Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade til 100% ?

Startet av pwb, fredag 06. november 2015, klokken 12:28

« forrige - neste »

Gnilre

Sitat fra: THE på torsdag 19. november 2015, klokken 09:14
Antar at man kan gå ut fra ca 10% av total batterikapasitet er holdt av som buffer på Soul også, og at Soul kan utnytte ca 24 kWh av batteripakken.
Jeg antar at total batterikapasitet på Soul EV er 30,4 kWh og at 27 kWh kan utnyttes. Jeg antar at Kia har gjort dette bevisst for ikke å skuffe kjøpere når det gjelder reell rekkevidde. Jeg antar også at dette er hovedårsaken til at mange har blitt overrasket over rekkevidden på Soul sammenlignet med Leaf i moderate hastigheter når boksformen på Soul ikke gjør energiforbuket veldig høyt. Mine antagelser er basert på ca 17.000 km i en Soul EV og litt info på internett. Forøvrig lader jeg oftest til maks 80 % og prøver å unngå lavere batterikapasitet enn 20 % for at batteriet skal leve enda lengre. Om det hjelper så mye i vårt kalde klima er vel diskutabelt.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

goev

I servicemanualen til Kia Soul oppgis batteriet til å ha en kapasitet på 75 Ah.
Spenningen på mitt batteriet nå, med SOC på 92%, er 387,2V (Cellespenning på ca 4,03V). Det skulle tilsi 29kWh.

Jeg er ingen ekspert på batterier, men jeg tror kanskje Kia "underselger" kapasiteten.

Det er også litt interessant at bilen har en ekstra SOC-verdi internt. D.v.s. BMS-en har en egen SOC som er ca.3-4% lavere. Jeg har observert at ved hurtiglading, så kutter ladingen når BMS-SOCen er 80%. Da er den SOCen som vi ser i displayet 83%. Min teori er at disse 3-4% er en buffer som forhindrer at batteriet tømmes under 3-4% og batteriet ikke lades mer enn ca 96%. Nå har jeg ikke sjekket om disse to SOCene følger hverandre med samme forskjell helt opp og helt til bunn, men det skal jeg gjøre nå :) 
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

shuatorp

Sitat fra: goev på fredag 27. november 2015, klokken 09:40
I servicemanualen til Kia Soul oppgis batteriet til å ha en kapasitet på 75 Ah.
Spenningen på mitt batteriet nå, med SOC på 92%, er 387,2V (Cellespenning på ca 4,03V). Det skulle tilsi 29kWh.

Jeg er ingen ekspert på batterier, men jeg tror kanskje Kia "underselger" kapasiteten.

Det er også litt interessant at bilen har en ekstra SOC-verdi internt. D.v.s. BMS-en har en egen SOC som er ca.3-4% lavere. Jeg har observert at ved hurtiglading, så kutter ladingen når BMS-SOCen er 80%. Da er den SOCen som vi ser i displayet 83%. Min teori er at disse 3-4% er en buffer som forhindrer at batteriet tømmes under 3-4% og batteriet ikke lades mer enn ca 96%. Nå har jeg ikke sjekket om disse to SOCene følger hverandre med samme forskjell helt opp og helt til bunn, men det skal jeg gjøre nå :)

Interessant :-) *Følger*
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

birkeland

Alle andre elbilprodusenter, meg bekjent, oppgir brutto kapasitet på batteriet. KIA er den første produsenten som oppgir netto kapasitet. Dette kan rett og slett være av strategiske grunner, nettopp for å kunne opprettholde den lange garantitiden. Ved 27kW med garantert 70% gjenværende kapasitet etter 7 år, tilsvarer det ca 19kW restkapasitet, men om degraderingen er fra 30kW til 19kW, så tilsvarer dette 64% gjenværende kapasitet, altså en differanse på 36% istedetfor de garanterte 30. Just guessing.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA