Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?

Startet av krl, fre 01. jan 2016, kl. 15:34

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Kavorka på tir 05. jan 2016, kl. 11:54
Brokelandsheia er vel første superlader i Norge, og antakelig en av de første som ble laget av Tesla. Kan hende det er noe sikkerhetslogikk som er implementert i nyere ladere som ikke er kommet med på de første batchene av superladere?

Der det brant var det en nyoppsatt midlertidig superlader"pall", og var altså ikke en av disse "gamle" superladerne.
Model S 85D

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på tir 05. jan 2016, kl. 13:04
Dobbeltklikk på taket på nøkkelen bør løse ut ladekabel, hvis ikke er det noe seriøst feil med bilen.
Stemmer ikke helt, P85`en fra 2013 gjør dette men ikke S85D`en. Sistnevnte har 2.9.12, mens den andre har 2.7.77.

For øvrig enig i at det bør være en nødstopp lett tilgjengelig. Mulig det er det på skapene, skal snoke litt i morgen. Disse skapene gjerne plassert et stykke unna ladepunktene slik at det kanskje ikke er godt nok å ha nødstopp der.

cairnz

Korrekt Muffinman, opplåsing av ladeluke er nå samme som åpning av ladeluke, tre sek på bakre del av nøkkelen. Det vil skje på den gamle også når den får nyere versjon av programvaren.
Elbilist

Kavorka

Sitat fra: Amoss på tir 05. jan 2016, kl. 13:04
Der det brant var det en nyoppsatt midlertidig superlader"pall", og var altså ikke en av disse "gamle" superladerne.
Sier du det ja.. Det hadde vært mer betryggende om det var laderen/tilkobling som sviktet, heller enn selve batteripakken:-) Tesla må vel komme med en uttalelse så snart de har funnet en sannsynlig årsak. De kan ikke slå seg til ro med at sånt skjer av og til.

christianhau

Er det bare meg som må ha en dør oppe for at åpning av ladeluke ved å holde bakre del av nøkkelen inne i 3 sek skal fungere?

Sitat fra: cairnz på tir 05. jan 2016, kl. 13:20
Korrekt Muffinman, opplåsing av ladeluke er nå samme som åpning av ladeluke, tre sek på bakre del av nøkkelen. Det vil skje på den gamle også når den får nyere versjon av programvaren.

cirys1

Sitat fra: christianhau på tir 05. jan 2016, kl. 14:15
Er det bare meg som må ha en dør oppe for at åpning av ladeluke ved å holde bakre del av nøkkelen inne i 3 sek skal fungere?

Sitat fra: cairnz på tir 05. jan 2016, kl. 13:20
Jeg bruker bare denne funksjonen og har gjort det siden den kom, jeg trenger ikke å en dør oppe men bilen må være opplåst. Bruker den til å avbryte lading og frigjøring av kabel også..

dosmont

Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

nortrahof

Sitat fra: RaBalder på tir 05. jan 2016, kl. 12:23
Finnes det noen mulighet for nødstopp av superchargeren?

Sett at man sitter i bilen idet det begynner å lukte svidd.

• Skjermen har hengt seg opp og man får ikke avsluttet lading der.
  • Knappen på ladekabelen fungerer ikke for å stoppe lading og løse ut kabelen.
  • Og idet man forsøker å få løs ladekabelen, så begynner det å ryke rundt ladeporten.

Hva gjør man da?

Hurtigladere med chademo/ccs har en stor rød knapp for nødstopp.

Finnes tilsvarende på supercharger'en til Tesla?

Jeg tror ikke det er noe krav til nødstopp dersom det ikke er bevegelige deler i flg. Maskindirektivet?

Tidligere hadde også bensinstasjoner nødstopp i nærheten av pumpene - men det har jeg heller ikke sett på moderne stasjoner. - Trolig så unngår man slike nødstopper da de lett saboteres på ubetjente pumper. Det samme vil også være tilfelle for ladestasjoner.
Står det er nødstopp "kamuflert" noen meter fra en slik lader, så er det fristende for "Teslahatere" (og andre) å trykke disse inn. Resetting kan være vanskelig - og man må da sjekke nødstoppen dersom ikke alt virker som det skal.

Bilen "låser" jo ladepistolen - og er elektronikken i bilen kaputt samtidig som ladepistolen er låst til bilen mener jeg at man ikke kommer videre?
Nå kommuniserer bilen hele tiden med ladestasjonen - og stopper denne kommunikasjon opp, vil ladingen avbrytes og bilen "frigjøres".
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

KjellBjarne

Sitat fra: dosmont på tir 05. jan 2016, kl. 15:17
Her vitner det om grundig innhenting av bakgrunnsinformasjon før artikkel skrives ???

http://www.nrk.no/sorlandet/skal-finne-brannarsaka-1.12733562

En journalist ansatt i NRK har en sikker jobb uansett...
2014 iMiev
2011 iMiev krasjet, kondemnert.

Amoss

Kan ikke se at denne er postet før?  Har en lengre versjon av videoen av brannen enn jeg har sett før. Bla. ser man her når luftdempern(e?) "popper" foran, og antagelig en kollisjonspute.

http://ekstrabladet.dk/112/norsk-tesla-bryder-i-brand-under-opladning/5892116
Model S 85D

dosmont

Ser brannvesenet sier at det trengs kobber i vannet for å slukke batteribrann.
Men sånn som jeg forstår det, så er det ikke stor fare for utvikling av knallgass før ca 1000v?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

tho

Er det kommet ut noe info når denne stasjonen kommer til å åpne igjen? Jeg kommer til å ha bruk for denne neste uke.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Espen Hugaas Andersen

http://www.nrk.no/sorlandet/politiet_-_-ingen-konkrete-feil-pa-ladestasjonen-1.12734663

Politiet er i hvert fall ferdig med undersøkelsene nå. Da kan Tesla starte reperasjonene, så da er det kanskje ikke snakk om veldig mange dager. Det kommer an på hvor mye varmepåvirkning superchargerkabinettene mottok. I verste fall må alle byttes, og sendes til USA.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

cirys1

Sitat fra: dosmont på ons 06. jan 2016, kl. 02:25
Ser brannvesenet sier at det trengs kobber i vannet for å slukke batteribrann.
Men sånn som jeg forstår det, så er det ikke stor fare for utvikling av knallgass før ca 1000v?

Knallgass er et mye større problem med blyakkumulatorbatteri og utvikles også ved 12V lading..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA