Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finansiering av Combined Charging System

Startet av Lokführer, mandag 21. desember 2015, klokken 00:56

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: Ferry på fredag 25. desember 2015, klokken 09:27
Sitat fra: automat på fredag 25. desember 2015, klokken 00:23
Hvor mange ladere trenger man nedover Hallingdal andre påskedag, når 20-30-40% av bilparken blir elektrisk?

Onkel Google sier 4000 biler/døgn ved Flå. 167/time, 2,8/minutt. At tettheten er formidabelt høyere ved peak utfart er sikkert.
Hvis køen gjennom Hallingdal i snitt kjører i 60km/t og man regner med en bil for hver 10. meter vil man maks kunne få 60000/10 biler i timen. Altså 6000 biler i timen. Jeg vil tro dette er bortimot maksimum av det som er mulig å få til før alt kollapser og går over til stillestående kø. Men det er vel neppe fult så ille. Vil tro det er mer realistisk med 2000 biler i timen over effektive 24 timer de siste to dagene i påsken (48000 biler). 25% elbiler med ladebehov vil utgjøre 12000 biler fordelt over 24 timer. 30 minutter på hver bil vil da kreve 250 hurtigladere (50kW).

Med andre ord så får vi håpe at 3-400km rekkevidde vil bli standard før antallet elbiler blir alt for stort. Elbiler med over 300km reell rekkevidde vil redusere behovet for hurtiglading til et minimum.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

LMOR

Statistisk sett er det ca 70 000 biler på påskefjellet. Alle disse er ikke i Hallingdal.
Det kreves kun ca 10 min lading for å komme ned fra fjellet for de fleste.
Hvis en da justerer dine tall, trengs det ca 5 ladestasjoner med 10 ladere på hver.
Det er ikke urealistisk.
Og før vi kommer opp i så mange elbiler, så er standard for kortrekkevidde ca 20 mil effektiv kjørelengde, slik at de fleste ikke vil trenge å lade. Hvis vi i tillegg tar med at de fleste av de 3-5% som er på fjellet i påsken, er de samme som velger å kjøpe en langrekkevidde bil, så kan jeg ikke forstå at påsketrafikken gjør at at vi ikke kan kjøpe den elbilen som passer oss best resten av året.
Alternativt kan de av oss som velger en kortrekkevidde bil, og ikke tåler å vente på lading den ene dagen i året, reise på utenlandstur hvert år for de pengene vi sparer  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Rav4_EV

SitatOg før vi kommer opp i så mange elbiler, så er standard for kortrekkevidde ca 20 mil effektiv kjørelengde, slik at de fleste ikke vil trenge å lade.

Da trenger vi ikke bygge ut ladere, da. Bare vente litt så løser det seg selv. ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

LMOR

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 26. desember 2015, klokken 15:24
SitatOg før vi kommer opp i så mange elbiler, så er standard for kortrekkevidde ca 20 mil effektiv kjørelengde, slik at de fleste ikke vil trenge å lade.
Da trenger vi ikke bygge ut ladere, da. Bare vente litt så løser det seg selv. ;D
Ikke mer enn de 2000 laderne som nevnt tidligere.
Nå gikk det konkret på maks belastningen ned fra påskefjellet...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

eivhelle

Sitat fra: LMOR på lørdag 26. desember 2015, klokken 15:03
Statistisk sett er det ca 70 000 biler på påskefjellet. Alle disse er ikke i Hallingdal.
Det kreves kun ca 10 min lading for å komme ned fra fjellet for de fleste.
Hvis man har e-golf og ønsker god komforttemperatur i potensielt minusgrader, så holder ikke 10 minutter lading. Da kan man budsjettere med 130km fra fulladet batteri + å lade 17kWh. Altså minst 25 minutter.

I tillegg til de som reiser på påskefjellet må man ta med i betraktning de som kjører over fjellet i påsken. Da har man behov for å lade minst 3 ganger på veien hvis man har elbil med kort rekkevidde.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

LMOR

De fleste kommer seg vel hjem på mindre enn 130km + 17kWh?

Men, OK, la oss snu på det, og ta worst case som er lagt frem her. 50 000 biler som må lade 30 min på vei til og fra Hallingdal. Denne inntekten tilsvarer Enova støtte til ca 60 hurtigladere per påske!
og det bare til fra Hallingdal  :)

Så kommer resten av året i tillegg. Burde være lett å forsvare en utbygging av 250 ladere på disse strekningene da  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

eivhelle

Sitat fra: LMOR på lørdag 26. desember 2015, klokken 21:31
De fleste kommer seg vel hjem på mindre enn 130km + 17kWh?

Det er 215 km fra Geilo til Oslo, noe kortere fra Hemsedal og noe lenger for de som har kjørt lenger opp på vidda.

Men ladeinfrastrukturen vil være mest problematisk med den generasjonen biler vi har i dag. Når rekkevidden på en lading blir mer enn 250 km vil de fleste bilene klare seg uten hurtiglading på så korte turer. Så spørsmålet er rett og slett hvor stor andel av de som har kjøpt elbil i dag, som vil bruke denne på påsketuren. Mange har tilgang på mer enn en bil og vil derfor sannsynligvis velge fossilbil i stedet hvis de har den muligheten.  Ideelt sett burde det ha vært stasjoner med 8 uttak på hvert tettsted nedover for at man skulle ha grei dekning for den bilparken vi har i dag. Grunnen til at det går noenlunde greit å dra på langtur med elbil i dag, er at det er en veldig stor andel som ikke gjør det.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

automat

Sitat fra: eivhelle på lørdag 26. desember 2015, klokken 22:16

Det er 215 km fra Geilo til Oslo, noe kortere fra Hemsedal og noe lenger for de som har kjørt lenger opp på vidda.

Men ladeinfrastrukturen vil være mest problematisk med den generasjonen biler vi har i dag. Når rekkevidden på en lading blir mer enn 250 km vil de fleste bilene klare seg uten hurtiglading på så korte turer. Så spørsmålet er rett og slett hvor stor andel av de som har kjøpt elbil i dag, som vil bruke denne på påsketuren. Mange har tilgang på mer enn en bil og vil derfor sannsynligvis velge fossilbil i stedet hvis de har den muligheten.  Ideelt sett burde det ha vært stasjoner med 8 uttak på hvert tettsted nedover for at man skulle ha grei dekning for den bilparken vi har i dag. Grunnen til at det går noenlunde greit å dra på langtur med elbil i dag, er at det er en veldig stor andel som ikke gjør det.

Jeg tror ikke man skal undervurdere hurtigladerbehovet. Alle starter nødvendigvis ikke med fullt batteri (selv om destinasjonslading sannsynligvis blir mye mer utbredt), og noe skal lengre enn Oslo. Det er også andre strekninger enn Hallingdal, f.eks. fra Gudbrandsdalen, eller Sørlandet-Osloområdet andre pinsedag.

Det er jo allerede i dag køtendenser ved Tesla SC ved trafikktopper. Og jeg tror det vil gå svært mange år før elbiler flest har Tesla-rekkevidde. Har man relativt sjelden behov for lang rekkevidde, så vil mange ikke bruke penger på mer enn en "mid-range" elbil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA