Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading - har det noen hensikt å gå for 3-fase?

Startet av morini, fredag 20. november 2015, klokken 13:04

« forrige - neste »

morini

Hei

Jeg skal få lagt opp bedre ladingsmulighet hjemme og forstår fra dette kunnskapsrike forumet at den beste løsningen uten bruk av trafo er 230V 32A, 1 fase (gammelt hus med 400V / 63A - usikker på antall faser). Før jeg leste meg til dette kjøpte jeg imidlertid 3 faset jordfeilbryter 32A og blå kontakt (pluss PFXP 4 x 10 kvadrat ledning).

Før jeg bytter utstyret - er det noen nåværende/fremtidige fordeler med å legge opp 3 fase selv om Teslaen ikke støtter 3 fase lading?

Får jeg samme effekt med adapter i en 3 faset 32A kontakt som med en 1 faset?

Bilen har dobbellader.

cra

Eneste fordelen med å ha lagt ut 3-fase i garasjen jeg kan komme på er at du kan bruke de andre fasene til annet forbruk, f-eks. en elbil nr 2 eller andre ting for å fordele lasten din på flere faser.

Du får nok same effekt med adapter som om du hadde separat 32A 1-fase, ja. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Salvesen

Sitat fra: cra på fredag 20. november 2015, klokken 13:16
Eneste fordelen med å ha lagt ut 3-fase i garasjen jeg kan komme på er at du kan bruke de andre fasene til annet forbruk, f-eks. en elbil nr 2 eller andre ting for å fordele lasten din på flere faser.

Du får nok same effekt med adapter som om du hadde separat 32A 1-fase, ja. :)

Det er ikke lov å belaste elbil kursen til annet en elbil etter 2014.

Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

elbilertilalle

Litt usikker hva du lurer på.

Støtter Tesla 3-fase lading:
Ja det gjør den men kun med 400V inn. Altså du trenger:
- enten så har du TN nett (altså 400V) i huset fra før
- eller så har du 3-fase 230 IT nett også trenger du en transformator
- har du kun 1 fase 230 inn i huset, blir det veldig vanskelig (men ikke umulig :-))

Har det noen hensikt å gå for 3-fase:
1) Raskere lading. Du kan får 11kW med enkel lader eller 22kW med dobbel lader. Med 1-fase 32A får du 7,4kW
2) alle 3 faser blir like mye belastet



Martinius

Sitat fra: elbilertilalle på fredag 20. november 2015, klokken 13:19

Har det noen hensikt å gå for 3-fase:
1) Raskere lading. Du kan får 11kW med enkel lader eller 22kW med dobbel lader. Med 1-fase 32A får du 7,4kW


Goes without saying muligens: Raskere lading med dobbellader gjelder kun hvis du har 3-fase 32 eller mer Ampere. 400V 16 A som er vanlig TN nett gir like mye effekt med enkel- og dobbellader.

Dag A.

Selv har jeg desverre bare 230v, men har 3-fase 32A ut til kontakten.  Derfra er kun en fase koblet.

Bilen lader fra "tom" til full over natten, så dersom du ikke trenger raskere lading enn dette så ville ikke jeg investert i for mye utstyr.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Thorvald30

Ikke at jeg har peiling, men trenger man ikke jordfeilbryter type B til elbil?

Salvesen

Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Quintilian

Vi har 400v 3-fase inn hos oss og er veldig, veldig godt fornøyd med dette. En topplading fra 0-100% tar vel rundt 7 timer; men som oftest pleier vi lade fra 20-85%, og dette tar rundt 3-4 timer.

Er også veldig greit de gangene vi skal på langtur og kjører om ettermiddagen/kvelden. Da får vi toppet opp bilen etter jobb mens vi pakker el lign...

Har man muligheten er det bare å kjøre på mener jeg :-)

Lynet

Trådstarter har 400V anlegg, og da vil jeg absolutt lagt ut en 16A trefase kurs til garasjen.
Man får da 11kW lading med det utstyret som er med bilen.
Vil man utnytte dobbeltladeren må man installere 32A kurs + hjemmeladeboks som kan tillater bilen å trekke 22kW. Dette blir da fort 10-20k dyrere enn kun å legge opp 400V 16A trefase støpsel så her må behovet vurderes. Med 11kW fullader man på ca 7,5 timer (0-100%).
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

AppleKnocker

Med TN nett/400v er 16A rød industrikontakt som gir 11kw, det mest kostnadseffektive. For å komme opp i 22kw drar det på en del tusenlapper. Man skal ha spesielle behov for å trenge å lade så raskt hjemme.

Det eneste man trenger i tillegg til en 11kw rød plugg, er det røde adapteret fra Tesla. Og selvsagt en elektriker til å legge opp kontakten. Hos meg kostet en slik industrikontakt ca 4000,- fiks ferdig installert.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kvark

Det er nærmest erotisk å lade bilen fra tom til full hjemme på 4-5 timer, så hvorfor ikke kjøre på med 22 kw når du har muligheten?
S85D

Kvark

Husk at 32A-ladestasjonen til jkirkebo koster godt under 5000 kroner.
S85D

Tuxedo

Sitat fra: Kvark på fredag 20. november 2015, klokken 17:59
Det er nærmest erotisk å lade bilen fra tom til full hjemme på 4-5 timer, så hvorfor ikke kjøre på med 22 kw når du har muligheten?
Tør nesten ikke tenke på hvordan du har det når du er innom en superlader  ;D

Kvark

Sitat fra: Tuxedo på fredag 20. november 2015, klokken 19:27
Sitat fra: Kvark på fredag 20. november 2015, klokken 17:59
Det er nærmest erotisk å lade bilen fra tom til full hjemme på 4-5 timer, så hvorfor ikke kjøre på med 22 kw når du har muligheten?
Tør nesten ikke tenke på hvordan du har det når du er innom en superlader  ;D

:)

Det er mer irritasjon fordi det tar mye lengre tid enn vi har blitt lovet.
S85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA