Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

kos

Igjen noe som ikke har hendt og som ingen ser kommer - problemet er enkelt - da tror jeg at de dummer seg ut.
Det blir i hvertfall en suksess for tesla om de gjør det.

Rio

Og ja, bruk av adaptere for høy effekt er faktisk noe som fagfolk bør uttale seg om. Det er ikke en vanlig skjøteledning vi snakker om her.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 19:02
Igjen noe som ikke har hendt og som ingen ser kommer - problemet er enkelt - da tror jeg at de dummer seg ut.
Det blir i hvertfall en suksess for tesla om de gjør det.

Dessverre vitner det du skriver mer om å heie frem ditt fotballag (bilmerke), enn faktisk å fremme elbilsaken.

Elon Musk er langt mer opptatt av elbilsaken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 01. januar 2016, klokken 19:02
Når det gjelder hvem som står bak CCS så er dette en rekke parter. De som har tilsluttet seg standarden er hovedsakelig tyske bilprodusenter + General Motors. Standarden er tilrettelagt for bruk på ulike kontinenter.

Bakgrunnen for CCS var jo opprinnelig at CHAdeMO hadde en sterk markedsposisjon og krevde royalties for løsningen. Produsentene av ladestasjoner og elbiler så seg dermed tjent med en åpen standard som ikke krevde royalties.

EU har valgt CCS, men hovedpoenget er at man har valgt en åpen standard for å gi interoperatibilitet. Proprietære standarder er lite egnede for inkludering i lovgivningen siden da vil royalties kunne bli svært høye.

Det er egentlig en ganske merkelig tilnerming av en standard  - den gagner ikke kundene - den gagner faktisk ikke produsentene - den gagner faktisk kun de som ikke ønsker seg en elbil som erstatning for en fossilbil.

Likeså finansieringen av ladestasjoner - ernoe som ingen tar ansvar for og som diletanter får staten til å supsidiere - for å sikre at konsern som VW faktisk får supsidiert bilene sine.

Markedskreftene er en dårlig regulator i energi spørsmål. Fordi - energi og tilgangen til energi er storpolitisk makt og som har formet verden som vi lever av i dag med maktbruk. Stort sett vært en forferdelig part i verdens fred og konflikter de siste 100 årene. Nå er det påan igjen med å sikre standarder som skal sikre sterke parter fortsatt den samme makten etter at oljen mister den  - har vi ikke lært noe av de siste 100 årene med ren fanskap i kjølvannet av oljen.

Energi er som vann i en velferd og fredelig verden - den er som retten til helse utdanning og fred. Den er den største trusselen for verdens fattige og nå når man står i starten av en ny epoke så skal de samme partene som tjener på krig - undertrykking få fortsette i samme tempo , men nå med elkraften. Se ut av boksen og la ingen få lov til å styre dette - dagens ladestruktur er på vei til å monopolisere retten til kraft - og vi ser ikke at en frihet som ligger i elkraft faktisk er det viktigste i denne debatten.

Energi er den viktigste faktoren til fred of demokrati  - og markedskreftene er i denne sammenheng helvete.

Rio

#409
Innlegg slettet

Bruker utestengt.

Diskuter sak, ikke person.

Blir det vanskelig så dropp å skrive.

Det blir så dumt når forum admin må stenge brukere ute.

Lars
Forum admin.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Der er vi fulstendig uenig - men som i tidliger tråder så var du opptatt av at dagens prising av elkraft på tid er riktig. Nå ser du at tesla faktisk er en kjempe gode for kundene og da gjør det oplagt vondt å se at veien du har pukket selv ender i grøfta .

Carl Anton Stenling

#411
I det aktuelle EU-direktivet er det et par bestemmelser som kan få betydning for hvordan superladerne kan utvikles fremover:

"9. All recharging points accessible to the public shall also provide for the possibility for electric vehicle users to recharge on an ad hoc basis without entering into a contract with the electricity supplier or operator concerned.
10. Member States shall ensure that prices charged by the operators of recharging points accessible to the public are reasonable, easily and clearly comparable, transparent and non-discriminatory."

Det springende spørsmålet blir jo her om superladerne er offentlig tilgjengelige. Jeg er ingen jurist, men så lenge disse ladepunktene befinner seg på offentlig tilgjengelige plasser så tror jeg neppe Tesla kan forbeholde fremtidige ladepunkter til egne bilkunder.

Den fulle teksten i EU-direktivet finnes her: http://www.charinev.org/fileadmin/user_upload/Documents/022_Doc_Directive_CELEX_32014L0094_EN.pdf
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 03:10
Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. januar 2016, klokken 02:59

2,50 pr. minutt er grisebillig. Reell strømkostnad for operatørene er antageligvis en god del over dette, spesielt i grisgrente strøk.

Det tilsvarer 150 kr for 50 kWh, forutsatt at man trekker 50 kW hele timen. Det er ikke billig, og dette er jo på et sted med effekt tilgjengelig.

Effekt koster penger. Ikke bare å legge den fram men å bruke den. På en hurtiglader med gjennomsnittlig bruk (5% i følge undersøkelser) utgjør bare effektavgiften godt over 2,- pr. kWh.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

kos

Carl Anton Stenling om du leser direktivet så er det ikke  ladestasjon eller ladestolpe som er det retningsgivende men lader.  - SC til tesla er lokalisert i almindelighet og spesielt sammen med andre stolper som lader alle andre elbiler i Norge og Europa for øvrig.

Det er noen i denne tråden som hevder er at det skal stå en CCS plugg vedsidenav en tesla stasjon på og i en tesla lader - ja rent teknisk så gjør den det - Det skal vel ikke tolkes slik at to eller flere biler skal kunne stå på samme plass samtidig - det er faktisk fysisk umulig - men at de skal kunne lade fra samme kilder derav lader -

Da blir det feil å påstå at når man besøker tesla ladastasjon Aurland - Sandane - Gol - osv ikke kan  lade en annen bil en Tesla - Fordi det kan man - ja jeg har selv brukt den samme ladestasjonen når jeg kjører med flere bilen ( den andre er ikke tesla)

Så det er ubegripelig at selv tillitsvalgte i elbil foreningen ikke ser dette - men mener at de samme rettighetene som en tesla eier har betalt for skal almindelig gjøres og at alle skal kunne bruke tesla sitt system uten faktisk å betale det samme. Men at her må noe faktisk skje - det skal ødelegges - hvem er man da tillitsvalgt for ?

Undertegnede

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 01. januar 2016, klokken 19:31

"9. All recharging points accessible to the public shall also provide for the possibility for electric vehicle users to recharge on an ad hoc basis without entering into a contract with the electricity supplier or operator concerned.
"

Jeg mener helt klart Tesla sitt superladernettverk er et privat nettverk for langdistanselading av Tesla. Disse er plassert rundt omkring i Norge på privat grunn, men offentlig tilgjengelig vel og merke. Det gir dog ingen rett til noen andre for lading... Siden dette er et privat nettverk faller det utenfor direktivet og må da ikke følge dette.

Tror de fleste her inne vil elbilen det beste. I fremtiden, når 20-30% av verdens biler GÅR på strøm tror jeg det kan være fornuftig å bli enige om en felles plattform, men at alle må selvsagt bidra like mye.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 19:44
... om du leser direktivet så er det ikke  ladestasjon eller ladestolpe som er det retningsgivende men lader.

Hensikten med direktivet er at at ladepunktene (og andre former for alternative drivstoff) skal være tilgjengelige for lading (fylling) basert på spesifiserte standarder. Begrepet "recharging points" er brukt. Dersom dette oversettes til ladepunkt så er det etter vanlig norsk språkbruk noe annet enn selve ladeplassen.
Normalt er vel en ladeplass satt sammen av et antall ladepunkter og det kan være flere uttak på hvert ladepunkt. Dersom to uttak kan brukes uavhengig av hverandre så er de å oppfatte som separate ladepunkter.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hgs

Nå sier jo også Tesla selv at EU-direktivet ikke er noe problem. Da antar jeg også at de har både sine eksisterende og framtidige kunder i tankene. Videre har jeg store problemer med å se hvordan et produkt som både kunder og produsent er så samstemte om at er bra er skadelig for elbilsaken. Den dagen man har flere proprietære nettverk er et slikt direktiv formålstjenelig. Nå er det bare prematurt, konkurransehemmende og ødeleggende for de som tør å ivestere og skape innovative løsninger. Ikke først og fremst fordi de må henge en ccs - kontakt på hver lader, men fordi det tvinger en aktør til å operere i en bransje hvor det knapt finnes profitt.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Undertegnede på fredag 01. januar 2016, klokken 19:52
Jeg mener helt klart Tesla sitt superladernettverk er et privat nettverk for langdistanselading av Tesla.

Det er vanskelig å utvetydig se hvorvidt superladerne er å anse som offentlig tilgjengelige ladere. Offentlig tilgjengelig betyr jo ikke det samme som at de er fritt tilgjengelige uten betaling. Direktivet ser imidertid ut til å skulle begrense muligheten for videre å bygge ut merkespesifikke/medlemsbegrensede ladenettverk på offentlige steder. Dette er nok relevant både i forhold til Arctic Roads og Tesla.

Jeg vil tro at private ladepunkter er punkter i private garasjer, i bedrifter eller i boligselskapers fellesgarasjer, dvs. på plasser som ikke er generelt tilgjengelige.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

kos

Strekker du ikke den strikken langt nok- om du har en lader og så står den tilknyttet
1 CHAdeMO søyle.
1. Combo søyle
1. 43 kw AC søyle
Slik at tre biler kan lade samtidig. Så er det etter direktivet kun lovlig søyle der Combo laderen med CCS pluggen står, de to andre søylene skal det være en CCS plugg også. ?

Det er nemlig det synet du forfekter.

Så da er det mye bedre med en kombi lader der en bil om gangen enten kan lade 43 kw 50 kw CCS eller CHAdeMO?

Er det rart det blir kø.

Jada jada jada - det er et direktiv men det er ikke dette de mener.

Carl Anton Stenling

#419
Mulig jeg refererte begrepene litt klønete. Det jeg prøvde på var å følge NOBILs begrepsbruk (http://info.nobil.no/index.php/innhold):

"Et ladepunkt er en reservert parkeringsplass med lademulighet for ladbare kjøretøy. På ett ladepunkt kan det være mer enn én kontakt, men bare plass til ett kjøretøy av gangen. En ladestasjon er et sted / lokasjon hvor det er ett eller flere ladepunkt."

Definisjonen er god - den handler om tilgang. F.eks. dersom det er ti uttak på en ladestasjon med mulighet for at ti lader samtidig så er det springende punktet hvorvidt noe av denne lademuligheten er forbeholdt proprietær tilgang.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA