Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?

Startet av krl, fredag 01. januar 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

Trallalala

Øyvind.h

Sitat fra: Trallalala på tirsdag 12. januar 2016, klokken 14:51
Hvordan åpnes frunken uten strøm/nøkkel?
Ved en ulykke vil jeg vel tro de bare bryter opp panseret istedenfor å lete etter utløsermekanisme? Om ikke jeg husker feil er det utløser ett eller annet sted i fotbrønnen på passasjersiden foran, eller var det i hanskerom? Men mannskap som har dårlig tid og som skal kutte ledninger i frunk vil jeg tro har utstyr til å åpne panser uten å gå inn i bilen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lynet

Det kan virke som at de er sikker på at batteriet har brent. Men mange her er i tvil om det. Batteriet ligger under brannen og med flere lag metall og isolasjon mellom. Og det tar litt tid å varme opp batteriet til 200 grader, det er tross alt ca 750kg metall.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Toonster

Edit: Postet i feil tråd - sorry :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

afitch80

Sitat fra: Toonster på tirsdag 12. januar 2016, klokken 22:23

Uten å være noe ekspert, tror jeg kanskje du forenkler det å lage en bil ?

Skal VW Passat bli en elbil, tror jeg ikke det er så enkelt som å ta ut motoren og erstatte dette med batteri og elmotor. Må vel fort bygge ny ramme/chassie?

E-Golf har samme ramme som vanlig Golf, så jo, det er så enkelt. :) I hvert fall nesten.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Lynet

Men hva har dette med brannen å gjøre? Jeg spurte om noen kunne bekrefte eller avkrefte om batteriet brant opp eller er intakt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lynet på tirsdag 12. januar 2016, klokken 22:59
Men hva har dette med brannen å gjøre? Jeg spurte om noen kunne bekrefte eller avkrefte om batteriet brant opp eller er intakt.
I denne artikkelen virker det igjen som journalisten tar seg friheter med å beskrive hva som har skjedd. Akkurat nå er det ikke offisielt kjent om batteriet har brent, og det er dette en avis burde forholde seg til.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Avh

Må si jeg begynner å bli utålmodig. Ikke et ord om utviklingen i saken. Er alle ladepunktene knyttet opp til samme trafo?  Mener det har stått at det var to midlertidige ladepunkter som brant. Da ligger vel de andre lenger unna og kunne åpnes?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Avh på onsdag 13. januar 2016, klokken 08:40
Må si jeg begynner å bli utålmodig. Ikke et ord om utviklingen i saken. Er alle ladepunktene knyttet opp til samme trafo?  Mener det har stått at det var to midlertidige ladepunkter som brant. Da ligger vel de andre lenger unna og kunne åpnes?
De andre superlader-kabinettene sto ganske nært, og fikk betydelig varmepåkjenning. De må i hvert fall inspisere disse og se om de er intakte, og om det er skader må de muligens sende de til USA for reperasjon. I så fall antar jeg de får tilsendt andre superlader-kabinett som egentlig er tiltenkt en ny superlader. Og så blir de superlader-kabinettene som er sendt til USA enten fikset opp og installert ett annet sted, eller dissektert for å se om det er noe som begynner å bli utslitt. Dette var de første superlader-kabinettene som ble satt opp i Europa.

Jeg håper noen kan sjekke om reperasjonene er påbegynt, og om teltet er borte. For min del er Brokelandsheia litt langt unna til at jeg bare kjører innom for å ta en titt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jensjacob

Er der nogen der ved om moderne elbiler kører med en 'sort boks' ? Altså en decideret brandsikret shock sikret vandtæt osv... boks med et datalager ?
Måske det kunne være en mulighed så længe teknologien er forholdsvis ny.
Selvom der 'brænder flere' ice biler kunne det måske være interessant for Tesla at kende årsagerne til den slags brande.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

eKul

Havarikommisjonen vil ikke undersøke Tesla-brann

Havarikommisjonen har konkludert med at de ikke vil innlede undersøkelser om Tesla-brannen på Brokelandsheia 1. nyttårsdag. Nå er også ladestasjonen åpnet opp igjen.

http://www.varden.no/nyheter/havarikommisjonen-vil-ikke-undersoke-tesla-brann-1.1489773

hookmaker

Sitat fra: jensjacob på onsdag 13. januar 2016, klokken 12:58
Er der nogen der ved om moderne elbiler kører med en 'sort boks' ? Altså en decideret brandsikret shock sikret vandtæt osv... boks med et datalager ?
Måske det kunne være en mulighed så længe teknologien er forholdsvis ny.
Selvom der 'brænder flere' ice biler kunne det måske være interessant for Tesla at kende årsagerne til den slags brande.

Tesla har alle data om bilen og ladningen på deres server, - det har de for alle biler 8)

Tuxedo

Sitat fra: eKul på onsdag 13. januar 2016, klokken 14:57
Havarikommisjonen vil ikke undersøke Tesla-brann

Havarikommisjonen har konkludert med at de ikke vil innlede undersøkelser om Tesla-brannen på Brokelandsheia 1. nyttårsdag. Nå er også ladestasjonen åpnet opp igjen.

http://www.varden.no/nyheter/havarikommisjonen-vil-ikke-undersoke-tesla-brann-1.1489773

"Hver eneste uke lader millioner av Tesla-eiere bilene sine rundt om i verden"

Dæven.  Skal si salget har tatt seg opp i det siste.   8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA