Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. januar 2016, klokken 13:41

Sikkert ikke. Men estetikk er viktig for mange, og hvis man skal lage en standard som passer for alle type biler, så er ikke frankenplug ett godt valg.

Ikke alle ser hverden gjennom dine briller Rio, ikke alle vil ha en bil med en låvedør over bakhjulet. Det er og en plugg som er mye mere kronglete håndteringsmessig enn ren type 2. Og ja, jeg har erfaring med begge.

Ja, men som du vet er Teslas plugg ikke aktuell, før de overgir den, så det er Elon Musk og Tesla som er problemet ditt der.

Utover det så forsøker du å lage problemer av bagateller, som størrelsen (!) på ladepluggen. Latterlig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hgs

Sitat fra: Griffel på fredag 01. januar 2016, klokken 13:38
Sitat fra: hgs på fredag 01. januar 2016, klokken 13:29
Sitat fra: Rio
Det eneste som man skal betale for er jo en ekstra kontakt, autentiserings og strøm. Tilførselen, og alt det andre eksisterer jo allerede.

Mener du med dette at dersom andre biler lader på SC skal de bare betale ekstrakostnadene Tesla måtte påføres som følge av direktivet, og at bare teslaeiere (eller Tesla selv) skal betale hele den grunnleggende infrastrukturen?
Hva får noen til å tro at ikke «Tesla charging ltd» vil forsøke å hente størst mulig gevinst ut av dette konkuransesystemet? Her vil konkuranse bestemme prising.

Definitivt enig med deg her. Men sitatet er Rios, og derfor er spørsmålet rettet til han.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Griffel

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. januar 2016, klokken 13:41
Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 13:28
Ja, det første folk ser på når de skal velge elbil er estetikken på ladepluggen.
Sikkert ikke. Men estetikk er viktig for mange, og hvis man skal lage en standard som passer for alle type biler, så er ikke frankenplug ett godt valg.

Ikke alle ser hverden gjennom dine briller Rio, ikke alle vil ha en bil med en låvedør over bakhjulet. Det er og en plugg som er mye mere kronglete håndteringsmessig enn ren type 2. Og ja, jeg har erfaring med begge.
Ingen hindrer Tesla eller andre å f.eks benytte Teslas bilkontakt. Den alternativt utbredte standarden er CHAdeMO som krever en ekstra ladeluke. CCS er også harmonisert med Type1 kontakten, så det er trolig at Tesla også må forholde seg til et lignende krav i USA etter hvert, og må ha en type1 combo på nye USA SC.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Mener du med dette at dersom andre biler lader på SC skal de bare betale ekstrakostnadene Tesla måtte påføres som følge av direktivet, og at bare teslaeiere (eller Tesla selv) skal betale hele den grunnleggende infrastrukturen?

Jeg skrev at kostnadene var marginale (altså, det er få ekstra-kostander), hvilket vil si at de bør kunne tjene bra dersom de har samme pris som de som ikke kan dele kostnadene på alle laderne med Teslas Type-2-variant. De kan tjene nok til å bidra mot nye ladestasjoner.

Så nei, de vil nok ta en høyere pris, men med tanke på Elon Musks målsetning om flest mulig elbiler, så får vi håpe de legger til rette for enkel og rimelig tilgang.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

nie

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 12:48
Sitat fra: nie på fredag 01. januar 2016, klokken 10:21

Hmmm.
Kanskje du skulle se litt på hvilke prinsipper som blir lagt til grunn for prising av annen infrastruktur i samfunnet som f.eks.
- tilkobling til eksisterende VA-anlegg ved bygging av hus.
- "tilkobling" til evt privat veglag ved bygging av hus.

Din tanker om prinsipp for prising ville revolusjonere de prinsipper som idag gjelder for ovennevnte.

Det er snakk om ekstra kontakter på eksisterende ladeinfrastruktur, eller ladeinfrastruktur som uansett skal bygges.
Da har du klargjort ditt standpunkt og jeg ser ingen grunn for å fortsette videre diskusjoner.
Du vil at Tesla skal gi allmenn tilgang til sin infrastruktur mot betaling for strømforbruk.
Et naivt standpunkt og du kommer til å bli skuffet.

Undertegnede

Rio og griffel. Følger diskusjonen, men orker rett og slett ikke å diskutere med dere. Dere plukker fra hverandre de fleste utsagn til deres fordel og vi kommer ingen vei... Agree to disagree...

Hvor er batterifabrikkene til disse flotte elbil satsende selskapene deres? (Som jobber hardt for å få CSS som standard (og hindre Tesla/gjøre det tungvint for de) som faktisk klarer å lage et system og en bil som vanlige folk kan bytte over fra fossilt??

Det er åpenbart at disse interessene er interessert i å gjøre lading og elbil så tungvint som mulig for å fortsette å selge 98% fossile biler i 5-10 år til...

Og... Tesla sitt superladernettverk er privat for Tesla og ingen kan tvinge de til å åpne opp for andre på eksisterende ladestasjoner... Fra 2017 kan nok dette direktivet tvinge på en CSS kontakt men dette blir da bare til "pynt" for å få lov til å sette opp.

Elon vil ha de andre med, men de er ikke interessert i å betale... Bare snylte...

Rio

Sitat fra: nie på fredag 01. januar 2016, klokken 13:51
Da har du klargjort ditt standpunkt og jeg ser ingen grunn for å fortsette videre diskusjoner.
Du vil at Tesla skal gi allmenn tilgang til sin infrastruktur mot betaling for strømforbruk.

Nuvel, det var jo ikke det jeg skrev, men kanskje det du håpte at jeg skrev?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

turfsurf

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 13:47
Utover det så forsøker du å lage problemer av bagateller, som størrelsen (!) på ladepluggen. Latterlig.

Like latterlig som at du sammenligner prisen for lading på SC med strømprisen i stikkontakten din. Strømprisen har kun liten innvirkning på prisen av tjenesten. At du forventer at Tesla skal selge billigere lading til en tredjepart enn til Teslas egne kunder er og latterlig. Og at du tror at ingen bryr seg om design når de kjøper bil er ihvertfall latterlig. Kan vi være ferdig med å bruke hersketeknikker nå? Latterlig. 
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rio

Sitat fra: Undertegnede på fredag 01. januar 2016, klokken 13:55
Rio og griffel. Følger diskusjonen, men orker rett og slett ikke å diskutere med dere. Dere plukker fra hverandre de fleste utsagn til deres fordel og vi kommer ingen vei... Agree to disagree...

Hvor er batterifabrikkene til disse flotte elbil satsende selskapene deres? (Som jobber hardt for å få CSS som standard (og hindre Tesla/gjøre det tungvint for de) som faktisk klarer å lage et system og en bil som vanlige folk kan bytte over fra fossilt??

Det er åpenbart at disse interessene er interessert i å gjøre lading og elbil så tungvint som mulig for å fortsette å selge 98% fossile biler i 5-10 år til...

Og... Tesla sitt superladernettverk er privat for Tesla og ingen kan tvinge de til å åpne opp for andre på eksisterende ladestasjoner... Fra 2017 kan nok dette direktivet tvinge på en CSS kontakt men dette blir da bare til "pynt" for å få lov til å sette opp.

Elon vil ha de andre med, men de er ikke interessert i å betale... Bare snylte...

1) Du er klar over at Nissan har hatt batterifabrikk i flere år allerede?

2) Det er langt lettere med elbil når alle har samme kontakt.

3) Nei.

4) Ja, dersom Tesla ønsker å gjøre det vanskelig for elbiler, og Tesla ønsker å promotere fossilbiler. Men det er Tesla, ikke de andre.

5) Kutt våset om "snylting". Det viser bare at du ikke har argumenter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. januar 2016, klokken 14:01
Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 13:47

Like latterlig som at du sammenligner prisen for lading på SC med strømprisen i stikkontakten din. Strømprisen har kun liten innvirkning på prisen av tjenesten. At du forventer at Tesla skal selge billigere lading til en tredjepart enn til Teslas egne kunder er og latterlig. Og at du tror at ingen bryr seg om design når de kjøper bil er ihvertfall latterlig. Kan vi være ferdig med å bruke hersketeknikker nå? Latterlig. 

Jeg har ikke skrevet at de skal selge strøm billigere. Jeg skrev at kostnadene var mindre.

Jeg har heller ikke skrevet at ingen bryr seg om design. Jeg har dog påpekt at formen på ladekontakten neppe er noe de fleste tenker på ved valg av bil.

Noe mer du ønsker å misforstå?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

nie

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 13:58
Sitat fra: nie på fredag 01. januar 2016, klokken 13:51

Nuvel, det var jo ikke det jeg skrev, men kanskje det du håpte at jeg skrev?
Ingen forhåpninger her☺

hgs

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 13:50

Jeg skrev at kostnadene var marginale (altså, det er få ekstra-kostander), hvilket vil si at de bør kunne tjene bra dersom de har samme pris som de som ikke kan dele kostnadene på alle laderne med Teslas Type-2-variant. De kan tjene nok til å bidra mot nye ladestasjoner.

Så nei, de vil nok ta en høyere pris, men med tanke på Elon Musks målsetning om flest mulig elbiler, så får vi håpe de legger til rette for enkel og rimelig tilgang.

Hele poenget med dette er jo at du legger til grunn at Tesla skal begynne å opptre som en aktør i hurtiglademarkedet på lik linje med andre operatører. Om Tesla har mulighet til å tjene noen kroner på dette er det i prinsippet uinteressant. Et direktiv som tvinger en bilprodusent over i en bransje de ikke ønsker å operere i virker ikke særlig gjennomtenkt. Derfor har jeg full forståelse for at Tesla kommer til å kjempe mot og evt tilpasse seg dette med minimale forskjeller fra det de driver med i dag. At standarden er proprietær er forøvrig ikke til hinder for samarbeid med andre produsenter. Dette reguleres jo enkelt gjennom avtaler mellom partene.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

turfsurf

Sitat fra: Griffel på fredag 01. januar 2016, klokken 13:38
Hva får noen til å tro at ikke «Tesla charging ltd» vil forsøke å hente størst mulig gevinst ut av dette konkuransesystemet? Her vil konkuranse bestemme prising.

Fordi at Tesla skjønner at det vil være selvmord å ødelegge SC nettverket for egne kunder.

Hvis jeg levde av å produsere og selge elbiler og hadde et velfungerende SC nettverk, som sørget for at kundene mine kunne dra på langtur med minimal kø og venteproblematikk, så hadde jeg ikke akkurat lagt en strategi som går ut på å gi andre sine kunder billigere tilgang og skape kø for egne.

Alle uttalelser fra Tesla frem til nå er at andre kan få tilgang på samme premisser som Tesla selv har. Forhåndsbetalt, høy ladekapasitet. Ingen grunn til å tro at dette vil endres.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Griffel

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. januar 2016, klokken 14:14
Alle uttalelser fra Tesla frem til nå er at andre kan få tilgang på samme premisser som Tesla selv har. Forhåndsbetalt, høy ladekapasitet. Ingen grunn til å tro at dette vil endres.
#182 http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25758.msg437978.html#msg437978
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: hgs på fredag 01. januar 2016, klokken 14:13
Hele poenget med dette er jo at du legger til grunn at Tesla skal begynne å opptre som en aktør i hurtiglademarkedet på lik linje med andre operatører. Om Tesla har mulighet til å tjene noen kroner på dette er det i prinsippet uinteressant. Et direktiv som tvinger en bilprodusent over i en bransje de ikke ønsker å operere i virker ikke særlig gjennomtenkt. Derfor har jeg full forståelse for at Tesla kommer til å kjempe mot og evt tilpasse seg dette med minimale forskjeller fra det de driver med i dag. At standarden er proprietær er forøvrig ikke til hinder for samarbeid med andre produsenter. Dette reguleres jo enkelt gjennom avtaler mellom partene.

1) Tesla må i fremtiden ha minst en CCS-kontakt på laderne. De kan ha andre i tillegg.

2) Elon Musk/Tesla har uttalt at han ønsker at så mange som mulig skal bruke elbil, og bruke Teslas ladenettverk. Da det ble uttalt var det for Teslas proprietære standard, men nå som det blir CCS på laderne så er det selvsagt ingen grunn til at bilfabrikanter skal ha avtaler med Tesla. Individer kan gjøre det.

Selvsagt kan Tesla nekte dette, men da vil man se at Elon Musk ikke mente det han sa.

3) Nei, bilfabrikanter ville vært galne dersom de brukte andres proprietære protokoll. Det er heller ikke ønskelig med flere vertikaler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA