Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blokkerende buss

Startet av Cirrisky, søndag 06. desember 2015, klokken 20:34

« forrige - neste »

Cirrisky

Hei.
Hadde en litt rar situasjon for noen dager tilbake som jeg har tenkt litt på.
Lå på E18 (Mosseveien), inn mot byen, der det blir 60 og 50 sone rett før operatunellen osv.
Trafikken gikk litt treigt, så jeg hadde ligget i bussfeltet innover, før jeg la meg bak en buss i det bussfeltet opphører.

Etter et par km når bussfeltet kom tilbake, begynte denne bussen å legge seg midt mellom begge feltene og blokkerte dermed begge filene.
Den fortsatte å kjøre som dette hele veien til tunnellen startet, hvor den da til slutt tok av.

Noen som noen gang har lagt merke til dette før? Synd jeg ikke hadde dashcam :p.

elektrolux

Så ofte slik oppførsel i Polen før grensene ble åpnet. Skulle vist være for å hindre andre lastebiler og personbiler i å snike seg forbi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Er vel en kjent sak at en del buss-sjåfører hater Elbiler - mulig med god grunn hvis det blir så mange at de blokkerer kollektivfeltet....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bno

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. desember 2015, klokken 07:14
Er vel en kjent sak at en del buss-sjåfører hater Elbiler - mulig med god grunn hvis det blir så mange at de blokkerer kollektivfeltet....

En slik oppførsel kan vel ikke rettferdigjøres basert på en slik argumentasjon?

Beckern

#4
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. desember 2015, klokken 07:14
Er vel en kjent sak at en del buss-sjåfører hater Elbiler - mulig med god grunn hvis det blir så mange at de blokkerer kollektivfeltet....
En ting er blokkering når det køer seg når kollektivfeltet avsluttes. En annen ting er alle de med rekkeviddeangst som ligger godt under fartsgrensen. Det sistnevnte bør lett kunne ungåes. Selv i kulda skal køen gå ganske langsomt før det lønner seg å kjøre fortere. Altså, har man behov for å ligge under fartsgrensa bør man legge seg ut i høyre felt så sant denne beveger seg.

Sitat fra: bno på mandag 07. desember 2015, klokken 11:33

En slik oppførsel kan vel ikke rettferdigjøres basert på en slik argumentasjon?

Det er svært lite av dårlig oppførsel som kan rettferdiggjøres, men det skjer likevel og det er greit å vite hvorfor.

Mr.Zero

Har kjørt Mosseveien i elbil nær daglig i 3,4 år og har aldri sett eller hørt om dette. Nå har jo også kollektivfeltet fra bomstasjonen mot sentrum blitt fullverdig slik at du kan suse over "lokket" og rett ut på andre siden. Denne oppførselen av bussjåføren var dermed totalt unødvendig - og vi kan derfor godt kalle han en tosk.  :D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Rav4_EV

Mange steder må man legge bussen midt over to felt for at ikke det blir trøbbel lenger fremme. Ring 1 i Oslo er et slikt sted. Rundt hjørnet ved Pilestredet er det ikke plass til en buss i feltet uten at du halvveis må over i det andre. Samme er det rett nedenfor Slottet mot rundkjøringen i Drammensveien. Enda festligere er det med 15 meter buss. Møtte en "nisse" i en Statkraft Miev en gang. Han brukte deler av fortauet for å snike seg på innersiden. La bussen litt mer over slik at han ikke kunne komme fram på siden uansett. Han hoppet ut av bilen og banket på døren. Jeg åpnet og forklare ham at å bli knust mellom buss og fortauskant ikke er noe stas for noen. Han var mer opptatt at ingen hadde "rett" til å bruke to felt. Jeg bare smilte pent og ba han gå å sette seg i bilen fordi det var grønt.

Blokkere begge felt foran krappe kurver er det beste for å unngå ulykker.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

stefse

Folk flest tror at det er noe å spare på å kjøre i venstre felt helt fram til der 2 felt blir til ett, også krangle seg sammen i det ene feltet i sneglefart 0-5 km/t. Hvis du er en buss og ligger i høyre feltet, betyr hver bil som kjører forbi deg, at du blir enda bil mer forsinket på ruta, i tilllegg til at trafikken stopper opp lenger fremme.
Uten å ha sett opptrinnet, kan jeg faktisk forstå bussjåføren.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Cirrisky

#8
Det gir jo null mening i dette tilfelle.

Dette var på kvelden, rundt kl 23 e.l.

Var jeg, et par andre biler og denne bussen på veien.


Den det er snakk om, går det ett felt ned i en tunnel (operatunnelen), og et felt som går videre. Veldig lang, bred og fin vei, uten noen krappe svinger eller noe som helst.

Er absolutt 0 grunn til å legge seg på denne måten for en buss. Eneste han gjorde var å blokkere meg som skulle ned i tunnelen mens han skulle rett frem, spesielt iom at feltet som går rett frem er bussfeltet.

Vedlegg under, med ring rundt feltet jeg lå i, og bussen lå altså midt imellom disse. Dro bare inn igjen i sitt felt rett før midtrabatten  som skiller tunnelen.

elbil-1

Sitat fra: stefse på mandag 07. desember 2015, klokken 19:10
Folk flest tror at det er noe å spare på å kjøre i venstre felt helt fram til der 2 felt blir til ett, også krangle seg sammen i det ene feltet i sneglefart 0-5 km/t. Hvis du er en buss og ligger i høyre feltet, betyr hver bil som kjører forbi deg, at du blir enda bil mer forsinket på ruta, i tilllegg til at trafikken stopper opp lenger fremme.
Uten å ha sett opptrinnet, kan jeg faktisk forstå bussjåføren.

Dette er helt uakseptabel oppførsel !

Hadde politiet sett dette hadde bussjåføren fått en saftig bot !

Og det du beskriver ovenfor - kalles flettefelt - der SKAL man benytte begge felt helt frem til flettingen, for å få en smidig trafikkavvikling. Igjen - hadde dette vært tilfellet, hadde bussjåføren fått en saftig bot for å blokkere flettefeltet.

Mr.Zero

Innlegger er litt uklar i sin beskrivelse av hvor dette er. Hvis det nå dreier seg om de snaue 200 meterne fra minitunnelen under "Sørengalokket" og mot Operatunnelen, så er ikke det lange strekket. Kollektivfeltet er helt inners mot fjellet og er så godt som aldri i bruk da det ikke er kø på denne lille strekningen inn mot rundkjøringen mot sentrum. Jeg vil derfor velge å tro at bussmannen bare har "somlet litt" med å legge seg over i høyre kjørefelt mot sentrum.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Cirrisky

Kan jeg love deg at han ikke gjorde, blokkerte så tidlig og så langt som mulig fra der to felter starter.
Hadde han bare vært "litt treg" hadde jeg ikke reagert på det.

Rav4_EV

SitatEr vel en kjent sak at en del buss-sjåfører hater Elbiler - mulig med god grunn hvis det blir så mange at de blokkerer kollektivfeltet....

Merkelig. Kjenner vel 20-30 sjåfører. 4 av disse kjører elbil i dag og flere vurderer å bytte til elbil.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

stefse

Sitat fra: elbil-1 på mandag 07. desember 2015, klokken 21:26
Sitat fra: stefse på mandag 07. desember 2015, klokken 19:10
Folk flest tror at det er noe å spare på å kjøre i venstre felt helt fram til der 2 felt blir til ett, også krangle seg sammen i det ene feltet i sneglefart 0-5 km/t. Hvis du er en buss og ligger i høyre feltet, betyr hver bil som kjører forbi deg, at du blir enda bil mer forsinket på ruta, i tilllegg til at trafikken stopper opp lenger fremme.
Uten å ha sett opptrinnet, kan jeg faktisk forstå bussjåføren.

Dette er helt uakseptabel oppførsel !

Hadde politiet sett dette hadde bussjåføren fått en saftig bot !

Og det du beskriver ovenfor - kalles flettefelt - der SKAL man benytte begge felt helt frem til flettingen, for å få en smidig trafikkavvikling. Igjen - hadde dette vært tilfellet, hadde bussjåføren fått en saftig bot for å blokkere flettefeltet.

Dette blir vi nok ikke enig om. Den regelen er litt dum. Har du et rør som er tykt på midten og tynt i enden får du ikke ut mer vann enn det som klarer å komme seg ut gjennom enden. Det samme med trafikken, det blir bare masse biler som skal flette i siste liten og det er dette som senker farten på gjennomstrømningen. Noen bruker sånne midlertidige 2 felt til å jump the que, som er bra for dem, men irriterende for alle andre. Eller synes du det er greit om en diger buss kommer på enden av 2 felten og presser seg inn foran deg kanskje?
God kveld.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elbil-1

#14
Jepp - jeg stopper faktisk og slipper bussen, bilen eller traileren inn med glede!

man SKAL faktisk fylle begge felt helt frem til flettingen og om det er busser eller biler som fletter har ingen betydning. Flettefelt er laget for å flette, ikke for å fylle ett felt flere kilometer bakover.

Lær deg trafikkreglene!

At du personlig synes trafikkreglene er feil, får du gjerne mene. Noen synes fartsgrensene er for lave også, men de får likevel bot.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA