Ladetorg i Oslo!

Startet av Panduck, tor 19. nov 2015, kl. 08:15

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Panduck på tor 19. nov 2015, kl. 13:58
Jeg har problem med at det bygges ut masse gateladere om det ikke samtidig legges opp til å bygge ut ladere der bilene normalt skal stå parkert (altså i garasje). Om en person som har en leilighet med garasjeplass men uten lademulighet, kjøper seg elbil og bruker ladeplass i gata som "ladeparkering", vil det stå en tom garasjeplass og en gateparkeringsplass, noe Oslo har ALT for lite av, vil bli tatt.

Dette er IKKE god bruk av parkeingsresusser i Oslo.

Det er veldig mange blokker med mennesker med biler som må parkere på gaten allerede. Mange av disse kan ikke kjøpe/kjøre elbil, fordi de får ikke ladeplass om natten. Langt større deler av gateparkeringen i Oslo bør ha normalladeplasser.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på tor 19. nov 2015, kl. 14:17
Det er veldig mange blokker med mennesker med biler som må parkere på gaten allerede.

Det var vel ikke det jeg sa noe i mot? For disse er det jo flott at det blir lademuligheter, men det blir dumt om de som allerede HAR garasjeplass i Oslo begynner å ta bilen ut for å lade. Det må altså bli fokus på utbygging av garasjeplassene i tillegg.

Rio

Det bør være påbudt at nye garasjeplasser har 230V 10A minimum tilgjengelig, fortrinnsvis Type 2 og 16 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

v-i-c

Sitat fra: Rio på tor 19. nov 2015, kl. 14:49
Det bør være påbudt at nye garasjeplasser har 230V 10A minimum tilgjengelig, fortrinnsvis Type 2 og 16 A.

Det er svært dumt at hver parkeringsplass skal ha sine egne 16A kun for seg selv i store parkeringsannlegg.

Da er det mye bedre å bruke moderne ladestasjiner med type 2 kontakter som er smarte og har fase og effekt balangsering.
Slike moderne systemer er langt billigere å installere mindre kabel og mindfre timer til elektrikker, så lader de i snitt opp bilene mye raskere. Slike systemer leveres av flere produsenter. En norsk bedrift kalt Zaptec skal produsere Zaptec Smart i Norge. Jeg anbefaler at vi støtter norsk industri og samtidig sparer penger og får et bedre teknisk system.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på tor 19. nov 2015, kl. 18:06

Det er svært dumt at hver parkeringsplass skal ha sine egne 16A kun for seg selv i store parkeringsannlegg.

Da er det mye bedre å bruke moderne ladestasjiner med type 2 kontakter som er smarte og har fase og effekt balangsering.
Slike moderne systemer er langt billigere å installere mindre kabel og mindfre timer til elektrikker, så lader de i snitt opp bilene mye raskere. Slike systemer leveres av flere produsenter. En norsk bedrift kalt Zaptec skal produsere Zaptec Smart i Norge. Jeg anbefaler at vi støtter norsk industri og samtidig sparer penger og får et bedre teknisk system.

Dette må jo være opp til utbygger. Om de heller vil dedikere 16A til hver plass med eget Type 2 uttak så må de få lov til det. Vil de installere smart-løsninger med deling av effekt så gjør de heller det.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rio

Sitat fra: v-i-c på tor 19. nov 2015, kl. 18:06

Jeg har akkurat vært på en funksjon med folk fra Zaptec. Jeg vet hva lastfordeling er.

Folk kjører i gjennomsnitt 33 km om dagen - det er noen få kWh, og dekkes fint av et 16 A industristikk, eller Schuko (kapasitetsmessig).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

v-i-c

Sitat fra: Rio på tor 19. nov 2015, kl. 22:17
Folk kjører i gjennomsnitt 33 km om dagen - det er noen få kWh, og dekkes fint av et 16 A industristikk, eller Schuko (kapasitetsmessig).

I store P-hus med mange parkeringsplasser blir det svært mye effekt som må dekkes opp om alle plassen skal få 16A.
Legges det opp en ledning med 16A til hver eneste plass må det settes av 16A til hver plass når det gjerlder ELbil.

Ikke alle gamle hus har nok strøm inn til å klare dette, det kan bli svært dyrt om du må betale Hafslund i Oslo for å bygge ut med ny høyspent kabel og ny trafo stasjon.

Med moderne last/fase deling kan man ta tilgjnnelig effekt og gi alle plasser lademulighet og alle vil ha full tank om morgenen uten å betale ekstra til Hafslund. Dette er et meget viktig moment for en del eldre instalasjoner 
-- -- --
-- -- --

Panduck

Når det gjelder hurtigladere mer nær "hovedveier gjennom Oslo", disse laderne som kommer er jo ikke egnet for folk som er på tur igjennom byen, men de kan frigjøre en god del kapasitet på de laderene som er det. Jeg havner jo ofte på de laderene på vei ut av Oslo, på turer som jeg mange ganger ville ha prøvd en av de to nye ladetorgene først. Jeg er neppe den eneste som vil havne på ladetorg på Tøyen fremfor McDonalds på Alna.

fredag

Sitat fra: Panduck på tor 19. nov 2015, kl. 08:15
http://www.fortum.no/pressemeldinger/fortum-bygger-to-store-ladetorg-i-oslo/

Dette er virkelig gode nyheter!

Totalt 6 hurtigladere og 5 semihurtige AC ladestolper.

Til sammenligning annonserte akkurat Göteborg at de i løpet av våren 2016 setter opp 15 hurtigladere, samt 1500 ladestolper innen 2018.

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/miljo_o_kretslopp,fler_laddningsmojligheter_for_goteborgs_elbilister
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Panduck

Vel, nå har jo Oslo hatt et mye bedre ladetilbud en Gøteborg før dette kom, da. Var ikke imponert over G.borg når jeg var der med leafen for noen mnd'er siden.

v-i-c

Noen spm har sett omtale av hvilke ladeprodukter disse hurtigladerene skal tilby?

Settes det opp universielle hurtigladere eller bare ladere som kun leverer DC-ladning?

Hvor mange elbiler klarer hver av disse nye hurtigladerene å lade samtidig (en eller fire)?
-- -- --
-- -- --

automat

Sitat fra: v-i-c på søn 22. nov 2015, kl. 13:32
Noen spm har sett omtale av hvilke ladeprodukter disse hurtigladerene skal tilby?

Settes det opp universielle hurtigladere eller bare ladere som kun leverer DC-ladning?

De dekker nok alle bilmodeller som er på markedet i dag. (Tesla med adapter).
Ikke regn med at de støtter utgåtte bilmodeller.
Så lenge de dekker alle dagens biler, må de kunne kalles universelle.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA