Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny kurs til garasjen - hva er riktig? (evt. lurt?)

Startet av HeltElektrisk, mandag 23. november 2015, klokken 15:06

« forrige - neste »

HeltElektrisk

Hei.
Jeg får min splitter nye Soul levert om knappe to uker og trenger hjelp til hva jeg bør gjøre i forhold til å legge ut ny kurs til garasjen. Elektrikeren min oppgir noen overraskende svar, - så jeg trenger noen avklaringer her hvor ekspertene på EL-bil holder til! :)

Må legge ut en ny stikk til garasjen for å lade Soul'en når den kommer. Kontaktet elektriker og ville ha et opplegg der de legger ut 16a kurs med 16a sikring og ordinær (shuko) kontakt på veggen. Tenker i utgangspunktet at jeg skal klare meg veldig greit med 10a laderen (originalen) som medfølger bilen, men vil gjerne ha muligheten til å kjøpe ny 16a-lader dersom jeg trenger litt mer fart på ladingen senere.
Elektriker oppgir at de ikke kan sikre en 16a-kurs som skal benyttes til EL-bil lading med noe mer enn en 10a sikring? Og at jeg må ha en spesiell (B-jordfeil?) bryter på denne kursen... (tilbudt pris er ca 5000 for kurs (16a - ledningsnett) Shuko kontakt på veggen, B-jordfeilbryter samt 10a sikring i sikringsskapet...

Så.. : Jeg har lest MANGE tråder rundt dette nå, - men blir bare mer og mer forvirret...

1) Er det riktig det elektriker sier at jeg ikke kan sikre en 16a-kurs med Shuko kontakt med mer enn 10a sikring?
2) Hvis JA. Dersom jeg endrer fra Shuko kontakt på vegg til Type2 kontakt i stedet (?).. Er det da lovlig å sette opp 16a kurs m 16a sikring?
3) Hvis JA. Kan jeg da lade bilen med den medfølgende type 2 til type 1 kabelen direkte fra stikk til bil?
... hvis ikke - kan jeg kjøpe en overgang som jeg kan bruke fra type2 på vegg slik at jeg kan benytte original (10a) laderen som følger med bilen fra Kia?

Beklager virkelig at dette fremdeles er et spørsmål noen må svare på... det er sikkert forklart 100 ganger før her inne, men jeg har altså ikke klart å finne tydelige svar på spørsmålene.

Håper imidlertid noen av dere som KAN akkurat disse tingene godt kan forbarme seg over en stakker og gi noen klare svar på dette.. På forhånd takk for hjelpen!

Kristiansand
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

jkirkebo

Sitat fra: HeltElektrisk på mandag 23. november 2015, klokken 15:06
1) Er det riktig det elektriker sier at jeg ikke kan sikre en 16a-kurs med Shuko kontakt med mer enn 10a sikring?
2) Hvis JA. Dersom jeg endrer fra Shuko kontakt på vegg til Type2 kontakt i stedet (?).. Er det da lovlig å sette opp 16a kurs m 16a sikring?
3) Hvis JA. Kan jeg da lade bilen med den medfølgende type 2 til type 1 kabelen direkte fra stikk til bil?
... hvis ikke - kan jeg kjøpe en overgang som jeg kan bruke fra type2 på vegg slik at jeg kan benytte original (10a) laderen som følger med bilen fra Kia?

1. Ja.
2. Ja. Evt. 32A om du ønsker det, eller 20A/25A.
3. Ja, om du kjøper en ladeboks med Type 2 uttak. De finnes også med fast Type 1 kabel, da henger kabelen fast i boksen og du slipper å bruke noe av det som følger med. Jeg selger slike bokser for 3550,- (16A med fast Type 1 kabel).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Basti

Kjøper du ladeboks med bilen får du boksen og installasjonen momsfri.
Jeg betalte 13.000,- for hele pakka med ny 32A kurs og 20m kabel.
Kjøpte en boks med type2 kontakt slik at det senere blir enklere å bytte dersom jeg får en annen elbil med annen type eller bytter diselbilen med en hybrid med f.eks. type 2 støpsel.

HeltElektrisk

#3
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. november 2015, klokken 16:29
Sitat fra: HeltElektrisk på mandag 23. november 2015, klokken 15:06
1) Er det riktig det elektriker sier at jeg ikke kan sikre en 16a-kurs med Shuko kontakt med mer enn 10a sikring?
2) Hvis JA. Dersom jeg endrer fra Shuko kontakt på vegg til Type2 kontakt i stedet (?).. Er det da lovlig å sette opp 16a kurs m 16a sikring?
3) Hvis JA. Kan jeg da lade bilen med den medfølgende type 2 til type 1 kabelen direkte fra stikk til bil?
... hvis ikke - kan jeg kjøpe en overgang som jeg kan bruke fra type2 på vegg slik at jeg kan benytte original (10a) laderen som følger med bilen fra Kia?

1. Ja.
2. Ja. Evt. 32A om du ønsker det, eller 20A/25A.
3. Ja, om du kjøper en ladeboks med Type 2 uttak. De finnes også med fast Type 1 kabel, da henger kabelen fast i boksen og du slipper å bruke noe av det som følger med. Jeg selger slike bokser for 3550,- (16A med fast Type 1 kabel).

Takker for kjappe svar :) Jeg har i kveld lest meg grundig opp på ladeboksene til både jkirkebo og noen andre alternativer, og tenker at når og dersom boks blir aktuelt - så ser denne ut til å være et meget godt alternativ.

Da jeg som sagt innledningsvis har tenkt å benytte originalladeren fra Kia (10A) til hjemmelading (tror vi klarer oss med dette) har jeg ikke lyst til å investere mer kroner i lader/boks med mindre jeg får behov for økt kapasitet i fremtiden. Men; det fremstår som passe dumt å trekke og sikre en 10A kurs for lading av EL-bil når jeg likevel må ha en elektriker i hus for å gjøre dette.

4) Så: om jeg skjønner dette riktig kan jeg få lagt opp kurs på 16, 20, 25 eller 32 A så lenge det monteres en type 2 kontakt på uttaket i garasjen (?)

5) Kan jeg da kjøpe en overgang fra type 2 uttaket på vegg til Schuko - slik at jeg kan benytte original-laderen fra Kia og lade både lovlig og trygt på 10A? Link gjerne til anbefalt overgang...

Forutsatt at jeg har oppfattet ovenstående korrekt blir det neste spørsmålet å avklare hvor mye strøm jeg KAN og bør legge opp til i min enebolig fra 1986... og her begynner jeg for alvor å ramle av lasset..

I sikringsskapet mitt står det at jeg har en fase - og at hovedbryteren er på 63A / 2x16mm2 kabel.
Er det slik at kompetente folk på bakgrunn av denne informasjonen kan si noe om hvorvidt jeg kan få 32A kurs eller evt hvor mye "lavere" strømstyrke i kursen fra skapet mitt?
Elektriker sa på telefonen i dag at det var VELDIG stor prisforskjell for alt materiell dersom jeg oppgraderer fra 16A til 32A kurs....

Er det noen her som kan antyde litt om hva som er ok meterpris for de ulike kabeltypene en må ha for 16, 20, 25 eller 32A kurser?
Det samme gjelder ok priser for sikringer, B-jordfeilbryter og type-2 kontakten

(Jeg tenker da ikke på Biltema/gjør det selv-materiell, - men på anerkjente varer som elektrikerne benytter i egne arbeider... og jeg tenker ikke på veiledende priser (sinnsyke) men på hva som er en ok mateiellpris å betale...)

Til slutt:
Jeg har en 25A kurs med egen jordfeilbryter (aner ikke om dette er type B/riktig type - se bilde), men den er tilsynelatende ikke i bruk (står at den går til et boblebad i hagen - og det har jeg ikke sett noe til... finner ingen kabler eller stikk ute heller - så aner ikke hvor kabel går).
Er det noen av dere som på bakgrunn av bildet kan fastslå om denne sikringen og jordfeilbryteren er riktig type slik at jeg evt. kan benytte disse i en ny 25A kurs (elektriker må trekke kabel og montere stikk)?

Tusen takk igjen for svar! Dere som kan så mye om dette - og tar dere tid til å svare - er en fantastisk ressurs!

Kristiansand
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

HeltElektrisk

Sitat fra: Basti på mandag 23. november 2015, klokken 18:49
Kjøper du ladeboks med bilen får du boksen og installasjonen momsfri.
Jeg betalte 13.000,- for hele pakka med ny 32A kurs og 20m kabel.
Kjøpte en boks med type2 kontakt slik at det senere blir enklere å bytte dersom jeg får en annen elbil med annen type eller bytter diselbilen med en hybrid med f.eks. type 2 støpsel.

Takker for tips... Jeg ønsker i utgangspunktet å lade på originalkablen fra Kia (10A), men ønsker samtidig at kurs og sikringer skal være klare for større oppgaver ved evt. behov.
Dessuten sa min Kiaforhandler (Kristiansand) at de ikke selger ladebokser...
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

EL-Erik

Nå ble jeg forvirret her... :)
Hvorfor kan ikke ett 16 amp opplegg (2,5mm2) sikres med 16 amp sikring?
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

HeltElektrisk

pga schuko kontakten... Skal du sikre mer enn 10A på kurs må du i følge min elektriker og gutta som kan dette på forumet benytte type 2 kontakt som uttak for kursen. Det skal da ikke være noe problem å sikre 16A kurs med 16A sikring.... dersom jeg har skjønt noe som helst av dette... :)
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

Taffelman

Du kan be elektrikker legge opp 16A kurs med "blå industrikontakt", mye rimeligere enn type2.

Da kan du bruke original ladekabel med en rimelig overgangskabel inntil du evt. Kjøper en 16A ladekabel eller portabel ladestasjon med industrikontakt, som du da kan plugge inn selv uten å trenge montør igjen.
X75D
TM3 LR AWD

E_S

Få montert opp en CEE-kontakt (blå industrikontakt), den kan sikres med maks av hva kabel tåler, og da står du helt fritt til å bruke originalkabelen med overgang, montere ladeboks eller kjøpe en ettermarkedskabel. I tillegg trenger du ikke å ha noen elektriker igjen om du skal montere ladeboks, da den bare er å skru opp og plugge i kontakten. :)
:)

HeltElektrisk

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 24. november 2015, klokken 01:03
Du kan be elektrikker legge opp 16A kurs med "blå industrikontakt", mye rimeligere enn type2.

Da kan du bruke original ladekabel med en rimelig overgangskabel inntil du evt. Kjøper en 16A ladekabel eller portabel ladestasjon med industrikontakt, som du da kan plugge inn selv uten å trenge montør igjen.

Sitat fra: E_S på tirsdag 24. november 2015, klokken 01:58
Få montert opp en CEE-kontakt (blå industrikontakt), den kan sikres med maks av hva kabel tåler, og da står du helt fritt til å bruke originalkabelen med overgang, montere ladeboks eller kjøpe en ettermarkedskabel. I tillegg trenger du ikke å ha noen elektriker igjen om du skal montere ladeboks, da den bare er å skru opp og plugge i kontakten. :)

Nydelig! Når jeg skriver Type 2 - mener jeg CEE industrikontakt.... er mye å holde styr på... :)

Da gjenstår det å få oversikt over prisnivåene for materiellet...

a) Meterpris ledning 16, 25 og 32A
b) Sikringer (16,25 og 32A)
c) Jordfeilbryter type B
d) CEE industrikontakt

Håper det er noen kvalifiserte der ute som kan antyde hva som er pris en kan forvente og som skal være ok for ovennevnte.

Tusen takk for hjelpen så langt!
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

Leif Nilsen

jeg har 16A kurs i garasjen, og kommer ikke til å kjøpe noe fast ladeutstyr, går fint å bruke medfølgende 10A til vanlig stikk og lader bilen, jeg skal kjøpe ekstra ladekabel med trinn valg 8-10-16A og bruke den på andre steder, som eks hytte ol, bare pass på at ikke flere bruker samme kurs.
Jeg har med overgang til rundt blå stikk 16A, koster 100 kr på eks Jula.
I tillegg har jeg med type 1 til 2 elleer var det omvendt, men har ikke brukt den ennå, har fikk bilen på torsdag i forrige uke.
Jeg satser på å lade hjemme/garasjen med 10A om nettene par ganger i uka.

jkirkebo

Sitat fra: HeltElektrisk på tirsdag 24. november 2015, klokken 07:42
Sitat fra: Taffelman på tirsdag 24. november 2015, klokken 01:03
Du kan be elektrikker legge opp 16A kurs med "blå industrikontakt", mye rimeligere enn type2.

Da kan du bruke original ladekabel med en rimelig overgangskabel inntil du evt. Kjøper en 16A ladekabel eller portabel ladestasjon med industrikontakt, som du da kan plugge inn selv uten å trenge montør igjen.

Sitat fra: E_S på tirsdag 24. november 2015, klokken 01:58
Få montert opp en CEE-kontakt (blå industrikontakt), den kan sikres med maks av hva kabel tåler, og da står du helt fritt til å bruke originalkabelen med overgang, montere ladeboks eller kjøpe en ettermarkedskabel. I tillegg trenger du ikke å ha noen elektriker igjen om du skal montere ladeboks, da den bare er å skru opp og plugge i kontakten. :)

Nydelig! Når jeg skriver Type 2 - mener jeg CEE industrikontakt.... er mye å holde styr på... :)

Da gjenstår det å få oversikt over prisnivåene for materiellet...

a) Meterpris ledning 16, 25 og 32A
b) Sikringer (16,25 og 32A)
c) Jordfeilbryter type B
d) CEE industrikontakt

Håper det er noen kvalifiserte der ute som kan antyde hva som er pris en kan forvente og som skal være ok for ovennevnte.

Tusen takk for hjelpen så langt!

Jeg kan bare gi deg de prisene jeg selv selger for:

Ledning for 16: PFXP 3G4 kr. 45,- pr. meter
Ledning for 25A/32A: PFXP 3G6 kr. 50,- pr. meter
Automatsikring 2-pol (alle verdier) kr. 150,-
Jordfeilbryter Type B (4-pol 63A) kr. 1200,-
CEE veggkontakt kr. 150,-
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HeltElektrisk

#12
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. november 2015, klokken 12:36

Nydelig! Når jeg skriver Type 2 - mener jeg CEE industrikontakt.... er mye å holde styr på... :)

Da gjenstår det å få oversikt over prisnivåene for materiellet...

a) Meterpris ledning 16, 25 og 32A
b) Sikringer (16,25 og 32A)
c) Jordfeilbryter type B
d) CEE industrikontakt

Håper det er noen kvalifiserte der ute som kan antyde hva som er pris en kan forvente og som skal være ok for ovennevnte.

Tusen takk for hjelpen så langt!

Jeg kan bare gi deg de prisene jeg selv selger for:

Ledning for 16: PFXP 3G4 kr. 45,- pr. meter
Ledning for 25A/32A: PFXP 3G6 kr. 50,- pr. meter
Automatsikring 2-pol (alle verdier) kr. 150,-
Jordfeilbryter Type B (4-pol 63A) kr. 1200,-
CEE veggkontakt kr. 150,-
[/quote]

Da har jeg bestilt 25A kurs på CEE kontakt og med Jordfeilbryter Type B. Kjøper en billig overgang og lader på Schuko med standard-laderen inntil videre. Så er det billig og enkelt å bestille boks fra jkirkebo dersom behovet melder seg.  ;D

Prisene på materiell er nok noe dårligere på tilbudet jeg har fått, men ikke så skrekkelig mye dyrere. Tusen takk for hjelpen dere som har bidratt!
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

elektrolux

Sitat fra: HeltElektrisk på mandag 23. november 2015, klokken 15:06
Hei.
Jeg får min splitter nye Soul levert om knappe to uker og trenger hjelp til hva jeg bør gjøre i forhold til å legge ut ny kurs til garasjen.

Ofte er det enkleste det beste. Har du allerede en kurs med et Schuko stikk plugger du inn original ladekabelen i det og lader. Helt lovlig og helt trygt forutsatt at stikket ditt er i normalt god stand. Antakelig er original ladekabel utstyrt med temperatursensor på stølpselet og er begrenset til 10A som du sier. Da skal det ufattelig mye til før uoppdaget varmgang skal oppstå.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HeltElektrisk

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 24. november 2015, klokken 18:06
Sitat fra: HeltElektrisk på mandag 23. november 2015, klokken 15:06
Hei.
Jeg får min splitter nye Soul levert om knappe to uker og trenger hjelp til hva jeg bør gjøre i forhold til å legge ut ny kurs til garasjen.

Ofte er det enkleste det beste. Har du allerede en kurs med et Schuko stikk plugger du inn original ladekabelen i det og lader. Helt lovlig og helt trygt forutsatt at stikket ditt er i normalt god stand. Antakelig er original ladekabel utstyrt med temperatursensor på stølpselet og er begrenset til 10A som du sier. Da skal det ufattelig mye til før uoppdaget varmgang skal oppstå.



Enig. Problemet er at jeg har bare en 10A kurs til garasjen fra før... Og på denne står 3 lys, stikk til lader for drill/verktøy en liten frostvakt... Et lite kjøleskap og sentralstøvsugeren...
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA