Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur og lading - Fra Spania til Norge

Startet av GeirHM, tirsdag 17. november 2015, klokken 18:50

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 22. mai 2019, klokken 09:36
Hvordan tror du sykler påvirker luftstrømmen rundt bilen?
Hvorfor ser aerodynamiske biler teite ut (General Motors EV1)?
Joda, jeg kjenner til det. Synes du bakenden på en Model X og EV1 ser like ut? Nå snakker jeg om faktisk erfaring, ikke teori. Jeg har ihvertfall ikke sett 15% forbruksøkning med fire terrengsykler bak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 16. mai 2019, klokken 13:20

Skal du se effektivt design, er vel GM EV-1 fortsatt den mest aerodynamiske masseproduserte bilen.
Den har en Cd på 0,19 og CdA på 0.367 m2!
Den er vel slått av VW XL1, produsert i 250 eksemplarer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jejl

#152
Altea - Hirtshals, østlig rute med P 85 2013:
2860 km
21 Superladinger
34 timer (alt inkl)
Forhold: ca 3-10 m/s medvind i ca 20 timer av turen, ellers sidevind eller vindstille. Styrtregn i ca 3-4 timer.
Temperatur: 13-42 grader
3 Superladinger med deling av stall
Vil anta 1,5 time forsinkelse pga kø i Tyskland, som gikk i 0-60 km/t.
4 personer og ca 200 kg bagasje.

goggo

Sitat fra: Jejl på torsdag 12. august 2021, klokken 09:59Altea - Hirtshals, østlig rute med P 85 2013:
2860 km
21 Superladinger
34 timer (alt inkl)
Forhold: ca 3-10 m/s medvind i ca 20 timer av turen, ellers sidevind eller vindstille. Styrtregn i ca 3-4 timer.
Temperatur: 13-42 grader
3 Superladinger med deling av stall
Vil anta 1,5 time forsinkelse pga kø i Tyskland, som gikk i 0-60 km/t.
4 personer og ca 200 kg bagasje.

Imponerende @Jeil at du kjørte den turen i 2021 med en Model S fra 2013.

Jeg kaster meg på denne tråden i stedet for å starte en ny:

Er det noen som har meninger om hva totale kostnader til lading og bompenger kan bli hvis jeg kjører denne turen med en 2019 Model3 LR/AWD neste vinter? Det blir "pensjonistkjøring" med max 120 km/h på motorveiene, og vi unngår gjerne motorveier der det finnes gode alternativer hvor man også kan finne superladere.

Vi er to personer som vanligvis leier leilighet i Alicante området i en måneds tid hver vinter.

Denne gangen vurderer vi å kjøre nedover i stedet for å fly, og kanskje bli i inntil to måneder totalt med noen 2-3 dagers AirBnb stopp underveis.

Vi kommer til å kjøre i etapper, og tar inn på hoteller eller AirBnb for overnatting underveis på turen nedover. Tenker å bruke 3 kjøredager. Jeg bor i Kristiansand så det blir vel å starte fra Hirtshals.

På veien hjemover vil jeg muligens kjøre aleine i bilen, og da sove på madrass i bilen. Noen som har erfaring med dette mht sikkerhet etc og gode steder å stoppe/sove? Jeg er helt ny med Tesla, kan man aktivere sentry mode mens man sover i bilen?

mvh
Hugo




Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

Har ikke Model 3, og hsr ikke kjørt den turen, men hvor nøyaktig trenger du det egentlig?

Grovgjetting fra min side vil være at du forbruker mellom 500 og 600 kWh én vei (spørs hva du legger i pensjonistkjøring og temperaturer/AC osv.). Prisene på superchargerene nedover ser du i navien på bilen, men prisene for lading på SuC nedover har egentlig vært rundt 4-6,-/kWh i mange år. Så kommer det an på om du starter og/eller slutter med fulladet batteripakke osv. Mellom 2500 og 3500,- i supercharging hver vei ville vært min gjetning. Aner ikke med bommer..

goggo

Sitat fra: geear på søndag 07. mai 2023, klokken 11:48Har ikke Model 3, og hsr ikke kjørt den turen, men hvor nøyaktig trenger du det egentlig?

Grovgjetting fra min side vil være at du forbruker mellom 500 og 600 kWh én vei (spørs hva du legger i pensjonistkjøring og temperaturer/AC osv.). Prisene på superchargerene nedover ser du i navien på bilen, men prisene for lading på SuC nedover har egentlig vært rundt 4-6,-/kWh i mange år. Så kommer det an på om du starter og/eller slutter med fulladet batteripakke osv. Mellom 2500 og 3500,- i supercharging hver vei ville vært min gjetning. Aner ikke med bommer..

Takker.
Nei jeg trenger ikke nøyaktige tall - tenkte bare at det sikkert er noen som har kjørt denne/tilsvarende tur de siste par årene og har noen erfaringstall. Så får jeg justere for dårlig kronekurs etc når den tid kommer.

Husker jeg kjørte tilsvarende tur med liten dieselbil (Toyota Yaris Verso) for ca 15 år siden og ble sjokkert over de høye bompengene i Frankrike da, mener å huske det var betydelig dyrere med bompenger enn med diesel gjennom Frankrike.

Denne gangen skal vi vurdere Tesla vs. fly og tog. Jeg skal på togferie foredrag med Kristian Skjellum Aas (Norges togferie guru nr 1) i Kristiansand i morgen, så får se hva jeg kan plukke opp av tips der.

mvh
Hugo



Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Orbit

Frankrike tar standard bompenger også for elbil. Regn med ca €85 hver vei, litt avhengig av hvilken rute du velger. Du kan sjekke hvor mye bompenger det blir her: https://www.autoroutes.fr/en/routes.htm
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Abetterroutplanner gir deg og kostnadsoverslag og ikke minst forventet forbruk. Kostnadsoverslaget er dog med stor mangelvare, fordi den ikke har alle priser på hverken ladestasjoner/ladeoperatører i alle land, eller alle bomkostnadene. Men hadde de fått dette inn, så hadde denne appen vært dobbelt så bra, selv om den allerede er helt konge for turplanlegging. Vet ikke om noen bedre ihvertfall.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA