VAG vil satse på sitt eget ccs 150 kw "superlader" nettverk og store batteri

Startet av Mippen, ons 18. nov 2015, kl. 07:10

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Kavorka på man 07. des 2015, kl. 15:02
Sitat fra: Mippen på man 07. des 2015, kl. 11:30
Utbyggingen i USA ble lansert i starten av året og er i gang, 150 KW ladenettverket er under planlegging. Det er vel den store forskjellen. Ellers er det jo en grei modell å få en lade tilbyder til å stå for tjenesten også er man med å sponse og planlegge utbyggingen.

Tja, det er ikke bygging av et sammenhengende superladenettverk at man setter opp 100 stk 50 kW ladere, vil tippe de er i urbane strøk. Det er for lite i et stort land som USA, og for tregt til de som skal på langtur. 

Sitat fra: Rio på man 07. des 2015, kl. 10:39
Jeg er glad vi ikke får en vertikal, slik Tesla holder på med. Vi trenger ikke slike "innelåste" løsninger, men heller samme struktur som man har for bensin- og dieselstasjoner - alle fabrikanter kan fylle overalt. Da får man konkurranse og langt bedre løsninger.

Tesla måtte gjøre noe for å få den ladehastigheten som passet til batterikapasiteten. Så får folk klage over at det er en proprietær løsning, som andre ikke har tilgang til. Skulle de gått inn i utviklingen av en eksisterende standard ville de sittet i et panel og flyttet papirer ennå.

Hadde vært fint om de kunne solgt lading til andre biler, og fått inntekt som finansierer drift og videre utbygging. Håper det kommer en slik løsning på plass, men det hadde gått lettere om andre bilprodusenter hadde gått inn i et samarbeid som fikk på plass en ålreit løsning. Enn så lenge er ikke avstand mellom ladere kort nok til at biler med kort rekkevidde kan surfe fra lader til lader. Når den dagen kommer håper jeg at de åpner opp for at man enten betaler en engangssum basert på forbruk, eller får til en betalingsløsning:-)

100 ladere er ikke nok, men det er en start. Tesla startet også med 100 ladestasjoner. https://www.teslamotors.com/blog/100-supercharger-stations

Ikke for å være egoistisk, men jeg håper ikke Tesla åpner sine ladere for alle. Vi som har kjøpt bilen har betalt et større beløp for å bli med i nettverket, og det blir ikke riktig å slippe noen billig til. Selv de med billigste Model S må betale ekstra for å få være med å lade. 16.000 kroner tror jeg det var. Nå er det vel inkludert i prisen på alle nye biler. Laderne er vel uansett ikke konstruert med tanken på å lade biler med mindre batterier. Model S har mye kjøling som blir aktivert når den hurtiglader. Husker i starten at jeg trodde det var noe galt med bilen, men det er bare en enorm vifte som suger luft inn. Bilen har også væske kjølte kanaler som går gjennom batteriet. Derfor kan Tesla lade raskt uten at batteriet går varmt.  Det jeg syns Tesla kan gjører å legge til rette for at andre kan lade sine biler på samme område. At de kan tilby andre tilbydere å sette opp sine Ladestasjoner på samme plass som Tesla sine stasjoner.

Uansett er ikke lade tilgang et problem i dag på Tesla sine stasjoner. Det er ikke noen andre biler som kan lade på Tesla sine ladere, og det ser ut som det er lenge til vi får se biler med Tilsvarende batteri som Tesla. Da blir 120 kw ++ for kraftig å lade på for vanlige biler. Mulig det hadde gått an å begrense med sw, men likevel er i hovedsak stasjonen laget for høy effekt.
Fremtiden er elektrisk.

Avh

Utrolig spennende om Elons utsagn om ny aktør til SC holder stikk. Det kan få hele snøballen til å rulle fordi andre (og Tesla) vil kunne erfare hva det vil bety med flere aktører.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Mippen

Sitat fra: Avh på man 07. des 2015, kl. 18:29
Utrolig spennende om Elons utsagn om ny aktør til SC holder stikk. Det kan få hele snøballen til å rulle fordi andre (og Tesla) vil kunne erfare hva det vil bety med flere aktører.

Kilde?
Fremtiden er elektrisk.

Avh

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Kavorka

Sitat fra: Mippen på man 07. des 2015, kl. 16:26
100 ladere er ikke nok, men det er en start. Tesla startet også med 100 ladestasjoner. https://www.teslamotors.com/blog/100-supercharger-stations

Ikke for å være egoistisk, men jeg håper ikke Tesla åpner sine ladere for alle. Vi som har kjøpt bilen har betalt et større beløp for å bli med i nettverket, og det blir ikke riktig å slippe noen billig til. Selv de med billigste Model S må betale ekstra for å få være med å lade. 16.000 kroner tror jeg det var. Nå er det vel inkludert i prisen på alle nye biler. Laderne er vel uansett ikke konstruert med tanken på å lade biler med mindre batterier. Model S har mye kjøling som blir aktivert når den hurtiglader. Husker i starten at jeg trodde det var noe galt med bilen, men det er bare en enorm vifte som suger luft inn. Bilen har også væske kjølte kanaler som går gjennom batteriet. Derfor kan Tesla lade raskt uten at batteriet går varmt.  Det jeg syns Tesla kan gjører å legge til rette for at andre kan lade sine biler på samme område. At de kan tilby andre tilbydere å sette opp sine Ladestasjoner på samme plass som Tesla sine stasjoner.

Uansett er ikke lade tilgang et problem i dag på Tesla sine stasjoner. Det er ikke noen andre biler som kan lade på Tesla sine ladere, og det ser ut som det er lenge til vi får se biler med Tilsvarende batteri som Tesla. Da blir 120 kw ++ for kraftig å lade på for vanlige biler. Mulig det hadde gått an å begrense med sw, men likevel er i hovedsak stasjonen laget for høy effekt.

Jeg forstår bekymringen, at kortrekkeviddebiler skal ta plassen din. Men det er to argument som taler for: man får mer restkapasitet hvis man lader ved siden av en slik bil, og ved at de er med å finansiere nettverket blir det kortere mellom ladestasjoner og man slipper treg topplading i grisgrendte strøk, og det er kort til neste lader hvis en lader er nede/opptatt.

Før Porsgrunnsladeren var på plass sto jeg i kø ved Cinderella. Noen der så det som negativt at det var så mange som hadde kjøpt Tesla, slik at de måtte vente. Jeg tenkte det var bra at det var så mange, for da får man finansiert flere ladere. Noen måneder etterpå var Telemarksportalen klar.

Sånn tenker jeg om å slippe inn andre enn Teslaer også; det er det som må til for at nettverket skal gi full fleksibilitet :)

Øyvind.h

Sitat fra: Kavorka på man 07. des 2015, kl. 20:02
Jeg forstår bekymringen, at kortrekkeviddebiler skal ta plassen din. Men det er to argument som taler for: man får mer restkapasitet hvis man lader ved siden av en slik bil, og ved at de er med å finansiere nettverket blir det kortere mellom ladestasjoner og man slipper treg topplading i grisgrendte strøk, og det er kort til neste lader hvis en lader er nede/opptatt.

Før Porsgrunnsladeren var på plass sto jeg i kø ved Cinderella. Noen der så det som negativt at det var så mange som hadde kjøpt Tesla, slik at de måtte vente. Jeg tenkte det var bra at det var så mange, for da får man finansiert flere ladere. Noen måneder etterpå var Telemarksportalen klar.

Sånn tenker jeg om å slippe inn andre enn Teslaer også; det er det som må til for at nettverket skal gi full fleksibilitet :)

Absolutt alle bilprodusenter kan kjøpe seg inn i Teslas nettverk om de vil, så den biten er grei :)

Utfordringen er at kortrekkevidde-elbiler har et vanvittig ladebehov på langtur, gjerne kombinert med lav ladeeffekt. Tesla stiller derfor med rette visse krav til bilprodusentene for at de skal få kjøpe tilgang. Skulle man sluppet til kortrekkevidde-elbiler med lav ladeeffekt måtte stasjonene vært bygget annerledes, med langt flere uttak per rack. Og istedenfor 10-12 uttak per stasjon må man plutselig ha 40-50 for å dekke samme behov.

Det er ikke uten grunn Tesla-eiere ønsker å holde på nettverkets verdi, for ladeopplevelsen er som natt og dag sammenlignet med andre nettverk. Men det er samtidig åpenbart at jeg skulle ønske at flest mulig kjøpte tilgang. Jo flere som har tilgang, jo flere stasjoner bygges. Nettverket dekker alle mine behov, og Europa ser teppebombet ut på SC-kartet. Men det er aldri feil med flere stasjoner :) Dessverre skyver andre produsenter fremtiden foran seg, og fortsetter å vise til noe de skal gjøre en gang i fremtiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Utfordringen med tilgang på ladestasjonene til Tesla er kapasiteten da Tesla bare utgjør en liten del av alle elbiler. Tesla er også en bilprodusent, ikke en lade tilbyder for alle. Hvis Tesla skal satse å selge strøm må de bruke mer tid og penger enn de hadde trengt ellers. Byråkratiet hadde også blitt større da det er flere ting å forholde seg til for en som selger tjenester i forhold til en som tilbyr "gratis". I forhold til betaling, hvordan skal det gjennomføres? Tesla eiere har betalt mye gjennom prisen på bilen eller i kontantbeløp. Hvorfor skal Tesla eiere være nødt til å kjøpe seg tilgang når de andre kanskje ikke hadde trengt det? Er ikke alle som bruker SC aktivt...

Mange har kjøpt Tesla fordi de har et eget lade nettverk. Hvis dette blir åpent for alle vil mange Tesla eiere og potensielle nye kjøpere ikke bry seg så mye om hva slags bil de velger neste gang så lenge den dekker behovene deres. Tesla risikerer å tape kunder da deres unike ladenettverk ikke lenger blir en gulrot.

Ellers ser jeg fordelene med flere brukere og mer penger, men det er viktig å tenke på alle variabler. Tesla kan tape kunder dersom folk føler seg dolket i ryggen. Det er som nevnt biler de vil tjene penger på, og da kommer de i et lite dilemma...
Fremtiden er elektrisk.

Avh

Det der behøver ikke være så vanskelig. Nykommere må legge om salgsmodellen på EL-bilene sine så en sum hos dem også går til bygging av SC.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Kavorka

@Øvind.h
Kanskje det må noen tiltak til, feks sette opp 50 kW ladere som ivaretar biler med mindre batteripakker, tilsvarende model 3.

Det er nok mange Teslaeiere som føler seg dolket i ryggen, gjerne de samme som ikke ønsker at det selges flere Teslaer fordi de tar ladeplasser. Løsningen må jo ligge i betalingsmodell og nettverksmodell.

@Mippen
Tesla har ikke kapasitet til å dekke det behovet som kommer. De vet at flere kommer og ønsker dette. Derfor er patenter frigitt. De har mer å tjene på å komplettere nettverket, enn hva de kan tjene på å utestenge de andre.

ladov

Hva slags betaling er greit for å komme inn på Tesla sitt nettverk? Husk på at du kan lade 3 leaf på en Tesla og de 16000,- Tesla-eiere betaler for å lade i bilens levetid blir under 2000 i året.. ;)

En 1000-lapp i året og begrensninger på lading i eget nærområde?

Edit: Tror også at forhåndsbetaling for X antall år må med. For utbygger er abonnement bedre enn tilfeldig salg og forhåndsbetaling bedre enn det igjen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Mippen

Sitat fra: ladov på man 07. des 2015, kl. 22:15
Hva slags betaling er greit for å komme inn på Tesla sitt nettverk? Husk på at du kan lade 3 leaf på en Tesla og de 16000,- Tesla-eiere betaler for å lade i bilens levetid blir under 2000 i året.. ;)

Edit: Tror også at forhåndsbetaling for X antall år må med. For utbygger er abonnement bedre enn tilfeldig salg og forhåndsbetaling bedre enn det igjen.

3 leaf på en Tesla? Det stemmer ikke... En leaf som kjører like langt som en Tesla må lade oftere men bruker ikke noe spesielt mindre energi. Strømregningen min er akkurat lik med TMS som når jeg hadde leaf. Lite batteri = oftere lading stort batteri = ikke så mye lading.

Har diskutert med mange i Tesla miljøet, og de fleste er enig om at SC og rekkevidde er grunnen til at de kjøpte TMS. Hvis ikke TMS blir like lett å lade i framtiden som i dag, vil de ikke kjøpe en TMS den dagen det kommer for eksempel Leaf med tilsvarende rekkevidde.

Tesla har åpnet patentene sine fordi de ønsker at andre skal kopiere deres ideer. Tesla hadde ikke trengt å slippe patentene bare for å få samarbeidspartnere. Målet deres er å få flere til å lage elbiler, slik at folk vil kjøpe elbiler og blir mer interessert. På den måten kan også Tesla selge flere biler hvis flere får interessen. I mellomtiden får Tesla tid til å bygge seg opp som en erfaren elbil produsent. Erfaring selger...

Sitat...i blogg innlegget sier Musk at produksjonen av nye biler nærmer seg 100 millioner per år og at verdens bilbeholdning begynner å nærme seg 2 milliarder biler.

– Det er umulig for Tesla å bygge elektriske biler raskt nok til å imøtekomme CO2-krisen, sier Musk.

Han sier at de sanne konkurrentene for Tesla ikke er de få elbilprodusentene i verden, men bensinbilene som "renner ut av verdens fabrikker i dag", slik Musk formulerer det.

– All our patents are belong to you, skriver Musk humoristisk i en dataspillreferanse til det gamle spillet Zero Wing.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på man 07. des 2015, kl. 23:08Tesla har åpnet patentene sine fordi de ønsker at andre skal kopiere deres ideer. Tesla hadde ikke trengt å slippe patentene bare for å få samarbeidspartnere.

Patenter er i utgangspunktet offentlige, og kan leses av alle. De Tesla sier er at de ikke skal trekke folk i retten for å bruke det de har patentert.

Det endrer selvsagt ikke på at Supercharger-protokollen er så proprietær som den kan bli. Det er Tesla som eier den, og Tesla som kan finne på å endre den akkurat som det passer dem.

Dersom Tesla mener alvor så må de "overgi" protokollen, slik at den f. eks. ble en del av IEC 62196, eller lignende. Da kan ikke Tesla endre den etter eget forgodtbefinnende, og da kan andre fabrikanter bruke den.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Mippen på man 07. des 2015, kl. 21:11
Ellers ser jeg fordelene med flere brukere og mer penger, men det er viktig å tenke på alle variabler. Tesla kan tape kunder dersom folk føler seg dolket i ryggen. Det er som nevnt biler de vil tjene penger på, og da kommer de i et lite dilemma...

Sant det du skriver her, men så blir jo også de andre bilistene utsatt for "massiv" Tesla reklame på superladerne. Så tror nok at her kan lekkasjen gå begge veier. Men uansett så blir det stilt krav til at bilene faktisk kan nyttegjøre seg disse ladehastighetene, så ingen behøver å være redd for at de overfylles av kortrekkeviddebiler som sakte-lader..

Er heller ikke avveien å ha i bakhodet at noen ganger dukker det opp en "De facto standard". Dette er hva Teslas superladenettverk vil være dersom andre betydelige aktører velger å bruke dette - på tross at det ikke er noen vedtatt formell standard.

Skal man hale i land en slik avtale så er Tesla nok nødt til å begrense sine muligheter for å endre på kontaktpunkter og intern kommunikasjon slik at de beholder en bakover-kompatibilitet til det nåværende systemet.
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Mippen på man 07. des 2015, kl. 23:08
Sitat fra: ladov på man 07. des 2015, kl. 22:15

3 leaf på en Tesla? Det stemmer ikke... En leaf som kjører like langt som en Tesla må lade oftere men bruker ikke noe spesielt mindre energi. Strømregningen min er akkurat lik med TMS som når jeg hadde leaf. Lite batteri = oftere lading stort batteri = ikke så mye lading.
[/quote]

Ja på den ene siden bruker mindre biler i snitt litt mindre energi på samme strekning. BMW i3 bruker eksempelvis ca 20% mindre strøm på langtur enn Model S, men så er i3 også en ekstremt energieffektiv bil!
På den annen side blir ladebehovet på langtur helt ekstremt for kortrekkevidde-elbiler ettersom de lader med mye lavere effekt, og har med seg langt færre kWh hjemmefra.
På vinteren bruker en Model S ca 120kWh på turen Oslo-Trondheim, hvorav ca 80kWh medbringes hjemmefra (75 til null ca). Bilen må derfor lade 40-45kWh, noe som fungerer bra med 120kW ladeeffekt (snitteffekt på kanskje 80kWh om man ikke lader fra høy SOC).
En Leaf med 24kWh batteri derimot må lade ca 80-90kWh, og har gjerne en snitteffekt på rundt 35kW på en typisk ladesesjon. Da snakker vi plutselig 2,5 timer lading kontra 30 minutter.
En Leaf brukes naturligvis svært sjeldent på slike turer, da det ikke er skalerbart eller hensiktsmessig med lite batteri og lav ladeeffekt på lange turer. Men det illustrerer et viktig poeng: Leaf`en vil på en typisk langtur legge beslag på SC plasser 5 ganger mer enn en Model S. SC måtte vært satt opp annerledes for å tilrettelegge for lav DC effekt (50kW>), med en enorm økning i antall plasser (kanskje 40-50 uttak istedenfor 10-12 med samme antall elbiler.)

Dette forstår Tesla, og når man selv med 120kW effekt og 85kWh batteri må jobbe for å holde tritt med pågangen kan man bare tenke seg hva som hadde skjedd om man åpnet for langtur med små batterier med lav effekt. Det er ikke skalerbart.
Blir det da riktig at Leaf skulle betalt 15.000 X 5 for å få tilgang til nettverket? Naturligvis ikke, for nettverket vil i praksis bli langt mindre brukt av en Leaf kontra Model S. Men poenget med nettverket er tilgang for de bilene som kan utnytte det. Eierne elsker nettverket, og alle bilprodusenter kan ta det i bruk om de vil. Men det er helt frivillig.
I3 lader med inntil 2,5C allerede av et 20kWh batteri. Doble kapasiteten til 40kWh og lad med 2,5C, så er man omtrent der i ladehastighet som Model S er (gitt at i3 er 20% mer effektiv på langtur). Fullt mulig, og det kommer nok i løpet av et par år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA