Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Havebigfun, tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

lunitiks

Sitat fra: trykkertor på lørdag 30. desember 2017, klokken 18:29
Tesla burde gjøre det slik at de siste 10-20 prosentene blir ladet med at bilen sine blinklys går av og på, hornet tuter 1 gang hvert minutt, og radioen spiller høylytt og låst til en kristen kanal siste rest.

Alt dette for å fortelle alle de andre i ladekøen at her er nok en person inne og presser ut de siste 10 egoistprosentene.
Takk Tor. Lo så jeg fikk snacks i halsen  :D :+1:
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Hoho, da skulle jeg faktisk dratt på gnikketur for underholdningens skyld  ;D

Muffinman

Pfft, ekte gnikkere kjører ikke TMX og kommer dermed unna juleshowet. Vi parkerer, slår på campermode, dytter sov-i-ro i øra og legger oss på luftmadrassen bak og drømmer søte drømmer mens ørene formelig triller inn på kontoen  8)

Bortsett fra når vi hjemmelader. Da tusler vi 200 meter hjem og tar en cowboystrekk på sofaen, vel vitende om alle pengene vi har spart.

Havebigfun

Sitat fra: lunitiks på lørdag 30. desember 2017, klokken 18:35
Sitat fra: trykkertor på lørdag 30. desember 2017, klokken 18:29
Tesla burde gjøre det slik at de siste 10-20 prosentene blir ladet med at bilen sine blinklys går av og på, hornet tuter 1 gang hvert minutt, og radioen spiller høylytt og låst til en kristen kanal siste rest.

Alt dette for å fortelle alle de andre i ladekøen at her er nok en person inne og presser ut de siste 10 egoistprosentene.
Takk Tor. Lo så jeg fikk snacks i halsen  :D :+1:
Ja dette var et oppfriskende inspill- tror det hadde hold med kun blinklys hvis hastighet er synkronisert med ladelampens- da er det kun de mest uforskammede hjemmeladere som synes det fortsatt er ok å la andre stå i kø. 

Havebigfun

jeg har fått en 5. ide:

Ikke redusere ladehastighet med økende SOC på proffe hjemmeladere- kjøre 118 kW inn i batteriet til det når 100%.
problem solved ;)

hgs

Mye gode forslag, og særlig det med å omklassifisere Lier, Haukås og andre bynære SC til noe annet enn SC og dermed ta betalt høres fornuftig ut. Lier er så omringet av andre SC at nesten uansett hvor du kommer fra og hvor du skal er det andre muligheter (og unntaket Mora nås neppe uansett). Trist at det er blitt slik det er nå. Men har fortsatt tro på at en kombinasjon av aggresiv nudging i app/bil, skilt på laderene, advarsler på mail mm kan luke ut endel av tullingene.  På lengre sikt er nok smart lokalisering av SC kombinert med ulik prising basert på lokasjon og tilhørende press på kapasitet nødvendig.
Det sagt: Selv om Sollentuna 2 mil nord for Stockholm bare har 6 plasser og det er langt til andre SC fra Stockholm har vi aldri opplevd kø på denne. Teslasalget i Sverige har tatt seg kraftig opp, men virker som de klarer å oppføre seg. Skal  ikke utelukke at andre kan ha hatt andre erfaringer her...
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

hgs

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 30. desember 2017, klokken 23:06
jeg har fått en 5. ide:

Ikke redusere ladehastighet med økende SOC på proffe hjemmeladere- kjøre 118 kW inn i batteriet til det når 100%.
problem solved ;)

Haha, støttes! Helt 100%!
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

jkirkebo

Man kan gjerne klage på hjemmeladere og de som lader helt opp men det er ikke der problemet egentlig ligger.

I går ettermiddag var jeg en tur i Lillehammer, på SCen var det i 17-tiden ca. 12-15 biler i kø. 3 ladestolper var riktignok ute av drift så det var kun 7 som virket. At det var mange hjemmeladere der på den tiden anser jeg som ganske lite sannsynlig. Ei heller at mange var et annet sted mens bilen ladet helt opp, siden Marché var stengt. Så vidt jeg kunne se satt alle i bilene sine, og det var flere personer i nesten alle biler (både de som ladet og de som sto i kø).

Nei, problemet er at det er alt for få SCer på det sentrale Østlandet. Nord for Lillehammer er Vinstra bygget ut, men sør mot Oslo er det kun Nebbenes. Det bør nok bygges ut endel flere, jeg foreslår i farten Hamar, Gjøvik, Dokka og Roa.

Den ene CHAdeMOen utenfor Marché er forresten åpen og gratis (Delta-laderen), ingen av de i kø hadde tydeligvis oppdaget dette eller hadde riktig adapter. Men siden Marché merkelig nok var stengt kjørte vi til Strandtorget og koblet til CHAdeMO der isteden, hos Fortum. Måtte vente 5 minutter på plass, når vi så koblet til sto det Teslaer på alle de 3 CHAdeMOene der (2xFortum, 1xAR (nå BKK)).

Med dagens salg av Teslaer håper jeg virkelig det kommer opp mer rundt Oslo snart. I tillegg til de 3 jeg nevnte bør man nok se på f.eks Kongsvinger og Vinterbro som et minimum. 
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ellemelle

Men det er jo litt underlig at det er lang kø på Lillehammer, all den tid Nebbenes og Vinstra er rimelig nær for de som er på gjennomreise. Det er kanskje de som skal til hytter i nærheten som vil lade opp slik at de slipper å lade på kaldt batteri på hjemveien?
Tror neste lader kommer enten ved Brumunddal eller Rudshøgda.

jkirkebo

Sitat fra: Ellemelle på søndag 31. desember 2017, klokken 13:13
Men det er jo litt underlig at det er lang kø på Lillehammer, all den tid Nebbenes og Vinstra er rimelig nær for de som er på gjennomreise. Det er kanskje de som skal til hytter i nærheten som vil lade opp slik at de slipper å lade på kaldt batteri på hjemveien?
Tror neste lader kommer enten ved Brumunddal eller Rudshøgda.

Det er nok mange som kommer fra, og skal til andre steder enn Nebbenes eller Vinstra. Kommer du f.eks fra Rv4 og Gjøvik er det ingenting mellom Lillehammer og Oslo. De som kommer vestfra over Fv250 Dokka-Vingrom har også et godt stykke til neste SC. Samme gjelder de som kjører over Venabygdfjellet. Men av disse er det nok Rv4 som er mest kritisk mhp. å få opp ett eller annet. Den trafikkeres f.eks også av alle som kommer fra Hønefoss/Jevnaker-området og som skal retning Lillehammer.

Brummunddal/Rudshøgda blir nok bra det, men altså Roa/Gjøvik (i den rekkefølgen) først etter min mening.

Havebigfun

Jeg tror heller ikke at Lillehammer preges av hjemmeladere. På de mest intense utfartshelgene som julen, påsken og begynnelse/slutten av fellesferie vil det antakelig være ladekø på de mest aktuelle ladere. Tror ikke Tesla får forhindret det helt selv med utbygging- som jeg tror kommer fremover. Men det er en annen skål.

Denne tråden er viet bynære SC som nærmest alltid er fulle- grunnet intens spareiver hos en del av våre Tesla-venner som ikke bryr seg om at noen av de som står i kø ikke har opsjonen av å lade hjemme fordi hjemmet deres er for langt unna. Skulle vi samlet nudging-forslag for de av oss som ankommer SC og som ser at naboen er på 90% og som ser at vedkommende venter på de siste 10% mens det er lang ladekø. Hva kunne man gjort- som ikke er konfliktskapende (-ingen skal risikere å bli slått ned) men et lite dytt i riktig retning ? - putte et ark med ladeforslag under vindusviskeren eller banke på og overlevere det direkte? det går vel for langt allerede.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 31. desember 2017, klokken 20:36
Jeg tror heller ikke at Lillehammer preges av hjemmeladere. På de mest intense utfartshelgene som julen, påsken og begynnelse/slutten av fellesferie vil det antakelig være ladekø på de mest aktuelle ladere. Tror ikke Tesla får forhindret det helt selv med utbygging- som jeg tror kommer fremover. Men det er en annen skål.

Enig i at man aldri får forhindret kø helt, men når ladekøen er dobbelt så stor som antall biler som lader bør det nok kjapt vurderes en videre utbygging i området...

Andrewas

Sitat fra: Havebigfun på søndag 31. desember 2017, klokken 20:36
...Skulle vi samlet nudging-forslag for de av oss som ankommer SC og som ser at naboen er på 90% og som ser at vedkommende venter på de siste 10% mens det er lang ladekø. Hva kunne man gjort- som ikke er konfliktskapende (-ingen skal risikere å bli slått ned) men et lite dytt i riktig retning ? - putte et ark med ladeforslag under vindusviskeren eller banke på og overlevere det direkte? det går vel for langt allerede...

Jeg tror informasjon er eneste veien å gå som ikke blir oppfattet som "for provoserende".

Jeg har begynt på en slags tabell som viser hvor få kWh man trenger å fylle på for å nå fram til alle varianter av "neste superlader" fra f.eks. Åsane eller Lier. Jeg legger ved tabellene her.Du kan ikke vise dette vedlegget.

Utfordringen er å klare å gjøre en slik tabell kort og forståelig nok. Folk flest er dessverre ikke veldig interessert i å bruke mer enn 5 sekunder på å forstå informasjon.

Den andre delen av tabellen viser diverse kjøreruter med start fra denne superchargeren - denne tabellen bør muligens erstattes av mer generelle henvisninger som "langs kysten sørover", "langs kysten nordover", "over fjellene mot østlandet" etc... og så for hver av disse liste opp hvilke superchargers man kan sikte på og hvor mye man trenger for å nå dit med grei margin.

Tanken er å lage denne som plakat og henge opp på superchargerens område - evt ha den som en liten folder og dele ut til de som sitter og venter fram mot 100%.

Den andre delen bør kanskje helt fjernes? Den kan jo oppfattes som begrunnelse for å skulle tyne ladingen maks istedenfor å stoppe for mer lading underveis mot målet?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Andrewas

Ser ut som det ikke gikk å legge til XLS vedlegg. Forsøker her med noen JPEG skjermdumper fra regnearket.

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

jlan

Det er vel verdt et forsøk.

Du bør kanskje trekke fra fergestrekningene, selv om det går litt til oppvarming.
Åsane-Aksdal ca 130km + ferge
Åsane Lavik ca 93 km +ferge
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA