Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopilot - opplevde erfaringer og tips

Startet av Wattson, søndag 15. november 2015, klokken 23:01

« forrige - neste »

Wattson

Trist å høre dette, men takk for at du deler dette på forumet slik at andre inklusive meg selv ikke slapper av for mye ved bruk av ap.  Hadde en opplevelse hvor bilen plutselig stakk til høyre på starten av sandviksbrua på vei inn mot byen - heldigvis ingen i kollektivfeltet så det gikk bra.  Og en lignende opplevelse rett foran bygdøylokket i høyre felt, også på vei innover. Men disse hendelsene var for flere oppgraderinger siden, så trodde dette var fixed nå.  Hvor var det dette skjedde Lygren?
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Spinner

Har opplevd noe lignende selv, da jeg passerte en trailer i rundt 100 og AP brått svingte inn mot trailer. Jeg holdt da i rattet, så overstyrte rimelig fort. Men lot det gå noen tideler for å se om det bare var en rask korreksjon av bilen, men tok over når jeg var nærmere enn komfortabelt.

Det merkelige med dette er egentlig at AP overstyrer sine egne sensorer, bilen må jo vite at den svinger rett inn i et objekt. Med mindre AP mener den unngår en alvorligere hindring foran ved å svinge, virker dette rart ja, som en bug.

Personlig slipper jeg kun rattet på strekninger jeg kjenner, og aldri når jeg passerer eller blir passert.

Thomas N

På Mosseveien inn til byen skjer det noe rart hver gang jeg kjører der. Den forsøker å svinge inn i autovernet. Dette skjer der hvor den nye undergangen er, nesten ved avkjørselen til ryentunellen.
Andre som opplever dette?
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Lynet

Det skal jo være en funksjon i bilen som hindrer at man svinger inn i en annen bil hvis ikke blinklyset er på. Så jeg anbefaler deg Lygren om å ta kontakt med Tesla og be dem hente ut loggen og se på hva som feilet (må gjøres innen 7 dager).
Det var noen Volvo V50 som rullet ivei med håndbrekket på. Volvo dekket skadene på grunn av en feilkonstruksjon.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lygren

Skjedde like etter Høvik... Spørs om jeg får Tesla til å dekke dette, de er jo temmelig klare i sin ansvarsfraskrivelse, og jeg var nok som nevnt litt lovlig treig i avtrekkeren, men det faktum at bilen "finner" en alternativ vei, og da samtidig tydeligvis slår av alt av sensorer som skal advare mot og ikke minst stoppe bilen før den treffer og dundrer i vei i feil retning etter å ha kjørt prikkfritt i lang tid er jo ingen positiv bug for AP, burde jo egentlig undersøkes... Dette fenomenet oppstod i overgangen til 7.1, skjer samme i Smalvollveien på Alnabru flere steder så det har jeg bare sluttet å bruke APen nå selv med bil foran (alltid i saktegående trafikk, feilen skjer så langt jeg har klart å registrere kun når radar er aktivert, og skjer selv når bilen følger en annen bil foran, hele systemet overstyres av disse sorte sporene av noen spøkelsesveier...) så jeg antar det er "metadata" de plukker opp som er plassert feilaktig eller noe??

Sjøhyene

Tror det er litt uunngåelig egentlig at AP kan feile fra tid til annen så lenge man ikke har minimum to sett sensorer i alle retninger. Hver enkelt sensor vil alltid kunne feile men en hvis sansynlighet, så da er det ekstremt viktig at man har backup.
Har man f.eks tre sensorer kan man basere se på et system der bilen alltid bruker info fra de to som er nærmest hverandre og forkaster den som er mest "off".

Samtidig må alle sensorer logges sånn at hvis en er for mye off så må det trigge en feilmelding og man må ta bilen på service for å bytte eller fikse den aktuelle sensoren.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

#126
Jeg klarer ikke helt se nytteverdien i AP om den brukes som den skal. Man skal jo holde hendene på rattet når den brukes, og da blir det ikke mye avlasting. Må konsentrere seg om å ikke utøve såpass mye krefter på rattet at den kobler ut, dvs aktivt følge ap sine rattbevegelser og da blir det gjerne til at instinktet gjør at man styrer selv, og man blir sittende å jobbe mot AP istedet. Skal man kjøre uten hendene på rattet må man uansett være klar til å ta over når som helst, og da er må man sitte klar hele tiden - og det betyr fint liten avlastning, ihvertfall for min del. Slik jeg ser det må systemet være bombesikkert slik at man faktisk kan slippe rattet og koble av mens bilen kjører selv for at det skal ha noen nytteverdi ut over å være en kul gadget.

Flere innlegg nylig i tråden her samsvarer med egne erfaringer hvor bilen brått tar helt ulogiske valg og vrenger til siden. Da er man veldig langt unna at det er trygt å slippe rattet.

EDIT: Og til den som sitter og skriver på at "systemet forbedres over tid og bilene lærer av hverandre og at dette blir bra" - vet det  :)  Spørsmålet er bare når. Husk at det er halvannet år siden de første kundene betalte for AP.

Lygren

I dette spesifikke tilfellet er det jo heller ikke sensorene som svikter, men logikken og systemet. Det faktum at det tegnes opp "phantom roads", som altså har vært et problem siden 7.1 ble lansert, har jo ikke noe med sensorene å gjøre, for i saktegående trafikk fungerte jo radaren glimrende også i 7.0.

Etter siste update nå har faktisk AP i stor fart blitt enda bedre, så den logiske bristen de introduserte i "radarfart" i 7.1 bør de jo snarest mulig få orden på.

Det største problemet med denne type systemer er når du faktisk begynner å stole på dem som følge av lang tids stabil drift; en må foreløpig altså IKKE stole på systemet, og selv om det i og for seg nok uansett er greit å slippe rattet til tider må en være klar for å ta over styringen på et par sekunder om situasjonen krever det som i mitt tilfelle.........

Uansett må Tesla få orden på overnevnte snarest, og dette med at sikkerhetsfunksjonene, dvs. autobrems samtidig tydeligvis deaktiveres som følge av overstyringen, gjør jo saken relativt alvorlig - for greit nok har jeg signert for at jeg villig benytter AP i beta, men jeg har jo samtidig ikke signert fra meg sikkerhetsfunksjonaliteten i bilen..... Tror ikke jeg gidder å skrive noe til Tesla rundt dette, antar de er klar over problemstillingen, og forhåpentligvis følger de vel også med på dette forumet og klarer å rapportere dette som et defakto issue tilbake til teknisk og dermed en løsning så snart som mulig. Hvis det er innhentingen og bruken av "big data" som feiler med tanke på disse spøkelsesveiene er det jo kanskje en idé å sette dette opplegget på vent til kartdataene er hakket mer stabile??

tkjoerlaug

Jeg synes AP funker fin-fint i dagslys dersom man ser på det som en utvidet cruise-control. Jeg senker rattet lavt og holder alltid venstre-hånda klokka 7-8 på rattet. Hånda ligger da og hviler på låret og det er ikke særlig anstrengde å holde dette grepet i langt tid. Selvsagt må man være klar til å ta over, men når hånda ligger løst rundt rattet er det svært kjapt å gripe tak dersom man kjenner at bilen finner på noe rart.

N00b

Gjør akkurat det samme. Veldig behagelig på lengre motorvei strekker å kjøre slik.

Gusse

Kjørte AP E6 fra Grong til Steinkjer i dag, uten avbrytelse på denne 8 mil lange strekningen. Dette er første gang på denne strekningen, som slettes ikke er strake veien akkurat, som kan bekreftes av de som kjenner ruten. Vil tro det er takket være god veimarkering at det var mulig. Veldig behagelig

Gusse

Vet ikke om dette er nevnt før, men har kjørt i områder i dag der AP ikke har hatt sidelinjer å navigere etter. Hver gang det skjer blir bilen som indikerer bilen forean meg i displayet blå.
Kan det tenke seg at AP også bruker bilen forran i navigeringen, og da spesielt når den ikke har sidelinjene å "se" etter? Vet at den bruker bilen forran i forhold til adaptive CC, men nå tenker jeg i forhold til auto steer.

tonl

Sitat fra: Gusse på torsdag 23. juni 2016, klokken 10:26
Vet ikke om dette er nevnt før, men har kjørt i områder i dag der AP ikke har hatt sidelinjer å navigere etter. Hver gang det skjer blir bilen som indikerer bilen forean meg i displayet blå.
Kan det tenke seg at AP også bruker bilen forran i navigeringen, og da spesielt når den ikke har sidelinjene å "se" etter? Vet at den bruker bilen forran i forhold til adaptive CC, men nå tenker jeg i forhold til auto steer.

Klarer ikke bilen å se veimerking på begge side, vil bilen "låse" seg til bilen foran. Men vær obs på at om bilen foran gjør bråsvinger mot høyre/venstre kan bilen din gjøre dumme "valg" som kan få uante konseksvenser.

Gusse


Klarer ikke bilen å se veimerking på begge side, vil bilen "låse" seg til bilen foran. Men vær obs på at om bilen foran gjør bråsvinger mot høyre/venstre kan bilen din gjøre dumme "valg" som kan få uante konseksvenser.
[/quote]

Regnet med det var noe slikt "til nød" system

lunitiks

Autosteer er etter min erfaring MER pålitelig UTEN veimerking ("stalking" mode).

Men såklart, har du en suicidal tulling foran deg ligger du potensielt tynt an  :o
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA