Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:03
CHAdeMO robust? Må være selve pluggen du omtaler i så fall, for CHAdeMO laderne må være laget av pappmasjé og tyggis.

Skal man snakke om robusthet på ladere, må man snakke om merker, ikke standarder. Ofte er det betalingsløsningen eller skjerm som streiker. Og så er det kompabilitet med ladere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 07. januar 2016, klokken 18:53
Ved standardisering tar man vanligvis det beste fra markedet og lager en standard som totalt sett er bedre. Siden Tesla ligger så langt fremme så vil nødvendigvis mye måtte bli likt superladerne.

Så vidt jeg vet greide Kia å blåse mange Chademo ladere, så så robuste kan de ikke være. Stemmer for Tesla her og, klart den minst sårbare (enkleste) pluggen.

Ideelt er det slik du sier med standarder, dessverre påvirkes også dette av politikk og NIH syndromet. Ref IPv6 fadesen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carl Anton Stenling

CHAdeMO er en robust og velprøvd defacto-standard. Det forhindrer ikke at enkelte ladestasjonsprodusenter har greid å lage mindre robuste ladere eller at enkelte bilmerker har unnlatt å følge standarden (Kia). Spesielt har vel utfordringene vært knyttet til overgangen til multistandard ladere når CCS-biler kom på markedet.
CHAdeMO har blant annet en verifiseringsordning som skal sikre at ladestasjoner følger spesifikasjonen. Pluggen er kraftig dimensjonert og kommunikasjonsløsningen basert på en etablert standard for bilkommunikasjon. CHAdeMO var den første ladeløsningen som kunne gi pålitelig hurtiglading til ulike bilmodeller fra ulike ladestasjonsprodusenter.

Teslas plugg er elegant, men har små produksjonstoleranser. Så høy strøm som superladerne kjører gjennom denne pluggstørrelsen vil man normalt ikke gå inn på i en standard. Det skal svært lite til for at dette går galt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

turfsurf

Tydeligvis er ikke verifiseringsordningen veldig bra, siden en bilprodusent greier å knekke flere av de. Canbus bruker vel både Tesla og CHAdeMO, uten at det sier så mye.

Har du noe dokumentasjon på det med produksjonstoleransene til SC pluggen, hva er det som er problemet her? Isolasjonen er vel det samme som annen Type2, og der er det spenningen som er avgjørende. Så det eneste som er interessant er resistansen i pluggene og tilførselskabelen til pluggen, som forårsaker varmeutvikling. Har ikke hørt om noen problemer med varmgang av SC pluggene, og har heller ikke opplevd at de har vært varme ved bruk.

Amoss

Ved standardisering tar man vanligvis det beste fra markedet og lager en standard som totalt sett er bedre. Siden Tesla ligger så langt fremme så vil nødvendigvis mye måtte bli likt superladerne.

I prinsippet kan jeg være enig med deg - så langt. MEN:
Sitat

• Enkel identifikasjon og betaling: Supercharger

Forså vidt kan jeg være enig med deg. Men...  Nå er så vidt jeg vet ikke denne identifikasjonen og betalings-løsningen til Tesla en del av denne standarden i dag? Er dette den løsningen som skalerer best på tvers av leverandører og fabrikanter?  Denne løser ikke kravet om ad-hoc betaling. Osv...

Sitat

• Kostnadseffektiv og robust i produksjon: CCS

Meget mulig du har rett i det. Men er dette altså det vi realistisk kan nå av konestandseffektivitet og robusthet i produksjonen? Eller finnes det mer utvikling man kan finner på også på disse områdene?

Sitat

• Robusthet i bruk: CHAdeMO

Skal ikke sette meg til å være noen ekspert her heller, men ut fra både tidligere responser her og hva jeg ellers har lest andre steder så tillater jeg meg å sette ett lite spørsmålstegn her? Men uansett, selv om dette er korrekt, er dette så robust som det kan få blitt? Eller finnes det mer utvikling som bør gjøres også her?

Sitat

• Høy ladeeffekt: Supercharger

Joda, Superchargerne er de offentlige laderne for privatbiler med høyest effekt i dag. Men CCS går så vidt jeg har fått med meg opp til 150kW?  Og hvor høyt kan superladerteknologien gå? 180kW? 200kW? Hvor høyt er det hensiktsmessig å gå? Nå var jo akkurat dette jeg hintet innom hvor enkelte fabrikanter har hintet om å øke fra ~400V til ~800V for å øke ladeeffekten enda mer. Kan man øke spenningen enda mer enn dette?  Eller må man øke strømstyrken? Blir ladekabelen så tung og uhåndterlig at man må finne på noe nytt?  Trådløs lading? (jada, har fått med meg at trådløs lading er unntatt i direktivet). Robotstyrte ladearmer ala "slangen" til Tesla? Eller en robotkontakt som "slippes ned" som landstrøm på Kiel-fergen idag?  Eller en pantograf som på elfergen Apere?  Eller en ny innovasjon som i alle fall ikke jeg kjenner til i dag? (Nei, er ikke ute etter å diskutere disse forskjellige teknikkene jeg ramset opp - kommer bare med eksempler på at dagens løsning kanskje ikke er den rette å diktere til aktørene i markedet)

Så spesielt nettopp på dette feltet mener jeg det er mye innovasjon igjen å gjøre.

@Amoss: Når jeg nevnte at mye av innovasjonen rundt ladestasjoner er unnagjort, så innebærer ikke dette at CCS har tatt dette opp i seg som standard ennå. Poenget er nettopp at i markedet (les: Tesla Supercharger) finnes teknologien og den er klar til å standardiseres i tiden som kommer.

Nettopp, det er markedet som utvikler teknologien som så kan standardiseres. Og det var her jeg mente - og mener - at det gjenstår mye før teknologien OG markedet kan regnes som modent nok for en slik standardisering og ensretting som ligger i dette direktivet.

Forstå meg rett - jeg er ikke i mot standardisering, på ingen måte! Men å standardisere via lovverket før teknologien - eller markedet - er moden er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

Sitat fra: Griffel på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:05
Hvorfor tror du at de som leder, ikke vil hevde seg svært bra i denne konkurransen, men kaster inn håndkledet å gir opp?

Dels fordi de ikke selger hverken strøm eller ladetid. De selger biler og tilgang til ett ladenettverk. De kan rett nok få inn inntekter på å selge strøm og/eller ladetid, men neppe så mye at det veier opp for utgiftene til en ad-hoc betalingsløsing OG redusert markedsfordel av dette ladenettverket de har investert i.

... og OM Tesla er villige til å gå inn i dette forretningsområdet så vil de helt klart selv sette betingelser og priser på tjenesten de selger, ikke få dette tredd nedover ørene. Betingelsene innbefatter f.eks. ad-hoc betaling uten å binde det opp i noen abonnementsavtaler eller "pakker", noe som gjør at de her ikke kan nyttegjøre seg sitt fortrinn med enkel identifikasjon og betaling (se innlegget til Carl Anton).

Edit: Fikset sitering
Model S 85D

Carl Anton Stenling

For høy spenning inn på signalledningene (Kia) vil knekke de fleste ladere. CHAdeMO bruker samme kommunikasjonsstandard som superladerne og begge disse løsningene tåler ikke krypstrømmer inn på signalledningene.

Teslas plugg er basert på en standardisert type 2-plugg som ikke er sertifisert for så høy strøm som Tesla kjører igjennom. Dette håndteres ved at pluggene fra Tesla er av god kvalitet og varmeovervåkes i begge ender. Litt for sårbart hvis samme løsningen skal overføres til en Kina-produsert bil :-)
Da er det bedre å ta seg råd til litt mer kobber slik at selv sloppy produksjon tolereres.

Misforstå meg rett: Teslas løsning fungerer utmerket og elegant når både ladestasjon, plugg og bil er produsert og verifisert samlet. I en standard må man dessverre ha mer robuste (og klumpete) løsninger.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

turfsurf

Tja, i så måte bør CCS være den mest robuste, siden den bruker powerline kommunikasjon. Det er heller ikke noe problem å beskytte signalinganger mot uønsket spenning, det er mere snakk om kostnader.

Ellers må jeg si meg enig med Amoss, mye utvikling igjen når det gjelder lading...

Carl Anton Stenling

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. januar 2016, klokken 20:44
Ellers må jeg si meg enig med Amoss, mye utvikling igjen når det gjelder lading...

Forsåvidt enig i det. F.eks. tror jeg vi skal ha vesentlig høyere effekter overført til en del av kjøretøyene som har dårligere aerodynamikk enn dagens elbiler. Automatisk tilkobling er nok også smart (robotarm el.l.) fordi det tillater større effekt og gir raskere tilkobling.

Likevel er 2018 ikke noe dumt tidspunkt for å kanalisere mer av innsatsen inn mot å forbedre en standard fremfor å utvikle parallelle løsninger fremover.

Jeg kjører selv en bil med CHAdeMO, men er helt inneforstått med at en annen felles standard er veien fremover på sikt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:52
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:03
CHAdeMO robust? Må være selve pluggen du omtaler i så fall, for CHAdeMO laderne må være laget av pappmasjé og tyggis.

Skal man snakke om robusthet på ladere, må man snakke om merker, ikke standarder. Ofte er det betalingsløsningen eller skjerm som streiker. Og så er det kompabilitet med ladere.

Ok. Saken er den at jeg som forbruker gir blanke i hva et papir sier. Jeg bryr meg om hva som fungerer og hvilken opplevelse det gir meg som bruker.

I morgen skulle jeg egentlig kjørt Tesla til Årnes, men av diverse grunner kommer jeg til å kjøre Leafen (ca 13-14 mil totalt. Prosessen for en slik tur er følgende:
- Gå inn på hurtigladerkartet
- Finn alle hurtigladerne på strekningen
- Konstater at det ligger to CHAdeMO ladere på Kløfta, akkurat der jeg svinger av E6. Samt en på Berger og Fjellbo. Veldig bra!
- Konkluder med at dette passer bra, og kryss fingrene for at de er ledige.
- Få en snikende følelse av at dette ikke er nok research
- Gå inn på Fortum Charge`n drive, hent opp ladekart, konstater at begge CHAdeMO laderne på Kløfta er ute av drift
- Konstater at CHAdeMO på Fjellbo er ute av drift
- Heldigvis ser Berger ut til å være i drift
- Kontakt Fortum Charge`n drive på Facebook og spør om laderne kommer opp innen fredag. Ikke fått svar

Så da er det bare å krysse fingre og tær for at laderen på Berger er oppe i morgen og at det ikke er lang kø på den. Slik er virkeligheten pt for den robuste CHAdeMO løsningen. Og det er det jeg må forholde meg til, dessverre. I morgen er det 10-15 minusgrader og vi skal i begravelse. Jeg er nødt til å komme frem i tide, og lurer på hvor mye mer tid jeg må beregne enn de vanlige 45 minutter. Bikker i hvert fall timen bare fordi jeg må kjøre sakte. Må nok legge til 45 minutter for lading/ladetrøbbel, og kanskje et kvarter ekstra buffer. Så kanskje 2 timer?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carl Anton Stenling

At dagens hurtigladere som er tilgjengelige for ulike bilmerker og standarder ikke har høyest oppetid er gammelt nytt. Likevel betyr ikke dette at kun Tesla skal produsere elbiler og ladere fremover. Vi er nødt til å få standarder som fungerer godt og det monner lite hvis vi bare skal satse på Tesla fremover.

Smertefullt som det kan være så må vi faktisk tilrettelegge for at også "fossilmafien" greier å pushe ut noen elbiler fremover.

Tesla lager fantastiske biler og superladere - men selv de mest optimistiske tviler vel på at de greier å komme opp i mer enn 1 million biler produsert årlig i overskuelig fremtid. Det vil ikke dekke hele det årlige behovet for nye biler.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 07. januar 2016, klokken 21:19
At dagens hurtigladere som er tilgjengelige for ulike bilmerker og standarder ikke har høyest oppetid er gammelt nytt. Likevel betyr ikke dette at kun Tesla skal produsere elbiler og ladere fremover. Vi er nødt til å få standarder som fungerer godt og det monner lite hvis vi bare skal satse på Tesla fremover.

Smertefullt som det kan være så må vi faktisk tilrettelegge for at også "fossilmafien" greier å pushe ut noen elbiler fremover.

Tesla lager fantastiske biler og superladere - men selv de mest optimistiske tviler vel på at de greier å komme opp i mer enn 1 million biler produsert årlig i overskuelig fremtid.

Nå er det vel ingen her som har sagt at det kun er Tesla som skal lage hverken elbiler eller ladere, og ei heller at "fossilmafian" ikke skal få lov å selge elbiler. Men i motsetting til noen andre her så er i alle fall ikke jeg allergisk mot parallelle kjeder. Har vokst opp med at vi har hatt både Shell, Mobil, Fina, Esso og etterhvert Statoil +++ til "fossillading", uten at noen (som jeg har hørt i alle fall) har sagt at det er sløsing. Tvertimot har jeg hørt at konkurransen dem i mellom var sunt.

Model S 85D

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Amoss på torsdag 07. januar 2016, klokken 21:38
Men i motsetting til noen andre her så er i alle fall ikke jeg allergisk mot parallelle kjeder. Har vokst opp med at vi har hatt både Shell, Mobil, Fina, Esso og etterhvert Statoil +++ til "fossillading", uten at noen (som jeg har hørt i alle fall) har sagt at det er sløsing.

Hvordan ville du likt det hvis bare Opel kunne fylle på Shell, Volvo på Mobil, VW på Fina, Renault på Esso og Lada på Statoil?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

lunitiks

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 07. januar 2016, klokken 21:45
Sitat fra: Amoss på torsdag 07. januar 2016, klokken 21:38
Men i motsetting til noen andre her så er i alle fall ikke jeg allergisk mot parallelle kjeder. Har vokst opp med at vi har hatt både Shell, Mobil, Fina, Esso og etterhvert Statoil +++ til "fossillading", uten at noen (som jeg har hørt i alle fall) har sagt at det er sløsing.

Hvordan ville du likt det hvis bare Opel kunne fylle på Shell, Volvo på Mobil, VW på Fina, Renault på Esso og Lada på Statoil?

Nå har vel verken Opel, Shell, Volvo, Mobil, VW, Fina, Renault, Esso, Lada eller Statoil noen grunn til å være interessert i en slik løsning
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 07. januar 2016, klokken 21:45

Om du som meg hadde vært en av de første som kjørte med katalysator og bil beregnet på blyfri bensin her til lands, så hadde du opplevd at INGEN bensinstasjon hadde drivstoffet du trengte...  Og selv om du skulle gi blaffen i katalysatoren og ville fylle blybensin, så var det ingen "plugg" som passet....

Neida, sier ikke at det er ideelt å bare kunne fylle på den ene kjeden, slett ikke. Men nå er det jo ikke snakk om "bensin eller ikke bensin?", men "hvor hurtig kan du få ladet?". Akkurat som diesel-pumpene reservert for lastebiler og busser. Det er også reserverte pumper for traktorer (avgiftsfri), det er separate dieselpumper og bensinpumper. Det ER - så vidt jeg vet - lagt opp for å sette opp andre ladere på alle superladestasjoner. Så da er det å velge rett "pumpe" til din type bil. Som det alltid har vært...
Model S 85D

Carl Anton Stenling

Sitat fra: lunitiks på torsdag 07. januar 2016, klokken 21:55
Nå har vel verken Opel, Shell, Volvo, Mobil, VW, Fina, Renault, Esso, Lada eller Statoil noen grunn til å være interessert i en slik løsning

Det er fordi fossile drivstoff og grensenittet for påfylling er standardiserte at vi har full interoperabilitet. Uten dette ville vi hatt vertikale løsninger for fossile drivstoff og vi kan tenke oss hvilket kaos det ville gitt når hvert bilmerke måtte kjøre videre til "sin" bensinstasjon.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA