Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpt "mandagsbil" - var det dumt?

Startet av eivindsen, mandag 28. desember 2015, klokken 22:33

« forrige - neste »

eivindsen

Først: Takk til alle dere som spør og svarer her. Har fulgt med her over tid og fått gode svar på veldig mye.

Så til saken: I dag hoppet jeg i det og kjøpte en brukt S85 (tidlig 2014) fra Tesla på Skøyen. Tror det blir bra, men ble litt bekymra da jeg fikk dem til å gjennomgå servicehistorikken: Den har tydeligvis vært inne med jevne mellomrom for det ene og det andre opp igjennom, bl.a. har den byttet DU, bremser, lekkasje i bakluke, knirking i konsoll, batterikontakt etc. På den ene siden er det jo fint at mye av dette er fikset med noe som kanskje er bedre, men på andre siden blir man jo usikker på om dette rennet av småfeil vil vedvare.
Noen som har noen konkrete erfaringer å vise til her? Blir det bedre når den vanlige lista med kjente feil er rettet opp, eller er det mer sånn at noen biler er det masse tull med og andre ikke?

Li-Ion

Alle her inne har Mandagsbil.....det kalles Tesla Model S....  :P
Teslaeier siden 2013 :)

Lommelund

Har tilsvarende kjerre som deg. Har hatt mange av de samme problemene som nevnt i servicehistorikken din. Ting blir utbedret - synes Tesla skal ha ros for oppfølging. Til nå har utbedringene som er gjort vært permanent fix, men jeg tror vel ingen kan si noe mer sikkert om i hvilken grad man kan stole på at det ikke oppstår nye/ andre problemer. Det vil bare tiden vise. Tatt i betraktning at man har med en amerikansk bil av særdeles nytt fabrikat å gjøre, må man nok påregne visse utfordringer etter som tiden skrider frem.

Lommelund

Trøsten er at det drukner litt i gleden over en herlig kjøreopplevelse ;)

jazzwheel

Har juni 2014 og har vel fått fikset på alt det du nevner (utenom DU). Ingenting å bekymre seg for, tverit i mot bra at du slipper å tenke på det.

Strålende fornøyd med at Tesla tar henvendelser seriøst, gir meg lånebil og generelt oppfører seg flott.

Nordtroms

Har juli 2014 kun skiftet 12V batteriet har ellers fungert knirkefritt i 36 kkm.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

OleJA

Bremser og batterikontaktor er det en servicebulletin på, så disse blir byttet enten det har vært feil på dem eller ikke. DU er litt i samme kategorien, og ble ihvertfall i en periode byttet mer eller mindre obligatorisk.
Det eneste på lista som nok har vært 'feil' på bilen er lekkasje og knirking. (mange vil nok hevde at lekkasje er obligatorisk)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

pej

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 29. desember 2015, klokken 03:41
Sitat fra: Li-Ion på mandag 28. desember 2015, klokken 22:40
Alle her inne har Mandagsbil.....det kalles Tesla Model S....  :P

For et fjottete svar

Er et fåtall som ikke har mandagsbiler, så dette svaret var helt innafor spør du meg.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

N00b

Mandagsbiler, ja og nei. Men det har vært endel kritiske feil på bilene som Tesla rydder greit opp i. De har jo egentlig ikke noe valg hvis de skal fortsette å selge biler

petersv

Tja, hvis man kan sin kalender er den kun 1/7 som har mandagsbil, gitt jevn produksjon gjennom uka, med 6 arb. dager (typisk i prod.) blir det 1/6 :P

cyber

Sitat fra: eivindsen på mandag 28. desember 2015, klokken 22:33
jeg fikk dem til å gjennomgå servicehistorikken

Fikk du tilgang til servicehistorikken før ( eller etter .. ) kjøpet ?

Teslanewbie

Tror det du nevner som mandagsbil er en standard TMS . Jeg har utbedret det meste du nevner .

Du . Knirk . Lykter . Pakking i takluke . Høytalere . Døråpningsmekanisme . Bulk i panser . Skjeve dører . Skjeve lister . Defekt sidespeil . Bremser . Etc

Men dette er normalt og tesla har ordnet det meste raskt .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

timingbeltkiller

Sitat fra: petersv på tirsdag 29. desember 2015, klokken 09:04
Tja, hvis man kan sin kalender er den kun 1/7 som har mandagsbil, gitt jevn produksjon gjennom uka, med 6 arb. dager (typisk i prod.) blir det 1/6 :P
Mandagsbil og US varianten  lemon er alt annet enn et konkret begrep som kan/skal leses bokstavelig.

1/7 eller 1/6 er forøvrig mer enn nok til å plassere en bilmodell på bunn i feilprosent.
Det  er snarere slik at de beste har feil godt under 1% og de verste med 2-3%.

Forøvrig er vel arbeidsuken både i US og EU 5 dager med 40 timer i US og 35 i EU.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

petersv

Jeg håpte jeg ikke måtte presiseres at det var en spøk.. :P

De produserer 6 dager i uka, uavhengig av hvor lage arbeidsuker en hvilkensomhelst annsatt har...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA