VAG vil satse på sitt eget ccs 150 kw "superlader" nettverk og store batteri

Startet av Mippen, ons 18. nov 2015, kl. 07:10

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: Kavorka på tir 08. des 2015, kl. 16:00

Man kan jo se for seg at VAG bygger sitt eget nettverk, men basert på en løsning som gjør at man kan lade på begge nettverkene. Så må det en hestehandel til for å splitte ladekostnaden mellom de to. Evt at man utstyrer bilen logger lading mot posisjon, og at man henter ut statistikken en gang i året som grunnlag for avregning selskapene imellom.
Hvorfor denne avregningen, er det ikke enklere at man betaler der og da for bruken.
Sitat
Med windows-referansen tenker jeg på alle linux-distroene som skulle være åpen og gratis og redde brukerne fra kapitalmakten. Basert på en god tanke, men som fremdeles ikke har tatt helt av.. Som noen sa: Linux er gratis hvis tiden din er verdiløs ;)
Vi er vel litt off toppic nå og linux var definitivt ikke i mine tanker da det var først og fremst ment som eksempel på prorietære systemer. Men linux er en stor suksess, sjekk markedsandel på web servere.
Sitat
Det er ikke slik at Tesla Motors styrer standarden.. Det er en patentert løsning, ikke er en omforent standard. Løsningen har vist seg å fungere svært godt, og det er åpent for andre å bruke patent vederlagsfritt. At selskapet har en skjult agenda om å sabotere for andre er å snu det hele på hodet. VAG kan bruke den selv uten å samarbeide med TM. I såfall har VAG bare å sette opp 3203 ladere i Europa for å komme der TM er nå.
VAG skal ikke sette opp noe som helst, det er det formodentlig konsortiet som skal. Og de skal altså sette opp CCS ladere slik Tesla også forhåpentlig vis må.
Det er heller ikke noen som har sagt at Tesla har noen agenda om å sabotere for andre. Hvor i all verden kom det fra? Men at de har muligheten, om enn aldri så fjern, er nok til å skape stor skepsis. Mye erfaring viser da også at selv om standardene er aldri så klare og alle aldri så likestilte så blir det svært ofte slik at noen blir likere enn andre likevel.

Kavorka

@Rio
Betalingsmodell og at man skal ha åpent for alle blir en offtopic, så det kan diskuteres et annet sted.

Kommentaren min var rettet mot at løsningen som ligger i Teslas gi-bort patent dekker behov til store og små batteripakker, uten at det er fordyrende. Å antyde at det er mest lønnsomt med mange halvgode ladere som ikke kan splitte effekt til flere biler er feil i mine øyne.

Hvis VAG går for Teslakonseptet med CCS er det bra. Hvis inngår en forpliktende avtale med Tesla, og gjerne presser på for at det åpnes for eksterne mot betaling, er det bedre. Da kan de selge biler som kommer seg gjennom hele Europa fra dag 1, gitt at de har litt rekkevidde. Og man vil få flere lademuligheter siden det nødvendigvis må sprette opp flere ladestasjoner som kompenserer for det økte antallet.

Rio

Sitat fra: Kavorka på tir 08. des 2015, kl. 23:19
@Rio
Betalingsmodell og at man skal ha åpent for alle blir en offtopic, så det kan diskuteres et annet sted.

Kommentaren min var rettet mot at løsningen som ligger i Teslas gi-bort patent dekker behov til store og små batteripakker, uten at det er fordyrende. Å antyde at det er mest lønnsomt med mange halvgode ladere som ikke kan splitte effekt til flere biler er feil i mine øyne.

Hvis VAG går for Teslakonseptet med CCS er det bra. Hvis inngår en forpliktende avtale med Tesla, og gjerne presser på for at det åpnes for eksterne mot betaling, er det bedre. Da kan de selge biler som kommer seg gjennom hele Europa fra dag 1, gitt at de har litt rekkevidde. Og man vil få flere lademuligheter siden det nødvendigvis må sprette opp flere ladestasjoner som kompenserer for det økte antallet.

Det handler ikke bare om betalingsløsinger, men om at vertikaler ikke er ønskelig.

Jeg forstår heller ikke hvorfor VAG (som har noe slikt som 800 milliarder (!) kr i banken, etter det jeg vet) skulle risikere et samarbeid med en proprietær løsning til Tesla? VAG kan sette opp hurtigladere over hele Europa uten å ringe bankdirektøren, dersom det var det de ønsket.

Og la oss si at VAG og Tesla hadde en avtale. Hva så med BMWs biler? Eller Volvo? Eller hva med Nissan, dersom de bruker CCS i fremtiden?

Produktet vi snakker om her er strøm. Det er ikke noe komplisert. Det er ikke noen grunn til at man skal gjøre det annerledes enn for bensin. Faktisk er det enklere, for "elektron-stasjonen" trenger ikke ha en avtale med et raffineri for å få levert elektroner. :)

La oss ikke gjøre det mer komplisert, og derfor dyrere, enn det er.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kavorka

Sitat fra: Beckern på tir 08. des 2015, kl. 23:00
Hvorfor denne avregningen, er det ikke enklere at man betaler der og da for bruken.
(...)
VAG skal ikke sette opp noe som helst, det er det formodentlig konsortiet som skal. Og de skal altså sette opp CCS ladere slik Tesla også forhåpentlig vis må.
Det er heller ikke noen som har sagt at Tesla har noen agenda om å sabotere for andre. Hvor i all verden kom det fra? Men at de har muligheten, om enn aldri så fjern, er nok til å skape stor skepsis. Mye erfaring viser da også at selv om standardene er aldri så klare og alle aldri så likestilte så blir det svært ofte slik at noen blir likere enn andre likevel.
Kanskje det er enklere å betale for det man lader heller enn å avregne. Da må man legge til kosten det er med å få på plass slike løsninger.

Har ikke noe i mot at de evt går videre med å oppgradere CCS-standard. De har tydeligvis ekstremt god tid, og nok penger å bruke. I mine øyne virker det bare litt bortkastet. TM har allerede et nettverk på strategiske plasser, som fremdeles vokser.

Øyvind.h

Ja det er jo litt interessant denne higen etter å tvinge Tesla til å endre løsning, når det er Teslas løsning som i praksis fungerer desidert best. Tesla visste at dette er høna/egget, og det er ganske tydelig at det er behov for stålkontroll ende-til-ende for å sikre god ladeopplevelse. Ellers blir man sittende med et virvar av betalingsløsninger, aktører, brukergrensesnitt og biler som plutselig må oppdateres på verksted for å støtte enkelte ladere.

En gang i fremtiden kommer kanskje dette kaoset under kontroll? Men det blir som å sammenligne Nokia/Microsoft med Apple tilbake i 2008. Apple er ikke perfekte, men har stålkontroll på økosystemet (for elbilen er dette bil/nettverk pt). Spoler vi 7 år frem i tid til 2015 (i et mobilmarked preget av langt raskere utviklingstakt enn bilbransjen bl.a. pga produktets varighet) ser vi at Android (mer åpent) totalt sett har passert Apple, selv om Apple alene selger svært bra.

Men det finnes en enorm forskjell på iOS vs Android ift Tesla vs andre merker: Tesla tilbyr alle å benytte samme løsning. Det skulle være som at Apple tilbyr Nokia og andre å bruke iOS. Det er naturligvis frivillig for andre aktører, men muligheten er der. Om Nokia hadde fått tilgang til iOS og Appstore, hvor kunne deres smarttelefon-satsning vært nå?

For meg er det ikke så spennende hva som kommer om 5-10 år fra andre aktører. Det viktigste for meg er at jeg kan kjøre dit jeg vil, når jeg vil, med hurtiglader-nettverk som lader raskt. Det har jeg hatt et par år allerede. Tyskerne snakker om noe som kommer en gang i fremtiden. Kanskje fordi de fortsatt ser an elbil vs hydrogen? Kanskje de må spare penger til nye avsløringer? Vanskelig å si. Men det er interessant å se at brukerne av Teslas nettverk er ekstremt fornøyde, mens folk som ikke bruker nettverket ønsker å endre det/tvinge igjennom bruk av annen teknisk løsning/tvinge gjennom tilgang. En frustrasjon som burde vært rettet mot egen produsent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kavorka

Sitat fra: Rio på tir 08. des 2015, kl. 23:47
Det handler ikke bare om betalingsløsinger, men om at vertikaler ikke er ønskelig.

Jeg forstår heller ikke hvorfor VAG (som har noe slikt som 800 milliarder (!) kr i banken, etter det jeg vet) skulle risikere et samarbeid med en proprietær løsning til Tesla? VAG kan sette opp hurtigladere over hele Europa uten å ringe bankdirektøren, dersom det var det de ønsket.

Og la oss si at VAG og Tesla hadde en avtale. Hva så med BMWs biler? Eller Volvo? Eller hva med Nissan, dersom de bruker CCS i fremtiden?

Produktet vi snakker om her er strøm. Det er ikke noe komplisert. Det er ikke noen grunn til at man skal gjøre det annerledes enn for bensin. Faktisk er det enklere, for "elektron-stasjonen" trenger ikke ha en avtale med et raffineri for å få levert elektroner. :)

La oss ikke gjøre det mer komplisert, og derfor dyrere, enn det er.
Er det bare meg som synes 5 år lenge å vente på en løsning som allerede er oppe og lever idag? VAG må ikke samarbeide en gang for å ta i bruk det samme som TM. At de sitter på en stor pengesekk er flott. Trenger bare iverksette bygging da, ingenting å vente på? 

Jeg skjønner ikke hva som er så komplekst og dyrt med en avtale mellom  TM og VAG.

Øyvind.h

Sitat fra: Kavorka på ons 09. des 2015, kl. 12:46
Er det bare meg som synes 5 år lenge å vente på en løsning som allerede er oppe og lever idag? VAG må ikke samarbeide en gang for å ta i bruk det samme som TM. At de sitter på en stor pengesekk er flott. Trenger bare iverksette bygging da, ingenting å vente på? 

Teslas nettverk er og har vært en svært rask og sikker vei til problemfri hurtiglading på langtur. Inngå avtale med TM, bygg bil som støtter løsningen og vips er produsenten i mål med å gi sine kunder en svært god ladeopplevelse.

Da slipper folk å betale 580.000,- for en bil fra en fersk amerikansk produsent (om man må kjøpe ny), noe som for mange er for mye penger å bruke på bil. Model S har dessverre blitt ganske dyr i takt med utviklingen i USD, men samtidig er grunnpakken til 580K svært god.

Utfordringene for andre produsenter er at de gjerne ikke vil selge noen titusener av hver modell, men heller hundretusener. Elbilen er åpenbart ikke et nullsum-marked, ei heller for dyre modeller. Mao. burde en elektrisk BMW 7-serie med tilgang til SC-nettverket selge svært bra, uten at den er priset for ugunstig sammenlignet med fossilt alternativ i de landene der avgiftene ikke er som i Norge.
Kort fortalt – det er mange bilmodeller som kunne vært elektrifisert, og som burde vært elektrifisert, som for lengst kunne benyttet superlader-nettverket og bidratt til videre utbygging av dette. Salgspotensialet finnes slik at løsningen kan forsvares. Men så lenge kundene fortsatt kjøper fossil er det kanskje ikke så viktig å tilby elektrisk drivlinje.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Som påpekt til det kjedsommelige:

1) Teslas løsning er proprietær, og derfor neppe aktuell for andre.

2) Det er bare tull å bygge flere "avtaler for å plyndre kunder" og vertikaler. Det er som å foreslå at Ford og Shell skal lage avtaler sammen for Fords biler. Det kommer ikke noe godt ut av det.

3) Tesla er velkommen til å følge europeisk standard. De, som alle andre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Øyvind.h

Og som påpekt til det kjedsommelige: Alle produsenter kan kjøpe seg inn i løsningen.
Løsningen fungerer meget godt i praksis, i hvert fall i følge brukere.
Utenforstående virker å ha vanskelig for å akseptere det. Men verden går heldigvis videre :)
VW ID4 GTX 2023

Kristian O

Sitat fra: Øyvind.h på ons 09. des 2015, kl. 14:48
Og som påpekt til det kjedsommelige: Alle produsenter kan kjøpe seg inn i løsningen.
Utenforstående virker å ha vanskelig for å akseptere det. Men verden går heldigvis videre :)

Er veldig enig i det du sei her (og lenger oppe) om at løsningen fungerer i praksis. 'If it ain't broken - don't fix it!'

Det er mykje man kan klage på rundt Tesla, men hurtiglading er vel alle brukerene er mest fornøgd med. Den er bort imot perfekt med tanke på hastighet (dvs sånn den er i dag), driftsikkerhet, kø, brukervennlighet, etc. Kunne selvfølgelig vært enda meir utbredt, men med tanke på at dette er et svært lite selskap så er også utbredelsen fantastisk!
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på ons 09. des 2015, kl. 14:48

Ja, selvsagt KAN alle gjøre det, på samme måte som VAG "kan" kjøpe elmotorer fra Nissan, men ettersom de er konkurrenter (og ettersom Teslas løsning er proprietær) så er det ikke slik verden virker. VAG vil ikke være så totalt avhengige av sine konkurrenter. Av åpenbare årsaker.

Og det bør faktisk elbileiere være glad for.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Øyvind.h

Aha. Så din påstand er at en bilprodusent aldri kunne finne på å kjøpe motor fra en annen dersom det skulle være hensiktsmessig :) ? Hmmm. Det er kanskje en påstand du ønsker å kvalitetssikre?
VW ID4 GTX 2023

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på ons 09. des 2015, kl. 15:30
Aha. Så din påstand er at en bilprodusent aldri kunne finne på å kjøpe motor fra en annen dersom det skulle være hensiktsmessig :) ? Hmmm. Det er kanskje en påstand du ønsker å kvalitetssikre?

Joda, dersom de har et samarbeid om slikt (f. eks. Renault og Nissan), men det er noe helt annet enn å kjøpe seg inn i et proprietært ladenettverk, som de ikke kontrollerer, samt å bygge biler som passer til konkurrentens ladenettverk.

Som fremdeles er proprietært.

Og, for forbrukerne, er det selvsagt heller ikke ønskelig å avskaffe konkurransen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Øyvind.h

Det får være din mening. Jeg konstaterer at Tesla tilbyr alle produsenter tilgang til nettverket, og alle kan benytte patentene. Jeg henger meg ikke opp i hva som er definisjonen av proprietært.

De gir dermed andre tilgang til et gigantisk konkurransefortrinn. Men det er selvfølgelig helt frivillig å kjøpe seg inn. Man kan la sine bileiere stå utenfor nettverket og vente på noe som kommer en gang i fremtiden. Alternativt kan man kjøpe seg inn i et nettverk som stadig vokser, og som allerede dekker Europa godt.

At det argumenteres så hardt for å gi brukere en dårlig ladeopplevelse all overskuelig fremtid er overraskende for meg som har erfaring med begge løsningene. Men jeg forstår veldig godt at det ville vært tungt for tyske ledere å svelge at de burde tilbudt sine kjøpere tilgang til en løsning etablert av en liten amerikansk fjert.
Og når europeiske standardiseringsfolk foretrekker Teslas løsning så blir det jo spennende å se hva som defineres som standarder og lovlige løsninger i fremtiden  8)
VW ID4 GTX 2023

Amoss

Sitat fra: Rio på ons 09. des 2015, kl. 14:42
1) Teslas løsning er proprietær, og derfor neppe aktuell for andre.

Virker som om du er svært opptatt av at man følger standarden. Så da formoder jeg at du kommuniserer med elbilforum.no ved å bruke ISO-modellen istedet for TCP/IP

ISO-modellen er, i likhet med CCS, en vedtatt standard utarbeidet av en komite. TCP/IP er, i likhet med det Tesla bruker til lading, en praktisk løsning løst bygget over/rundt standarden. TCP/IP ble etterhvert tatt i utstrakt bruk, og regnes i dag som en De facto standard. Det samme kan skje med Teslas superladeprotokoll dersom andre bilprodusenter ønsker dette.

Men joda, har forståelse for at det kan ligge litt langt inne å henvise kundene til ladenettverket til en konkurrent, som skriver navnet sitt med store bokstaver på ladeboksene. Kan også ha forståelse for enkelte andre motargumenter, men å ikke gjøre det bare fordi de ikke følger komite-standarden til punkt å prikke har jeg null forståelse for.
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA