Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Avh på torsdag 31. desember 2015, klokken 18:39
Ja standardisering er fint. Men du har demonstrert en tilnærming til Tesla-ladeverket som jeg vil kalle snylting. Det skal bare åpnes opp og så betaler du for lading. Om du skal regne inn hva det har kostet å bygge ut SC så langt kan du bare glemme å få ladet til en fornuftig pris. Men du mener kanskje at du bare skal betale for strømmen?

Hvor tar du dette tullet fra? Hvem er det som har sagt at man "bare skal betale for strømmen"? INGEN!

Jeg foreslo samme pris som Fortum og Grønn Kontakt (kr 2,50 per minutt for 50 kW), noe som vil gi en god fortjeneste, og kan brukes til videre utbygging av nettet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Avh

Det der vet du at bare er tull. Å sammenligne det subsidierte nettverket til Fortum med det selvfinansierte nettverket til Tesla blir helt feil. Alså kan du bare DRØMME om Fortum-priser
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

nie

Sitat fra: Rio på torsdag 31. desember 2015, klokken 19:06
Sitat fra: Avh på torsdag 31. desember 2015, klokken 18:39
Ja standardisering er fint. Men du har demonstrert en tilnærming til Tesla-ladeverket som jeg vil kalle snylting. Det skal bare åpnes opp og så betaler du for lading. Om du skal regne inn hva det har kostet å bygge ut SC så langt kan du bare glemme å få ladet til en fornuftig pris. Men du mener kanskje at du bare skal betale for strømmen?

Hvor tar du dette tullet fra? Hvem er det som har sagt at man "bare skal betale for strømmen"? INGEN!

Jeg foreslo samme pris som Fortum og Grønn Kontakt (kr 2,50 per minutt for 50 kW), noe som vil gi en god fortjeneste, og kan brukes til videre utbygging av nettet.
Hvorfor skulle Tesla åpne opp for kr 2,5 pr min?

Avh

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

SunSeeker

Sitat fra: Avh på torsdag 31. desember 2015, klokken 17:23
Tragisk om verdens beste og eneste fungerende ladenettverk skal vingeklippes av CCS. En blanding av frykt og misunnelse. Frykten står den tradisjonelle bilindustrien for, misunnelsen står enkeltindividene for ...

100% enig

Griffel

Hvorfor skulle en ekstra kontakt vingeklippe et nettverk?
Det vil jo bli enda mer nyttig!
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Avh

Fordi den nye kontaktstandarden bare bringer inn penger til drift og ikke til utbygging. Vi snakker således fortsatt snylting. Å kjøpe seg inn slik Teslaeierne har gjort derimot skaper like vilkår.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Griffel

Sitat fra: Avh på torsdag 31. desember 2015, klokken 20:37
Fordi den nye kontaktstandarden bare bringer inn penger til drift og ikke til utbygging. Vi snakker således fortsatt snylting. Å kjøpe seg inn slik Teslaeierne har gjort derimot skaper like vilkår.
Ladetilbyder må pent hente penger fra de som bruker systemene, pengene en tjener er ikke øremerket til drift.
Det er et nytt offentlig regelverk som EU innfører for at det ikke skal bli flere merkespesifike nettverk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SunSeeker

Og hvorfor gjør de dette?  Mest sannsynlig fordi fossilmafian står bak og trykker på for å sverte Tesla som har turt å satse, og bevist at det er mulig. De andte har hatt, og har fortsatt muligheten å "joine", men tør/vil ikke av rent" kom ikke her" prinsipp.

Griffel

#249
Tvert imot. Denne regel er laget for å enklest mulig tilgang til fossilfritt drivstoff for så mange som mulig. Dette går tydelig fra av skrivet.
Sitat fra: SunSeeker på torsdag 31. desember 2015, klokken 21:09
De andte har hatt, og har fortsatt muligheten å "joine", men tør/vil ikke av rent" kom ikke her" prinsipp.
Det ville nok være mer nærliggende for de andre å bygge opp et eget lukket nettverk enn å joine. Direktivet er laget for å hindre dette.

All ære til Teslas SC satsing, riktig i sin tid.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Avh

Så mange som mulig = bilfabrikanter som vil at ANDRE skal sette opp ladenettverket for dem. Fossil-industrien og Tesla befinner seg lysår fra hverandre
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Griffel

#251
Tesla har gjordt mye riktig. Det ville ha vært en drømmesituasjon for dem om de hadde klart å lokke betydelige bilbrodusenter og bundet dem til sitt nettverk. BMW og VW kom vel sent igang, men ganske godt. Å binde seg til en konkurents nettverk var neppe et tema. Enten eget eller åpent. EU satte en stopper lukkede nett, USA gjør sikkert det samme for å sikre konkuranse.

Du mister ingen ting i det ladenettet du har idag, og det er vanskelig å se at dette reduserer brukligheten av ladestasjoner som bygges etter 2018.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kos

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 31. desember 2015, klokken 15:43
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. desember 2015, klokken 00:28
Tungtransport vil uansett bruke egne hurtigladere, av samme grunn som at de bruker egne dieselpumper.

Håper endelig vi ikke får en egen hurtigladestandard for tungtransport, selv om det fysisk sett nok vil være slik at ikke alle hurtigladere blir tilrettelagt for tungtransport.
Håper på å ikke få en egen for tungtransport -drømmer du å stå å vente på ladetur etter en semitrailer???

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på torsdag 31. desember 2015, klokken 21:53
Tesla har gjordt mye riktig. Det ville ha vært en drømmesituasjon for dem om de hadde klart å lokke betydelige bilbrodusenter og bundet dem til sitt nettverk. BMW og VW kom vel sent igang, men ganske godt. Å binde seg til en konkurents nettverk var neppe et tema. Enten eget eller åpent. EU satte en stopper lukkede nett, USA gjør sikkert det samme for å sikre konkuranse.

Du mister ingen ting i det ladenettet du har idag, og det er vanskelig å se at dette reduserer brukligheten av ladestasjoner som bygges etter 2018.
Ikke minst - det hadde vært en drømmesituasjon for andre bilprodusenters kunder å oppleve biler med Teslas nettverk. Dessverre ønsker de ikke dette.
Om 5-10 år er de kanskje der Tesla var for et par år siden mtp effekt og utbredelse.
Synd at andre produsenter ikke ønsker dette for sine kunder på lang lang tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Avh

Sitat fra: Griffel på torsdag 31. desember 2015, klokken 21:53
Tesla har gjordt mye riktig. Det ville ha vært en drømmesituasjon for dem om de hadde klart å lokke betydelige bilbrodusenter og bundet dem til sitt nettverk. BMW og VW kom vel sent igang, men ganske godt. Å binde seg til en konkurents nettverk var neppe et tema. Enten eget eller åpent. EU satte en stopper lukkede nett, USA gjør sikkert det samme for å sikre konkuranse.

Du mister ingen ting i det ladenettet du har idag, og det er vanskelig å se at dette reduserer brukligheten av ladestasjoner som bygges etter 2018.
Beklager å si det men i mine øyne er ikke VW godt igang. Det eneste de er godt igang med er å ødelegge sitt gode rykte. Smak litt på størrelsen på bøtene som kommer i kjølvannet av dieselgate: en eventyrlig sum til ladenettverk uansett standard kunne det vært.
Vi får de politikere og politikken vi fortjener. Jeg mener i USA er mange stater mot direkte salg av Tesla. En amerikansk produsert bil nektes solgt i flere amerikanske stater fordi fossilindustrien har kjøpt og betalt lokale politikere. Nok et eksempel på Tesla versus fossilindustrien. Ny teknikk og ideer som nok en gang møtes. Det betyr ikke at nye lover alltid henger med i svingene. Desverre. Bak CCS-standarden står tysk bilindustri. Dieselgate er nok for meg til å trekke EU's motiver i tvil ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA