Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

S90D og degradering/rekkeviddetap

Startet av Øyvind.h, onsdag 09. desember 2015, klokken 15:00

« forrige - neste »

Wilma

Min 90d har gått 5100km. Lader den som regel 80%. Ligger på 333-335km.
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

N00b

Dette er bare idiotisk.
Hva guessomteret sier er akkurat det. Guess.

Fyll helt opp, kjør til den stopper. Eneste måten å se hva som er tilgjengelig

Øyvind.h

Sitat fra: N00b på fredag 11. desember 2015, klokken 21:56
Dette er bare idiotisk.
Hva guessomteret sier er akkurat det. Guess.

Fyll helt opp, kjør til den stopper. Eneste måten å se hva som er tilgjengelig

Du blander med Nissans måler, som kalles guessometer.

I Tesla er hver tkm (typical km) en fast verdi/energimengde. Ikke som GOM i Leaf hvor energien i hver km er dynamisk. Batteriet utgjør et visst antall av disse. Om tkm faller skulle det tilsi at programvaren mener batteeiers kapasitet er redusert.

Å lade til 100% og kjøre til bilen stopper er absolutt det mest presise, men når tkm raser unna tre ganger raskere for enkelte s90d enn for s85d er det absolutt verd å komme til bunns i (for de som har/skal ha s90d).

Jeg har ikke anledning til å kjøre enkeltturer på 4-500km bare for å sjekke batteriet i ny og ne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elbil fundamentalist

Sitat fra: N00b på fredag 11. desember 2015, klokken 21:56
Dette er bare idiotisk.
Hva guessomteret sier er akkurat det. Guess.

Fyll helt opp, kjør til den stopper. Eneste måten å se hva som er tilgjengelig
Helt enig. Dette er en idiotisk tråd. Hvor mye veier en fisk? Vi er inne i en periode med mer luftmotstand (pga at kald lut er tettere enn varm) og at man bruker mer energi på oppvarming etc. Se heller på BB sin video hvor han ser på batteritap v/80 000km og han kan nærmest ikke se batteriforringelse overhode. Har kan alle teslaeiere ta batterislitasje med knusende ro iom at ett stort batteri har langt færre ladesykluser pr tilbakelagt distanse i forhold til f.eks Nissan Leaf. Nissan Leaf har forventet batterilevetid på ca 17 år under norske forhold (ihht en oppgave fra NTNU). Kalde temperarturer er konserverende på batterier så  det er forventet enda lengre levetid på Tesla batteriene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

#34
Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 12. desember 2015, klokken 01:24
Helt enig. Dette er en idiotisk tråd. Hvor mye veier en fisk? Vi er inne i en periode med mer luftmotstand (pga at kald lut er tettere enn varm) og at man bruker mer energi på oppvarming etc.
Beklager, men posten og argumentene dine viser klart og tydelig at du ikke har satt deg inn i saken.

Kjernen i saken er tilsynelatende raskere forringelse i starten av levetiden for 90kWh pakken enn 85kWh pakken. Om dette stemmer reduseres rast 6% ekstra rekkevidde ned til en langt lavere differanse. 22.000,- ekstra for 6% ekstra blir da en fryktelig dårlig deal. Litt som å betale 70K ekstra for Performance, om ytelsen ble senket til S85 nivå etter 1-2 år.... Dette handler i utgangspunktet ikke om pakkens totale levetid. Jeg har kjørt Tesla et par år, og fulgt selskapet tett i snart 4 år....

Forhåpentligvis er det software-feil. Men det virker rart at Tesla har laget en batteripakke som styringssystemet ikke forstår. Er kjemien virkelig så annerledes? Eller skyldes dette silisium-bruken? Har de ikke testet pakken tilstrekkelig før lansering?

Til info:
- 3x + hastighet i nedtrapping av tkm rapporteres både kalde og varme steder.
- Bjørns 85kWh pakke har annen kjemi og har vært gjennom en rekke sw endringer (sågar bytte ved 100K km)
- Dette handler ikke om bruksslitasje over tid som du viser til i din post, men om rask initiell reduksjon. Dette vet vi forekommer iht datamateriale for 18650-celler. Men 85kWh pakken har et langt lavere initielt tempo i reduksjon (i snitt, noen ser tilnærmet uendrede verdier i lang tid).

Det er ingenting jeg ønsker mer enn at skepsisen blir gjort skikkelig til skamme. Det er kjempeflott om folk kan flokke til om en stund og si HAHA, dette var bare software :) Alle Model X fremover leveres tross alt med 90kWh pakken, så enten er dette en bagatellmessig sw-feil. Alternativt er det en feil med vesentlig konsekvenser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

N00b

Å måle ladetillstand og beregne kapasitet er veldig veldig vanskelig på batteriene. Batteriene har så lite spenningsfall igjennom hele utladingskurven før det detter gjennom gulvet i bunnen eller skyter til værs i toppen på ladekurven.

Nissan har i tillegg tatt med i beregningen kjøremønster og forbruk, det har ikke Tesla. Der får du kun teoretiske Km eller typiske Km etter en fastsatt verdi.

Men det er stadig vekk en steike vanskelig oppgave å holde nøyaktig oversikt over hvor mye juice som batteriet faktisk har uten at det lades helt opp, og da mener jeg helt inkludert balansering som kan ta timesvis, og så kjøres til bilen faktisk stopper eller du ha tilgjengelig effekt størrelse 20kw på meteret.

Å si at en 90D som har mistet mange km indikert rekkevidde på kun kort er nettopp det, indikert rekkevidde. Tesla ville aldri aldri slippe så dårlige batterier på markedet. 
Dette er målefeil garantert.

Teslanewbie

Sitat fra: N00b på lørdag 12. desember 2015, klokken 13:56
Å måle ladetillstand og beregne kapasitet er veldig veldig vanskelig på batteriene. Batteriene har så lite spenningsfall igjennom hele utladingskurven før det detter gjennom gulvet i bunnen eller skyter til værs i toppen på ladekurven.

Nissan har i tillegg tatt med i beregningen kjøremønster og forbruk, det har ikke Tesla. Der får du kun teoretiske Km eller typiske Km etter en fastsatt verdi.

Men det er stadig vekk en steike vanskelig oppgave å holde nøyaktig oversikt over hvor mye juice som batteriet faktisk har uten at det lades helt opp, og da mener jeg helt inkludert balansering som kan ta timesvis, og så kjøres til bilen faktisk stopper eller du ha tilgjengelig effekt størrelse 20kw på meteret.

Å si at en 90D som har mistet mange km indikert rekkevidde på kun kort er nettopp det, indikert rekkevidde. Tesla ville aldri aldri slippe så dårlige batterier på markedet. 
Dette er målefeil garantert.


Nei for tesla er et selskap med gloria og englevinger som aldri skulle finne på å levere uferdige produkter til kundene slik som dårlige batterier, lekkende panotak, driveunits som går i stykker etter noen km, biler som oppgis med betydelig høyere hk enn de leverer i virkeligheten etc etc
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

N00b


Bjoris

Hvis noen kunne finne på å gjøre det så måtte det være Tesla;)

V-2

Sitat fra: kjellan på torsdag 10. desember 2015, klokken 11:30
Sitat fra: vnm på torsdag 10. desember 2015, klokken 09:30
Jeg mener at det kun er spekulasjon at Tesla har benyttet silikon7 i anodene. Etter hva jeg har registrert har de bare sagt at det er endret kjemi, men ikke hva som er endret. Ser at Leafen har andre kjemiske komponenter/endringer i sitt oppgrade ???rte batteri...

Noen som har sikre kilder på at det faktisk er benyttet silikon for å øke energitettheten?

Når det gjelder kapasitetstap på bilen min, så skal jeg teste litt når jeg får den tilbake. Jeg lar meg foreløpig ikke stresse...

Engelsk: Silicon Si 
Norsk: Silisium

Altså ikkje silikon masse det her ....


https://no.wikipedia.org/wiki/Silikoner

Silikoner er en samlebetegnelse på organiske modifikasjoner av silisium-oksygen-forbindelser. De er hovedsakelig inerte forbindelser med stor variasjon i form og anvendelse. Typisk er de varmebestandige og er alt fra oljer til fast stoff.

Silikon brukes blant annet som smøremidler, fugemasse, skumdempere og som tilsats til medikamenter og i kosmetika. Silikoner i ren form er ikke giftige og fremkaller ikke allergi.

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på lørdag 12. desember 2015, klokken 14:07
Hvis noen kunne finne på å gjøre det så måtte det være Tesla;)

Etter p85d saken så tenker nok en del slik ja.

For min del står det ikke om kjøps vs ikke kjøp. Det står mellom s85d og s90d.
Inntil videre avventer jeg svar fra engineering i USA.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sense

Jeg har kun 85kw batteri, men tillater meg  spørre om tidsbruk for topplading her.
Selv om jeg har hatt bilen i 2 år nå, har jeg ennå ikke toppladet bilen, kun litt over 90 % noen sjeldne ganger.
Men neste uke må jeg topplade, for å slippe å kjøre omvei til en superlader.

Spørmålet er: Er tiden som angir når bilen er ferdig toppladet reell? Vi vet jo at de siste 10% lading tar mye lenger tid enn 10% andre steder på SOC.
Så hvis det står 30 minutter igjen til 100% SOC, må jeg beregne ytterligere tid?
(Har 32A enfas i garasjen.)
(Vil jo unngå at bilen står fulladet lenge før vi drar, så jeg forsøker å "time" tiden.)

Thor2014

Jeg ville lagt på en time eller to dersom du aldri har ladet til 100%
Ladestrømmen går ned de siste prosentene.

Hodetelefoner

Det kan ta veldig lang tid i følge de som har ladet til 100% og ventet på at bilen skal stoppe. Ikke testet selv. Vil ikke la den stå nærmere 2timer med fult batteri. Det er sikkert ikke farlig en gang i året. Men hvis du trenger dette for å unngå en SC (Omvei). Så legg på en time ekstra på estimert tid. (Tror Bjørn brukte 1 time i en av sine videoer?)

Muffinman

Jeg legger på en time til tiden som er beregnet. Da er den alltid fullført.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA