VAG vil satse på sitt eget ccs 150 kw "superlader" nettverk og store batteri

Startet av Mippen, ons 18. nov 2015, kl. 07:10

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Rio på tor 10. des 2015, kl. 00:16
Da ville det vært teknisk umulig å låse forbrukerne til nettverket.

Hvorfor? Hva teknisk ligger til hinder for at bilens software skal nekte å koble seg til annet enn ønsket nettverk? Mulig at dette krever en utvidelse av standarden (men det er jo planen uansett), men så lenge den er bakover-kompatibel så er ikke det noe problem. Tesla støtter standard Type2 lading, selv om de har en utvidelse som gjør at de også støtter sin egen variant av DC-mid standarden. (Hvorvidt de også faktisk følger DC-mid standarden og kun utvider denne, eller om det er en konflikt her er jeg litt usikker på...)

At det omtrent er en politisk umulighet er en annen sak...

De kunne dog potensielt forsøke å "låse ute" andre (GM, osv.), men igjen er det MYE vanskeligere dersom loven krever en åpen CCS-løsning for lading og bil.

De behøver ikke låse dem helt ute. De behøver bare å sette differensierte priser ("våre kunder har betalt ett innskudd som en del av bilprisen/har ett inkludert abonnement på tjenesten, og skal derfor ha halv pris"), eller tilby lavere ladehastigheter...

...

Men altså - poenget mitt er ikke at jeg tror disse vil opptre uredelig, bare at alle argumentene dine mot at Tesla eier sitt nett også vil måtte gjelde for dette nettet. Evnt. med unntak av det med data til USA (men der tror jeg at myndighetene i EU/EØS har noe de vil si selv om Tesla er ett US-merke).
Model S 85D

Øyvind.h

Model S kan jo allerede lade i flere nettverk, så jeg ser ikke hvorfor andre produsenter som kjøper tilgang til superlader-nettverket ikke skulle gjøre det samme.
Fysisk bør det være mulig å utruste bilen med CCS port som både støtter CCS og Teslas nettverk.

Dermed har kundene tilgang til et helt rått europeisk og raskt voksende nettverk, og kan velge CCS når det om 5-10 år når det kanskje nærmer seg Teslas nettverk. 15.000,- tillegg i bilens pris er peanuts når det for bekymringsfrie langturer, og bilens grunnpris er 300k+ (teoretisk Model 3 konkurrent).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Amoss på tor 10. des 2015, kl. 00:32

Hvorfor? Hva teknisk ligger til hinder for at bilens software skal nekte å koble seg til annet enn ønsket nettverk? Mulig at dette krever en utvidelse av standarden (men det er jo planen uansett), men så lenge den er bakover-kompatibel så er ikke det noe problem. Tesla støtter standard Type2 lading, selv om de har en utvidelse som gjør at de også støtter sin egen variant av DC-mid standarden. (Hvorvidt de også faktisk følger DC-mid standarden og kun utvider denne, eller om det er en konflikt her er jeg litt usikker på...)

At det omtrent er en politisk umulighet er en annen sak...

De kunne dog potensielt forsøke å "låse ute" andre (GM, osv.), men igjen er det MYE vanskeligere dersom loven krever en åpen CCS-løsning for lading og bil.

De behøver ikke låse dem helt ute. De behøver bare å sette differensierte priser ("våre kunder har betalt ett innskudd som en del av bilprisen/har ett inkludert abonnement på tjenesten, og skal derfor ha halv pris"), eller tilby lavere ladehastigheter...

...

Men altså - poenget mitt er ikke at jeg tror disse vil opptre uredelig, bare at alle argumentene dine mot at Tesla eier sitt nett også vil måtte gjelde for dette nettet. Evnt. med unntak av det med data til USA (men der tror jeg at myndighetene i EU/EØS har noe de vil si selv om Tesla er ett US-merke).

Det som forhindrer det er at bilen (og hurtigladeren) følger CCS-standarden. Da kan den jo ikke låses inne/ute. Men ja, selvsagt er det fremdeles mulig å gi "VAG-eiere" en spesialpris, osv.

Det er derfor jeg har skrevet at HL-nettverk burde være "horisontale" - slik som dagens bensinstasjoner.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kavorka

Sitat fra: Øyvind.h på tor 10. des 2015, kl. 06:13
Model S kan jo allerede lade i flere nettverk, så jeg ser ikke hvorfor andre produsenter som kjøper tilgang til superlader-nettverket ikke skulle gjøre det samme.
Fysisk bør det være mulig å utruste bilen med CCS port som både støtter CCS og Teslas nettverk.

Dermed har kundene tilgang til et helt rått europeisk og raskt voksende nettverk, og kan velge CCS når det om 5-10 år når det kanskje nærmer seg Teslas nettverk. 15.000,- tillegg i bilens pris er peanuts når det for bekymringsfrie langturer, og bilens grunnpris er 300k+ (teoretisk Model 3 konkurrent).
Med mindre batteripakker vil det være optimalt å korte ned på distansene mellom superladere, og utbygginen vil gå raskere om VAG også er med. Med distansen som er nå vil de måtte toppe opp, noe som legger beslag på ladeplass (Forhåpentligvis endrer man på noen ladere, slik at tre-fire biler til å dele en 120 kW, med prioritering slik det er idag).

Tesla-Bjørn har jo demonstrert at 70 kWh Model S ikke ligger så langt unna 85 kWh som batterikapasiteten skulle indikere. (Gratulerer med X'en, vel fortjent!) Ett av bidragene til dette er redusert vekt. Dersom man får en rimelig og lett elbil, med et superladenettverk som dekker Europa+, tror jeg det vil overbevise mange fossilbilister til å ta steget. Om en slik bil kommer fra VAG eller Tesla er likegyldig så lenge den kan benytte infrastrukturen.

Amoss

Sitat fra: Rio på tor 10. des 2015, kl. 09:34
Det som forhindrer det er at bilen (og hurtigladeren) følger CCS-standarden. Da kan den jo ikke låses inne/ute.

Så altså, om jeg forstår deg rett, så er det spesifisert i CCS standarden at "Det er forbudt for ladestasjonen å identifisere seg overfor bilen" / "Det er forbudt for bilen å nekte å ta i mot lading" eller noe i den duren? 

Dersom ikke noe slikt er spesifisert i standarden så kan jeg fortsatt ikke se at "å følge standarden" er noe teknisk hinder for slikt.

Model S 85D

Rio

Sitat fra: Amoss på tor 10. des 2015, kl. 13:12
Sitat fra: Rio på tor 10. des 2015, kl. 09:34
Det som forhindrer det er at bilen (og hurtigladeren) følger CCS-standarden. Da kan den jo ikke låses inne/ute.

Så altså, om jeg forstår deg rett, så er det spesifisert i CCS standarden at "Det er forbudt for ladestasjonen å identifisere seg overfor bilen" / "Det er forbudt for bilen å nekte å ta i mot lading" eller noe i den duren? 

Dersom ikke noe slikt er spesifisert i standarden så kan jeg fortsatt ikke se at "å følge standarden" er noe teknisk hinder for slikt.

Ja, CCS-hurtigladere SKAL fungere så lenge bilen også er CCS-kompatibel, selv om man selvsagt kan lage abonnementsordninger for RFID-kortet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Amoss

Sitat fra: Rio på tor 10. des 2015, kl. 15:29
Ja, CCS-hurtigladere SKAL fungere så lenge bilen også er CCS-kompatibel, selv om man selvsagt kan lage abonnementsordninger for RFID-kortet.

Interessant, så da er det ikke nødvendig å betale, laderen skal uansett fungere?  Dette du sier her står også en smule i kontrast med hva du skrev her tidligere:
De kunne dog potensielt forsøke å "låse ute" andre (GM, osv.), ...

... men dette var jo det motsatte av problemstillingen vi diskuterte - om bilen kan nekte å ta i mot lading dersom den ikke finner at den er på rett ladenettverk:
Model S 85D

Rio

Sitat fra: Amoss på tor 10. des 2015, kl. 15:47
Sitat fra: Rio på tor 10. des 2015, kl. 15:29

Interessant, så da er det ikke nødvendig å betale, laderen skal uansett fungere?  Dette du sier her står også en smule i kontrast med hva du skrev her tidligere:
De kunne dog potensielt forsøke å "låse ute" andre (GM, osv.), ...

... men dette var jo det motsatte av problemstillingen vi diskuterte - om bilen kan nekte å ta i mot lading dersom den ikke finner at den er på rett ladenettverk:

Du kan selvsagt prise ladingen avhengig av abonnement, du kan bare gi ut RFID-kort til bestemte personer, osv. Det handler om tilgang/betaling.

Rent teknisk så er CCS en standard. Bilen sender bestemte signaler, og laderen gjør det samme. Dersom man endrer laderen til å ha en helt ny sekvens med signaler "Er du en VW?" så er det ikke lengre CCS.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Amoss

Sitat fra: Rio på tor 10. des 2015, kl. 16:38
Du kan selvsagt prise ladingen avhengig av abonnement, du kan bare gi ut RFID-kort til bestemte personer, osv. Det handler om tilgang/betaling.

Sånn, da man man i alle fall være enige om at selv standard CCS ladere kan (i praksis) være reservert en vertikal leverandør. One down, one to go...

Sitat fra: Rio på tor 10. des 2015, kl. 16:38
Rent teknisk så er CCS en standard. Bilen sender bestemte signaler, og laderen gjør det samme. Dersom man endrer laderen til å ha en helt ny sekvens med signaler "Er du en VW?" så er det ikke lengre CCS.

Sant dette. Men om biler sender disse standard signalene, og laderen svarer med disse standard signalene, så følger begge to CCS protokollen, og er ihenhold til standarden. Det jeg strengt talt spurte om, og om jeg ikke syntes du helt klart svarte på: Dersom bil så sender ett nytt signal: "Hei du lader, er du en del av CharIN nettverket?" og laderen svarer "Jada, så du kan godt lade her" så er jo ikke det - så vidt jeg vet - en del av standarden. Så ja, aksepterer at dette formodentligvis er "ustandard kommunikasjon", men er det ett brudd på standarden? Er det forbudt å kommunisere noe annet enn det som er definert av standarden?

I så fall er nettverket som er topic i tråden her dømt...  De snakker tross alt om å *utvide* standarden, og om det ikke er lov så ...

SitatAn announcement today from Audi tells us that the German automakers are, through the Charging Interface Initiative e.V. (CharIN), planning to extend the Combo Charging System ...
Model S 85D

Kavorka

Blir spennende å se hva slags bil som finner veien til markedet når stor batteripakke skal på plass. Kanskje vi får se noe på CES 2016: http://www.carscoops.com/2015/12/volkswagen-to-launch-electric-car.html

Håper på noe praktisk, som ikke arver fossilt design (e-golfen har vel motor der hvor det burde vært frunk?). Og kommer de til å gå for AC eller DC motor? Tipper det blir AC for kraft, mens DC forbeholdes biler med små batteripakker.

ludo

Hva er forskjell på AC og DC motor? (tenker da ikke på børste motor)

eivhelle

Jeg kan umulig tenke meg at man vil vurdere å bruke DC motor i en moderne elbil. Er vel kun aktuelt med induksjons motorer (AC 3 fase).
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Sitat fra: Kavorka på fre 11. des 2015, kl. 12:29
Blir spennende å se hva slags bil som finner veien til markedet når stor batteripakke skal på plass. Kanskje vi får se noe på CES 2016: http://www.carscoops.com/2015/12/volkswagen-to-launch-electric-car.html

Håper på noe praktisk, som ikke arver fossilt design (e-golfen har vel motor der hvor det burde vært frunk?). Og kommer de til å gå for AC eller DC motor? Tipper det blir AC for kraft, mens DC forbeholdes biler med små batteripakker.

Med tanke på at både Leaf og e-Golf utkonkurrerer Tesla totalt (selv i Norge), så kan man nok trygt regne med at de er langt mer "praktiske" for størsteparten av befolkningen.

Det er da ingen moderne elbiler som har DC-motor? Hvilken tenker du på?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Beckern

ludo

DC motor med børster blir ikke brukt i elbil! Da ville nok bilen ha vært på service hele tiden. Det finnes to motor typer som jeg kan tenkes brukes i elbil.
BLDC - Motor med permament magnet i rotor.
Induksjon Motor (AC motor) - Induserer magnetfelt i rotor.

Begge disse bruket AC.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA