Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problem med hurtiglader

Startet av pkhamre, onsdag 02. desember 2015, klokken 10:32

« forrige - neste »

pkhamre

Sto på Fortum sin lader i Ytre Enebakk i går kveld med 20km igjen på bilen, og trengte ~10km ekstra for å komme meg hjem. Jeg fulgte instruksjonene for DC-lading med kombo-pluggen, men etter at ladingen hadde startet stoppet den når den kom opp mot 300V / 30A på displayet til laderen, og det begynte å blinke rødt rundt ladehullet på bilen. Jeg ringte Fortum, som var veldig hyggelige og behjelpelige, men de fant ingen problemer på laderen. Problemet fortsatte etter flere restarts av laderen og testing av nødknappen på laderen. Kom en dame i en Leaf som fikk hurtigladet fint på CHAdeMO-pluggen.

Har noen vært borte i tilsvarende problemer? Kan virke som at problemet her lå i bilen, og ikke på laderen. Løsningen ble forøvrig at Fortum satt igang AC-laderen for meg, og jeg fikk ladet 20-30 minutter så jeg kom meg hjem igjen.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Beckern

Høres ut som helt feil spenning. Mener det vistes 370V-390V når jeg har hurtigladet. Den ramper da opp fra noen få ampere og nær 400V opp til drøye 110A mens spenningen faller 10-20V. Dette skjer gjennom et oppstartsforløp på ca 15 sekunder.

Anterialis

Spenning og strøm vil vel som kjent variere voldsomt avhengig av SoC, temperatur etc. Strømmen starter vel så lavt som 10A mener jeg å ha sett... 
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Beckern

Det er mulig Anterialis. Jeg fikk bare inntrykk av at den bruker 3-fas 400V som utgangspunkt og at  så lavt som 300V og 30A ville kunne tyde på noe galt med lader. Det er ikke mer enn en vag teori ettersom jeg ikke kjenner disse DC laderene internt.

havardolini

Sitat fra: pkhamre på onsdag 02. desember 2015, klokken 10:32
Sto på Fortum sin lader i Ytre Enebakk i går kveld med 20km igjen på bilen, og trengte ~10km ekstra for å komme meg hjem. Jeg fulgte instruksjonene for DC-lading med kombo-pluggen, men etter at ladingen hadde startet stoppet den når den kom opp mot 300V / 30A på displayet til laderen, og det begynte å blinke rødt rundt ladehullet på bilen. Jeg ringte Fortum, som var veldig hyggelige og behjelpelige, men de fant ingen problemer på laderen. Problemet fortsatte etter flere restarts av laderen og testing av nødknappen på laderen. Kom en dame i en Leaf som fikk hurtigladet fint på CHAdeMO-pluggen.

Har noen vært borte i tilsvarende problemer? Kan virke som at problemet her lå i bilen, og ikke på laderen. Løsningen ble forøvrig at Fortum satt igang AC-laderen for meg, og jeg fikk ladet 20-30 minutter så jeg kom meg hjem igjen.

Bruker du brikken fra Elbilforeningen? Da jeg tegnet abonnement hos Fortum hadde jeg problemer med å få denne brikken til å fungere, jeg hadde i og for seg problemer med å få Fortum-brikken til å fungere også. Da opplevde jeg en gang oppførsel tilsvarende den du beskriver her. Jeg husker ikke hvor langt i prosessen ladingen kom, men alt så bra ut helt til den kuttet brått.
Jeg mailet et par ganger med kundeservice og de fant et eller annet feil med brikken og/eller abonnementet mitt. Jeg har ladet flere ganger etter dette uten problemer.
Dvs. at problemet mitt neppe lå i bilen.

pkhamre

Sitat fra: havardolini på torsdag 03. desember 2015, klokken 09:48Bruker du brikken fra Elbilforeningen?

Jepp, og den fungerer fint på andre Fortum-ladere.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

phnuxen

Jeg har også forsøkt å lade 3 ganger på Fortum sin i Ytre Enebakk, får samme feil som deg. Har også snakket med Fortum hver gang, men ingenting skjer. Nå som jeg ser at du også får feil skal jeg snakke med de enda en gang!

phnuxen

Sitat fra: pkhamre på onsdag 02. desember 2015, klokken 10:32
Sto på Fortum sin lader i Ytre Enebakk i går kveld med 20km igjen på bilen, og trengte ~10km ekstra for å komme meg hjem. Jeg fulgte instruksjonene for DC-lading med kombo-pluggen, men etter at ladingen hadde startet stoppet den når den kom opp mot 300V / 30A på displayet til laderen, og det begynte å blinke rødt rundt ladehullet på bilen. Jeg ringte Fortum, som var veldig hyggelige og behjelpelige, men de fant ingen problemer på laderen. Problemet fortsatte etter flere restarts av laderen og testing av nødknappen på laderen. Kom en dame i en Leaf som fikk hurtigladet fint på CHAdeMO-pluggen.

Har noen vært borte i tilsvarende problemer? Kan virke som at problemet her lå i bilen, og ikke på laderen. Løsningen ble forøvrig at Fortum satt igang AC-laderen for meg, og jeg fikk ladet 20-30 minutter så jeg kom meg hjem igjen.

Svar fra Fortum på onsdag etter enda en purring: Vi har bestill reperatør til denne laderen, tar den i løpet av uken. Beklager dine opplevelser. Mvh Jan
Chat Conversation End

Da satser vi på det blir bra!

pkhamre

2018 Tesla Model X75D - Uglen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA