Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forhåndsvarming trekker strøm?

Startet av Eccles, mandag 07. november 2016, klokken 10:59

« forrige - neste »

Eccles

Hei

I dag tidlig skulle jeg gå ut i bilen for å hente kaffekoppen. Da viste batterimåleren 100%
Jeg hadde stilt inn at bilen skulle være klar 15 minutter senere.
Da jeg kom ut, var bilen god og varm, men batteriet var nede i 90%
Ladekabelen var koblet til. Trodde ikke det skulle gå ut over batterikapasiteten å forhåndsvarme bilen?


minibiti

It depends what charger you have at home.
Pre-conditioning the car takes around 5kW, so if you have only a 3kW charger, the car will get the 2 missing kW from the battery pack.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

zbk

Ladet bilen når du kom ut eller var ladekalenderen innstilt slik at bilen ikke skulle lade på dette tidspunktet? Tilkoblet 10A eller noe med større effekt? Når hadde bilen nådd 100% iflg. loggen du finner på nettsidene?

I fjor vinter så jeg flere ganger der bilen ikke viste fullladet om morgenen, selv om den hadde ladet til 100% i løpet av natta. Tror dette er ekstremversjonen av ølskum-effekten som en del av oss er plaget av og som gjør at blien tror den er ferdigladet, men når strømmen skrus av synker spenningen til et stabilt nivå og bilen leser det som (godt) under 100% lading. Kulde forsterker tydeligvis effekten.

Persen min fra i fjor vinter var 92%, men typisk 96-98%. Andre har sett enda lavere tall. I år har vi ikke hatt seriøse kuldegrader ennå.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA