Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Havebigfun, tir 22. des 2015, kl. 12:46

« forrige - neste »

Øggen

På tur til Åre. Stansa på SC Stjørdal der 5 av 6 båser er okkupert av Taxi og 1 vanlig på dei 6 laderane som e der.
Det irritera en del å stå i kø og vente da.
Trakka vel på en nerve blandt enkelte, men .............
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Amatøren

Hva er problemet? De ladet vel?

Heldige dere som har gjerne mer enn 1 - 2 ladere slik det gjerne er for oss som bruker CCS / CHAdeMO ladere og bare ett av uttakene kan brukes av gangen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Muffinman

fredag

Sitat fra: Øggen på tor 21. des 2017, kl. 15:32
På tur til Åre. Stansa på SC Stjørdal der 5 av 6 båser er okkupert av Taxi og 1 vanlig på dei 6 laderane som e der.
Det irritera en del å stå i kø og vente da.
Trakka vel på en nerve blandt enkelte, men .............

Nå er det jo blitt forbudt for (nye) Tesla-taxier å lade på superladerne.

https://www.tesla.com/no_NO/about/legal?redirect=no#supercharger-fair-use

Det tar vel ikke lang tid før disse taxi-Teslaene blir utslitt og må byttes ut, og da har ikke de nye taxiene tilgang til superladerne.

Jeg tok en Tesla taxi fra Trondheim sentrum til Værnes for et par uker siden, og sjåføren fortalte da at de ikke hadde noe opplegg for AC-lading som de gadd å bruke. Sjåføren sa det bare var superladerne som var raske nok til at det var noe vits å lade i arbeidstiden.

Avinor burde sette opp egne superladere (fastchargere) for taxiene på flyplassene, slik det er blitt gjort på Arlanda.

http://teslaclubsweden.se/arlanda-supercharger/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Havebigfun

Etterhvert erkjenner jeg at det eneste som virker er prising av tjenesten- enten ved å ta betalt i form av penger eller tid. Det har vært mange diskusjoner på FB hvor stadig de samme argumeter kommer frem- de som hjemmelader ved SC mener seg berettiget til det, noe de formelt er. Mange av de som reiselader på SC plir provosert av " gnikkerne" som lader til 100% og driter i at det står en kø på eks 6-8 biler og som fort hadde vært avviklet om alle ladet til 50-80% slik intensjonen er. I en tid hvor egoismen blir stadig tydeligere er det ingen poeng å krangle om hvem som har mest rett til å lade på SC. Jeg tror ikke på apeller til å ta hensyn lenger. Først når gratis SC opphører blir dette løst. Med de mange bilene som rulles ut i disse dager tror jeg problemet aksentueres fremover.
Tesla vet meget godt hvem hjemmeladerne er og i hvilken grad de benytter seg av dette. Skal man få løst det for langdistansereisende er antakelig eneste mulighet å strupe strømmen til de verste hjemmeladerne såpass mye at de ikke gidder å oppta plassene for de reisende. Risikoen er nettopp at de lader allikevel og ladestoplen er opptatt i timesvis. Tesla lover gratis livslang lading på SC. Det  hadde vært interessant med juridiske betraktninger- kan tesla sku ned ytelsen til eks 10kW for hardnakkede hjemmeladere?  Man får ikke bygget seg ut av problemet med den salgsveksten Tesla har og de holdningene vi får demonstrert ved alle bynære SC. Man kunne eks redusere maks ladeytelse med 1kW for hver hjemmelading på SC. Da får alle en kvote med akseptabel ladehastighet og de selv kan velge når de vil benytte seg av tilbudet. Insentiver virker ;D

Amatøren

Sitat fra: Havebigfun på lør 23. des 2017, kl. 17:23
Mange av de som reiselader på SC plir provosert av " gnikkerne" som lader til 100% og driter i at det står en kø på eks 6-8 biler og som fort hadde vært avviklet om alle ladet til 50-80% slik intensjonen er. I en tid hvor egoismen blir stadig tydeligere er det ingen poeng å krangle om hvem som har mest rett til å lade på SC.

Ikke uten grunn at allerede da jeg var ung så sa vi følgende:

Først meg selv, så meg selv og så min neste hvis det er til mitt eget beste.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kavorka

Denne julen har jeg vært innom SC Haukås og prøvd å lade et par ganger.  Vi skal videre nordover og trenger lading, men helst uten unger i bilen. Spesielt fordi erfaringen er usle ladehastigheter. Erfaringene i år:
- alltid kø, uansett når på døgnet
- lav ladehastighet i utgangspunktet
- enda lavere fordi det alltid står en på nabolader
- kun pølsestasjon i nærheten

Jeg mener ansvaret er hos Tesla, som må få utvidet kapasiteten MYE. Det er ingenting som er supert med laderne på Haukås.

RaBalder

Sitat fra: Kavorka på man 25. des 2017, kl. 22:09
Denne julen har jeg vært innom SC Haukås og prøvd å lade et par ganger.  Vi skal videre nordover og trenger lading, men helst uten unger i bilen. Spesielt fordi erfaringen er usle ladehastigheter. Erfaringene i år:
- alltid kø, uansett når på døgnet
- lav ladehastighet i utgangspunktet
- enda lavere fordi det alltid står en på nabolader
- kun pølsestasjon i nærheten

Jeg mener ansvaret er hos Tesla, som må få utvidet kapasiteten MYE. Det er ingenting som er supert med laderne på Haukås.

Så du vil ha en Tesla superlader helt for deg selv når du trenger det. Og det skal være full fart på ladingen hele tiden. Også høres det ut som det skal være et tivoli eller annen underholdning rett ved siden av.

Det er vel bare å kontakte Tesla så ordner dem dette for deg....

Kavorka

Sitat fra: RaBalder på man 25. des 2017, kl. 22:18
Så du vil ha en Tesla superlader helt for deg selv når du trenger det. Og det skal være full fart på ladingen hele tiden. Også høres det ut som det skal være et tivoli eller annen underholdning rett ved siden av.

Det er vel bare å kontakte Tesla så ordner dem dette for deg....
Les innlegget som du vil.

Kavorka

Prøver for fjerde gang nå. Kjører videre i morgen så denne gangen kan jeg ikke skippe lading, eller kjøre fordi det jeg er lei av å vente.

trykkertor

Sitat fra: Amatøren på lør 23. des 2017, kl. 18:59
Ikke uten grunn at allerede da jeg var ung så sa vi følgende:

Først meg selv, så meg selv og så min neste hvis det er til mitt eget beste.
Hehe... Min far lærte meg et tilsvarende uttrykk på egoister som gikk noe slikt som:.
"Først meg, så meg igjen. Og er det noe til overs, så skal jeg ha det selv!"

Kunne en løsning blitt at 0-80% er gratis. Så kicker det inn et 25,- gebyr og påfølgende takstameter ruller på resterende lading?

Ellemelle

Sitat fra: Kavorka på man 25. des 2017, kl. 22:38
Prøver for fjerde gang nå. Kjører videre i morgen så denne gangen kan jeg ikke skippe lading, eller kjøre fordi det jeg er lei av å vente.
Du har 337 km og lader fortsatt. Hvor langt nord skal du da? Du trenger 100 km for å komme deg til Lavik.

Det er nettopp på grunn av slike som deg at superladerne er fulle.  Fyll det du trenger og kom deg videre.

terje3105

Enig
Tesla burde hatt en obligatorisk teoriprøve for å få lov til å bruke en superlader.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Y LR AWD, VIN XP7_769XXX, 26.11.2025, | Tesla S LR, reservert 15.07.2022, kansellert 10.2025 | Tesla S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017 | Tesla 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019 | Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Kavorka

Sitat fra: Ellemelle på tir 26. des 2017, kl. 00:45
Sitat fra: Kavorka på man 25. des 2017, kl. 22:38
Du har 337 km og lader fortsatt. Hvor langt nord skal du da? Du trenger 100 km for å komme deg til Lavik.

Det er nettopp på grunn av slike som deg at superladerne er fulle.  Fyll det du trenger og kom deg videre.
Jeg skal først nordover og så sørover til stavanger. Haukåsladerne for vel mks 90 kW, og de 20 jeg får er til overs fra han ved siden av. At det skal bidra til å lage kø på superlader gir ikke mening.

Ja, jeg vet det er lader på aksdal. Da pleier minsten å sove, og det er dumt å stoppe for å lade.

Det er forskjell på innleggskvaliteten på forumet. Jeg skulle kanskje visst bedre enn å poste det på denne vet-best tråden, men jeg mener dette sakteladestedet er et problem for Tesla.

Ellemelle

Sitat fra: Kavorka på tir 26. des 2017, kl. 12:25
Det er forskjell på innleggskvaliteten på forumet. Jeg skulle kanskje visst bedre enn å poste det på denne vet-best tråden, men jeg mener dette sakteladestedet er et problem for Tesla.
Du eier virkelig ikke selvinnsikt du.

Grunnen til at du får så lav hastighet er fordi du er en lokal ladehelt med kaldt batteri og høy SOC. Hvor mange meter kjørte du før du startet ladingen? (ja, jeg forstår at du ikke bor i Bergen, men det er tydeligvis der du er nå i julen)

Folk som er på vei fra A til B og som MÅ ha strøm for å i det hele tatt komme videre, står og venter på deg, fordi du synes det er kjedelig for minsten at du lader. Jeez.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA