Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbrukstall under ekstreme forhold

Startet av TRM, søndag 03. januar 2016, klokken 22:38

« forrige - neste »

TrondM

SitatFra Mo i Rana og over Saltfjellet lå tempen nå på 27-29 minus.
Kjørte der i går kveld, da hadde jeg nøyaktig 300 i forbruk fra Mo til Storjord. Passelig god fart, ingen range mode, panotak og riktignok noe lite luft i dekkene grunnet kulden (2,7-2,8).

Hva hadde du i forbruk på strekningen?

Tesla P85D

Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Tesla P85D

Men jeg fylte mere luft i dekkene i Mosjøen akkurat på grunn av kulden som du nevnte.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Celter

Jeg regner med at det økte forbruket i kaldt vær først og fremst skyldes at kald luft er mye tykkere og dermed øker luftmotstanden betraktelig. I tillegg vil snø på veien også øke motstanden og jeg bruker nå ca. 270  i ca. 100km/ t på motorvei. Om sommeren ca. 220.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

GOS

Sitat fra: Celter på mandag 11. januar 2016, klokken 17:19
Jeg regner med at det økte forbruket i kaldt vær først og fremst skyldes at kald luft er mye tykkere og dermed øker luftmotstanden betraktelig. I tillegg vil snø på veien også øke motstanden og jeg bruker nå ca. 270  i ca. 100km/ t på motorvei. Om sommeren ca. 220.
Har du forvarmet batteriet? Om det er tørt på veien så skal du ikke buke 270 wh/km ved 100 km/t når batteriet og kupe har oppnådd driftstemperatur.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

turfsurf

Sitat fra: GOS på mandag 11. januar 2016, klokken 17:47
Sitat fra: Celter på mandag 11. januar 2016, klokken 17:19
Har du forvarmet batteriet? Om det er tørt på veien så skal du ikke buke 270 wh/km ved 100 km/t når batteriet og kupe har oppnådd driftstemperatur.
På snøveier uten ekstra luft i dekkene gjør man nok det. Kjørte 10 mil på motorveien i går med gjennomvarm bil fra starten, typisk 120-130 på speedometeret, endte opp med over 300 i forbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS

Sitat fra: turfsurf på mandag 11. januar 2016, klokken 18:51
Sitat fra: GOS på mandag 11. januar 2016, klokken 17:47
Sitat fra: Celter på mandag 11. januar 2016, klokken 17:19
Har du forvarmet batteriet? Om det er tørt på veien så skal du ikke buke 270 wh/km ved 100 km/t når batteriet og kupe har oppnådd driftstemperatur.
På snøveier uten ekstra luft i dekkene gjør man nok det. Kjørte 10 mil på motorveien i går med gjennomvarm bil fra starten, typisk 120-130 på speedometeret, endte opp med over 300 i forbruk.

Men da er det ikke tørr vei, er det vel? Det er også veldig stor forskjell på 120-130 og 100 km/t.
Videre antar jeg at det ikke var tettpakket snø du kjørte på?

Jeg tror aldri jeg har hatt noe særlig over 200 i snitt på langkjøring de 19 månedene jeg har hatt bilen,,og skjønner ikke at det kan være så stor forskjell på det folk opplever.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GeirHM

#37
I sommer hadde jeg helt nede i lavt 180-tall på de beste dagene på mine 150 km på E18 med masjhastighet mellom 110 og 124. Nå har jeg opplevd høy 270 wh/km. På det beste har jeg kommet unna med knappe 28kWt nå har jeg vært oppe i 40 på samme strekningen. Men jeg har det godt og varmt i bilen. I dag kjørte bilen 40 km til og fra jobb. Til brukte den 279, tilbake 197 wh/km. Bilen sto i kald garasje før bilen dro til jobb og den sto i varm garasje før den tok turen hjem. I tillegg var det vel blitt litt mildere ute og det var bedre måkt.   Moralen i denne lille historien er at forbruket varierer mye akkurat nå.

PS. Og uansett moral eller ikke, noen oppdatering med spotify ser jeg ingenting til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA