Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur og lading - Fra Spania til Norge

Startet av GeirHM, tirsdag 17. november 2015, klokken 18:50

« forrige - neste »

Jejl

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:34
Mtp økonomien vil det nok ikke lønne seg å kjøre lange strekninger med TMS istedenfor fly- selv med optimalisert SC-dekning.


For vår del så ville flybilletter for 4 kostet kostet ca 15.000 med direktefly i sommer, eller ca 12.000 med mellomlandinger. I tillegg kommer innsjekkede kofferter, kjøring til/fra flyplass og kostnaden med leiebil i en mnd. i høysesongen.
Vi kan også utenom alkoholkvoten enkelt frakte med 54 liter vin til forenklet fortolling når vi kjører. På dette sparer vi rundt 4-5000 kr i forhold til om vi skulle kjøpt vinen igjennom polet.

Havebigfun

Sitat fra: Jejl på fredag 20. november 2015, klokken 00:17
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:34
Mtp økonomien vil det nok ikke lønne seg å kjøre lange strekninger med TMS istedenfor fly- selv med optimalisert SC-dekning.

For vår del så ville flybilletter for 4 kostet kostet ca 15.000 med direktefly i sommer, eller ca 12.000 med mellomlandinger. I tillegg kommer innsjekkede kofferter, kjøring til/fra flyplass og kostnaden med leiebil i en mnd. i høysesongen.
Vi kan også utenom alkoholkvoten enkelt frakte med 54 liter vin til forenklet fortolling når vi kjører. På dette sparer vi rundt 4-5000 kr i forhold til om vi skulle kjøpt vinen igjennom polet.
Det er bra om det lønner seg økonomisk også- hvis jeg ser rundt meg er det knapt noen som gidder å tilbakelegge større avstander i annet enn fly. For de er tiden de sparer viktigene enn evt ekstra kostnader og mange flyreiser er svært billige- alt for billige synes iallefall jeg. Time is money er vel en av holdningene her på berget.

Svein el-freak

Tid er en ting, en annen ting er å kose seg på turen, Jeg og kona var på tur med japan-leaf fra Hadeland til Mikkeli i Finland, lite stress en del stopp med kaffe, mat, shopping og utforsking av nye steder som aldri ville stoppet om man ikke måtte.
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

sturle

Apropos – TU Dresden held på med ei undersøking blant elbilistar som køyrer langt elektrisk.  Det tek ikkje lang tid å svare her.

GeirHM

Sitat fra: sturle på fredag 20. november 2015, klokken 21:13
Apropos – TU Dresden held på med ei undersøking blant elbilistar som køyrer langt elektrisk.  Det tek ikkje lang tid å svare her.

Gjennomført!

Cirion

Sitat fra: GeirHM på onsdag 18. november 2015, klokken 14:04Imponerende gjennomført å gjøre den distansen på femti timer om du var alene om kjøringen. Jeg vurderte også Sverige. Men jeg tenkte at det ble for drøyt når jeg var alene om det. I tillegg bestemte jeg meg for at jeg måtte ha en overnatting. Men å legge turen om Bron gjør det hele mye mer fleksibelt. Særlig på returen fra Spania. Det ble litt stress å rekke den forhåndsbetalte båten.

Fint om du bruker linkmytesla eller lignende og legger ut etappene dine hjemover. Jeg deler gjerne effektforbruk og gjennomsnittshastigheter på mine etapper.

Jeg vil til slutt anbefale Nissan Satras Chademo i Castellon. Den fungerer aldeles utmerket. Du kunne til og med få brukergrensesnittet på stolpen på norsk! (Nynorsk manglet dessverre..) Denne ladeplassen gjør strekket til Tarragona til en sang. Og skulle du ta en lunsj på La Boella ved SCen i Tarragona, så pass på og få servert deres rykende ferske grovbrød (!!) med deres fantastiske olivenolje. Beste jeg har smakt.
Ja, jeg er alene om kjøringen, men frua er med... Hun har aldri tatt førerkortet, og da må jeg desverre ha Tessie for meg selv...

Lå ann til å klare turen på vesentlig kortere tid, helt til jeg møtte snøstormen. 2 som bytter på å kjøre vil nok klare det raskere.

Ankomst på Slependen ble til slutt 18:30 søndag.

Jeg så desverre ikke denne posten før jeg var på vei, og fikk ikke linkmytesla til å virke i bilen. Men jeg hadde en liten plan om å ta bilder på turen... Men jeg glemmer å ta disse bildene.

Avreise Carrefour Benidorm Fredag kl 11:15 og dette var Terragona (2 spissestopp på veien).
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

GeirHM

Har du aktivert Linkmytesla, dvs innhentet token fra moderskipet i Fremont? I det tilfellet trenger du ikke ha det oppe i bilen. Programmet vil likevel registrere hver tur bilen gjør. Så da kan du hente alt på pcen i etterkant. Jeg gjorde det slik. For etter hvert som du kjører så orker du ikke å holde på med dette. Særlig ikke om du er alene om turen. Ellers ser jeg at jeg er reine treigingen i selskapet av teslasjåfører opp og ned til Spania. Enda jeg er en gammel drosjekusk og glad i "å kjøre effektivt". Jeg ser også at flere ikke nøler med å kjøre seg ned i en prosent eller to inn til lading. Jeg er en fersking og vil gjerne ha minst ti prosent i reserve. Hvem vet om SCen på destinasjonen er oppe? Jeg bare viser til det som skjedde på Lillehammer nå nettopp. Eller din egen situasjon godt dokumentert på Køge. Imponerende gjennomført!

Cirion

Jeg liker også å ha 10% i reserve, lader gjerne til et sted mellom 20 og 30% buffer om det er mulig. Så kjører jeg det jeg gidder... Når jeg nermer meg laderen forsøker jeg å bruke opp bufferen så godt som mulig og for meg er det optimalt å ankomme med 0% slik jeg faktisk gjorde i Terragona. Det var også den eneste gangen jeg klarte å gjøre nettop det.

Av erfaring på denne turen, har en 30% buffer i Tyskland vært totalt unødvendig. Selv i 211 på Autobahn var det ikke mulig å bruke opp. Laveste jeg kom på bufferen var 16% men den økte til 23% når jeg kom fram. Sykt med lading når man slipper "gassen". For rask tur gjennom tyskland på de strekkene det er hyppige ladere, vil jeg tippe 15% er mer enn nok til å gi på.

Det som er greit å tenke på når man kjører ned på lav soc, er at rekkevidden øker når man roer ned, og coaster man bak et vogntog sparer man enormt. Så jeg kjører normalt ned til jeg får varsel ved 7% og så roer jeg ned og følger trafikken. Stiger % tallet igjen så drar jeg på, synker det ned mer, finner jeg meg et vogntog. Nermer jeg meg lader, så gir jeg på.

Desverre gir ikke dette noe som helst margin til å lete etter alternativ. Skulle laderen være ute av drift, er det alltid en Type2 lader der, og hvis den også ikke virker så blir det å booke hotell og vente på retting.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Havebigfun

Hvis man regelmessig ikke får brukt opp bufferen frem til neste SC har man for mye reserve- gitt stabile værforhold. Nå om vinteren holder det med 10-15% for meg, om sommeren 5-10%. De øvre SOC- prosentene tar lengst tid å lade. Hvis det viser seg at man har litt lite til neste SC kan man bare redusere hastigheten litt for å nå frem. Jeg tror jeg har redusert hastigheten en gang på langtur mellom to SC. Under ekstremforhold som nå søndag på Køge gjelder dog andre regler.
Det er også grenser hvor rask man kan kjøre innenfor lovens grenser/på forsvarlig måte- derfor som regel ingen grunn til å ha vesentlig høyere SOC enn det man trenger + 10-15% reserve.
Hvis man skal planlegge slik at man har mye reserve i tilfelle en SC lokalisasjon er ute av drift- blir det meningsløst for meg med langdistanseturene- det er slik Aftenposten kjørte fra Nord-Norge til Oslo med en S60 :o

GeirHM

Jeg ser jeg har litt å lære her, når det gjelder hvordan jeg skal forholde meg til batterireserver på langtur. Men hvor bra er det for batterihelsa da å kjøre batteriet helt ned slik? Jeg regner jo med at dette ikke spiller større rolle om det begrenser seg til en langtur i ny og ne. Men hva med bilturene til daglig? Jeg er en pendler og kjører 150 km hver vei mellom bolig og jobb. Jeg pleier å lade til 80% før jeg starter. Avhengig av tid på året har jeg igjen et sted mellom 35 og 45 % når jeg kommer fram på jobb. Er jeg heldig får jeg lading med en gang jeg kommer fram. Andre ganger får jeg bare klatteladd før jeg er på hjemovervei, eller jeg får ingen lading i det hele tatt. Da kjører jeg innom den nærmeste SCen på veien. Vel hjemme lader jeg noe mens batteriet er varmt og så lader jeg resten før den skal ut igjen om morgenen (for å få varmt batteri). På denne måten holder jeg batteriet stort sett hele tiden mellom 30 og 80%. Det har jeg tenkt er bra for batterihelsa over tid. Eller bør jeg tenke annerledes?

Havebigfun

nei- helt enig
Det jeg skrev om var effektiv langdistansekjøring- med så kort ladetid som mulig- men selvsagt med de reservene man trenger. Ettersom bilen har veldig lav SOC kun kort tid før den kobles til SC er det neppe særlig skadelig. Når jeg kjører fra Oslo til Düsseldorf bruker jeg 18 timer på 1500 km- noen min ekstra ved hver SC blir fort en time mindre nattesøvn ;)

Muffinman

Det er vel i større grad selve ladingen fra lav soc som sliter heller enn tiden den tilbringer der. For høy soc derimot er tid (+temperatur) en viktigere faktor.

Havebigfun

Hvor langt ned synes du det er forsvarlig å gå i en langdistansesetting? Ved å regulere hastigheten kan man punktlande der.

Muffinman

Det er vel summen av hvor mange ganger man lader fra lav soc og hvor lavt man går i sum som betyr noe her vil jeg tro. Og høyt strømtrekk på lav soc er heller ikke gunstig. Jeg har valgt å ikke bruke så mye energi på dette i praksis, men etterstreber å ha minst 50tkm margin på sommerføre, og helst det doble om vinteren, riktignok av andre årsaker enn å være snill med batteriet. Men jeg unngår konsekvent å bruke høy effekt når soc er lav.

Jejl

Sitat fra: Muffinman på onsdag 25. november 2015, klokken 07:56
Det er vel summen av hvor mange ganger man lader fra lav soc og hvor lavt man går i sum som betyr noe her vil jeg tro. Og høyt strømtrekk på lav soc er heller ikke gunstig. Jeg har valgt å ikke bruke så mye energi på dette i praksis, men etterstreber å ha minst 50tkm margin på sommerføre, og helst det doble om vinteren, riktignok av andre årsaker enn å være snill med batteriet. Men jeg unngår konsekvent å bruke høy effekt når soc er lav.

Trodde bilen bilen justerte lading og begrenset strømforbruk automatisk med med svært god margin med tanke på bruk som sliter på batteriet.

Kangooen som jeg kjører på jobb er ikke like flink til å gjøre det samme, og jeg kan f.eks få ut 30kw med regenerering på helt kaldt batteri nå på vinteren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA