Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avvikling av EV Power?

Startet av havardolini, mandag 30. november 2015, klokken 10:18

« forrige - neste »

havardolini

Sitat fra: Stian Mathisen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 09:58
Hei,

Vi kommer til å konvertere alle laderne til Fortum-ladere så raskt som mulig. Forhåpentligvis vil det være mulig å lade med Fortum-brikke på alle laderne innen nyttår. Samtidig vil EV Power-ladebrikkene fortsette å fungere fram til 1. februar 2016.

Med vennlig hilsen
Stian Mathisen, kommunikasjonsrådgiver i Fortum
Da tenker jeg at jeg bare hiver den siste fakturaen fra EV Power, da jeg ikke vil få noe behov for hurtiglading i desember.

Dette fra en annen tråd som også skriver om oppkjøpet, det er bare å registrere ønsker om nye ladesteder:
Sitat fra: Stian Mathisen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 09:52
Hei alle sammen,

Takk for at dere setter pris på at vi får etablert oss skikkelig i Trøndelag.

Bruk gjerne dette skjemaet dersom dere ønsker å gi oss innspill til hvor dere ønsker at vi skal etablere ladesteder i Trøndelag: http://www.fortum.no/privat/charge-and-drive/hvor-vil-du-ha-ladestasjoner-i-trondelag/

Med vennlig hilsen
Stian Mathisen, kommunikasjonsrådgiver i Fortum

mihkku

Jaaa! Endelig! Nå mangler vi bare at Arctic Roads går konk og at Fortum / Grønn Kontakt kjøper opp laderne. Da kan man endelig kjørte til Trondheim til en fornuftig pris!

OleJA

Sitat fra: Stian Mathisen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 09:58
Vi kommer til å konvertere alle laderne til Fortum-ladere så raskt som mulig. Forhåpentligvis vil det være mulig å lade med Fortum-brikke på alle laderne innen nyttår. Samtidig vil EV Power-ladebrikkene fortsette å fungere fram til 1. februar 2016.

Med vennlig hilsen
Stian Mathisen, kommunikasjonsrådgiver i Fortum

Hva er status på dette pr. dd.?
Tenker da spesifikt på Type2 stolpen på Berkåk - kan den nå brukes med Fortum-brikke?

janegils

Slenger meg med og spør om laderen på Storlien nå kan brukes med Fortum-brikke?
The rotation of earth really makes my day

HoeggenEL

Noen som vet om hurtigladerne på Orkanger er konvertert til Fortum? 
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

lxm

Sitat fra: HoeggenEL på tirsdag 05. januar 2016, klokken 13:28
Noen som vet om hurtigladerne på Orkanger er konvertert til Fortum?

Ladet der 3. januar. Ikke konvertert ennå!
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2021
Melhus, Sør-Trøndelag

tomrh

Sitat fra: havardolini på mandag 30. november 2015, klokken 23:35
Sitat fra: tomrh på mandag 30. november 2015, klokken 18:45
Har et abonnement med ubegrenset lading, lurer på hva Fortum vil gjøre med abonnentene de overtar?

Jeg har også et abonnement,  og jeg tipper at de opphører å eksistere så snart oppkjøpet er gjennomført.  Fortum sier jo både i artikkelen fra Trønderavisa og sin egen pressemelding at de ønsker å gå bort fra abonnement.
For meg er det en god nyhet, men kanskje ikke for deg?
Vel. La oss si det slik at Fortum vil nok tjene mye mindre på oss enn det EV Power gjør. Uten abonnement blir det til å tyne siste kWh for å unngå hurtiglading, noe vi gjorde før og er flinke til når vi må. Og om vinteren blir fossilen brukt oftere rett og slett fordi det blir billigere og mer praktisk, for minuttene blir svindyre når ladehastigheten stamper i sirup i kulda. Med abonnement har vi hurtigladet mange "småskvetter" og følt stor fleksibilitet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

mounce

Sitat fra: lxm på onsdag 06. januar 2016, klokken 21:28
Sitat fra: HoeggenEL på tirsdag 05. januar 2016, klokken 13:28
Noen som vet om hurtigladerne på Orkanger er konvertert til Fortum?

Ladet der 3. januar. Ikke konvertert ennå!


Jeg lada der 7. desember. Da betalte jeg i allefall Fortumpris på 2,50 pr min via gocharge-appen.
Det kostet vel tidligere 115,- pr lading?

Så den var i allefall delvis konvertert til Fortum allerede da.
2016 E-Golf
Trondheim

pudderjagar

Sitat fra: tomrh på onsdag 06. januar 2016, klokken 22:42
Sitat fra: havardolini på mandag 30. november 2015, klokken 23:35
Sitat fra: tomrh på mandag 30. november 2015, klokken 18:45
Har et abonnement med ubegrenset lading, lurer på hva Fortum vil gjøre med abonnentene de overtar?

Jeg har også et abonnement,  og jeg tipper at de opphører å eksistere så snart oppkjøpet er gjennomført.  Fortum sier jo både i artikkelen fra Trønderavisa og sin egen pressemelding at de ønsker å gå bort fra abonnement.
For meg er det en god nyhet, men kanskje ikke for deg?
Vel. La oss si det slik at Fortum vil nok tjene mye mindre på oss enn det EV Power gjør. Uten abonnement blir det til å tyne siste kWh for å unngå hurtiglading, noe vi gjorde før og er flinke til når vi må. Og om vinteren blir fossilen brukt oftere rett og slett fordi det blir billigere og mer praktisk, for minuttene blir svindyre når ladehastigheten stamper i sirup i kulda. Med abonnement har vi hurtigladet mange "småskvetter" og følt stor fleksibilitet.

Hvis du kjører batteria dine varme før du lader så sakker ikkje ladefarten i heiletatt. Eg gjer da med min Zoe. Forvarming før eg kjøre. Kjører bilen ned til 10% og starter så lading på hurtiglader. Har full fart fram til 75%. Då dabbar da av. Du treng jo ikkje lade til fullt.

OG hvis du bare klattlader så er prismodellen til Fortum mykje betre enn EV sitt abonement.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

lxm

Sitat fra: mounce på mandag 11. januar 2016, klokken 19:23
Sitat fra: lxm på onsdag 06. januar 2016, klokken 21:28
Sitat fra: HoeggenEL på tirsdag 05. januar 2016, klokken 13:28
Noen som vet om hurtigladerne på Orkanger er konvertert til Fortum?

Ladet der 3. januar. Ikke konvertert ennå!


Jeg lada der 7. desember. Da betalte jeg i allefall Fortumpris på 2,50 pr min via gocharge-appen.
Det kostet vel tidligere 115,- pr lading?

Så den var i allefall delvis konvertert til Fortum allerede da.

Stemmer at det var 2,50 pr minutt ja. Men brikken fra Fortum virket ikke. Måtte bruke sms.
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2021
Melhus, Sør-Trøndelag

OlavEmil

Sitat fra: tomrh på onsdag 06. januar 2016, klokken 22:42
Sitat fra: havardolini på mandag 30. november 2015, klokken 23:35
Sitat fra: tomrh på mandag 30. november 2015, klokken 18:45
Har et abonnement med ubegrenset lading, lurer på hva Fortum vil gjøre med abonnentene de overtar?

Jeg har også et abonnement,  og jeg tipper at de opphører å eksistere så snart oppkjøpet er gjennomført.  Fortum sier jo både i artikkelen fra Trønderavisa og sin egen pressemelding at de ønsker å gå bort fra abonnement.
For meg er det en god nyhet, men kanskje ikke for deg?
Vel. La oss si det slik at Fortum vil nok tjene mye mindre på oss enn det EV Power gjør. Uten abonnement blir det til å tyne siste kWh for å unngå hurtiglading, noe vi gjorde før og er flinke til når vi må. Og om vinteren blir fossilen brukt oftere rett og slett fordi det blir billigere og mer praktisk, for minuttene blir svindyre når ladehastigheten stamper i sirup i kulda. Med abonnement har vi hurtigladet mange "småskvetter" og følt stor fleksibilitet.

Ein "småskvett" hos Fortum kostar 20 - 30 kroner. Same som 3 mil med bensinbilen. Superfleksibelt og framleis mykje billigare enn bensinbil. Det er når du skal lange strekk og må basere meir eller mindre heile turen på hurtiglading at det blir dyrt (nesten like dyrt som å køyre bensin / diesel).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

tomrh

Sitat fra: OlavEmil på mandag 11. januar 2016, klokken 21:34
Ein "småskvett" hos Fortum kostar 20 - 30 kroner.
Om sommeren.
Da er det mindre bruk for de.
Stod en halvtime i går for en småskvett på tre batteristreker på Leafen, nok til å komme meg hjem. Ville kostet 75 kroner.

@ev_power_abonnenenter: Hva gjør dere med den siste fakturaen fra EV Power? Betaler eller kaster?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

OlavEmil

#27
Sitat fra: tomrh på tirsdag 12. januar 2016, klokken 07:24
Sitat fra: OlavEmil på mandag 11. januar 2016, klokken 21:34
Ein "småskvett" hos Fortum kostar 20 - 30 kroner.

Stod en halvtime i går for en småskvett på tre batteristreker på Leafen, nok til å komme meg hjem. Ville kostet 75 kroner.

:o :o

Då ser eg problemet. Sist eg hurtiglada lada eg i fem minutt, og fekk det lille ekstra eg trengte for å kome heim. Ca. 8 minusgrader.

Dårleg ladestasjon eller dårleg bil?


Red.: Eg hugsar ikkje akkurat tal, men eg sto mellom 5 og 10 minutt, og lada frå rundt 10 - 12% til rundt 25 - 30%.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

tomrh

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 12. januar 2016, klokken 11:47
Dårleg ladestasjon eller dårleg bil?
Nissan har superangst for å overbelaste batteriet, så ladehastigheten går fort i kjelleren i litt kaldt vær. Kan man si "dårlig produsent?" :D For jeg antar det bare en snakk om software i bilen et sted. Nå er ABB sine ladestasjoner litt dårlige også, de gir lavere strømstyrke i noen minus enn f.eks. Delta og Efacec stasjoner. Sikkert fordi de var først ute og skulle være på den sikre siden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Electrix

Skal du kjøre langt i kaldt vær kan det være lurt å prøve "høy fart - høy ladeeffekt" teknikken som enkelte på forumet anbefaler. Jeg skal definitivt teste dette på neste langtur i kulde. Filosofien er at man i stedet for å kjøre sent og spare på strømmen kjører så fort som mulig (innenfor lovens og sikkerhetens begrensninger). Da sparer man ikke bare tid, men høyere forbruk utvikler mer varme i batteriet som gjør at batteriet er varmere når man ankommer hurtigladeren. Dermed lader bilen raskere som igjen varmer batteriet mer. Man ender da opp med raskere lading samt at batteriet inneholder mer strøm.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA