Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading på beste måte?

Startet av Bybil entusiast, onsdag 23. desember 2015, klokken 18:52

« forrige - neste »

Adrian Stachnik

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 27. februar 2016, klokken 21:09
På tråden her er det motstridene påstander om kabeltjukkelse.

Kan ikke en MB-eier  måle etter hva det er, for å få det oppklart?
Hvis man måler resistansen PP-PE, så ser man hva kabeltjukkelsen skal være offisielt:
680 Ω   20 A   2.5 mm²
220 Ω   32 A   6 mm²
100 Ω   63 A   16 mm²
(Hvis ikke n-lederen er tjukkere enn de andre)

Hvis man absolutt vil lade på 1 fase, så kan man kjøpe usa-modellen som har j1772 og likeretter på 40A/9,6kW.

Nå vet ikke jeg hvordan man måler resistansen PP-PE, men har tatt et skyvelære og målt utvendig diameter på kablene som sitter på ombord-lederen. De er nesten 5mm i diameter, mens jeg som referanse har brukt en PN-kabel 2,5mm2, den er litt i overkant av 3mm i ytre diameter.

N-lederen er like tykk som de andre.
Den hel-blå kabelen på bildet er en 2,5mm PN jeg har lagt der til sammenlikning.

Basert på erfaring, ser det for meg ut som 4mm2-kabler som er koblet til ombord-laderen.
Uansett, det handler ikke om å absolutt ville lade på 1-fas. Det handler om å også ha muligheten til å lade på 1-fas i tillegg til 3-fas 400volt som jo er å foretrekke når man har muligheten.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

zyp

PP i kontakten i bilen brukes kun for å informere bilen om at en kabel er plugget inn sånn at den nekter å kjøre, det er ingen resistans å måle her.

Det er kun løse type 2-kabler som har en definert motstand mellom PP og PE i ladestasjon-enden, sånn at ladestasjonen vet hva kabelen tåler. Bilen kommuniserer ikke hvor mye den internt tåler, det har den ansvar for å holde seg innenfor selv.

Johnny

Sitat fra: zyp på søndag 28. februar 2016, klokken 23:41
PP i kontakten i bilen brukes kun for å informere bilen om at en kabel er plugget inn sånn at den nekter å kjøre, det er ingen resistans å måle her.

Det er kun løse type 2-kabler som har en definert motstand mellom PP og PE i ladestasjon-enden, sånn at ladestasjonen vet hva kabelen tåler. Bilen kommuniserer ikke hvor mye den internt tåler, det har den ansvar for å holde seg innenfor selv.

Type 2 kabler har definitivt motstander i begge ender, og det tror jeg alle ladekabler har også. Mennekes ladekabelen min har i alle fall det.
TMS og eGolf.

zyp

Sitat fra: Johnny på mandag 29. februar 2016, klokken 00:14
Type 2 kabler har definitivt motstander i begge ender, og det tror jeg alle ladekabler har også. Mennekes ladekabelen min har i alle fall det.
Ja, men det er kun ladestasjon-enden som har en verdi som signaliserer hvilken strøm kabelen tåler. Bil-enden har en fast verdi bare for å indikere at den er plugget inn (og type 1-plugger har en bryter i utløserknappen som kobler inn en annen verdi for å indikere at den er i ferd med å bli plugget ut).

Nå var dette uansett en diskusjon om hva kablene internt i bilen tåler, og poenget mitt er at du får ikke noe svar på det av å måle PP-PE i bil-kontakten.

Griffel

#94
Sitat fra: zyp på mandag 29. februar 2016, klokken 08:59
Sitat fra: Johnny på mandag 29. februar 2016, klokken 00:14
Type 2 kabler har definitivt motstander i begge ender, og det tror jeg alle ladekabler har også. Mennekes ladekabelen min har i alle fall det.
Ja, men det er kun ladestasjon-enden som har en verdi som signaliserer hvilken strøm kabelen tåler. Bil-enden har en fast verdi bare for å indikere at den er plugget inn (og type 1-plugger har en bryter i utløserknappen som kobler inn en annen verdi for å indikere at den er i ferd med å bli plugget ut).

Nå var dette uansett en diskusjon om hva kablene internt i bilen tåler, og poenget mitt er at du får ikke noe svar på det av å måle PP-PE i bil-kontakten.
Selv om det ikke har noe med diskusjonen å gjøre er det greit om informasjonen er riktig. Type 2 til Type 2 kabler har samme motstandskoding i begge ender (krav i følge standarden) Lader i bilen har dermed informasjon om kablens evne "redundant", via pilotsignalet og fra motstanden.

Men dette har som du skriver ingen ting med med kabelharness i bilen å gjøre.
Hva den tåler kan bare produsenten svare på, men det går kanskje for en eller annen å sammenligne en Tesla (enkellader) med en MB for en som har tilgang på begge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

alhaage

Etter å ha lest igjennom tråden, er jeg dessverre like blank.

Jeg er ganske ny elbil eier, og kan lite til ingenting om en-fase, tre-fase, menneskes, shuco, ampere osv

Jeg har pr I dag en eldre garasje hvor strømmen ser ut til å være koblet via hus-strøm (del av huset ble mørkt når det sto på ovner samtidig som bilen ladet).

Jeg har bedt elektriker om å få lagt inn ny ledning og kontakt til garasjen, og fått beskjed fra han om at denne kan være på maks 10a. Jeg har ett nytt 230v sikringsskap, og kunne gjerne tenke meg å lade raskere enn 10a.
Kan jeg få noen konkrete tips på hva jeg bør gjøre? Pris fra elektriker på ny ledning og kontakt til garasje er på 12.000,- men vi må under noen brostein for å komme frem, så regner med at mye av prisen ligger der....

Takker for svar, men keep it simple. Gjerne I form av "si til elektriker at du skal ha en xx kurs med yy kontakt/ ladeboks (lask en trefase til 32v sier meg ingenting)


morten69

Hei!

Det finnes mange varianter å lade bilen på. det beste for deg er hvis du har 400V inn til huset.
Da kan du legge opp 400V-16A og få 11 kw lading som er maks MB kan lade med.
Det nest beste er å få lagt opp en 230v Cee kontakt (blå industri kontakt) på 16A.
Da kan du lade med 3,7 Kw
På 10A så lader du maks 2.3 Kw
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

CitB59EL

Du kan også kjøpe ladestasjon med bilen eller løst. 230V 16A(10800 ferdig mva fritt) eller 400V 16A(ca 14000 mva fritt). Vi har 230V 16A ladestasjon og blå kontakt som reserve-får kun ladet maks 13A via orginal lade kladd fra Mercedes. Du må evt kjøpe Tesla sin UMC/justerbar lade kladd til ca 5000+montere blå kontakt med leding( X ant tusen kr) for å få 16A  og da er nært oppe i prisen for ferdig montert ladestasjon.

Vil anbefale ladestasjon med type 2 uttak slik at flere kan lade evt ladestasjon med type2 kabel.

Rav4_EV

Enkelt svar: Be elektriker montere et ladepunkt/veggboks på 16A og fast kabel.

Da kan du la de kablene som følger med bilen ligge i bagasjerommet klart til du trenger å lade et annet sted.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Brorson

Ser at dere diskuterer lading med 400 V?
Har en Nissan USA lader, som kan stilles  til 200-250V/480kw.
På hytta (Sverige)har jeg 400v industri kontakt og laderen har blå industrikontakt med overgang til Husmorplugg
schuko, har brukt vanlig kontakten på toppen av industrikontaken.
Hva skjer om jeg plugger til 400v?

Rav4_EV

Har du en Nissan Leaf så lader den med 100-250 volt vekselstrøm på type 1 kontakten opp til 16 A, eventuelt opp til 32 A om bilen har 6,6 kW lader som ekstrautstyr.

Noen selgere prater om 400V av Leaf og viser til den store Chademo ladeporten ved siden av.

Tilkobling til denne har intet med det vil kaller 400V. Leafen skal her tilkobles likestrøm fra en hurtiglader(likeretter) som ikke kan forveksles med vekselstrøm som du har på hytta.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

AreLib

Sitat fra: alhaage på onsdag 30. mars 2016, klokken 10:47
Etter å ha lest igjennom tråden, er jeg dessverre like blank.

Jeg er ganske ny elbil eier, og kan lite til ingenting om en-fase, tre-fase, menneskes, shuco, ampere osv

Jeg har pr I dag en eldre garasje hvor strømmen ser ut til å være koblet via hus-strøm (del av huset ble mørkt når det sto på ovner samtidig som bilen ladet).

Jeg har bedt elektriker om å få lagt inn ny ledning og kontakt til garasjen, og fått beskjed fra han om at denne kan være på maks 10a. Jeg har ett nytt 230v sikringsskap, og kunne gjerne tenke meg å lade raskere enn 10a.
Kan jeg få noen konkrete tips på hva jeg bør gjøre? Pris fra elektriker på ny ledning og kontakt til garasje er på 12.000,- men vi må under noen brostein for å komme frem, så regner med at mye av prisen ligger der....

Takker for svar, men keep it simple. Gjerne I form av "si til elektriker at du skal ha en xx kurs med yy kontakt/ ladeboks (lask en trefase til 32v sier meg ingenting)
da må du be om pris for hva det ville kostet å få 16a eventuelt 32a mulighet samt ladeboks med kabel når du først er igang. Kan godt være at hovedsikringen din må byttes når de sier du kun kan få 10a. Blir fort vekk dyrere enn 12tusen..men mye tryggere og bedre
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Brorson

Det er leaf lader, men ikke leaf som skal lades.Men min Rav4 EV.

Rav4_EV

Da antar jeg du har en AeroVironment veggboks (rund sak). Hverken den, eller bilen klarer 400 volt AC.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Brorson

Dette blir formye betegnelser.
Har kurser i hytta i Sverige til varmeovnene på 400v og det har jeg også ut til vegg kontakt. Som jeg bruker å lade på, men har ikke mere enn 16 a hovedsikring?? Når jeg har ladet med 20 a Nissan laderen har ikke sikringen blitt varm?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA