Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

Avh

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 01:20
Sitat fra: nie på fredag 01. januar 2016, klokken 00:53
Men hvorfor akkurat 2,50....og hvorfor er evt høyere pris et ran?

Kr 2,50 var et eksempel fra tidligere i tråden, tatt fordi både Grønn Kontakt og Fortum bruker det. Fortum og GK betaler selv for mesteparten av deres ladeinfrastruktur (med litt subsidiering), mens Tesla uansett må betale for deres utbygging, så jeg tenkte det var et greit kompromiss. Det vil gi bedre fortjeneste til Tesla, og la dem være med på å videreutvikle ladenettverket deres.
Der er her du går deg vill i argumentasjonen. DU synes det er en grei pris. Alle med Tesla her inne synes ikke det. Har det slått deg hvorfor?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

nie

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 01:24
Sitat fra: nie på fredag 01. januar 2016, klokken 01:19
Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 00:11
Det er da ingen bilfabrikant som vil "joine" andres proprietære ladeinfrastruktur.
Hvorfor ikke?

Fordi det er proprietært. Fordi Tesla kan endre på hva de måtte ønske i morgen. Fordi man gjør seg avhengig av en konkurrent.

Det ville vært vanvittig for en hvilken som helst større bilfabrikant å gjøre noe slikt.

Nå blir det uansett ikke aktuelt, siden Teslas nettverk må ha CCS-kontakter i fremtiden.
Men hvis andre fabrikanter slipper til/kjøper seg inn så er det vel ikke lenger proprietært?

Rio

Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 01:31
Der er her du går deg vill i argumentasjonen. DU synes det er en grei pris. Alle med Tesla her inne synes ikke det. Har det slått deg hvorfor?

Selvsagt. Du/de har trodd at ladenettverket skulle være en slags eksklusiv klubb, men så kommer Elon Musk og vil la andre bruke det, og EU som bestemmer at laderne må ha CCS i tillegg.

Hvis du mener kr 2,50/minutt for 50 kW er for billig så er det kanskje du som er vant med å betale for mye?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: nie på fredag 01. januar 2016, klokken 01:37
Men hvis andre fabrikanter slipper til/kjøper seg inn så er det vel ikke lenger proprietært?

Jo, selvsagt er den det. Og den virker jo uansett ikke på CCS-kontaktene som Tesla må sette opp.

Det er mange misforståelser rundt det Tesla/Elon Musk har sagt om dette. Det han har sagt er at Tesla ikke skal trekke noen i retten for å bruke patentene deres. Det er en helt annen sak.

Dette handler om at protokollen (og Type-2-varianten) er proprietær inntil Tesla overgir den til f. eks. IEC, og IEC tar det inn som en offentlig standard. "IEC xxxxx".
Det var det Mennekes gjorde med Type 2 - de overga den.

Inntil da står Tesla fritt til å endre på protokollen på daglig basis, dersom de skulle ønske det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Avh

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 01:39

Selvsagt. Du/de har trodd at ladenettverket skulle være en slags eksklusiv klubb, men så kommer Elon Musk og vil la andre bruke det, og EU som bestemmer at laderne må ha CCS i tillegg.

Hvis du mener kr 2,50/minutt for 50 kW er for billig så er det kanskje du som er vant med å betale for mye?
Hva jeg har trodd vet du ingenting om. Elon vil ha med fler, helt riktig. Men det blir ikke gratis slik du tror og håper. Jeg har lest hele tråden her inne og dette er samme visa om igjen fra deg.
Jeg mener ikke minuttpris har noe her å gjøre. Bruk Teslamodellen og legg det inn i bilens pris.

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 02:09

Hva jeg har trodd vet du ingenting om. Elon vil ha med fler, helt riktig. Men det blir ikke gratis slik du tror og håper. Jeg har lest hele tråden her inne og dette er samme visa om igjen fra deg.
Jeg mener ikke minuttpris har noe her å gjøre. Bruk Teslamodellen og legg det inn i bilens pris.

Hvem er det som har sagt det skal være gratis?

Og hvilken rolle spille det for deg om folk betaler per minutt eller en engangssum?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 31. desember 2015, klokken 23:53
Det er godt at EU forhindrer at vertikaler skal stoppe utbredelsen av elbiler.

Enkelte her er nok langt mer opphengt i å beskytte sin egen vertikal, enn at man skal få mange elbiler.

Tja, jeg vet ikke hvordan det å stoppe Tesla i å bygge sitt eget ladenettverk skal øke utbredelsen av elbiler. Om Tesla blir tvunget til å installere en CCS-plugg som alle kan bruke på hver ladestolpe tror jeg det fort vil sette en stopper for ytterligere utvidelse av nettverket. Da må vi klare oss med det vi har pr. da, og så får andre aktører bygge ut CCS og CHAdeMO, som også Tesla-eierne vil benytte slik jeg ofte benytter CHAdeMO i Dokka i dag.

At Tesla skal bygge ut et tettmasket europeisk ladenettverk for alle elbiler ser jeg ihverfall på som helt urealistisk. Hvis man mener at det er riktig vei å gå er det vel greiest å påby CHAdeMO og 43kW AC på alle ladestolpene også slik at ikke Nissan- og Renault-eiere føler seg utelatt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 31. desember 2015, klokken 23:54
Sitat fra: Avh på torsdag 31. desember 2015, klokken 19:38
Det der vet du at bare er tull. Å sammenligne det subsidierte nettverket til Fortum med det selvfinansierte nettverket til Tesla blir helt feil. Alså kan du bare DRØMME om Fortum-priser

Det er bare deler av nettverket til Fortum som er subsidiert, og det er mange andre ladere (f. eks. hos Grønn Kontakt) som ikke er subsidiert.

Alle deler av Fortums ladenettverk er subsidiert. Noen deler av staten, andre av Nissan og Renault.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 00:11
Sitat fra: SunSeeker på torsdag 31. desember 2015, klokken 21:09
Og hvorfor gjør de dette?  Mest sannsynlig fordi fossilmafian står bak og trykker på for å sverte Tesla som har turt å satse, og bevist at det er mulig. De andte har hatt, og har fortsatt muligheten å "joine", men tør/vil ikke av rent" kom ikke her" prinsipp.

Det er da ingen bilfabrikant som vil "joine" andres proprietære ladeinfrastruktur.

Det er derfor man har standardisering, og CCS. Da er det ingen som trenger å "joine" noe som helst - det fungerer som bensinstasjoner. Alle kan lade fritt (selvsagt mot betaling) - til forbrukernes beste.

Problemet er at det er null lønnsomhet i å bygge hurtigladestasjoner med kun minuttprising, til akseptable minuttpriser. Stort sett alle dagens ladestasjoner er utbyggingsmessig subsidiert på en eller annen måte, med unntak av Tesla sine. Fortum henter f.eks penger enten fra Enova, Renault eller Nissan. Hvor mange stasjoner har de satt opp uten støtte fra andre? Det er neppe særlig mange, om noen.

GOS

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 01:20
Sitat fra: nie på fredag 01. januar 2016, klokken 00:53
Men hvorfor akkurat 2,50....og hvorfor er evt høyere pris et ran?

Kr 2,50 var et eksempel fra tidligere i tråden, tatt fordi både Grønn Kontakt og Fortum bruker det. Fortum og GK betaler selv for mesteparten av deres ladeinfrastruktur (med litt subsidiering), mens Tesla uansett må betale for deres utbygging, så jeg tenkte det var et greit kompromiss. Det vil gi bedre fortjeneste til Tesla, og la dem være med på å videreutvikle ladenettverket deres.

Og Rio tenkte selvfølgelig ikke på at en fikk en helt annen effekt med Tesla laderne enn de han sammenligner pris med. Videre så bryr han seg selvfølgelig ikke om at Tesla-eierne har betalt en Premium (over-pris) for disse lade-stasjonene for at det skal være lite kø til vanlig på disse. Da er det ikke fullt så enkelt som Rio vil ha det til.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jkirkebo

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 01:39

2,50 pr. minutt er grisebillig. Reell strømkostnad for operatørene er antageligvis en god del over dette, spesielt i grisgrente strøk.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. januar 2016, klokken 02:55
Problemet er at det er null lønnsomhet i å bygge hurtigladestasjoner med kun minuttprising, til akseptable minuttpriser. Stort sett alle dagens ladestasjoner er utbyggingsmessig subsidiert på en eller annen måte, med unntak av Tesla sine. Fortum henter f.eks penger enten fra Enova, Renault eller Nissan. Hvor mange stasjoner har de satt opp uten støtte fra andre? Det er neppe særlig mange, om noen.

Det eneste som man skal betale for er jo en ekstra kontakt, autentiserings og strøm. Tilførselen, og alt det andre eksisterer jo allerede. Kostnadene er altså langt mindre enn for de som tar kr 2,50.

Hvordan finansierer Grønn Kontakt sine hurtigladere?

For øvrig var 2,50 et eksempel.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. januar 2016, klokken 02:49Tja, jeg vet ikke hvordan det å stoppe Tesla i å bygge sitt eget ladenettverk skal øke utbredelsen av elbiler. Om Tesla blir tvunget til å installere en CCS-plugg som alle kan bruke på hver ladestolpe tror jeg det fort vil sette en stopper for ytterligere utvidelse av nettverket. Da må vi klare oss med det vi har pr. da, og så får andre aktører bygge ut CCS og CHAdeMO, som også Tesla-eierne vil benytte slik jeg ofte benytter CHAdeMO i Dokka i dag.

At Tesla skal bygge ut et tettmasket europeisk ladenettverk for alle elbiler ser jeg ihverfall på som helt urealistisk. Hvis man mener at det er riktig vei å gå er det vel greiest å påby CHAdeMO og 43kW AC på alle ladestolpene også slik at ikke Nissan- og Renault-eiere føler seg utelatt.

En ekstra CCS forhindrer selvsagt ingen utbygging. Tvert i mot.

Og nei, det er CCS som er standard, ikke CHAdeMO.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. januar 2016, klokken 02:50
Sitat fra: Rio på torsdag 31. desember 2015, klokken 23:54
Sitat fra: Avh på torsdag 31. desember 2015, klokken 19:38
Det der vet du at bare er tull. Å sammenligne det subsidierte nettverket til Fortum med det selvfinansierte nettverket til Tesla blir helt feil. Alså kan du bare DRØMME om Fortum-priser

Det er bare deler av nettverket til Fortum som er subsidiert, og det er mange andre ladere (f. eks. hos Grønn Kontakt) som ikke er subsidiert.

Alle deler av Fortums ladenettverk er subsidiert. Noen deler av staten, andre av Nissan og Renault.

Selv de stedene som er subsidiert av ENOVA, så er det et relativt beskjedent beløp som ikke dekker hurtigladeren, og langt mindre anleggsarbeidet, fremføring, strøm, osv.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: GOS på fredag 01. januar 2016, klokken 02:56

Og Rio tenkte selvfølgelig ikke på at en fikk en helt annen effekt med Tesla laderne enn de han sammenligner pris med. Videre så bryr han seg selvfølgelig ikke om at Tesla-eierne har betalt en Premium (over-pris) for disse lade-stasjonene for at det skal være lite kø til vanlig på disse. Da er det ikke fullt så enkelt som Rio vil ha det til.

Jeg foreslo kr 2,50 per minutt for 50 kW, som et eksempel.

Men ja, godt mulig du har betalt overpris. Det er vel derfor en del reagerer på forslaget om en grei pris.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA