Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Havebigfun, tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

Kavorka

Sitat fra: Brede på fredag 29. desember 2017, klokken 10:42
(...)
Bygg ut ladenettverket, problem solved!

Elbiler skal vel være like brukervennlige som fossilbiler og da må en forvente at bestemor Magda kan finne på å lade til 100% på kaldt batteri.
(...)
Enig i den! Ladenettverk må holde tritt med bilsalget. Model 3-eiere som betaler for superlading kommer nok til å lade like mye på superladerne som Model S/X eiere. Mindre batteri betyr vel generelt lavere ladehastighet, og at man vil lade til høyere prosent...

En ting er å få sammenhengende nettverk som begynner å bli bra nå. Men når det er kontinuerlig press på en superlader må kapasitet økes, evt sette opp ny ladestasjon, ref køen som var på Sundebru før superlader ved Telemarksportal startet opp.

Ville ikke satse pengene på at Magda kjører rykk og napp for å varme batteri før superlading. Men det  er ikke den tuen som tipper lasset.

fonberg

Står på Klett nå, og her er det rimelig anarki for øyeblikket. Biler parkert på skrå, kabler trekkes i alle retninger. Skjerming/tydeligere ruting av kablene ville nok hjulpet en del. Her er det ryggeparkering fra to ulike adkomster, for de som ikke er kjent med Klætt.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

THE

Tesla bygger jo ut SC nettverket for å redusere presset på de bynære "hjemmeladelokasjonene". Berkåk vil avlaste Klett. Voss, Nordheimsund og Lavik avlaster Haukås. Hokksund, Holmestrand, Larvik avlaster Lier.

Jeg har hatt behov for å lade på Haukås noen ganger, og det er ikke ett sted jeg har lyst til å lade. Etter Voss åpnet, så vil jeg nok aldri bruke Haukås igjen, bortsett fra den ene gangen annet hvert skuddår når jeg kjører til Bergen med tilhenger på den kaldeste vinteren.

Tesla kan sikkert gjøre noen grep som forslaget om å begrense til max 90% lading når det er fullt på SC, eller bedre å innføre betaling pr minutt for lading over 90% SOC.

Jeg håper at utbygging av SC fortsetter i høyt tempo også de neste årene, både for å utvide kapasitet og ikke minst for å bygge ut geografisk dekning.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Havebigfun

Mye sant i det du sier, THE. Problemet for Tesla er at de ikke kan innføre betaling for biler som har avtalt gratis superlading. Etter det jeg kan se har Tesla 3 opsjoner:
1. akseptere at der er slik det er nå- gjennomreisende venter på gnikkerne som heller vil oppta ladesøylen selv enn å gi plassen til ventende som ville fått rask lading og kom seg videre kjapt.
2. redusere ladehastigheten for kroniske hjemmeladere så markant at det blir lite attraktivt.
3. Legge bynære SC-stasjoner ned. Slik eks Lier fungerer nå store deler av dagen er det en "virtuell" SC for gjennomreisende som har dårlig tid. Man kan ikke planlegge ut utfra hva som er hensiktsmessig mtp ladehastighet og når ladestopp passer lenger- Lier bør ekskluderes ved reiseplanlegging.

Tesla har vel kalkulert med en viss pris i strømforbruk per kunde med livslang superlading- jeg tror ikke de har kalkulert med at all lading av bilen til hjemmeladere belastes deres konto. Muffinman har tidl i tråden utrykkt mistanken om at hjemmelading ikke er et så stort problem- jeg har vært innom Lier noen ganger- sto vsa 100% ladere hver gang og det er vel knapt noe sted i Norge hvor man ikke kjører forbi en SC om man kjører fra Lier. Alle hadde TMS- altså ingen hengerproblematikk heller. Man skal ikke skjære alle 100%ladere over en kam- jeg har gjort det selv for 3-4 år siden med sped utbyggning- men jeg tror over 95% av de som venter på de siste prosentene ved de bynære SC er hjemmeladere. Det provoserer meg at disse ikke har folkeskikk nok til å rydde plass for de som venter.

Andrewas

Jeg så over kartet over superchargers. Det er kun i en retning fra Lier at man kan forsvare å lade opp mot 100% - det er om man kjører fra Lier over Kongsvinger og til Mora i Sverige.

I alle andre retninger er det ikke langt til neste supercharger.

Hva ellers kan folk skylde på?  Den trege serveringen på Max?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

fonberg

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 30. desember 2017, klokken 09:42
Mye sant i det du sier, THE. Problemet for Tesla er at de ikke kan innføre betaling for biler som har avtalt gratis superlading. Etter det jeg kan se har Tesla 3 opsjoner:
1. akseptere at der er slik det er nå- gjennomreisende venter på gnikkerne som heller vil oppta ladesøylen selv enn å gi plassen til ventende som ville fått rask lading og kom seg videre kjapt.
2. redusere ladehastigheten for kroniske hjemmeladere så markant at det blir lite attraktivt.
3. Legge bynære SC-stasjoner ned. Slik eks Lier fungerer nå store deler av dagen er det en "virtuell" SC for gjennomreisende som har dårlig tid. Man kan ikke planlegge ut utfra hva som er hensiktsmessig mtp ladehastighet og når ladestopp passer lenger- Lier bør ekskluderes ved reiseplanlegging.

Hva med

4. Omdefinere Lier, Stjørdal og Klett m.fl. til noe sånt som «City charger» i stedet for Supercharger, og gi dem ladefart og pris lik Chademo.
Da ville man antakelig eliminere lokalladere, og det ville bli mer attraktivt for drosjeeiere å investere i egne løsninger (skjønt drosjene vil minke uansett over tid med de nye reglene).
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Knut Røe

Det forundrer meg at det ikke monteres ac stolper. Det kunne gnikkere brukt fra 90 til 100%. Hadde også vært fint for folk som venter på plass. Jeg vil tro man kunne montert mange 22 kW stolper for prisen av en dc plass. 1 ac plass per 4 stalls kanskje.

spirrevipp

Sitat fra: fonberg på lørdag 30. desember 2017, klokken 10:15
4. Omdefinere Lier, Stjørdal og Klett m.fl. til noe sånt som «City charger» i stedet for Supercharger, og gi dem ladefart og pris lik Chademo.

Tregere lading er feil medisin for å lette trykket, jo raskere lading jo fortere kommer folk seg videre (både godtfolk og gnikkere). Dedikerte 72 kilowatt (eller raskere) City Chargers med betaling hadde jeg derimot ønsket velkommen.

Jeg har noen dagsturer tur/retur Arendal-Gardermoen i løpet av et år, og med kun SC Porsgrunn og Lier så var ikke Lier til å komme utenom. Forhåpentligvis så blir det bedre med både Larvik og Holmestrand i drift, men det egentlige problemet for akkurat denne ruten er jo fraværet av en stasjon mellom Oslo og Gardermoen (perfekt sted for en betalt City Charger).

Sist på Lier så ventet jeg 25min før jeg kunne plugge til, så var det 20min med rundt 20kW effekt før jeg fikk noe som lignet brukbar ladehastighet. Blir slike tilstander normen så vil ikke Tesla'en min lenger være brukbar til langturer.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Lindberg

Kjørte Oslo-Bergen siste helgen før jul ifm et bryllup. Ladet på Gol og Voss på veien til, og i Aurland og på Gol igjen hjemover. I tillegg var jeg avhengig av å lade på Haukås mens jeg var i Bergen fra fredag til søndag, da jeg kjørte en del lokalt i Bergen, (blant annet selve brudeparet fra kirken til mottakelsen :))

Jeg har vært på mange SuC i Sør-Norge, men Haukås er det verste jeg har opplevd hva hjemmeladere/gnikkere angår. Kjørte innom både fredag ettemiddag, lørdag morgen og søndag morgen og det var fullt og kø i tillegg hver gang. Jeg kjøper ikke den at det på lørdag morgen kl 09 er 6-7 andre langveisfra som meg som må stå der for å ha nok juice til neste lader, evt sin destinasjon...

Spørsmål, ifm rettferdig og korrekt bruk av SuC; Er jeg i denne sammenhengen "berettiget" til å lade på Haukås, mens jeg har base på hotell i Bergen sentrum fra fredag til søndag, da jeg trenger rekkevidde for å kjøre lokalt i Bergen? Jeg prøvde forgjeves å finne gode alternativer for å lade sakte over natten, men Bergen må jo være Norges minst utbygde by for over natten-ladeplasser mot betaling..? Og parkeringsplasser i sentrum generelt? Fant plass til slutt i det tredje parkeringshuset jeg prøvde, og endte opp med en 20 min spasertur tilbake til hotellet...

For øvrig, lading på Gol, Voss og Aurland fungerte helt knirkefritt. På Voss delte jeg 20 (var det ikke 20 da..?) plasser med 1 stykk X tidlig fredag ettermiddag. Slik skal superlading på langtur være  :D

Muffinman

Der vel seks ladeplasser med chademo på Danmarks Plass. Jeg ville kjørt dit fremfor å stått i kø på Haukås.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Muffinman

Det er jo flere hoteller bare minutters gange unna bygarasjen? Terminus, Zander K, Scandic Ørnen. Noen flere?

spirrevipp

Sitat fra: Lindberg på lørdag 30. desember 2017, klokken 13:38
Spørsmål, ifm rettferdig og korrekt bruk av SuC; Er jeg i denne sammenhengen "berettiget" til å lade på Haukås, mens jeg har base på hotell i Bergen sentrum fra fredag til søndag, da jeg trenger rekkevidde for å kjøre lokalt i Bergen?

Ja, helt kurant å lade på SuC når du er på tur.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

turfsurf

Det er selvfølgelig helt kurant. Sørg bare for å lad etter kjøreturene, ikke start morgenen med lading. Men klart, finnes det destinasjonsladere er jo det å foretrekke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trykkertor

Jeg oppfatter den norske befolkningen som mer og mer stigende hva egoistisk perspektiv angår.
Har ingen tro på at denne ladeproblematikken løser seg selv, eller via info. Folk retter seg kanskje akkurat i det en representant er der og informerer, men så er det meg meg meg igjen.
Tesla burde gjøre det slik at de siste 10-20 prosentene blir ladet med at bilen sine blinklys går av og på, hornet tuter 1 gang hvert minutt, og radioen spiller høylytt og låst til en kristen kanal siste rest.

Alt dette for å fortelle alle de andre i ladekøen at her er nok en person inne og presser ut de siste 10 egoistprosentene.

Dette trenger ikke skje hver gang. Men hvis Tesla registrerer at det er 3 gang denne måneden på samme lader du insisterer på å ta ut 100%. Så værsågod, men under audio og visuelt skue til de andre i køen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA