Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt - bedre varme om vinteren!

Startet av Noel, søndag 13. desember 2015, klokken 21:01

« forrige - neste »

kodalse

Jeg sliter med for kort distanse fra hjem til arbeid, butikk, osv.
Alle disse forbedringene kommer jo ikke til nytte!

- Kjører med maks varme og 22,5 grader hele tiden. Det er alt for mange lademuligheter i min nærhet.
- Har sluttet å fylle bensin på webastoen siden det holder med strøm.
- Lader bare på 6A hjemme i håp om at bilen ikke skal være ferdig ladet til neste tur - Fånyttes!
- Montert takstativ for å få opp forbruket, men disse wingbarene fra Thule er alt for effektive.
- Venter bare på at batterikapasiteten skal droppe til 50% for å få utfordringer, men enda ligger det på 5-8%

Sukk, det er ikke enkelt å oppnå rekkeviddeangst!
Livet er hardt!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Sitat fra: leafnor på lørdag 19. desember 2015, klokken 21:56
Hva blir forskjellen på dette og det å kjøre resirc?
Duggfrie sidevinduer? Mindre viftebråk?

Oppvarming av stor mengde lunken luft = oppvarming av liten mengde kald luft?

Time will show..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Einar_S

Sitat fra: kodalse på lørdag 19. desember 2015, klokken 22:08
Sukk, det er ikke enkelt å oppnå rekkeviddeangst!
Livet er hardt!

Har du prøvd å kjøre med brekket på?
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

tomrh

Sitat fra: Einar_S på søndag 20. desember 2015, klokken 06:40
Sitat fra: kodalse på lørdag 19. desember 2015, klokken 22:08
Sukk, det er ikke enkelt å oppnå rekkeviddeangst!
Livet er hardt!
Har du prøvd å kjøre med brekket på?
:D Umulig i en Leaf, mens finnes sikkert et hack?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: Einar_S på søndag 20. desember 2015, klokken 06:40
Sitat fra: kodalse på lørdag 19. desember 2015, klokken 22:08
Sukk, det er ikke enkelt å oppnå rekkeviddeangst!
Livet er hardt!

Har du prøvd å kjøre med brekket på?
Hva med å sette Vikingcontact 5 piggfri på bilen, og redusere lufttrykk en tanke, samt kanskje et tidsur på lading.

Forøvrig, denne metode å tette luftinntak skal jeg også gjøre. Dog forstår jeg ikke hva forskjellen på det mot resirkulering blir. Helt fritt for uteluft som trekkes inn er det nok ikke, så kanskje det skjer en utskifting med friskluft (Miks) i så passe liten grad at duggpunktet er over den temperatur vindusflatene holder?


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kodalse

#20
Gruer meg litt når jeg skal ut på søndagshandel.
Bilen står og suger til seg lading. Kanskje noen "Cooper mudtires" som jeg hadde på Chevyn i sin tid kan dra litt ekstra strøm?
Har jo allerede Viking Contact på, ukjent med om det er 5 eller 6, men tror det er originalt.
Eller kanskje jeg skal kjøre til Orkanger for å få litt angst, foresten den retningen er det jo hurtiglader...

Fra spøk til alvor, modifiseringene virker veldig godt. Skal etterisolere noe mer, men alt i alt veldig fornøyd med denne bilen.
Ser ingen grunn til å bytte den ut med noen av de nye som hittil har kommet.

Når det gjelder tape foran luftinntaket ville jeg kun ha tapet det største området, ikke de to små for å sikre noe uteluft og ellers bruke resikulasjonen aktivt for å "Toppe" effekten av modifiseringen. Ellers vil jeg droppe tape all tapen, men bruke "glapakk" istedet. Kanskje tape helt i kanten av glapakken bare for feste. Men er det noe poeng?

"Now, if you want to drive the Leaf for extended amounts of time in cold / rainy weather, your only other option is to turn off the defrost mode and switch to just regular heating / AC with the dual "defrost + floor" vent option in the Leaf. While this is great at keeping the window clear and the vehicle warm / cool, it has the disadvantage of not being about to "re-circulate" cabin air. This means that air is continually having to be brought in from the outside, warmed / cooled first, then sent into the cabin."

Det som er understreket her er ihvertfall feil på min bil. Jeg kjører stadig med varme mot gulv og mot defroster samt resirkulering.
Det betyr igjen at hele grunnlaget for denne "modden" faller vekk.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Niklas

Sitat fra: Noel på søndag 13. desember 2015, klokken 21:01
Ikke ofte jeg poster her, men tenkte å dele et prosjekt jeg fikk gjennomført for noen uker siden før det ble kuldegrader på østlandet. Jeg har en USA Leaf fra 2012 som kommer med en varmepakke, men som alle sikkert har erfart, er varmeapparatet ganske dårlig når det er > -10c spesielt. Bilen kommer med litt isolering allerede som etter min mening ikke er tilstrekklig for Norge. Jeg lurer virkelig på hvor godt Nissan Leaf Nordic versjonen er isolert.

Jeg gikk til innkjøp av følgende materialer.
Rør isolasjon fra Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/

Lyddempingsplate:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2000017199/

Dette ble gjort ganske raskt og jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte vinkler for rørisolasjonen, men utenom det ble det ganske greit isolert. Isoleringen gikk for det meste på rør og selve vanntanken.

I disse tider når det har vært opp til -6c og -10c i Akershus legger jeg merke til følgende:
- Varmeapparatet blir litt fort varmere
- Når apparatet først er varmt, kommer det mer varmt luft enn tidligere (tidligere kunne jeg ligge i 110 og føle at det kom litt kald luft selvom varmeapparatet var på 22c)
- Varmeapparatet bruker litt mindre effekt/strøm enn tidligere, men ikke dag og natt resultat.

Jeg brukte gutta på BilXtra ved Fjellhamar i Akershus for denne jobben og synes resultatet ble OK. Jeg hadde tidligere planer om å oppgradere varmeapparatet til 2013 med varmepumpe utgaven, men fikk vite at det var litt for komplisert. Jeg er faktisk fornøyd nå selvom apparatet bruker mye strøm i forhold til 2013+ modeller.

Legger med noen bilder som viser noe før og etter. Hvis noen er mer interessert har jeg flere bilder liggende. Send meg PM.

Nån som vet om tillsvarende förbättringar finns även för euroleaf med värmepump?
Nissan Leaf -14 sedan dec -15

leafnor

Sitat fra: Niklas på mandag 04. januar 2016, klokken 20:53
Sitat fra: Noel på søndag 13. desember 2015, klokken 21:01
Ikke ofte jeg poster her, men tenkte å dele et prosjekt jeg fikk gjennomført for noen uker siden før det ble kuldegrader på østlandet. Jeg har en USA Leaf fra 2012 som kommer med en varmepakke, men som alle sikkert har erfart, er varmeapparatet ganske dårlig når det er > -10c spesielt. Bilen kommer med litt isolering allerede som etter min mening ikke er tilstrekklig for Norge. Jeg lurer virkelig på hvor godt Nissan Leaf Nordic versjonen er isolert.

Jeg gikk til innkjøp av følgende materialer.
Rør isolasjon fra Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/

Lyddempingsplate:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2000017199/

Dette ble gjort ganske raskt og jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte vinkler for rørisolasjonen, men utenom det ble det ganske greit isolert. Isoleringen gikk for det meste på rør og selve vanntanken.

I disse tider når det har vært opp til -6c og -10c i Akershus legger jeg merke til følgende:
- Varmeapparatet blir litt fort varmere
- Når apparatet først er varmt, kommer det mer varmt luft enn tidligere (tidligere kunne jeg ligge i 110 og føle at det kom litt kald luft selvom varmeapparatet var på 22c)
- Varmeapparatet bruker litt mindre effekt/strøm enn tidligere, men ikke dag og natt resultat.

Jeg brukte gutta på BilXtra ved Fjellhamar i Akershus for denne jobben og synes resultatet ble OK. Jeg hadde tidligere planer om å oppgradere varmeapparatet til 2013 med varmepumpe utgaven, men fikk vite at det var litt for komplisert. Jeg er faktisk fornøyd nå selvom apparatet bruker mye strøm i forhold til 2013+ modeller.

Legger med noen bilder som viser noe før og etter. Hvis noen er mer interessert har jeg flere bilder liggende. Send meg PM.

Nån som vet om tillsvarende förbättringar finns även för euroleaf med värmepump?
Hei.
Tenker at det kan det være. F.eks på Golf med varmepumpe isolerer de varme rør i motorrommet. Det bør det finnes noen av i en Leaf med VP også.

Se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15992.0.html

Åpne panser, start varmeapparat og føl deg frem til om det er noen varme rør der (Metalrør)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA