Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slik fungerer elbil-motoren

Startet av NegativeElectrode, lørdag 19. desember 2015, klokken 17:18

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Ferry

Ikke ifølge noen av kommentarene under artikkelen ;) Syns artikkelen er fin jeg.

pudderjagar

Leste gjennom artikkelen. Tekste er veldig bra og forklarande. Litt skrivefeil på eit bilete og ei litt rar prinsippteikning av ein asynkron kortsluttningsmotor som står i Zoe.

Under ein av kommentarene er denne teikninga lagt ut:
https://jumpjack.files.wordpress.com/2014/04/ipotesi-chameleon-renault1.png?w=720&h=484

Den viser veldig bra korleis Cameleon laderen virkar. Rart at ikkje andre merke har slått seg på denne løysinga. Då hadde bilane kunna lada på 3 fase. 1 fase med høg effekt er noko av da som kraftlagene hater mest.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ferry

Den tegninga der ser litt merkelig ut. Hvis den høyre type 2 pluggen settes i veggen, så får motoren 3-fase nettspenning direkte. Men så står det da også "hypotesis" på tegninga. Finnes det ikke en bedre beskrivelse og prinsippskisse noe sted? Renault har så vidt jeg kan se patent på chameleon, så da kan ingen andre ta det i bruk på ei stund. De kunne selvfølgelig åpnet patentet for andre, men det er helt utelukket at noen kan finne på det ;)

pudderjagar

Eg er ikkje heilt sikker på kva du meiner med spenning direkte. Er det da at type2 kontakten er kobblet til ledningane inn til motoren. Her er da nok eit rele eller liknande som stenger.

Da har vore spekulert i om Zoe brukar viklingane på motoren når den lader. Da ser ut til å ikkje stemma.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ferry

Det må nok være litt flere komponenter inne i bildet enn tegninga viser, ja. Men så vidt jeg har skjønt brukes motorviklingene aktivt under lading. Det må være en spole mellom nettet og transistorene, hvis ikke vil den magiske røyken åpenbare seg. Transistorer inneholder som kjent store mengder magisk røyk ;)
Ved å bruke motorviklingene unngår man ekstra spoler i ladekretsen. Men som med alt ingeniørarbeid handler det meste om kompromisser. En ønsket egenskap for lading kan være uønsket for framdrift f.eks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA