei eg er misnøgd med dette, då einskilde km var særs krevjande på siste del av turen, med mykje snø, bruks av antispinn, traction control og bratte bakkar.
Kl.08.00 idag var det tilbake til 100% og 146 km estimert rekkevidde med orginal 10 amp lader.


Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

eivind85

Hei. Jeg synes også det forbruket virket litt høyt. Jeg selv tok en tur fra kolbotn til askim sentrum, ca 45-50km en dag det var 19 blå. Hadde ca 46% strøm igjen når jeg ankom askim. Hadde selvfølgelig forhåndsvarmet kupé og 100% før jeg dro hjemmefra. Ladet ikke i askim og dro hjem 3 timer senere. Da var bilen kald og varmeapparatet trakk mye strøm for å varme opp kupéen igjen. Ble nødt til å skru av varmen mot slutten og ble nødt til å lade 5 minutter på mc donalds ca 13 km hjemmefra. Men hadde jeg kjørt denne turen i ett strekk hadde tur-retur askim gått greit med litt kaldere kupe på hjemveien, altså nesten 10 mil i -19gr. Den store forskjellen mellom leaf uten og med varmepumpe ser man ikke ved slike temperaturer. Men ned til ca -6 gr er det vesentlig forskjell på rekkevidden med og uten varmepumpe. Jeg kjører greit 12 mil med 18 gr i kupé ved 5-6 minusgr.
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

Balrog

Med Leafs eget varmeapparat på er jeg nede i 5 mils rekkevidde i -13.

Har dieselvarmer som utvider rekkevidden vesentlig, men jeg vurderer nå å montere en tradisjonell kupevarmer på en annen kurs, ettersom jeg ikke vil forvarme med diesel i garasjen. Har noen tips på hvor det er lurt å montere en DEFA kupevarmer og hvor det er enkelt å få montert strøminntaket?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Mazzbot

11 minus igår . Måtte faktisk hurtiglade i 8 min for å komme meg hjem , hadde 24% da jeg kom til laderen , ladet til 39% , kom hjem med 14% ! Meget glad for at jeg hurtigladet men hadde vært gøy å prøvd å kjørt uten å lade
Tesla model 3 reservert 31/3 .

tomrh

Sitat fra: Balrog på onsdag 20. januar 2016, klokken 01:23
Med Leafs eget varmeapparat på er jeg nede i 5 mils rekkevidde i -13.
Jeg pendler 2 x 45 km hver dag med uteparkering på jobb uten lading. Forvarmer hjemmefra og har varme hele veien, selv i -15. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

RuneW

Sitat fra: tomrh på onsdag 20. januar 2016, klokken 08:41
Sitat fra: Balrog på onsdag 20. januar 2016, klokken 01:23
Med Leafs eget varmeapparat på er jeg nede i 5 mils rekkevidde i -13.
Jeg pendler 2 x 45 km hver dag med uteparkering på jobb uten lading. Forvarmer hjemmefra og har varme hele veien, selv i -15. ;)

Gratulerer.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

tomrh

Sitat fra: RuneW på onsdag 20. januar 2016, klokken 10:45
Gratulerer.
Takk. Må selvfølgelig da legge til at dette også er en gen-1 Leaf kjørt over 70.000 km med dertil tilhørende batteridegradering, at garasjen hjemme er uoppvarmet, samt at jeg følger trafikken på E6 og er ingen sinke. Til inspirasjon. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

RuneW

Sitat fra: tomrh på onsdag 20. januar 2016, klokken 10:55
Sitat fra: RuneW på onsdag 20. januar 2016, klokken 10:45
Gratulerer.
Takk. Må selvfølgelig da legge til at dette også er en gen-1 Leaf kjørt over 70.000 km med dertil tilhørende batteridegradering, at garasjen hjemme er uoppvarmet, samt at jeg følger trafikken på E6 og er ingen sinke. Til inspirasjon. ;)

Ja, du er uten tvil utrolig dyktig.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

Jeg mangler tydeligvis talent. I -15 er jeg ikke i nærheten av å kunne kjøre 2x45km med varme på og følge trafikken.
Kanskje 2x30 kunne gått. Men det er en 2012 med gått 50.000km. Kanskje den blir bedre neste år :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA