Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva savner dere av utstyr/funksjoner på Zoe?

Startet av THE, tirsdag 24. november 2015, klokken 09:24

« forrige - neste »

THE

Etter 6 mnd. med Zoe har jeg blitt godt kjent med bilen, og er i utgangspunktet godt fornøyd, men merker at det er en del små forbedringer som hadde gjort hverdagen mye enklere. Lurer på om andre brukere har samme oppfatning, eller om det er stor forskjell i hva folk eventuelt savner i bilen.

Min liste over forslag til forbedringer er:

1. Lys, spesielt fjernlys er svakt. Fullyset på Zoe er ikke merkbart bedre enn nærlyset på Saab'en min, tror kanskje nærlyset på Saab'en til og med er bedre. Jeg har byttet til bedre pærer, Philips Extreme vision +130%, og det ble merkbart mindre elendig lys, men langt fra tilfredsstillende

2. Lyktespylere. Håpløst med bil uten lyktespylere på norske salt-veger...

3. DAB+ radio. Har foreløpig ikke funnet en løsning jeg synes er tilfredsstillende for ettermontering i Zoe.

3. Rekkeviddeindikator/batterimåler er voldsomt unøyaktig. Dette må bli bedre, og bør kunne løses med SW-oppgradering.

4. Dekktrykksensorer. Samme SW-oppgradering bør også løse problemet med Zoe bare kan lagre TPMS-sensorer for et dekksett.

5. Zaptec!!!! Elendig at dette ikke blir levert til vinteren. Vet at jeg ikke er den eneste som har gitt beskjed til forhandler om at Zaptec var avgjørende for at Zoe ble kjøpt.

6. Mulighet for takstativ.

7. Delt bakseterygg. Litt håpløst og ikke kunne legge ned en del av baksetet.

8. Varme i ratt



Jeg har 43kW utgaven av Zoe, og savner for så vidt ikke hurtiglading da det er godt utbygd med 43kW ladere der jeg har behov. Jeg kunne derimot tenkt meg kombinasjonen av 22kW AC + CCS.



EDIT: Har gått gjennom og byttet ut en hel haug med uforståelige tegn med æ,ø og å.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Enig i det meste her, bortsett fra punkt 5.

Jeg savner ikke Zaptec, jeg savner en (minst) 3.6kW-lader som håndterer IT-nett innebygd i bilen og som kan ta over om det ikke er et TN-nett jeg kobler til. Da hadde Renault sluppet all pesen, vi hadde sluppet alt styret og forsinkelsene og jeg har ingen tro på at det hadde blitt noe dyrere totalt sett en den absurde prisen de skal ha for Zaptec-kabelen.

Alternativt hadde det vært en mye bedre løsning at skilletrafo og ladekabel ikke var bygget sammen og man kunne dra fram trafoen bare ved behov, men det skal jeg fikse selv vha ladebøtta.

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Helt enig i at Zaptec burde vært unødvendig. Nå var jeg bare låst i tankegangen om at Zaptec er nødvendig for å lade Zoe overalt.

Punkt 5 burde sett ut slik.

Mulighet for å lade bilen på IT-nett uten spesialutstyr.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

standahm

#3
Punkt 3: Tror jeg kommer til å gå for denne DAB-løsningen:
https://www.radiobutikken.no/autodab-smart-dab-via-app#!prettyPhoto
http://www.autodab.com/Product/SmartDAB.aspx

Punkt 6. Takstativ/sykkelstativ: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18704.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18780.0.html
http://www.micksgarage.com/proddetails.aspx?pid=5464154&modelid=10269

Jeg har selv enkleste Paulchen-baklukestativ pluss et italiensk takstativ kjøpt via Micks Garage i Irland.
Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

bjaolsen

Ja, til de punktene over + mulighet for å sette ladestrøm fra bilen.

Dette kan bli viktig hvis /når det kommer effekttariff..
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

elektrolux

Savner autoseiling, skikkelig regenenerering, ACC, delt baksete, varmetråder i frontrute, DAB, og varme i setene.

Med det på plass hadde jeg slitt med å ikke kjøpe min egen Zoe. ;)



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JENSSEN

har montert dab i bilen min, enkelt og greit å montere, en boks som ikke synes, alle funksjoner fungerer!  men burde vært org!  3000 kr så har du dab!
22kw svart zoe 2016

morten69

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 24. november 2015, klokken 20:26
Savner autoseiling, skikkelig regenenerering, ACC, delt baksete, varmetråder i frontrute, DAB, og varme i setene.

Med det på plass hadde jeg slitt med å ikke kjøpe min egen Zoe. ;)

Varme i setene foran er det på min 2015 modell. Delt baksete, innfellbare speil og DAB hadde vært fint:)
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

hsa77

Nå som kulda er her savner jeg varme i rattet, det hadde gjort det mer behagelig å spare på varmen.

Det største savnet er imidlertid muligheten til å lade fra en hvilken som helst kontakt - Zaptec løser forsåvidt dette, men det hadde vært bedre om zaptecen var bygd inn i bilen!

Og når vi er i gang med våte drømmer hadde det ikke gjort noe om det gikk an å hurtiglade med CCS....

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Magne St

#9
Informasjon til sjåføren!
Det er mulig å hente opp ett program (Flow) til skjermen i bilen.  Dette programmet har som formål å fortelle føreren av bilen hvordan energien flyter inn og ut av batteriet.
Imidlertid så er det det eneste dette programmet gjør, og etter 14 dager så er denne infoen ganske meningsløs, fordi den forteller ikke mer enn det sirklene rundt batteriet på venstre side av fartsmåleren forteller.

Dette Flowprogrammet er imidlertid en stor mulighet. 
Det jeg ønsker programmet skal fortelle er følgende.
-Driftstemperatur på hovedbatteri når man kjører.  Når en kjører langt og har hyppige hurtigladninger så er det viktig informasjon.  Bruk gjerne en fargeskala på denne temperaturen.  Svart som utgangspunkt, gult, oransje og rødt.
-Driftstemperatur på motoren.
-kWt inn og ut.  Å ha dette på høyre side av fartsmåleren er ikke tjenlig, da kilometerteller på en elbil er et viktig instrument.

-Under ladding så må Flowprogrammet kunne vise temperaturen på hovedbatteriet og gi løpende info om hvor mange kilowattimer bilen lader med.  Og hvor lang tid der igjen til ladefarten går under 20 kW/t.  Så fort man vet at laddingen logger under 20 kW/t, så har det ingen hensikt å stå lenger.  Da er det best for batteriet å ikke motta mer strøm i "hurtiglademodus", samt at det er tidsbesparende for sjåføren å komme seg videre, for neste ladestopp tilbyr mer enn 20 kW/t.

-Det hadde også vært nyttig om dette programmet kunne ha vist status på batteriet i prosent.  For de røffe kalkulasjoner er «tallerkenen» til venstre for fartsmåleren brukelig.  Men for de mer nøyaktige målingene hadde det vært OK med noe som var mer presist.
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

solf

Savner noe så enkelt som at knappene på rattet (Cruise) ikke er belyst. Er like forvirra hver gang jeg kjører i mørket da plasseringen på V70ien er forskjellig fra Zoen..
Renault Zoe 2015
R240

ladov

Her var det mange gode forslag, mulighet for saktelading fra IT-nett *uten* spesialutstyr er nok den jeg ville satt mest pris på..

Hvis jeg skal legge til et par punkter på egen hånd så er pakningene over dørene dårlig designet for snø. Opp langs a-stolpen er det bra men så fjernes den øvre 'leppa' langs taket og snøen føyker inn i bilen når du åpner døra. Jeg lurer på om det er laget sånn bevisst for å få plass til et takstativ som ikke ødelegger pakningen..

Dessuten er jeg ikke fornøyd med multimediakonsollet. Der er det mye uforløst potensial. Aller mest merker jeg at koblingen mot telefon-appen er altfor svak. Der kunne Renault gjort *mye*. (Antar at det som gjøres der kan gjenbrukes på andre modeller)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Per Krogstad

Når jeg bytta hjul i går savnet jeg jekk og dings til hjulmutterne. Utrolig teit å ikke ha det med i bilen.
Nå er det vel slik at det er både GPS og SIM-kort i bilen. Savner en APP med funksjoner med systeminfo osv samt "Find my Zoe".

ZOE

Jeg savner en klokke midt i dashbordet..Det er kun i hovedmenyen den viser..

ze

- Temperatur og klokke i "speedometerdisplayet": Det er veldig plagsomt at temperaturen blinker under tre grader eller hva det er. Ikke bare må du flytte blikket (og hodet) til høyre for å lese temperaturen, men også holde oppmerksomheten der lenger enn nødvendig når det blinker.

- Redigerbar hjemmeskjerm på R-Link: En funksjon jeg bruker relativt ofte er forbruksviseren, som viser energiforbruk og retardasjon i kilowattimer. Den må man trykke seg frem til hver gang, og med dette på displayet forsvinner også temperatur og klokke (se over).

- Widgeter på hjemmeskjerm: Se over. Det hadde vært nyttig å få ordentlig forbruksinformasjon som en widget, for eksempel i stedet for GPS-en, som stort sett er helt overflødig.

- Integrasjon av Android Auto: ...og forsåvidt Apple Carplay. TomTom-appen på R-Link er farlig nær ubrukelig, og Spotify via Bluetooth på R-Link er en ujevn opplevelse. Ofte vises ikke riktig sanginfo, og ofte stopper musikken opp, og da er det ikke lett å forstå hva som er galt uten å se på telefonen. Med Android Auto eller Carplay hadde man fått opp de appene man faktisk bruker, og kunne brukt Google Maps (som går TomTom en HØY gang) uten å måtte ha mobilen i holder.

- Prosentvisning av batterikapasitet: Når man har kjørt elbil en stund, lærer man seg å heller se på gjenværende batteri i stedet for km-indikator. Jeg vet hvor langt jeg kan kjøre på 50% batteri.

- Bedre belysning: Som nevnt av trådstarter. Jeg har en V70 med xenon, og det er natt og dag av forskjell, selv med de Philips Xtreme Vision-lampene. Joda, det ble bedre med disse, men det er jaggu meg ganske (unnskyld uttrykket) ræva langlys på bilen uansett. Vurderer å kjøpe ekstralys til bilen i vinter.

- Vindusspylere: Mulig det er bedre på R240-modellen, men kom igjen... Hvor vanskelig kan det være å installere bedre spylerdyser eller kraftigere pumpe, slik at det var mulig å slippe å bruke en halv tank spylervæske hver gang man tar ut bilen på salta veier.

- Bedre varmeapparat: Når det er godt og kaldt ute, syns jeg ikke det er mye sprut i varmeapparatet i Zoe.  På relativt korte turer hadde jeg vært villig til å ofre en større andel av batterienergien på oppvarming. Det kunne for eksempel vært et valg for ekstra varme, gjerne med advarsel om at det fører til kortere rekkevidde om det var det som måtte til.

- DC-hurtiglading: Det fungerer veldig fint med AC 43 kW, men realiteten er at det ikke kommer til å bygges ut noe særlig mer av dette. Om Renault fortsetter å insistere på å ikke utstyre bilene sine med hurtiglading, blir nok dette min siste bil fra dem i overskuelig fremtid. Synd, for generelt er jeg fornøyd.

- Tilgang til mer av batteriet: Renault økte andelen av kapasieteten som kunne brukes på R240-modellen. Det burde være mulig å endre på Q210-modellen også. De kunne implementert dette som en "Range mode" eller noe sånt, og advart om at det sliter mer på batteriet. Men i enkelte tilfeller hadde det vært greit å få kjøre en mil eller to ekstra.

- Slankere A-stolper: Det er helt sikkert gode grunner til at A-stolpene i bilen er så massive, men de hindrer en del sikt i enkelte situasjoner.
2014 Renault Zoe
2022 Tesla Model YP
2020 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA