Vurderer kjøp av elbil

Startet av psyfoon, ons 04. nov 2015, kl. 19:36

« forrige - neste »

psyfoon

Vurderer kjøp av elbil som nr. 2 bil, har budsjett på 80.000 kr, kan strekkes til max. 90.000kr.
Som jeg kan se så har jeg da kun Citroen C-Zero, Peugeot ion og Mitsubishi å velge mellom (som jo er samme biler?).
Har maange spørsmål ifbm disse og ramser opp og håper noen vil ta seg tid til å svare:

1: Hva er forskjellen mellom de nevnte bilene i trekløveret?
2: Hvem produserer bilene, regner med at ikke hver fabrikant produserer hver sin bil?
3: Hvorfor har noen 48hk og andre 64hk og leverer alle de 3 fabrikantene begge utgaver? Merker man stor forskjell i praksis?
4: Hvordan er varmeapparatet på vinters tid når vi kommer ned mot 15-20 minus? Har det nok effekt og hvilken teknologi er det basert på (det er vel ikke varmepumpe i disse?)
5: Kan man programmere varmen til å slå seg på om morgenen før bilene skal brukes hvis den står på lading?
6: Hvordan fungerer bilene på vinterføre ifht at de har bakhjulsdrift?
7: Hvordan er driftsikkerheten på disse, er de belemret med mye feil og er det forskjell på hvilken av de 3 merkene man kjøper?
8: Vil dere se på et slikt bilkjøp av en 4år gammel elbil som risikabelt i forhold til verditap, driftsutgifter, batterilevetid? (Jeg har regnet ut at vi sparer ca. 20.000kr i året ved å bytte ut vår eksisterende nr. 2 bil med en slik elbil,  så hvis jeg må koste på mye i reparasjoner går vinninga opp i spinninga).
9: Hvilken realistisk rekkevidde kan jeg omtrentlig regne med på en 4år gammel slik bil sommer og vinter?
10. Hvis noen av dere har erfaringer med en eller flere av disse bilene og har noe å si om de på godt og vondt så setter jeg pris på å høre litt om hvordan de er å leve med i hverdagen :-)

På forhånd takk for svar :-)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

torkil

Kan ikke svare på spørsmålene dine, men du finner sikkert noen svar f. Eks. Her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7225.0

automat

1: Utover forskjeller som er nevnt. På et tidspunkt får de franske 80 istedet for 88 battericeller, med samme rekkevidde som før. Sammenfaller trolig med at det kom en bedre motor i 2012, og et bedre batteri som kom på slutten av 2012 (2013mod?). Mitsubishi beholder 88 celler, og får derved litt bedre rekkevidde. Det nye batteriet tåler mange flere utladninger (bedre levetid).
2: Mitsubishi
3: 48 hk er kontinuerlig effekt (typegodkjenningseffekt), mens 64hk er toppeffekt ved korte belastninger. Altså ingen forskjellige versjoner.
4: Brukbart på full rulle, men det sluker strøm. Skal man ha noe rekkevidde må man fyre forsiktig, og da er svaret dårlig. Ingen varmepumpe.
5: Kun på Mitsubishi etter 2012
6: Helt fint, men litt overivrig antispinn. Vær obs på at de første årene fikk man bare tak i kontinentale vinterdekk til bilen. Legg inn nye vinterdekk i budsjett, hvis disse ikke er byttet.
7: God. Det er vel to recalls man bør være oppmerksom på. Vacumpumpe til bremsekraftforsterker og rust i batterioppheng. i tillegg har det vært tilfeller av defekt kompressor til AC. Siden AC brukes til kjøling under lading, fører dette til at bilen nekter å lade.
8: Middels risiko. Men ingen vet, for ingen har erfaring. Jeg tipper AC-kompressor kommer til å bli kjent trillingfeil etterhvert.
9: Jeg vil tippe 5-15% reduksjon på orginalrekkevidde, som er 70-130km.
10: Pengemaskin med stusselig komfort og stusselige kjøreegenskaper. Jeg er fornøyd med min iOn.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

psyfoon

Sitat fra: torkil på ons 04. nov 2015, kl. 19:54
Kan ikke svare på spørsmålene dine, men du finner sikkert noen svar f. Eks. Her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7225.0

Takk for linken :-)
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

psyfoon

Sitat fra: automat på ons 04. nov 2015, kl. 22:29
1: Utover forskjeller som er nevnt. På et tidspunkt får de franske 80 istedet for 88 battericeller, med samme rekkevidde som før. Sammenfaller trolig med at det kom en bedre motor i 2012, og et bedre batteri som kom på slutten av 2012 (2013mod?). Mitsubishi beholder 88 celler, og får derved litt bedre rekkevidde. Det nye batteriet tåler mange flere utladninger (bedre levetid).
2: Mitsubishi
3: 48 hk er kontinuerlig effekt (typegodkjenningseffekt), mens 64hk er toppeffekt ved korte belastninger. Altså ingen forskjellige versjoner.
4: Brukbart på full rulle, men det sluker strøm. Skal man ha noe rekkevidde må man fyre forsiktig, og da er svaret dårlig. Ingen varmepumpe.
5: Kun på Mitsubishi etter 2012
6: Helt fint, men litt overivrig antispinn. Vær obs på at de første årene fikk man bare tak i kontinentale vinterdekk til bilen. Legg inn nye vinterdekk i budsjett, hvis disse ikke er byttet.
7: God. Det er vel to recalls man bør være oppmerksom på. Vacumpumpe til bremsekraftforsterker og rust i batterioppheng. i tillegg har det vært tilfeller av defekt kompressor til AC. Siden AC brukes til kjøling under lading, fører dette til at bilen nekter å lade.
8: Middels risiko. Men ingen vet, for ingen har erfaring. Jeg tipper AC-kompressor kommer til å bli kjent trillingfeil etterhvert.
9: Jeg vil tippe 5-15% reduksjon på orginalrekkevidde, som er 70-130km.
10: Pengemaskin med stusselig komfort og stusselige kjøreegenskaper. Jeg er fornøyd med min iOn.

Tusen takk for gode svar og at du tok deg tid :-) Jeg har hatt en 2011 C-Zero med 28.000km på telleren til låns i ettermiddag og var ut å kjørte en lang tur nå i kveld. 2 grader i luften og max varme stort sett hele veien, samt ikke noe økonomisk kjøring i det hele tatt. En god del harde akselerasjoner og forbikjøringer, samt en del motorveikjøring i 100km/t +. Når jeg nå parkerte den for kvelden var det 1prikk på batteriinikatoren samt 5km rekkevidde igjen. Da hadde jeg kjørt 68km, og kunne nok sikkert kommet meg til 75km før den hadde kuttet ut. Så det er jo ikke så altfor ille det vel??

Ganske morsom bil synes jeg. Gode lys og helt ok komfort/kjøreegenskaper. Jeg liker at den er relativt enkel og primitiv, den lover liksom ikke mer enn den gir. Overrasket over akselerasjonen, selv om den er treg fra 0-20km/t så sparker den godt i mellomakselerasjonene, synes ikke den føles mye slappere enn Leaf egentlig. Målte den med stoppeklokke på flat asfaltstrekke 0-100km/t 11,7sek.

Ser at det er knapp for å koble ut antiskrens/spinn også så det kan vel være muligheter for å leke seg litt på vinterføre på en parkeringsplass eller noe vel?? :-)
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

psyfoon

Noen som vet hva det koster å bytte en ac kompressor på disse da? Om det er snakk om 5.000 eller 20.000kr liksom..?
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

elektrolux

Du kan sikkert få til begge prisene.

Dyrest på merkeverksted og ny del, billigst med brukt pumpe montert på bakgården lakk og mekk.

Brukte deler til disse bilene begynner å bli fritt tilgjengelige ettersom noen kolliderer og havner hos huggerene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

psyfoon

Ok, ser den :-)

Hvordan er mulighetene for å montere 220v kupèvarmer i disse? Kan man koble den til på en måte så man kan få strøm fra ladekontakten og dermed unngå 2 kabler?
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

automat

Forhandler monterte kupevarmer i bilen min da den var ny. Defa-varmer montert i fotbrønn på høyre side, med defaplugg i støtfanger bak (i det svarte feltet nederst)  Kostet 3000kr ferdig montert.

Man kan ikke hente strøm fra ladekontakten.

Audun Torsdalen

psyfoon

Sitat fra: automat på tor 05. nov 2015, kl. 12:04
Forhandler monterte kupevarmer i bilen min da den var ny. Defa-varmer montert i fotbrønn på høyre side, med defaplugg i støtfanger bak (i det svarte feltet nederst)  Kostet 3000kr ferdig montert.

Man kan ikke hente strøm fra ladekontakten.

Ja, skjønner at det går å montere som vanlig, men tungvint med 2 plugger da, vært genialt om d gikk å koble direkte fra bilen og til kupèvarmer ettersom laderen jo gir 220v inn til lader/omformer. Men har som sagt ikke peiling på elbil. Sikkert noen som kan forklare meg hvorfor dette ikke er mulig? :-)
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

OlavEmil

Tja... Ladekabelen går jo rett i ladaren i bilen, som ladar batteriet. Det blir jo som å montere ein defavarmar i ein gamal Volvo, og ønskje å bruke same kontakten til å lade 12V-batteriet når det er flatt. Det er to forskjellige ting, kan ikkje berre kople alt inn på det same :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

automat

I ladekabelen skjer en del kommunikasjon mellom laderen (som sitter i bilen) og ladekontrolleren (kladden på ladekabelen eller egen veggboks). Ladekontrolleren bestemmer bl.a hvor mye strøm laderen maksimalt får lov til å trekke. Kobler du til en 1000W kupevarmer i tillegg, så bruker du mer strøm enn ladkontrolleren tror, og du kan overbelaste strømkursen. Jeg tror også ladekontrolleren kutter 220V når ladingen er ferdig. Hvis så er tilfelle blir det dårlig med strøm til kupevarmer når bilen er ferdig ladet.
Audun Torsdalen

psyfoon

Sitat fra: OlavEmil på tor 05. nov 2015, kl. 17:40
Tja... Ladekabelen går jo rett i ladaren i bilen, som ladar batteriet. Det blir jo som å montere ein defavarmar i ein gamal Volvo, og ønskje å bruke same kontakten til å lade 12V-batteriet når det er flatt. Det er to forskjellige ting, kan ikkje berre kople alt inn på det same :) .

Defa Warmup gjør jo akkurat det, både motorvarmer, kupèvarmer og batterilader på en og samme stikk ;-)
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

psyfoon

Sitat fra: automat på tor 05. nov 2015, kl. 18:50
I ladekabelen skjer en del kommunikasjon mellom laderen (som sitter i bilen) og ladekontrolleren (kladden på ladekabelen eller egen veggboks). Ladekontrolleren bestemmer bl.a hvor mye strøm laderen maksimalt får lov til å trekke. Kobler du til en 1000W kupevarmer i tillegg, så bruker du mer strøm enn ladkontrolleren tror, og du kan overbelaste strømkursen. Jeg tror også ladekontrolleren kutter 220V når ladingen er ferdig. Hvis så er tilfelle blir det dårlig med strøm til kupevarmer når bilen er ferdig ladet.

Skjønner, høres fornuftig ut :-)
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

larsk

Jeg ville strukket budsjettet så jeg kunne kjøpt i-Miev, ene og alene pga. parkeringsvarmeren. Den kommer du til å bruke mye når du først har en. Defa er ikke det samme uansett....  setene blir varmet av den innebyde f.eks....

Punktene dine er besvart godt av andre, men;

10. Disse bilene er gode til "sitt bruk"

Med det mener jeg at man må se på hva man kjøper, hva man betaler for "morroa", hva man skal bruke den til osv....

Hvis du forventer egenskaper disse ikke kan levere, så blir du jo skuffet.
Jeg har i-Miev'n (2015), og er glittrende fornøyd.
(Andre biler jeg har hatt de siste 20 år; kun BMW 3&5-serier sedaner og touringer)

Mine forventninger og forutsetninger til Elbil var:
- lav investering (trillingene er vel noen av de aller aller rimligste bilene som "ligner på skikkelig bil"
- mulighet for "normal" lading via vanlige husholdnings-stikk (over-natt-lading)
- mulighet for hurtiglading (just in case)
- forventet IKKE å kunne dra på langtur (det GÅR, men det er i praksis altfor tungvindt)
- bruksområde er gjentatte turer på typisk 5km en vei, mange mange ganger i uken. Med 0-1 passasjer.
- typisk bil-nr2, men skal brukes på alt som er av kort-turer (Bil nr1 får "hvile", les bil nr1 får: mindre km, mindre diesel, mindre reparasjoner etc)
- lettkjørt, smidig, "konebilaktig" (JA, jeg har kjøpt meg "konebil" ! :D)
- enkelt bilhold. Seriøst.. her er det ingenting å gjøre, bare å kjøre.
- forventet IKKE noen "kjøreopplevelse" i det hele tatt
- forventer ca 8års levetid på bilen. Etter dette regner jeg verdien=0

Positive overaskelser:
- parkeringsvarmer! på en bil som kliss ny kosta under 150.000!! (dette visste jeg jo når jeg kjøpte, derfor det ble i-Miev, men visste ikke det når jeg begynte å se på elbil)
- overaskende kvikk å kjøre
- jeg forstår ikke lenger poenget med å ha biler med diesel/bensinmotor.... det er jeg like ferdig med, som jeg var med manuelt gir for 15 år siden... been there done that... neste bil nr1 er MINST en ladbar hybrid, aller helst EL-bil.
- bruker ELbilen til ALT, hele tiden. Bil nr1 blir stort sett stående.

Løp og kjøp :D
2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA