Ladetorg i Oslo!

Startet av Panduck, tor 19. nov 2015, kl. 08:15

« forrige - neste »

morten69

Herlig, mer og mer glad for kjøpet av Renault Zoe i sommer for jeg fikk 5 års gratis lading på Fortum. ;D
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

goggo

Vel, dette er en start - men kun to hurtigladere på hvert torg er altfor lite. Spesiellt fordi den ene hurtigladeren skal dedikeres kun for enkelte brukere i deler av døgnet (står i pressemeldingen)

Jeg var i Oslo for noen uker siden - trengte å lade to ganger i Groruddal området. Den ene gangen kom jeg endelig til på KiWi Bjerke, og mens jeg ladet her i 20 minutter var det hele 6 biler innom og sjekket om det var ledig plass. Den andre laderen der var også opptatt selvfølgelig, så to ladere på hver plass blir for lite.
Den andre gangen jeg skulle lade så kjørte jeg bare opp til Hagan (Nittedal) og ladet der. Ingen kø der. Er forresten en veldig hyggelig liten kafe ved den laderen på Hagan. Kan anbefales. :)

Hadde forøvrig 13 hurtigladingen hos Fortum og GK i løpet av 3 dager, på strekningen Kristiansand - Oslo via Moss/Horten.  Hadde ingen problemer med noen av laderne, så det er i allefall godt å se at oppetiden har blitt betydelig bedre.

EDIT: Jeg var visst litt for rask. det står at det blir 3 hurtigladere på hvert sted. Det blir bedre, men fremdeles litt lite??   Uansett er det et bra tiltak :)
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

v-i-c

Sitat fra: goggo på tor 19. nov 2015, kl. 09:30
Vel, dette er en start - men kun to hurtigladere på hvert torg er altfor lite. Spesiellt fordi den ene hurtigladeren skal dedikeres kun for enkelte brukere i deler av døgnet (står i pressemeldingen)

EDIT: Jeg var visst litt for rask. det står at det blir 3 hurtigladere på hvert sted. Det blir bedre, men fremdeles litt lite??   Uansett er det et bra tiltak :)
Hugo

Det står også faktisk

Hvert ladested klargjøres dessuten for utvidelse med en fjerde hurtigladestasjon.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Sitat fra: morten69 på tor 19. nov 2015, kl. 08:32
Herlig, mer og mer glad for kjøpet av Renault Zoe i sommer for jeg fikk 5 års gratis lading på Fortum. ;D

Ja da får vi håpe på at Hurtigladerene som kommer har AC43kW slik at du får til rask ladning på bilen din.
-- -- --
-- -- --

goggo

Sitat fra: v-i-c på tor 19. nov 2015, kl. 09:38

Det står også faktisk

Hvert ladested klargjøres dessuten for utvidelse med en fjerde hurtigladestasjon.

OK, jeg får visst lese bedre før jeg uttaler meg.
Uansett - et bra tiltak!

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

tutti

Spørs om dette blir for lite og for langt unna hovedveiene. Slike små-skala ladeplasser har vi allerede i små byer.

1-2 hurtigladersteder som finnes 4-5 steder i Oslo Nord har vist seg å fungere dårlig på normale tider av døgnet når "alle" skal lade. Med flere tusen nye elbiler hver mnd. i Oslo-området så blir det ikke noe bedre selv med noen stakkars hurtigladere rundt lokalkøveien ring 2.

Det vi trenger er 1 til 2 store ladetorg ved ring 3/hovedveiene med minst 5 hurtigladere + semi-hurtig.

zbk

Sitat fra: v-i-c på tor 19. nov 2015, kl. 09:40
Sitat fra: morten69 på tor 19. nov 2015, kl. 08:32

Ja da får vi håpe på at Hurtigladerene som kommer har AC43kW slik at du får til rask ladning på bilen din.

Les signaturen til mannen. Han har den nye motoren og gir dermed mest sannsynlig blaffen i 43kW-korstoget ditt. I alle fall til R240 evt blir oppgradert til å kunne lade på slike effekter.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Panduck

Sitat fra: tutti på tor 19. nov 2015, kl. 09:54
Det vi trenger er 1 til 2 store ladetorg ved ring 3/hovedveiene med minst 5 hurtigladere + semi-hurtig.

Disse laderene vil være veldig viktige, det er mye elbiltrafikk inn i disse områdene som vil trenge påfyll. Med 3 på hver plass er det langt bedre enn 1-2 ladere. Men jeg er ikke uenig i det du sier, det trengs steder med LANGT flere ladere.

Rio

Det man trenger er jo en massiv utbygging av normalladere, slik at man slipper å bruke hurtiglading i hverdagen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på tor 19. nov 2015, kl. 11:00
Det man trenger er jo en massiv utbygging av normalladere, slik at man slipper å bruke hurtiglading i hverdagen.

Det ene utelukker vel ikke det andre. Uansett hvor mange normalladere det er i Oslo, vil det være bruk for en god del hurtigladere. Mange er ikke "på besøk" i Oslo lenge nok til å få batterilading nok til hjemturen.

v-i-c

Sitat fra: Panduck på tor 19. nov 2015, kl. 11:19

Det ene utelukker vel ikke det andre. Uansett hvor mange normalladere det er i Oslo, vil det være bruk for en god del hurtigladere. Mange er ikke "på besøk" i Oslo lenge nok til å få batterilading nok til hjemturen.

De som kjøper en elbil bør/må kunne lade denne hjemme!
For mange betyr hjemme at bilen har en egen fast plass under tak i et hus ofte kalt Car-Port eller P-Hus eller Garasje. Så Setter eieren opp en / får satt opp en ladeboks med en type 2 kontakt. Velger ønsket effekt fra ca 2kW til 43kW.

Så er det behov for enkelte å lade andre steder enn hjemme. Det kan være på Jobb, på butikken( f.eks Kiwi) eller på et "ladetorg" som f.eks det som ligger uten for Visma bygget på Skøyen.

Når man kjører en lengre tur fra A til B (f.eks fra Oslo Til Bergen) kan en ha behov for rask lasning også kalt hurtigladning.

Dette er tre forskjellige ladebehov som ofte implementeres med ulike tekniske løsninger til ulik pris.

De som har det vanskelig er de som bor et sted hvor de ikke har en fast sikker plass å sette fra seg sin elbil (I eldre deler av våre byer). Oslo har forsøkt å hjelpe denne gruppen, men tydeligvis er ikke dette behovet dekket helt ennå.
-- -- --
-- -- --

tutti

Og der kom nyheten om 200 flere ladeplasser enn det man planla tidligere i Oslo:

http://www.dagbladet.no/2015/11/19/nyheter/innenriks/politikk/oslo/oslo_byrad/42028073/

Spørsmålet er om disse bare vil erstatte de mange som blir borte i sentrum når dette sentrums-området skal bli forbudt for elbiler?

Edit: Nå er tallet økt til 250: http://www.dagsavisen.no/oslo/frigj%C3%B8r-150-millioner-til-velferd-1.465865

Rio

Sitat fra: Panduck på tor 19. nov 2015, kl. 11:19

Selvsagt - jeg har da ikke sagt at det var det ene eller det andre.

Det er dog et skrikende behov for normallading i Oslo.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Jeg har problem med at det bygges ut masse gateladere om det ikke samtidig legges opp til å bygge ut ladere der bilene normalt skal stå parkert (altså i garasje). Om en person som har en leilighet med garasjeplass men uten lademulighet, kjøper seg elbil og bruker ladeplass i gata som "ladeparkering", vil det stå en tom garasjeplass og en gateparkeringsplass, noe Oslo har ALT for lite av, vil bli tatt.

Dette er IKKE god bruk av parkeingsresusser i Oslo.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA