P106 batteripakke byttet elektrolytt

Startet av Carl Anton Stenling, søn 18. apr 2010, kl. 09:00

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Etter årets strenge vinter la min P106 inn årene. 89.000 km var kjørt og relativt brått ble rekkevidden mer enn halvert. Ladelyset kom på allerede ved 50 % og ladingen stoppet før 100 % var oppnådd.
Enviro Nesbru diagnostiserte ubalanse i batteripakken. Det ble 5 ukers ventetid før Enviro Drammen kunne teste batteriblokkene enkeltvis. Konklusjonen var at to blokker måtte byttes og de resterende 18 behøvde ny elektrolytt.
Reparasjonen er nå utført og ser ut til å fungere. Pris for diagnose og reparasjon totalt ca. kr 25.000.

En bivirkning av elektrolyttskiftet er at heretter må bilen til Lier for ladeservice pga. at det skal følges en spesiell prosedyre og benyttes spesialutstyr.

Vurderte å bytte til litiumbatteripakke, men syntes investeringen ble i største laget for en bil som har kjørt såpass langt.

Er det noen som har erfaring med blokker hvor elektrolytt har vært byttet?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Sitat fra: Carl Anton Stenling link=topic=2508.msg20245#msg20245
Er det noen som har erfaring med blokker hvor elektrolytt har vært byttet?
/quote]

Har selv gjort dette for å redde en 6er pakke der glykol var kommet inn i noen få blokker.

Boret hull, og tømte ut elektrolytten, og fylte på med ny lut. Resultatet ble ikke bra. Noen blokker var defekte umiddelbart grunnet glykolen, men også blokkene som tilsynelatende ikke hadde blitt forurenset av glykol har sviktet etter kort tid.

Det er oppløftende å høre at Enviro får dette til.

Egentlig bør elektrolutten byttes med jevne mellomrom for å holde selvutlading i sjakk. Saft påstår blokkene må tilbake til fabrikk for å bytte lut, og metoden min med boring i toppen kan være uheldig da det medfører at en må snu blokken på hode, og ev. bunnfall filtreres dermed gjennom seperatoren.

Andre har også opplevet batterisvikt etter å bruke samme metode som meg.

Fikk du forklaring på hvordan Enviro byttet lut? Og hvorfor normal vannservice ikke lenger er tilstrekkelig?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Dette høres merkelig ut. Har Enviro fylt med elektrolytt uten å ha overladet kraftig etterpå. Er de redd for at lut skal overløpe etter neste vannservice?

Det er mulig å kjøre lut i en uttynnet oppløsning mens man fylle etter vedlikeholdslading. Dette for å erstatte lut som enten overløper fra forrige vannfyllinger eller som blir til karbonat etter å ha sugde til CO2. Carbonat forblir og jeg er ikke sikkert på bivirkningen av det i praksis.

Electrolux: hvorfor ikke bor hull i undersiden av blokker til å tappe luten? Litt vanskelig å tette etterpå sikkert. Om man skal tappe luten skal man ta en vannservice først ellers kan det mangle fri lut i det hele tatt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Carl Anton Stenling

Har ingen nærmere detaljer om hvordan luten ble byttet - heller ikke om hvordan spesiell ladeservice skal utføres. Det eneste jeg vet er at det kreves spesielt utstyr for å gjennomføre ladeservice etter elektrolyttbytte. Enviro Nesbru har ikke tilgang til slikt utstyr.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ken

Pga mulig lut overløp er det mulig at vann påfylling utføres med vacuum utstyr istedenfor trykk fra vannfilter. Lut rester suges ut av fyllingsrekker etter fylling??
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Snu blokken opp ned, og den gamle luten vil renne ut. Deretter  snus blokken, og ny lut fylles på. Enkelt? Ja, men har det noen hensikt og varig effekt? Hvordan får en riktig nivå hvis ladetilstanden er ukjent?
Hvis separatorene har fått skade pga varmgang er det lite hjelp i å skifte lut, men tiden vil vise.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA