Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kewet 5 med problemer

Startet av Baltor, mandag 03. mai 2010, klokken 22:04

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: Baltor på tirsdag 04. mai 2010, klokken 21:05
Har nå kjørt noen kilometer med bilen og fylt luft i hjulene.
Bilen er sprek og det er ingenting som tyder på at den har spesielt kort kjørelengde, alt elektrisk fungerer som det skal.
Bra jobba, Baltor! Og gratulerer med Kewet!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Sitat fra: Baltor på tirsdag 04. mai 2010, klokken 12:07

Er DC-Dc den enheten som sitter lengst fram i kassa eller nummer 2?


Regner med at det er samme layout'en som i min Model 5?
DC/DC'en helt til venstre på bildet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Din kasse er helt lik min.  Ser at også du mangler vifte. Og til de som ikke kjenner seg igjen i bildet kan jeg fortelle at kjøreretningen er mot venstre. Kassa sitter på langs på venstre side bak i bilen, kablene øverst i bildet går ut av kassa i retning mot motoren, som altså sitter på høyre side.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Baltor

#18
Hyggelig at så mange har kommentert og lest om dette prosjektet. Webasto-en startet på første forsøk etter at jeg fylte kanna og tilførselslangen med diesel :)
Defrostervifta satt fast, men lot seg lure igang.
Hjullager og bærekuler er bestilt, bremsene er ordnet, bilen er polert og blir forhåpentligvis klar for folketoget 17.mai. ;D

Den andre siden ved dette, at et godkjent bilverksted lagde en lang smørbrødliste med såkalte "feil" som de presenterte for kunden, er ikke glemt. Jeg har nå på vegne av Rogaland Elbilforening skrevet til ElbilNorge om dette. Det er ElbilNorge som har anbefalt dette verkstedet til kundene sine, dermed bør de også rydde opp.
Det er viktig som kunde å være klar over at en har flere alternativer, og heldigvis er det nå også andre her i Stavanger som kan fikse disse bilene. Den nye forhandleren, Bilkilden, har et verksted med topp service og høy kompetanse.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

elektrolux

Sitat fra: Baltor på fredag 07. mai 2010, klokken 00:37
og høy kompetanse.

Topp service tviler jeg ikke på, og vett til å si nei når kompetansen svikter er forhåpentligvis også på plass, men at kompetansen er så høy, og bedre enn det andre verkstedet stiller jeg meg undrende til, etter 2-3 mnd i EL bransjen.

De har riktignok vært ydmyke nok til å søke råd hos de som har kompetanse på området, og det er i alle fall betryggende med hensyn til kundene de skal betjene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

#20
Det er mange finurlige problemer som kan dukke opp innen denne bransjen, dette forumet har mange eksempler på det. Elektrolux er et eksempel på at det meste kan løses på en eller annen måte.
Men her tenkte jeg på Buddy og Kewet som det ikke burde være så vanskelig å feilsøke. Bilkilden sitt verksted er vesentlig større enn det andre, de har lang fartstid og har jobbet med mange bilmerker, Buddy og Kewet i snart 1 år, Think i noen få måneder.

Men hovedpoenget må være at hvis man føler at man ikke får service koster det ikke noe å be om en prisvurdering et annet sted, derfor er det veldig bra for kundene at det nå er alternativer. :)
"bedre enn det andre.."
Det skal ikke mye til for å gjøre en bedre jobb enn det som ble gjort i denne saken. De var iferd med å påføre en kunde ca 50.000,- i unødvendige kostnader. Uten at jeg kan påstå det har jeg følelsen av at det lå et annet motiv under, håper å få et svar etterhvert.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

elektrolux

Der skjer mange rare ting rundt om på div verksteder ja.

Et eksempel er Crifobilen som ble sykmeldt med defekt motor og mulig defekt batteripakke, der begge deler viste seg å være i topp stand, og selger ble snytt for et skikkelig oppgjør grunnet taksrapporten.

Andre eksempler er merkeforhandler av Think sine halvhjertede, eller det var vel å være snill, kvarthjertede forsøk på å skifte blokker i defekte Thinker. Pris for bytte av en blokk er gjerne 20000 kr og det eneste som er garantert, er at bilen må tilbake etter kort tid.

Siste Thinken jeg kjøpte er en slik bil, og eieren hadde vett til å si stopp etter første regning. Desverre er det blitt vanskelig å tilby slike biler hjelp ref: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2456.0 , uttover å kjøpe dem opp og reparere dem til eget bruk, og så tilby en av de andre bilene som dermed er blitt til overs til salgs og med garanti.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Første mål angående denne Keweten er nådd, den var med i Folketoget her i Stavanger, kjørt av ungdommer, med slagordet "VI ER SMÅ MEN RÅ".
Det kommer mer om Folketoget i tråd under Rogaland Elbilforening.

Bilen er nå teknisk iorden, men det er fortsatt endel som kan forbedres:
Jeg har fått gode tips om at støyen fra motor/gear kan reduseres hvis man modifiserer motorfestene, de er altfor harde. Tykke dempematter i bagasjerommet er ikke nok, lyden forplanter seg opp i veggene. Hvis dette gjelder flere bør vi ta opp dette her på forumet.

Hens har påpekt at noen av disse bilene fikk en uheldig negativ spissing på bakhjulene, og at de kan oppføre seg skummelt i hard sving.  Det gjelder ikke denne bilen, jeg har nå kjørt den hardt i diverse rundkjøringer uten overraskelser. Kjøreegenskapene i sving og i "stor" fart er helt topp. (men over fartshumper er det bånn)
I harde svinger slipper den først med bakhjulene, og blir overstyrt, som de fleste andre biler. På våt asfalt er det mulig å sladde kontrollert med bakhjulene.
Jeg vurderer nå å bruke denne bilen på banekjøringen i pinsen :o
Hva synes du Reva Lover? Da får du endelig en  mulighet til å slå meg??  ;D
Reva mot Rosa?
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Tommy

Tar den utfordringen på strak arm, jeg skal montere en tv i bakvinduet slik at du kan få med deg en film mens du ligger bak meg. Men ikke glem brillene, fordi teksten blir "forsvinnende" liten ut i løpet.
Gleder meg til å knuse den "fosil" bilen din.....;-)))
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

Baltor

#24
Bra du har fått trening i å trille rundt med Reva, for her kan det bli trilling. (altså sideveis)
Uansett om jeg stiller med Kewet eller Think, de klorer seg fast til asfalten, mens Reva di løfter seg på ene siden som om den skal slippe ut et eller annet ;D

Burde vi flytte denne krangelen til Rogalandstråden?
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

hens

#25
Fremre oppheng har liten klaring forbi gummioppheng, og det kan forekomme at det blir kontakt metall mot metall.

Støy i gamle Kewet og Buddykasser kan også skyldes at gearkassehalvdelene ikke sitter rett mot hverandre.
Jekk opp bilen, løsne alle bolter som holder kassen sammen, bor et hull i bakkant av styrepinnene og slå de ut
Forsøk å bevege gearkassehalvdelene mens motoren går. Da vil støyen forandre seg når halvdelene beveges. Trekk til boltene igjen når støyen er minst.
Styrepinnene sitter ikke alltid der støyen er minst. Det kan være nødvendig å kjøre uten, eventuelt bore opp til større.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Baltor

Sitat fra: hens på torsdag 20. mai 2010, klokken 15:29
Støy i gamle Kewet og Buddykasser kan også skyldes at gearkassehalvdelene ikke sitter rett mot hverandre.
Forsøk å bevege gearkassehalvdelene mens motoren går. Da vil støyen forandre seg når halvdelene beveges.

Dette er et helt genialt påfunn som jeg skal prøve i løpet av våren. Regner med at det er brukt pakningssement, halvdelene må vel brekkes fra hverandre før en kan bevege dem i forhold til hverandre? Jeg har den smale gearkassen, ser at nyere biler har en som er bredere der drivakslingene går ut.

Denne bilen har en toppfart på 70-75km, det ser ut til at den begrenser strømmen allerede før 70km. Er dette noe en kan justere?
På motoren er det merket at den er på 12kW, har nyere biler en annen motor eller er det kun motorstyringen som er oppgradert?
Enda et spørsmål: Har noen  prøvd med 155/70 dekk? (har et sett Think sommerdekk liggende)
Takker for all hjelp så langt!!
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

El rayo

#27
Sitat fra: Baltor på torsdag 27. mai 2010, klokken 23:16
Enda et spørsmål: Har noen  prøvd med 155/70 dekk? (har et sett Think sommerdekk liggende)
Ganske sikker på at gearkassa er montert med italiensk presisjon; uten noen form for pakning.

Det er trangt til dekkene både foran og bak i Kewet, kanskje trangest bak, mot innerskjermene. Spacere er vel ikke lov å bruke i Norge, men man får kjøpt de på bl.a. Biltema.

Med større diameter på hjulene får man høyere teoretisk toppfart. Sender deg en tabell jeg har laget med e-post; får ikke lov til å legge ved regneark, hvis du sender en PM med e-post adressen din.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Think dekkene har lavere profil (70%) og dermed ca samme diameter. Men ser at jeg må sjekke plassen mot innerskjermene.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

bosonic

#29
Sitat fra: Baltor på torsdag 27. mai 2010, klokken 23:16
På motoren er det merket at den er på 12kW, har nyere biler en annen motor eller er det kun motorstyringen som er oppgradert?

Thrigemotoren som du (og eg) har, bruker en Curtis serie controller til hovedstrømmen samt en liten styringsdings til feltstrømmen. På Curtisen kan man justere maks strøm og rampe på akselerasjon. Problemet er at man ikke kommer til disse justeringene uten å demontere Curtis'en

Noen av model 5 ble også levert med ADC SepEx motoren som også sitter i nye Buddy. Denne motoren styres av en SepEx controller.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA