Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

moms på model 3

Startet av kjølholdt, tirsdag 05. januar 2016, klokken 08:20

« forrige - neste »

kjølholdt

Ser at staten legger opp til at mindre el biler dvs leaf, model 3 osv skal være fritatt for moms opp til ca 100 tusen kroner. Biler med overskytende momstillegg må eier betale selv. Var det ikke dette danskene ikke fikk igjennom på sine elbiler. De differensierte på små og store el biler avgiftsmessig?. men fikk beskjed av EU at dette ikke var tillatt.Eller er jeg helt ute å sykler?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Amoss

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 05. januar 2016, klokken 08:20
Ser at staten legger opp til at mindre el biler dvs leaf, model 3 osv skal være fritatt for moms opp til ca 100 tusen kroner. Biler med overskytende momstillegg må eier betale selv.

Har du noen kilde til dette?  Var ikke denne modellen jeg hadde forstått at de ville gå for i alle fall. Slik jeg forsto forliket så skulle momsfritaket opphøre, men at man skulle få tilbakebetalt ett tilsvarende beløp som momsen - opp til ett visst tak (ja, i *praksis* det samme, men formelt "ikke momsfritak overhode, men direkte kjøps-støtte" - noe som kan være mer "spiselig" i EU). Taket skulle starte relativt høyt, og reduseres i løpet av noen år ned til 0.

Men ja, det du skisserer høres ut som modellen Danmark ikke fikk aksept for. Om forskjellene til den norske modellen - slik jeg har fått den med meg - er stor nok til at den går igjennom vet ingen... :p  Men, det er jo uansett ikke aktuelt før etter neste stortingsvalg, så hva som skjer da vet heller ingen...
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Tror ikke Danmarks forslag var lagt opp slik. Det var mer slik at alle elbiler som koster over X kroner må betale fulle avgifter. Altså utløste Model S fulle avgifter fra 1. januar, mens på de rimeligere elbilene ville avgiftene trappes opp gradvis over flere år.

Det er en mye mer forståelig modell at man får mva-fritak på ett grunnbeløp på f.eks 200.000 kroner. Da får alle biler som koster over 200.000 kroner samme beløp i mva-fritak, samtidig som de dyrere bilene må betale en del avgifter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

3irikur

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 05. januar 2016, klokken 08:20
Ser at staten legger opp til at mindre el biler dvs leaf, model 3 osv skal være fritatt for moms opp til ca 100 tusen kroner. Biler med overskytende momstillegg må eier betale selv. Var det ikke dette danskene ikke fikk igjennom på sine elbiler. De differensierte på små og store el biler avgiftsmessig?. men fikk beskjed av EU at dette ikke var tillatt.Eller er jeg helt ute å sykler?

Du snakker om den norske staten nå? Jeg har ikke hørt om dette, har du kilder?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA