Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

kos

Ser den - men les tråden over det handler om : Sv: Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Og i den sammenheng har det betydning hvilken vei og hva det betyr for tesla - noe som ikke får den store konsekvensen. Noe som flere her hevder at den vil få.

Konsekvensen er som dagens praksis - tesla beholder sine adaptre - og vil på SC ladestasjoner også ha struktur for andre ladesystemer - Noe som man faktisk har i dag - Det er ingen steder det står at det skal være like mange av alle plugger - bare at per lader skal det være muligheter for lading av andre systemer som type 2 - CHAdeMO - Combo . Det står ingensteder at det skal være like antall - men per lader.

Av samme årsak så ble de fleste ladere i 2015 byttet ut med kombiladere som har tre systemer som beskrevet ovenfor - ingen av tesla sine ble byttet ut eller vil bli byttet ut.

Carl Anton Stenling

Poenget er altså at hva superladerne blir pålagt å støtte må ses ikke bare i forhold til Teslas eksisterende kunder, men også fremtidige kunder.

Det store spørsmålet er hvorvidt videre utbygging av et proprietært ladenettverk skal tillates for de fremtidige Model 3-eiernes ladebehov. Laderne som allerede er utbygget kan man neppe gjøre så mye med.

Jussen rundt hva Tesla er forpliktet til i det korte perspektivet er komplisert.

Intensjonen bak EUs tilnærming er imidlertid at hvert enkelt hurtigladepunkt skal ha CCS - eventuelt i tillegg til andre proprietære tilkoblinger. Det bakenforliggende formålet er at hurtigladeinfrastruktur ikke skal tilpasses kun en enkelt biltype/produsent. Da holder det ikke å sette opp ett ekstra CCS-ladepunkt ved hver ladestasjon for å oppfylle reglene.

Når det nå planlegges 350 kW CCS-løsninger så tror jeg det er smart av Tesla å jobbe sammen med standardiseringen i stedet for å motarbeide den.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rio

Sitat fra: hgs på fredag 01. januar 2016, klokken 17:33

Det spiller liten rolle om man må bruke et adapter. Jeg har 4 adaptere/overganger i bilen allerede. Det tar ikke mye plass, og gir stor fleksibilitet. CCS - adapter er det få Teslaeiere som savner. Ikke fordi farten nødvendigvis er for dårlig, men fordi det er altfor få ladere på hver lokasjon. Det er ladeoperatørene sitt ansvar å bygge ut et velfungerende ladenettverk. Hadde de tatt det ansvaret hadde ikke Tesla trengt å lage noe SC - nettverk. Hvorfor ikke plassere ansvaret der det hører hjemme?

Og for å slippe adaptere, som knapt nok er egnet for 50 kW, og langt mindre for høyere effekter, så har EU altså standardisert på CCS.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Det største spørsmålet er ikke hva et direktiv i EU sier eller pålegger av plugger - det som er dags aktuelt er hva bilprodusentene putter inn i bilene sine - og der er ikke verden enig og verden er større enn EU.

Det som er dumt er at man ikke har en standard - men flere. Tesla har tatt konsekvens av det - og har teknisk sett løst problemet for sine kunder. Det kan dermed ikke være slik at lobbyister fra et krimninelt selskap som VW skal få ture frem med sine krav og systemer og så skal alle de som følger regelverket måtte tilasse seg slik drit.

Tror at dette vil få konsekvenser for VW og CCS pluggen. Ingen vil i bås med disse .

Rio

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. januar 2016, klokken 17:50
Hvis du ikke har mere enn hørt om det, så vet ikke jeg hva du har bedrevet her på forumet...

Destination chargers eksisterer altså ikke.

Takk!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Avh

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 01. januar 2016, klokken 18:04
@kos: Dette handler i liten grad om ditt ladebehov og adapterbruk, men om hvorvidt vi skal legge tilrette for nye elbileiere og en massiv overgang til elmobilitet.
Carl Anton: Hvem sitter i førersetet i utviklingen av EL-bil og lading? Og hvem vil ha CCS standard? Ser du ikke motivene her?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 17:57

Ingen men det er ikke poenget her. Det gjelder å se litt lenger frem enn nesetippen. Men de er Teslas løsning på semihurtug lading sentralt og ved endestasjoner så som hoteller etc. ...

Så det at Tesla ikke kan hurtiglade i byer (som Oslo) er merkelig nok ikke "poenget"?

Litt lengre frem enn nesetippen din vil de være størst utbredelse av CCS i Europa, siden alle må ha det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

kos

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 18:38
Sitat fra: hgs på fredag 01. januar 2016, klokken 17:33

Det spiller liten rolle om man må bruke et adapter. Jeg har 4 adaptere/overganger i bilen allerede. Det tar ikke mye plass, og gir stor fleksibilitet. CCS - adapter er det få Teslaeiere som savner. Ikke fordi farten nødvendigvis er for dårlig, men fordi det er altfor få ladere på hver lokasjon. Det er ladeoperatørene sitt ansvar å bygge ut et velfungerende ladenettverk. Hadde de tatt det ansvaret hadde ikke Tesla trengt å lage noe SC - nettverk. Hvorfor ikke plassere ansvaret der det hører hjemme?

Og for å slippe adaptere, som knapt nok er egnet for 50 kW, og langt mindre for høyere effekter, så har EU altså standardisert på CCS.
Du har nok ikke hatt et slikt adaper i hendene og hva du beskriver er bare tull - adaperet funger utmerket på CHAdeMO og det kun det som er hensikten. - og det er ingen hensikt å lage et adapter for CCS da det til nå er en CHAdeMO ved sidenav og det er flere CHAdeMO ladepunkter enn CCS - Om det skulle forandre seg så kommer det garantert et CCS adapter - og problem løst.

Men jeg er rimelig sikker på at verken CCS eller CHAdeMO er fremtidens ladeplugger. Den ene fordi den har sitt opphav i en kriminell produsent med skandaler i kø og fordi den andre er en diger klump.

Rio

Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 18:46
Carl Anton: Hvem sitter i førersetet i utviklingen av EL-bil og lading? Og hvem vil ha CCS standard? Ser du ikke motivene her?

EU har allerede vedtatt CCS, og det er samme standard i USA (da med 1-fase-kontakt over).

Fungerer fint, og husk at Tesla ikke kom med noe forslag.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 18:49

Du har nok ikke hatt et slikt adaper i hendene og hva du beskriver er bare tull - adaperet funger utmerket på CHAdeMO og det kun det som er hensikten. - og det er ingen hensikt å lage et adapter for CCS da det til nå er en CHAdeMO ved sidenav og det er flere CHAdeMO ladepunkter enn CCS - Om det skulle forandre seg så kommer det garantert et CCS adapter - og problem løst.

Men jeg er rimelig sikker på at verken CCS eller CHAdeMO er fremtidens ladeplugger. Den ene fordi den har sitt opphav i en kriminell produsent med skandaler i kø og fordi den andre er en diger klump.

Kan du si noe om hvilken teknisk utdanning du har til å vurdere adaptere på over 50 kW?

Akkurat som i hydrogentråden så bare synser du. Du har ikk faktakunnskap om dette.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

kos

kos

RIO - jeg har ikke en utdanning - jeg har flere - fagtisk innenfor flere av de store fagområdene som disse trådene omhandler - lang erfaring innen faglig politiske områder og er vel egentlig multi utdannet er ikke en som vil kalle seg en nerd. Men så passa kan jeg si deg at jeg har erfaring og utdanning innen for  fagområdene som du babler med - du skulle bare vist.

Rio

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 18:52
Rart RIO at ikke fler bruker CCS standard da.

Alle fra Ford, VW, BMW, Mercedes, General Motors og flere andre har valgt CCS. I tillegg vil nok flere andre velge det når alle ladere i EU i fremtiden må støtte det.

Tesla kommer nok til slutt, de også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 18:56
RIO - jeg har ikke en utdanning - jeg har flere - fagtisk innenfor flere av de store fagområdene som disse trådene omhandler - lang erfaring innen faglig politiske områder og er vel egentlig multi utdannet er ikke en som vil kalle seg en nerd. Men så passa kan jeg si deg at jeg har erfaring og utdanning innen for  fagområdene som du babler med - du skulle bare vist.

Nettopp. Likevel uttaler du deg som om du faktisk vet nok om dette. Samme i hydrogentråden, hvor du heller ikke kunne svare på enkle tekniske spørsmål om ting du uttalte deg ekstremt bastant om.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Carl Anton Stenling

Når det gjelder hvem som står bak CCS så er dette en rekke parter. De som har tilsluttet seg standarden er hovedsakelig tyske bilprodusenter + General Motors. Standarden er tilrettelagt for bruk på ulike kontinenter.

Bakgrunnen for CCS var jo opprinnelig at CHAdeMO hadde en sterk markedsposisjon og krevde royalties for løsningen. Produsentene av ladestasjoner og elbiler så seg dermed tjent med en åpen standard som ikke krevde royalties.

EU har valgt CCS, men hovedpoenget er at man har valgt en åpen standard for å gi interoperatibilitet. Proprietære standarder er lite egnede for inkludering i lovgivningen siden da vil royalties kunne bli svært høye.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA