VAG vil satse på sitt eget ccs 150 kw "superlader" nettverk og store batteri

Startet av Mippen, ons 18. nov 2015, kl. 07:10

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på fre 11. des 2015, kl. 15:09
Jeg kan umulig tenke meg at man vil vurdere å bruke DC motor i en moderne elbil. Er vel kun aktuelt med induksjons motorer (AC 3 fase).

Det er ikke så mange som bruker induksjonsmotorer, det er vel i hovedsak Tesla og muligens BMW(?). Nissan og de fleste andre (bl.a alle hybridene inkl. Toyota sine) bruker permanentmagnetiserte synkronmotorer. Slike kan drives av likestrøm (BLDC slik som på elsykler) men i elbiler benyttes vel bare 3-fase vekselstrøm til å drive disse. De har da en rotor med permanentmagneter av sjeldne jordarter, og en viklet stator. Rotor går synkront med statorfeltet.
Induksjonsmotoren har derimot en rotor av kobberstenger og blikk mens statoren er noenlunde lik som på synkronmotoren. Forskjellen er at rotoren roterer saktere enn statorfeltet, derav navnet asynkronmotor.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: ludo på fre 11. des 2015, kl. 16:41
DC motor med børster blir ikke brukt i elbil! Da ville nok bilen ha vært på service hele tiden. Det finnes to motor typer som jeg kan tenkes brukes i elbil.
BLDC - Motor med permament magnet i rotor.
Induksjon Motor (AC motor) - Induserer magnetfelt i rotor.

Begge disse bruket AC.

BLDC-motorer kan drives av likestrøm. Det gjøres i alle elsykler. Det gjøres på den måten at man bytter polaritet på to viklinger ved siden av hverandre, mens nr. 3 får null spenning. Om man har 37V batteri vil altså 6 statorviklinger på rad ha følgende påtrykt spenning: 0V -37V +37V 0V -37V +37V. Og så videre. Dette feltet roteres deretter synkront med stator. En magnet på rotoren som befinner seg midt mellom to statorviklinger vil da f.eks frastøtes av den som har -37V og tiltrekkes av den som har +37V. Når magneten passerer den som har +37V svitsjes denne til -37V mens neste settes til +37V.

Målt på en statorvikling får man da en form for vekslende likestrøm som i prinsippet kan kalles vekselstrøm, men den har rene firkantkurver og ligner ikke på det vi vanligvis kaller vekselstrøm (som har sinusformede kurver).

Fordelen med BLDC er billigere motorstyring, ulempen er dyrere stator med sjeldne jordarter.

Mippen

Sitat fra: Rio på fre 11. des 2015, kl. 16:24
Sitat fra: Kavorka på fre 11. des 2015, kl. 12:29
Blir spennende å se hva slags bil som finner veien til markedet når stor batteripakke skal på plass. Kanskje vi får se noe på CES 2016: http://www.carscoops.com/2015/12/volkswagen-to-launch-electric-car.html

Håper på noe praktisk, som ikke arver fossilt design (e-golfen har vel motor der hvor det burde vært frunk?). Og kommer de til å gå for AC eller DC motor? Tipper det blir AC for kraft, mens DC forbeholdes biler med små batteripakker.

Med tanke på at både Leaf og e-Golf utkonkurrerer Tesla totalt (selv i Norge), så kan man nok trygt regne med at de er langt mer "praktiske" for størsteparten av befolkningen...

Det er vel først og fremst prisen som gjør at flest velger vanlige elbiler. Når det er sagt skal jeg være enig i at Tesla er litt for stor til de fleste. Det er likevel den bilen som oppfyller de fleste kriterier når det gjelder rekkevidde og plass. Det er også den eneste elbilen med awd. Hadde man fått TMS til samme pris av e-golf hadde det ikke akkurat vært solgt få Tesla. Tesla har toppet salget av biler flere ganger foran andre vanlige biler, så det er ikke tvil at folk vil ha dem. VW har slått TMS på antall registrerte biler på en mnd., men bare så vidt. Grunnen til at det blir registrert så mange biler på en mnd. er fordi det er biler som er bestilt og som blir levert ut samlet. Ny bil salg blir registrert når bilen leveres ut, ikke når man skriver under kontrakten... Det kan være stille en lang stund før man får en stor topp. Sprøtt å tenke på at TMS som koster en del mer selger så bra.  Det godt over 9000 Model S i Norge nå og rundt 70.000 biler. Det er 13 % av markedet. Totalt er det vel rundt 15 ulike elbil modeller av kjente biler som selges i Norge. Det betyr at Tesla har en stor markeds andel.
Fremtiden er elektrisk.

MrBacardi

Sitat fra: Mippen på fre 11. des 2015, kl. 16:51
Det er vel først og fremst prisen som gjør at flest velger vanlige elbiler. Når det er sagt skal jeg være enig i at Tesla er litt for stor til de fleste. Det er likevel den bilen som oppfyller de fleste kriterier når det gjelder rekkevidde og plass. Det er også den eneste elbilen med awd.

Husk at Mercedes også leverer elbil med awd: SLS AMG E-Drive. Men det ruller bare 2 slike med norske skilter, så de har ikke så stor markedsandel :)

Men tilbake til saken, enig i at det helt klart er prisen er en veldig sentral faktor som styrer hva folk kjøper. Når Bolt og Model 3 kommer i salg så kommer mange til å kjøpe slike biler.
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Ferry

AC eller DC-motor er ofte gjenstand for diskusjon. BLDC har t.o.m DC i navnet. BrushLess DC. Ettersom energikilden i en elbil er et batteri og derav likestrøm, kan en på sett og vis hevde at alle elbilmotorer er DC. Noen vil hevde at AC-motorer er motorer laget for strøm fra nettet, dvs. AC 50 Hz eller 60 Hz, 110, 230, 400 V osv. Som med det meste, the devil is in the details. Enhver elmotor trenger vekslende strømretning, så da er de kanskje AC alle sammen? Å beskrive en motorkonstruksjon med AC eller DC er en overforenkling. Når en graver seg ned i detaljene så er det egentlig ikke så interessant om det kalles AC eller DC. Det er alle de andre detaljene som er interessante. i3 hevdes å bruke en hybridmotor: http://www.greencarcongress.com/2013/08/bmw-20130812.html

Rio

Det er vel først og fremst prisen som gjør at flest velger vanlige elbiler.

Jo, og det er jo først og fremst prisen som gjør at de fleste velger en eksos-Golf i stedet for en Ferrari! ;)

Prisen er jo noe av det viktigste for det store flertallet av de som kjøper bil.

Når det er sagt skal jeg være enig i at Tesla er litt for stor til de fleste. Det er likevel den bilen som oppfyller de fleste kriterier når det gjelder rekkevidde og plass. Det er også den eneste elbilen med awd. Hadde man fått TMS til samme pris av e-golf hadde det ikke akkurat vært solgt få Tesla. Tesla har toppet salget av biler flere ganger foran andre vanlige biler, så det er ikke tvil at folk vil ha dem. VW har slått TMS på antall registrerte biler på en mnd., men bare så vidt. Grunnen til at det blir registrert så mange biler på en mnd. er fordi det er biler som er bestilt og som blir levert ut samlet. Ny bil salg blir registrert når bilen leveres ut, ikke når man skriver under kontrakten... Det kan være stille en lang stund før man får en stor topp. Sprøtt å tenke på at TMS som koster en del mer selger så bra.  Det godt over 9000 Model S i Norge nå og rundt 70.000 biler. Det er 13 % av markedet. Totalt er det vel rundt 15 ulike elbil modeller av kjente biler som selges i Norge. Det betyr at Tesla har en stor markeds andel.

I 2015 har Tesla bare 10% av markedet. De selger omtrent like mange som Mitsubishi selger i-Miev (som er ca 5 år gammel). VW selger tre ganger så mange biler som Tesla.

Det er flott at Tesla eksisterer, men de er for et relativt lite mindretall av befolkningen.

Tesla har lagt seg i "Ferrari"-klassen (litt overdrevet, men du forstår hva jeg mener), og der er ikke folk flest.

Det som skjer nå er at batterikjemien blir bedre, og da vil man (over de neste årene) få mellomklassebiler med lang rekkevidde, til en fornuftig pris.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på fre 11. des 2015, kl. 18:18
Prisen er jo noe av det viktigste for det store flertallet av de som kjøper bil.

Feil.

Det viktigste folk ser etter i en bil (og forsåvidt det meste annet man kjøper) er om den dekker *behovet* man ønsker å dekke. Deretter om den dekker *ønskene* man har til en ny bil, og så til slutt om prisen er "spiselig" - dette siste blir ofte veiet opp mot punkt #2 til man finner en bil som dekker så mange ønsker som mulig uten å få en alt for "uspiselig" pris.  En bil som ikke dekker behovet er irrelevant uansett pris.

En "Buddy" er neppe rett bil for en litt stor familie som har behov for en bil å bruke på hyttetur i en annen del av landet - selv om den skulle vært gratis.

Model S 85D

Rio

Sitat fra: Amoss på fre 11. des 2015, kl. 18:29

Feil.

Det viktigste folk ser etter i en bil (og forsåvidt det meste annet man kjøper) er om den dekker *behovet* man ønsker å dekke. Deretter om den dekker *ønskene* man har til en ny bil, og så til slutt om prisen er "spiselig" - dette siste blir ofte veiet opp mot punkt #2 til man finner en bil som dekker så mange ønsker som mulig uten å få en alt for "uspiselig" pris.  En bil som ikke dekker behovet er irrelevant uansett pris.

En "Buddy" er neppe rett bil for en litt stor familie som har behov for en bil å bruke på hyttetur i en annen del av landet - selv om den skulle vært gratis.

For det første skrev jeg "noe av det viktigste".

For det andre så er de tekniske spesifikasjonene til en bil man ikke har råd til, faktisk helt irrelevant. Eller som koster mer enn man vil bruke.

For det tredje er det INGEN bil som dekker "alle" behov. Alle har opplevd at man trenger en større bil (kanskje en varebil når man flytter), eller en bil med flere seter, eller en bil med høyere bakkeklaring, eller en raskere bil, eller...  Det finnes ikke noen bil som dekker alle behov. Heller ikke en Tesla. Så alle bilkjøp er et kompromiss vedr. "behov".

Basert på salget ser man dog at det er ca 10% som mener Tesla, mens det er 50% (5 ganger flere, ca) som velger e-Golf eller Leaf. Altså, vanlige biler dekker behovet til mange når de kjøper bil.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

bosonic

Dette er et vanskelig tema å beskrive på en forståelig måte. Spesielt når begreper brukes om en annen( også av fagfolk)

AC: AlternatingCurrent; Vekslestrøm,(Nettstrøm)
DC: DirectCurrent; Likestrøm, (batteri)
BLDC: (BrushLess DC, børsteløs likestrøm)

@kirkebo:

"BLDC-motorer kan drives av likestrøm"

Dette kan misforståes. Verken BLDC eller AC kan drives direkte på likestrøm. Begge motortypene må ha en forankoblet motorstyring (Controller) for å kunne virke på likestrøm.

AC motoren kan kobles direkte til en AC kilde og vil da gå med fast turtall.
Skal man forandre turtallet må en Controller brukes
Skal AC motoren brukes på batteristrøm må en Controller brukes

BLDC motoren kan ikke kobles direkte til et batteri!
M.a.o: må alltid bruke Controller til BLDC
Det er kun Likestrømsmotor med børster som vil virke på batteri (uten Controller), men vil da gå med konstant turtall.
(Skal likestrømsmotoren kunne variere turtall må en Controller brukes)

En går nå bort fra den konvensjonelle ("firkantpuls") Controllerene til BLDC motorene og over på Sinusform på kurven. Dette medfører finere gange, og i prinsippet har vi en "lik" Controller som på AC motoren, dette er imidlertid ikke helt tilfelle da BLDC motoren har innebygget sensorer som gir tilbakemelding til Controlleren, og derfor må BLDC motoren ha sin egen tilpasset Controller.

BLDC motoren er en motor for fremtiden:
-Svært bra effekt/vekt forhold
-Kan bygges i mange forskjellige utførelser (tilpasses formålet)

@ Ferry:

Du skriver:

AC eller DC-motor er ofte gjenstand for diskusjon. BLDC har t.o.m DC i navnet. BrushLess DC. Ettersom energikilden i en elbil er et batteri og derav likestrøm, kan en på sett og vis hevde at alle elbilmotorer er DC. Noen vil hevde at AC-motorer er motorer laget for strøm fra nettet, dvs. AC 50 Hz eller 60 Hz, 110, 230, 400 V osv. Som med det meste, the devil is in the details. Enhver elmotor trenger vekslende strømretning, så da er de kanskje AC alle sammen? Å beskrive en motorkonstruksjon med AC eller DC er en overforenkling. Når en graver seg ned i detaljene så er det egentlig ikke så interessant om det kalles AC eller DC. Det er alle de andre detaljene som er interessante. i3 hevdes å bruke en hybridmotor: http://www.greencarcongress.com/2013/08/bmw-20130812.html

Det er ikke interessant for så vidt hva vi kaller motorene, men det er viktig at forskjellene kommer klart frem. Og det er en stor forskjell på "AC" og "BLDC" i oppbygging.

AC motoren er i tillegg en "gammel oppfinnelse", mens BLDC må kunne kalles å være av "ny dato"
Det er moderne halvledere som har gjort det mulig å kontrollere BLDC motorene.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Mippen

Det er vel først og fremst prisen som gjør at flest velger vanlige elbiler.

Jo, og det er jo først og fremst prisen som gjør at de fleste velger en eksos-Golf i stedet for en Ferrari! ;)

Når det er sagt skal jeg være enig i at Tesla er litt for stor til de fleste. Det er likevel den bilen som oppfyller de fleste kriterier når det gjelder rekkevidde og plass. Det er også den eneste elbilen med awd. Hadde man fått TMS til samme pris av e-golf hadde det ikke akkurat vært solgt få Tesla. Tesla har toppet salget av biler flere ganger foran andre vanlige biler, så det er ikke tvil at folk vil ha dem. VW har slått TMS på antall registrerte biler på en mnd., men bare så vidt. Grunnen til at det blir registrert så mange biler på en mnd. er fordi det er biler som er bestilt og som blir levert ut samlet. Ny bil salg blir registrert når bilen leveres ut, ikke når man skriver under kontrakten... Det kan være stille en lang stund før man får en stor topp. Sprøtt å tenke på at TMS som koster en del mer selger så bra.  Det godt over 9000 Model S i Norge nå og rundt 70.000 biler. Det er 13 % av markedet. Totalt er det vel rundt 15 ulike elbil modeller av kjente biler som selges i Norge. Det betyr at Tesla har en stor markeds andel.

I 2015 har Tesla bare 10% av markedet. De selger omtrent like mange som Mitsubishi selger i-Miev (som er ca 5 år gammel). VW selger tre ganger så mange biler som Tesla.

Det er flott at Tesla eksisterer, men de er for et relativt lite mindretall av befolkningen.

Tesla har lagt seg i "Ferrari"-klassen (litt overdrevet, men du forstår hva jeg mener), og der er ikke folk flest.

Det som skjer nå er at batterikjemien blir bedre, og da vil man (over de neste årene) få mellomklassebiler med lang rekkevidde, til en fornuftig pris.

Over 9000 solgte model S er en stor markeds andel når det bare er rundt 70000 elbiler i Norge, spesielt med tanke på at bilen er i en helt annen prisklasse enn Golf. Greit nok at kanskje VW har solgt flest biler totalt sett, men Tesla har vært på salgstoppen flere ganger. Det er ganske imponerende. Hvor ofte har for eksempel BMW M3 eller Audi RS7 toppet nybil salget i Norge, eller i et hvilket som helst land.

Jeg er ikke ute å bevise at bilen er "best". Jeg vil bare illustrere at folk er interessert i bilen, og at det sannsynligvis er prisen som gjør at det ikke selges flere. Jeg har hatt Leaf og har kjørt e-Golf med noen anledninger, og jeg er veldig fornøyd med begge. Hadde rekkevidden og lade tilgangen vært bedre ville jeg nok ha kjørt Leaf ennå. For meg er det upraktisk og uforutsigbart å måtte lade 4 - 5 ganger på langtur, og aldri vite hvor lenge jeg må vente på å komme til den ene hurtigladeren jeg trenger å lade på. Prisen på hurtiglading har også blitt ganske høy, så det koster meg mer å hurtiglade enn å kjøre med en fossil på langtur i "drivstoff" utgifter.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på lør 12. des 2015, kl. 01:21
En går nå bort fra den konvensjonelle ("firkantpuls") Controllerene til BLDC motorene og over på Sinusform på kurven. Dette medfører finere gange, og i prinsippet har vi en "lik" Controller som på AC motoren, dette er imidlertid ikke helt tilfelle da BLDC motoren har innebygget sensorer som gir tilbakemelding til Controlleren, og derfor må BLDC motoren ha sin egen tilpasset Controller.

AC-motoren har også sensorer for tilbakemelding, dog for turtall og ikke for nøyaktig rotor-posisjon. Slip må tross alt holdes innenfor akseptable verdier på induksjonsmotoren, ellers forsvinner alt momentet.
BLDC til elbiler brukes nok sinus ja, men på elsykler benyttes fortsatt firkantpuls da en sinus-kontroller blir svært mye dyrere og større. Bare se på prisene på invertere. Sinus-variantene koster mange ganger mer enn de billige firklant-puls eller litt dyrere modifisert sinus.

Sitat
BLDC motoren er en motor for fremtiden:
-Svært bra effekt/vekt forhold
-Kan bygges i mange forskjellige utførelser (tilpasses formålet)

Den skalererer ikke til massiv elbilbruk pga. stort behov for sjeldne jordarter dessverre, så jeg er ikke helt enig. Da må man evt. bruke varianten med viklet rotor (elektromagneter) og slip-rings (slepebørster for overføring av magnetiseringsstrøm til rotor), men den blir ikke like vedlikeholdsfri. Jeg lurer på om Renault bruker denne løsningen?

Vekt/effekt-forhold er mer enn godt nok i AC-motorer, Tesla sin leverer jo 320kW fra en motor som veier rundt 65kg.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kavorka

Sånn som jeg har forstått det kan motor med permanente magneter kunne gi høyest virkningsgrad, mens induksjon gir mer krefter. Kanskje man må gå for det siste for å kunne akselerere anstendig med en tyngre batteripakke?

Registrerer også at det er mange som putter motor under panseret. Da lurer jeg på om det er en konsekvens av valgt motortype eller om det bare er mangel på nytenkning. Uten frunk måtte vi gått for takboks, så det lille ekstra er gull verdt.

Rio

Sitat fra: Kavorka på lør 12. des 2015, kl. 17:22
Sånn som jeg har forstått det kan motor med permanente magneter kunne gi høyest virkningsgrad, mens induksjon gir mer krefter. Kanskje man må gå for det siste for å kunne akselerere anstendig med en tyngre batteripakke?

Registrerer også at det er mange som putter motor under panseret. Da lurer jeg på om det er en konsekvens av valgt motortype eller om det bare er mangel på nytenkning. Uten frunk måtte vi gått for takboks, så det lille ekstra er gull verdt.

Det skyldes jo at for biler som er mindre enn området USA bruker til å lande fly på ;) , så er det ikke er så mange andre steder å plassere motor, inverter, lader, bremsekraftforsterker, A/C-kompressor, styresnekke, radiatorer, og alt det andre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Amoss

Sitat fra: Rio på lør 12. des 2015, kl. 00:20
For det andre så er de tekniske spesifikasjonene til en bil man ikke har råd til, faktisk helt irrelevant. Eller som koster mer enn man vil bruke.

Og det er også prisen på en bil man ikke har bruk for...

Sitat fra: Rio på lør 12. des 2015, kl. 00:20
For det tredje er det INGEN bil som dekker "alle" behov.

Det har jeg da på ingen måte påstått, men ser med glede at du også begynner å ta dette til deg :)

Sitat fra: Mippen på lør 12. des 2015, kl. 11:41
Over 9000 solgte model S er en stor markeds andel når det bare er rundt 70000 elbiler i Norge, spesielt med tanke på at bilen er i en helt annen prisklasse enn Golf.

Jeg finner det også litt påfallende hvordan enkelte henger seg slik opp i rene salgs tall og absolutt skal sammenligne biler i helt forskjellige prisklasser når de i lavere prisklasser selger mer enn en dobbelt(++) så dyr bil. Skulle nesten bare mangle - men på den annen side så "mangler" nettopp dette dersom man sjekker salgstallene for USA sist måned, eller for 2015 så lang for den sak skyld. Der selger nå den dyre bilen mer enn disse to modellene han trakk frem - eller de neste 3/4 bilene på elbil-salgsoversikten - tilsammen, og DET er egentlig oppsiktsvekkende. Men jada, det er nok noen gode grunner til dette tilsynelatende "missforholdet" som vi nok snart får høre ;)
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA