Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømforbruk med/uten dieselvarmer

Startet av Jejl, tirsdag 24. november 2015, klokken 23:04

« forrige - neste »

Jejl

De siste ukene har jeg testet ut å kjøre uten dieselvarmeren, og det er ingen tvil om at det blir veldig stor forskjell i strømforbruket.
Totalt på testen har jeg kjørt 156km.
Snittfart er 27,7km/t (har som regel lunsj i bilen med tenningen og varmen på, noe som trekker ned snittfarten)
Strømforbruk 268 wh/km.
Har kjørt og målt forbruk på samme kjørerute mange ganger tidligere men da med dieselvarmeren påslått, og har da ligget rundt 160 wh/km.

Totalt på 5,63 timer og 156km så har det altså gått med 16,8kwh til varme. Eller sagt på en annen måte: varmeapparatet har trukket 2,99kw i snitt.

Strømforbruket øker altså med 67,5% på den type småkjøring som jeg har testet ut her uten dieselvarmeren.

calefranco

Takk for info'n og resultatene! Det var interessant å få bekreftet akkurat hvor mye høyere strømforbruket er når man ikke bruker dieselvarmeren. Jeg bruker den så å si hele tiden om vinteren, men har vært litt i tvil for når man skal slutte å bruke den, dvs hva skal utetemperaturen ligge på for at det er best å droppe å bruke dieselvarmeren. 5 grader? Mer?

Jejl

Har testet litt til de siste ukene. Rekkevidde på bilen har vært så lavt som 45 km uten dieselvarmeren på. Snittfarten ila en arbeidsdag har da vært så lavt som 18 km/t. Har da kjørt mye i 30 soner og mye i rushtrafikk. Med dieselvarmeren på er rekkevidden rundt 95 km med småkjøring (rundt 10-15 destinasjoner på en dag). Har hatt bilen i litt over 3 år nå, og ladekabelen er aldri tatt med i bilen. Har kun hatt behov for lading hjemme. Litt morsomt å tenke på at en e-nv200 ikke hadde fungert til mitt bruk i det hele tatt grunnet rekkevidden, selv om det er en dyrere bil.

Joachim@sancon.no

Kjører selv ganske lite (30-50km) på en dag, og bruker derfor diesel varmer lite. Men når det er 8-10 minus så merker jeg at diesel varmeren varmer mye bedre en på strøm. På 10 minus har jeg opplevd at kupeen ikke blir særlig varm i det hele tatt med strøm.

Jeg har ikke regnet på det, men jeg innbiller meg at varme på strøm er billigere en varme fra diesel?




TB

Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 08. januar 2018, klokken 15:00
Jeg har ikke regnet på det, men jeg innbiller meg at varme på strøm er billigere en varme fra diesel?
Teoretisk er det ca 12 kWh energi i 1 liter diesel. Med 14 kr pr liter blir det ca 1,16 kr/kWh - som er omtrent samme som pris på straum, inkl nettleige.

Men, i praksis går det nok vekk ein del energi i eksosen, og ellers i systemet - slik at det blir nok dyrere å fyre med diesel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Jejl

Du fyller jo "avgiftsfri" diesel som koster rundt 10 kr/l.
Det blir et komplisert regnestykke, for du bør også ta med at batteripakken får færre ladesykluser ved å bruke dieselvarmeren.
Har lest at en slik varmer typisk utnytter ca 80% av energien i dieselen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA