Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Havebigfun, tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

Havebigfun

Etter en tur til Tyskland i helgen- 230 mil på 2,5 dager er jeg bekymret for langdistansereisene med Tesla. SC på Køge og Middelfart var fullstoppet. Jeg mistenker sterkt at en del var lokale brukere.
1. Noen biler var helt rene selv om veiforhold var "skitne"
2. Mange (ca 50 %) ladet lengre enn jeg som skulle til neste SC. Min nabo i natt var på 95% SOC og fortsatte å lade.
3. Noen hadde sommerdekk på :o
4. Kun Dansker- en nabo hadde innrettet seg på passagersiden og holdt på med papirarbeide- ladelyset blinket langsomt da vi kom og enda langsommere da vi dro.

For meg betydde det at jeg måtte vente hhv 10 og 7 min for å komme til og når ladingen startet fikk jeg ta til takke med 30kW. Dette koster fort en del ekstra reisetid- dette monner når man må innom hhv 6 og 7 SC i hver rettning.
Etter min menig bør Tesla ta grep snarlig og slå hardt ned på "hjemmelading" på SC- eller mangedobble ladeinfrastrukturen.
Nå har det kommet mange nye danske Teslaeiere- mulig noen mener de må spare inn noe av pengene de ga ved å lade på SC- strømmen i Danmark er antakelig også en del dyrere enn her slik at det lønner seg for mange- Sukk :(


EL-BIL

#1
Dette er veldig lett å gjøre noe med for Tesla! Når det nærmer seg full stasjon blir biler som har lagt inn destinasjon i navigasjonen ladet til nødvendig behov pluss en sikkerhetsmargin, alle andre biler får automatisk 80% før ladingen automatisk stopper! Ladingen kan ikke startes på nytt ved automatisk stopp ved 80% Biler som utnytter systemet blir automatisk registrert, så får det være opp til Tesla hvilken reaksjon de velger ved gjentatt misbruk!
P39240

sturle

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46
Nå har det kommet mange nye danske Teslaeiere- mulig noen mener de må spare inn noe av pengene de ga ved å lade på SC- strømmen i Danmark er antakelig også en del dyrere enn her slik at det lønner seg for mange- Sukk :(
På dagen er straumen dyr i Danmark, men  om natta er straumen som regel like billig eller billigare i Danmark enn i Noreg.  Mellom 23:00 og midnatt i natt får du til og med pengar for å bruke straum i Danmark.  (Prisen er då -0,01 ¢ / MWh, so det er ikkje all verda godt betalt for å lade ein Tesla.)  Dersom straumen er dyrare enn i Sør-Noreg, er kabelen mellom Jylland og Sør-Noreg sannsynlegvis nede, for den har åleine nok kapasitet til å dekkje heile forbruket i Jylland på natta.  No er det sjølvsagt ikkje sikkert at vanlege danske straumkundar får glede av at straumen er billigare om natta, akkurat som her i landet.  Det er eit problem.  Dersom danskane òg betaler gjennomsnittleg dags/vekes/månadspris for straumen, er det dyrt for dei.

Elles forstår eg like lite som deg av folk som heng på superladarar i timesvis for å spare nokre få kroner, eller folk som ladar meir enn dei treng når andre står i kø.  Dei kan ikkje kjøpe seg ein kopp kaffi ein gong, for då har dei brukt opp alle pengane dei sparte.

sturle

Sitat fra: EL-BIL på tirsdag 22. desember 2015, klokken 13:01
Dette er veldig lett å gjøre noe med for Tesla! Når det nærmer seg full stasjon blir biler som har lagt inn destinasjon i navigasjonen ladet til nødvendig behov pluss en sikkerhetsmargin, alle andre biler får automatisk 80% før ladingen automatisk stopper!
Dette er ikkje minst veldig lett å omgå for sjåførane, og det kan gjere meir skade enn nytte når desse fomlar med å starte lading att i staden for å flytte seg.  Sjølv ville eg nok irritere meg grøn over noko slikt, sidan eg som regel har første ferje på navigasjonen, for å vite kor god margin eg har til å nå den, men treng nok straum til å komme meg heilt heim.

olesb

#4
Med fare for å gjenta meg selv. Jeg tror ikke det er skalerbart i lengden med "gratis" lading på superladerne.
Tesla har vel innsett noen av utfordringene med denne modellen selv ved at de ikke tør å sette opp ladere mellom f eks Oslo og Gardermoen.

Norge er en ting, men i land hvor strømprisen er 2-3x prisen i Norge fører det nok til enda mer unødvendig superlading og dertil ventetid for de som som har et reelt behov for laderne, f eks de som skal på langtur.

Hva skjer når Model 3 kommer på markedet med forhåndsbetalt tilgang til ladenettverket? Ja, Tesla vil få mer penger til utbygging av ladenettverket men det er nok ikke bare å bygge ut 10 - 20 ladebåser overalt som skal trekke flere MW fra nettet totalt.

Personlig tror jeg de etterhvert endrer modellen og tar betalt for faktisk bruk (pr min eller kWh) av laderne slik at man begrenser misbruk og dertil ventetid for de som har behov for å lade. Dette må da gjelde for nye kunder.

Tesla, og vi som kunder, er ikke tjent med at det oppstår køer unødvendig ved superladerne.
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Andrewas

Sitat fra: sturle på tirsdag 22. desember 2015, klokken 13:19
Sitat fra: EL-BIL på tirsdag 22. desember 2015, klokken 13:01
Dette er veldig lett å gjøre noe med for Tesla! Når det nærmer seg full stasjon blir biler som har lagt inn destinasjon i navigasjonen ladet til nødvendig behov pluss en sikkerhetsmargin, alle andre biler får automatisk 80% før ladingen automatisk stopper!
Dette er ikkje minst veldig lett å omgå for sjåførane, og det kan gjere meir skade enn nytte når desse fomlar med å starte lading att i staden for å flytte seg.  Sjølv ville eg nok irritere meg grøn over noko slikt, sidan eg som regel har første ferje på navigasjonen, for å vite kor god margin eg har til å nå den, men treng nok straum til å komme meg heilt heim.
Dette siste problemet kan løses om Tesla omsider kunne fått på plass waypoints (via punkter) i navigasjonen. Så kunne ferga vært et waypoint (med antatt ankomsttid) i tillegg til endelig destinasjon. For øvrig synes jeg EL-BIL sitt forslag er veldig fornuftig. Kan kanskje legge til ønske om at TESLA logoen på ladestolpen begynner å blinke når en bil står tilkoblet og ikke lenger lader.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Andrewas

Sitat fra: EL-BIL på tirsdag 22. desember 2015, klokken 13:01
Dette er veldig lett å gjøre noe med for Tesla! Når det nærmer seg full stasjon blir biler som har lagt inn destinasjon i navigasjonen ladet til nødvendig behov pluss en sikkerhetsmargin, alle andre biler får automatisk 80% før ladingen automatisk stopper! Ladingen kan ikke startes på nytt ved automatisk stopp ved 80% Biler som utnytter systemet blir automatisk registrert, så får det være opp til Tesla hvilken reaksjon de velger ved gjentatt misbruk!
hmmm.. Gjerrige dansker ville vel bare lagt inn en eller annen distinasjon langt borte slik at de fikk lade fullt? "Misbruk riset" må nok frem!
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

RaBalder

Hvis Tesla ønsker å gjøre noe med de som bruker SuperCharger som "hjemmelader" så kan dem gjøre det i software.

En "hjemmelader" har en del kjennetegn som til sammen kan definere ham som en hjemmelader eller ikke.

  • Dersom mer enn 50% av de siste 200kWh lades på en enkel superlader
  • Ofte kommer til SuperCharger med ikke helt varmt batteri
  • Lite sakte-lading eller lading utenom supercharger

Disse skulle gi en indikasjon på en "hjemmelader".

Jeg ville satt dem i en "bås" hvor dem får en del egenskaper på lading på supercharger.

  • Maks 11kW
  • Kan maks lade til 100tkm

Det burde hjelpe.

Havebigfun

Jeg tror på økonomiske insentiver- eks SC som hjemmelader koster tre ggr så mye per kWh som å lade hjemme.
Det jeg opplevde i helgen var ikke bærekraftig- behov for handling asap.

ksandal

Nå er dere helt på vilspor her.
Det er vel viktig og understreke at ALLE har gratis lading i bilens levetid og det er INGEN restriksjoner på og lade.
Noen har til og med ikke mulighet til og lade hjemme og sånn ca 16000kr av bilens pris er jo "lading". 

Selv lader jeg jevnlig i Bergen, da jeg må toppe opp på vei ut på turer, så 90% av sc lading er på denne ene stasjonen for turer til voss , førde osv.. for og slippe og lade flere ganger på veien på andre ladere.
Ofte er det praktisk og toppe opp litt på vei hjem også for og slippe 10A lading hjemme og bare ha halvt batteri til jobb dagen etter, med dertil behov for og lade i løpet av dagen.

At de derimot gjør noen tiltak mot taxi og proff næring misbruk, er helt innafor syns jeg.( spørs hva kontrakt de har fått med bilen?)

Ellers enig i at lading over 80% bør være forbeholdt langtur....

mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

sturle

Sitat fra: FLK på tirsdag 22. desember 2015, klokken 15:41
Ofte er det praktisk og toppe opp litt på vei hjem også for og slippe 10A lading hjemme og bare ha halvt batteri til jobb dagen etter, med dertil behov for og lade i løpet av dagen.
So lenge du berre gjer dette når det er god plass, er det heilt i orden.  Når det er fullt er det ikkje greitt.  Problem oppstår når vi som skal nå 23-ferja på Oppedal berre får 30 kW på den eine ladaren som var ledig då vi kom.  (Då er det ein time til neste ferje.)  Nøyaktig dette problemet hadde eg for to veker sidan.  Rakk ferja med eit naudskrik, og hadde 6 km att då vi kom heim.  Heldigvis hadde vi berre småkøyring neste dag.

RaBalder

Sitat fra: FLK på tirsdag 22. desember 2015, klokken 15:41
:
Det er vel viktig og understreke at ALLE har gratis lading i bilens levetid og det er INGEN restriksjoner på og lade.
:

Ikke enig i det hele tatt.

mj

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46
Etter en tur til Tyskland i helgen- 230 mil på 2,5 dager er jeg bekymret for langdistansereisene med Tesla. SC på Køge og Middelfart var fullstoppet. Jeg mistenker sterkt at en del var lokale brukere.
1. Noen biler var helt rene selv om veiforhold var "skitne"
2. Mange (ca 50 %) ladet lengre enn jeg som skulle til neste SC. Min nabo i natt var på 95% SOC og fortsatte å lade.
3. Noen hadde sommerdekk på :o
4. Kun Dansker- en nabo hadde innrettet seg på passagersiden og holdt på med papirarbeide- ladelyset blinket langsomt da vi kom og enda langsommere da vi dro.

For meg betydde det at jeg måtte vente hhv 10 og 7 min for å komme til og når ladingen startet fikk jeg ta til takke med 30kW. Dette koster fort en del ekstra reisetid- dette monner når man må innom hhv 6 og 7 SC i hver rettning.
Etter min menig bør Tesla ta grep snarlig og slå hardt ned på "hjemmelading" på SC- eller mangedobble ladeinfrastrukturen.
Nå har det kommet mange nye danske Teslaeiere- mulig noen mener de må spare inn noe av pengene de ga ved å lade på SC- strømmen i Danmark er antakelig også en del dyrere enn her slik at det lønner seg for mange- Sukk :(

Opplevde det samme på vei opp og ned til Berlin nå. Unntaket var Hjørring på kvelden der det kun kom en danske som satte i fra seg bilen og ble hentet av kjæresten (antar jeg ) og lot bilen stå igjen for å lade.

Eller fullt med noe ventetid eller tilnærmet fullt med dansker. Har jeg aldri opplevd før. Og dette på vanlig ukedag og kl.slett som ikke skulle tillsi at så mange måtte lade.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Havebigfun

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 22. desember 2015, klokken 17:19
Sitat fra: FLK på tirsdag 22. desember 2015, klokken 15:41
:
Det er vel viktig og understreke at ALLE har gratis lading i bilens levetid og det er INGEN restriksjoner på og lade.
:
Ikke enig i det hele tatt.

Det sier seg selv at det er en holdning som ikke løser problemet. Hvor mange i kø synes du langdistansereisende skal akseptere, FLK? 5? 10? 20? 100?
Ingen av våre danske venner så ut til å bry seg da vi ankom- åpenbart langtveisfarende med norske skilt og med svært tilgriset bil etter mange km. Man avslutter ikke ladingen selv om det ankommer folk som åpenbart har et mer påtrengende behov...
Her må det åpenbart reguleringer til som er til beste for alle- eller de aller fleste iallefall.

Muffinman

Basert på innleggene i denne tråden kan det se ut som det er har etablert seg en misforstått gnierkultur blant en god del danske Tesla-eiere? Kjøp bil til 700.000, og bruk en time på å spare 40kr. Tid man med full lader tar fra andre som skal videre.

Har til gode å se noe slikt her i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA