Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reconditionering av Saft blokker

Startet av elektrolux, fredag 18. mai 2007, klokken 22:11

« forrige - neste »

elektrolux

#15
Høres ut som om du driver med mye det samme som meg.

Eneste jeg reagerer på er at du lader blokkene med 150% og også med 20A hele veien.

Har prøvt å finne SAFT sin ladeinstruksjon, som ligger på nettet et sted, men uten hell. Denne instruksjonen er i stor grad samme som PSA har programert inn i bilens originale ladere, bortsett fra at Initialladingen ikke (lenger) er 15 timer, men 12 Timer med 10A

Egen erfaring tilsier at 10A i 12,5t er nok, og mer kan skade blokkene.

Greide å legge ved SAFT instruksjonen. Se vedlegget.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Jeg har også vært borte i noen som driver med fullading med relativ høy strøm: Mantena i Oslo.
De rekondisjonerer batterier for NSB og for Th!nk.

Metoden de bruker er å kjøre med 30A fra 0 til 100%.
Deretter kjører de ned igjen med 30A til 4V.
Da skal batteriene være rekondisjonert.

Og ganske riktig så er det lite eller ingen krystalisering i batteriet lenger, men prisen er høy:
Fra 30 til 50% av batteriene feiler, og kan ikke brukes mer.
Noen brenner det hull i, andre har ikke lenger 100Ah kapasitet (noe de hadde før rekondisjonering), men de fleste av de som blir kasert får polvending på en eller flere celler som ikke lar seg snu igjen!!!

Dette er ikke å anbefale. Som både Elektrolux og andre her i forumet er klar over så finnes det langt mer skånsomme og like eller mer virksomme/suksefulle metoder for rekondisjonering.

Selv som stresstest for å skille gode fra dårlige blokker tror jeg ikke dette fungerer bra siden det kan se ut til at de som overlever er sterkt redusert...

Lurer på hvor mange millioner som er kastet ut av vinduet på denne måten?

De har holdt på siden -70 tallet...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

#17
Dette blir riktignok en form for recondisjonering, men mangler testen som skal godkjenne blokkene for videre bruk. Ser for meg at blokker som ikke burde blitt brukt videre, kan bli satt tilbake i bruk. Har alltid lurt på Mantena sitt krav til minst 80% kapasitet. For meg hørtes alt under 100 Ahr suspekt ut, men i ettertid har det jo vist seg at 92 Ahr blokker kan ha perfekt ladekurve.

Det høres ut som om metoden til Mantene er bedre tilpasset lade og utladekretsen, enn selve SAFT blokkene.

Det er på spenningskurven  under opplading (og temperatur slik Julle skriver) en kan se om blokken har en framtid. Kapasitet, og enkeltspenninger vil ikke avsløre det en riktig spenningslogg kan.

Trodde Mantena hadde kjøpt inn recondisjoneringsutstyr fra SAFT.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Nei de har ikke noe rekondisjoneringsutstyr fra SAFT så vidt jeg vet.

De bruker stoppeklokke, og sjekker batteriene hvert 10. minutt med spenningsmåler.
Ellers går de rundt og kjenner på blokkene om de blir varme. De som blir varme blir sjaltet ut og man forstetter testen med resten.

Det er ikke uvanlig at batterier som kommer fra dem er fulle av lut-krystaller på toppen etter testingen!
Varte kaffepausen for lenge??

De har heller ikke noe system for å logge kapasiteten. Det går på belastning og stoppeklokke!
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Julle

Jag har även en spänningsgräns på 8,1V som avbryter laddningen, om man fortsätter laddningen med 20A över denna gräns är risken stor att  blocket kommer att skadas.
Att belasta blocken under 5V är direkt skadligt, det undviker jag.

Elektrolux och jag verkar ha samma erfarenhet om mätningar på Saft-blocken, det brukar finnas 2 till 3 trasiga block i en Clio som stannat (batterihaveri) samt 2 eller 3 med låg kapacitet som bör bytas i samband med reparationen. Efter det fungerar de utmärkt och kunden tycker att bilen är snabb och snål med energin!

Om Mantena använder sig av stoppklocka och känner på temperaturen om blocken är bra eller inte skulle jag inte använda mig av deras tjänster...  :o

Renault Clio Electrique -97  85000km

Lynet

#20
Utrolig mye fin informasjon som er kommet frem om emnet her  :)

Jeg ble litt bekymret når jeg ser hva Mantena gjør, for min pakke var der på desember 2005....

Jeg har ei strømforsyning som gir bare 8A, men med full kontroll på spenningen.
Er det for lite å lade med 8A for vannservice? Tenkte å ta den med batteripakken ute, to og to blokker, så ser jeg hvilke blokker som tar mye vann).
Fra tomt batteri blir det da å lade blokka opp til 8,15V med 8A (ca 13h),
for deretter å lade med 8A i 6h 15min.
Da skal de bare være å fylle vann etter 15min.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Hallo Lynet

Du kan lade opp for så å fylle vann på hver blokk, men det er enklere å gjøre det med batteripakken i bilen.

Hvorfor ikke bare legge blokkene 45 grader over på siden og se nivået gjennom toppen. Du kan da merke av på toppen hvor vannivået var og sammenligne blokkene.

Du kan også veie dem, for å se om der er forskjeller, selv om forskjellene nok vil være mellom enkelte celler enn mellom hele blokker.

Ellers burde din ide fungere greit, men jeg ville stoppet på 25% overlading (etter 8,15V). Påse at batteriene gasser friskt, og at temperaturen er minst 25 C ved vannfylling på denne måten, ellers risikerer du å fylle på for mye vann.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Jeg fant nivået ved å legge ned blokkene 45 grader  :)

Alle cellene i de tre nye blokkene fra 2005 var lik, men i resten av blokkene fra 2000 var nivået kun synlig i en celle!

Alle blokkene hadde ca 50% kapasitet.

Men det er her helt tydelig at gamle blokker bruker mer vann.....
Spenningen er også noe lavere på dem, det kommer av at den indre motstanden er lavere på dem og vil dermed lades noe dårligere. Må nok ha ganske høy overlading for å jevne de ut.

Fordverkstedene bør ha en infoplikt etter att de setter inn noen nye blokker om at vannservicen bør være vesentlig oftere.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på søndag 12. august 2007, klokken 21:23

The reconditioning cycle is performed at 20C and is defined as follows:
a). Recharge at C/20 for 40 hours (+/- 4 hours)
b). Discharge at C/2 constant current rate until the first cell reaches 1.0 volts.
c). Drain each cell with a 1 ohm resister to less than 0.03 volts.
d). Short each cell for a minimums of 4 hours
e). Recharge battery at C/20 constant current rate for 40 hours (+/- 4 hours)

Prøvte denne metoden på en 4 cellers blokk. Denne blokken hadde vi prøvt det meste på allerede, og en kan si at den allerede var bra recondisjonert. Den hadde etterhvert passert 100 Ahr, og hadde etter siste syklus 108 Ahr.

Etter NASA sin metode med 40 timer x 5 A fikk vi 112 Ahr ut av blokken. En markant forbedring, særlig med tanke på at blokken allerede på dette stadiet hadde vært i gjennom et knallhardt recondisjonerings, og reperasjons program. Desverre lar den seg ikke skremme til å levere mer enn 5V, og er tross sine 112 Ahr ikke egnet til bruk i bil. ( En celle er komplett kortsluttet )

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Ble ikke blokken veldig varm og gasset mye med 100% overlading?
5Ax40h=200Ah

Tror ikke jeg tør å ta en slik rekondisjonering uten å være sikker på att det er nokk vann på cellene  :o
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Det var Sparks som gjorde testen, men han rapporterte om max 20 grader C. :)

Skal nå sammenligne utladeloggene, for å se om utladespenningen også ble høyere.

Det kan også være at kapasiteten faller tilbake på 108 Ahr, når det måles etter standardmetoden min, nemlig etter 12,5 t med 10A lading
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

#26
Ett forsøk på ei gammel blokk fra 99:
Jeg har nå kjørt en 40 timer opplading med 5A. Logget ladekurven, den gikk jevnt opp fra 6,5 til 7,6V på 21,5h. Da falt den plutselig til 7,4V. Deretter fikk den en ny topp etter ca 2h på 7,55V.
Deretter gikk den ned til ca 7,3V og lå stabilt der helt ut.
Det er nok gassingen som starter etter 21,5h når blokken er fulladet som er årsaken til fallet i spenning, eller er det noe annet?


Tilegg:
Etter 3h utlading med 10A falt spenningen under 5V! Det er nok ei celle som reversert  :(

Er det noe håp for den?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Da det ikke ser ut som du får svar fra noen av ekspertene skal jeg forsøke. Når du lader med konstant strøm vil spenningen synke når en celle er fulladet. Det er dette som kalles negativ delta V. Ettersom du lader 5 celler i serie vil en ubalanse i kapasiteten eller ladenivået vise seg som flere spenningstopper. Enda "værre" blir det i bilen, der 95 - 100 celler lades i serie.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: Lynet på onsdag 22. august 2007, klokken 19:45


Tilegg:
Etter 3h utlading med 10A falt spenningen under 5V! Det er nok ei celle som reversert  :(

Er det noe håp for den?

Ikke bra. Du har antakelig en 4 cellers blokk. D.v.s. en celle er kortsluttet.

Begynte du fra 0V slik NASA annbefaler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA